Management – maturitní otázka [10]

 

   Otázka: Management

   Předmět: Ekonomie

   Přidal(a): Envika

 

Management=řízení

  • = umění řízení, působení na určitou soustavu (např. společnost) a ovládání její činnosti
  • = může také označovat skupinu vedoucích pracovníků
  • = 20% vědní disciplína, 80% umění
  • = proces systematického provádění takových činností, které slouží k efektivnímu užití zdrojů podniku při současném stanovení a dosažení podnikatelských cílů
  • Mng. je: specifická fce pro řízení podniku, způsob vedení lidí, odborná disciplína a obor studia, skupina vedoucích pracovníků

 

Úrovně managementu

  • Top management
  • Middle management
  • Liniový (nižší) mng.

 

Top mng.

  • Top manažeři jsou vrcholoví manažeři (generální ředitelé, náměstci organizace aj.), jsou nejmenší skupinou s nejvyšším postavením v organizaci, mají na starosti plánování v organizaci a celkovou výkonnost, strategická úroveň

 

Middle mng.

  • Střední- stavbyvedoucí, vedoucí dílny, vedoucí střediska – jsou pod vrcholovými manažery, ale mají pod sebou další úroveň pracovníků, mají na starosti řízení nejníže postavených manažerů a organizaci vykonávaných úkolů, taktická úroveň

 

Liniový mng.

  • Liniový manažeři- mistr ve výrobě, vedoucí administrativního oddělení, vrchní sestry- pracovníci s řídícími kompetencemi, jsou nasazeni do 1. Linie, mají v patronaci konkrétní osoby, řadové pracovníky, hl. náplní jejich práce je motivace a kontrola nejnižších pracovníků

 

Mng. Všech úrovní

  • Manažerství nekončí nejnižší úrovní i tzv. řadový pracovník se může stát projektovým manažerem aj.

 

Manažer

  • je zodpovědný za dosahování cílů jemu svěřených jednotek
  • ke své práci využívá kolektiv spolupracovníků
  • všechny činnosti, které manažer vykonává můžeme rozdělit do čtyř základních funkcí managementu
    • plánování
    • organizování
    • vedení lidí
    • kontrola
  • role manažera
    • charakterizuje osobu manažera a jeho postavení v organizaci
  • funkce manažera
    • zachycuje manažera při jeho řídících činnostech

 

role manažera podle stylu řízení

Autokratický styl řízení

  • manažer rozhoduje sám
  • přikazuje podřízeným
  • nebere ohled na návrh a podněty spolupracovníků
  • detailně a systematicky kontroluje
  • + Úspěšný tam, kde podřízení nemají zájem, snaží se práci vyhnout nebo v situacích, které vyžadují rychlé rozhodování (není čas porady)
  • – nedostatečná motivace

 

Demokratický styl řízení

  • bere ohled na názory podřízených, diskutuje o problémech
  • konečné rozhodnutí ale dělá sám a kontroluje jeho splnění
  • vhodný pokud mají podřízení zájem o práci, přemýšlí , a snaží se zlepšit
  • Uplatňuje se při tvůrčích pracích – projektování, marketingové činnosti

 

Liberální styl řízení

  • Vedoucí neužívá přímých řídících příkazů, má roli spíše konzultanta
  • Vhodné pro organizace  tvůrčími pracovníky s vysokoškolským vzděláním
  • Pracovníci mají vnitřní motivaci k práci, prostor pro seberealizaci
  • Úkolem vedoucího je
    • vytváření podmínek pro práci
    • organizovat týmovou spolupráci
    • směřování kolegů k naplnění podnikových cílů

 

Rozdíl mezi manažerem a podnikatelem

  • 1) nemá rozdíl v malých firmách – vlastník firmy je současně ředitelem
  • 2) rozdíl ve středních a nižších managementech, u řídících manažerů (top management)
    • manažeři nenesou riziko podnikání x podnikatel nese podnikatelské riziko

 

Funkce managementu

  • 1. Plánování
  • 2. vedení
  • 3. organizování
  • 4. kontrola
  • 5. personalistika

 

Plánování

  • Volba úkolů, určení priorit, sestavení jejich realizace k dosažení cílů
  • Dělí se na strategické(dlouhý časový horizont) a realizační (konkrétní úlohy, krátký čas. horiz.)
  • Proces volby cílů a prostředků k jejich dosažení
  • Stavba mostu mezi tím kde jsme a kde chceme být
  • Výsledkem je plán (podnikatelský, marketingový, finanční, apod.)
  • Předchází realizaci všech dalších mng. fcí, protože zahrnuje stanovení postupů a cílů.
  • Efektivnost plánování- míra dosažení vytyčených záměrů a cílů a míra uspokojení zájmových skupin. Plán představuje promyšlený postup budoucích činností: cíle, strategie, taktiky, pravidla, rozpočet, poslání…
  • Plánovací proces: uvědomění si silných a slabých stránek organizace- SWOT analýza

 

Organizování

  • Přidělování úkolů členům organizace a koordinace jejich činnosti, přidělování a distribuce zdrojů, nezbytných k úspěšnému vykonávání těchto úkolů
  • U lidských zdrojů je třeba zajistit aby: bylo jasné kdo má co dělat a kdo je odpovědný za výsledky, byly odstraněny org. překážky při uskutečňování plánovaných činností, existovaly rozhodovací a komunikační sítě nezbytné k řešení problémů
  • Podstata spočívá v org. struktuře: horizontální či vertikální koordinace vztahů, určení vedení a kontrolování, dělba pravomocí, seskupení činností dle zdrojů a situací
  • Typy org. struktur: liniová, funkční, liniově štábní, divizní, pružné – projektové řízení, maticová

 

Vedení

  • Proces ovlivňování a motivování podřízených, tak aby jejich činnost naplnila firemní cíle
  • 2 základní dovednosti: vytvářet energii (zaujmout, motivovat), usměrnit energii (tempo)
  • Mc Gregorov
    • X- pozitivní motivační faktory (odměny, prémie) a negativní (sankce, tresty, kritika)
    • Y- peníze nejsou všechno, důležité jsou i psychologické potřeby (seberealizace)
  • 5 opěrných pilířů: donucovací moc, odměňovací moc, zákonná, odborná, přiřknutá moc

 

Kontrolování

  • Sběr, vyhodnocování a srovnávání informací s danými cíly
  • Preventivní charakter
  • Základní proces: stanovení standardů, měření vykonané práce, korekce zjištěných odchylek od standardů a plánů
  • Standardy= kritéria vykonané práce, klíčové body z celkových plánů

 

Personalistika

  • Řízení lidských zdrojů
  • Proces získání pracovníků, jejich adaptace a udržení
  • Hlavní úkoly: analýza požadavků, nábor a výběr pracovníků, adaptace pracovníků v novém prostředí, rozvoj pracovníků, hodnocení dle výsledků, stabilizace pracovníků
  • Strategie- rozvoj osobnosti (znalosti, dovednosti, návyky), otevřená komunikace, účinné vedení, motivace
  • Komunikace- sdělování, výměna informací
  • Vnitřní kom. systémy- verbální, neverbální, písemná komunikace
  • >kom. Kanály formální: oficiální- směrem dolu, nahoru, horizontálně, diagonálně
  • >kom. Kanály neformální: neoficiální
  • Vnější kom. systémy – média
  • Motivace- incentivní management, motivační nástroje: přímé(pokyny, instrukce) a nepřímé (ekonomické-mzdy, odměny; mimoekonomické-pochvaly, uznání, prac. prostředí, soc. klima)

 

Etika v organizaci

  • etický kodex – pravidla slušného chování (získáváme ze společnosti, rodiny, školka, …)

Kvalita v ČR

  • Kvalita v cestovním ruchu představuje „uspokojení všech požadavků a očekávání klienta v rámci akceptované ceny, zahrnujících kvalitativní faktory jako je bezpečnost, hygiena, dosažitelnost služeb cestovního ruchu, harmonie s lidským a přírodním prostředím, apod.
  • kvalita v cestovním ruchu podněcuje návštěvníky k opakovaným návštěvám a zabezpečovat udržitelnost produktů cestovního ruchu
  • Kvalita v cestovním ruchu není nic více než „kvalita života“ během přechodného pobytu turistů mimo jejich trvalého místa bydliště.

 

Specifika managementu CR

  • =soubor technik, nástrojů a opatření používaných při koordinovaném plánování, organizaci, komunikaci, rozhodovacím procesu a regulaci ČR
  • Uskutečňuje se za účelem dosažení udržitelného rozvoje a zachování konkurenceschopnosti podniku CR na trhu
  • Činnosti: plánování územního rozvoje, regulace v oblasti ŽP, řízení aktivit CR
  • Problémy: více municipalit, regionů a mikroregionů, cílem je dosažení ekonomického efektu, uspokojení potřeb a požadavků návštěvníků, produkt CR je závislý od velkého množství podnikatelských a jiných subjektů, komunikace s návštěvníky a podpora prodeje produktu, administrativa, nedostatek nástrojů řízení a plánování trhu.
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!