Otázka: Cestovní ruch v České republice
Předmět: Cestovní ruch a hotelnictví
Přidal(a): Kristýna Koutníková
VZNIK A VÝVOJ CESTOVNÍHO RUCHU VE SVĚTĚ
Počátky vzniku cestovního ruchu
- Počátky CR jsou spojeny se * prvních zemědělských společností v neolitu (od 8 000 př. n. l.).
- Mezopotámie – obchodní a politické cesty (od 2 000 př. n. l.).
- Starověké Řecko – olympijské hry, kolonizace Středomoří, duchovní a náboženské cesty, Hérodotos – první cestopisy (od 6. st. př. n. l.).
- Římská říše – rozsáhlá síť silnic a viaduktů pro potřeby správy říše, pošty (přepřahací stanice – možnost ubytování), obchodní a poznávací cesty – vznikají první itineráře (od 3. st. př. n. l).
- Starověk – velký rozmach cestovního ruchu =) * moderního cestovního ruchu.
Vývoj moderního cestovního ruchu
- Do roku 1850 – poutní cesty, křižácké výpravy, obchodní a objevitelské cesty, cesty za vzděláním, cestovala hlavně šlechta a obchodníci, a to pěšky nebo na koni, drožkou nebo lodí.
- 1850-1914 – cesty za zotavením a rekreací, cestovala nově vzniklá střední třída, jako dopravní prostředek se využívala železnice a parní loď.
- 1914-1945 – kromě léčebných a rekreačních cest přibyly cesty s komerčním účelem, začali cestovat pracující s vyšší životní úrovní, začalo se cestovat automobilem, autobusem a hlavně letadlem (linkové lety).
- Po roce 1945 – začaly cestovat všechny vrstvy obyvatelstva (ve vyspělých zemích, vznik charterových letů.
- Cestovní ruch se rozvíjí především v hospodářsky vyspělých zemích (volný pohyb obyvatelstva, nárůst financí, více volného času, …).
- Do rozvoje cestovního ruchu stále více zasahuje stát, v řadě zemí vznikají ministerstva a další instituce cestovního ruchu a mezinárodní organizace cestovního ruchu.
- Dochází k velkému rozvoji materiálně-technické základny CR – budují se ubytovací, stravovací, dopravní, sportovní a ostatní zařízení, zejména v rekreačních a lázeňských střediscích = územní plánování.
- Začínají vznikat nové profese, vážící se k cestovnímu ruchu + nové studijní a učební obory.
- Do cestovního ruchu proniká moderní výpočetní technika a IT.
- Thomas Cook – první CK, vouchery, rooming listy, smluvní ceny, náboženské cesty do Mekky, cesty kolem světa, cesty na světové výstavy (kolem poloviny 19. stol.).
- Karl Baedecker – vydavatel cestovních příruček a cestopisů.
VÝVOJ CESTOVNÍHO RUCHU V ČESKÉ REPUBLICE
- etapa – od roku 1900 do 1. světové války
- Cestují pouze bohatí měšťané a šlechta.
- Cílem je moře nebo Alpy.
- Rozvoj železnice a výstavba silnic.
- etapa – od roku 1918 do 2. světové války
- Světová hospodářská krize =) brzdění vývoje cestovního ruchu.
- Vliv státu – ochranářská rozhodnutí v celní, pasové, vízové oblasti.
- Po České republice je cestovní ruch dostupný i pro chudší vrstvy.
- Výstavba rekreačních objektů =) rozvoj ubytovacích služeb.
- Rozvoj automobilového průmyslu =) vzestup cestováním autem.
- etapa – po 2. světové válce do roku 1989
- Prudký nárůst domácího cestovního ruchu X omezené možnosti vycestovat do zahraničí.
- Rozmach kolektivní rekreace (podniková rekreace), ale i individuální turistiky (chataření a chalupaření).
- Rozšiřování sítě hotelů.
- etapa – vývoj po roce 1989
- Otevření hranic =) prudký nárůst cest do zahraničí (moře: IT, ŠP, …).
- Přechodná stagnace (zastavení) domácího cestovního ruchu.
- Rozvoj příjezdového cestovního ruchu =) nárůst počtu hotelů (hlavně v Praze).
- Potřeba vyšší kvalifikace a jazykové vybavenosti personálu.
- Prudký nárůst cestovních kanceláří.
SOUČASNÝ STAV CESTOVNÍHO RUCHU
- Cestovní ruch / Turismus je mezinárodně definován jako činnost osob cestujících do míst a pobývajících v místech mimo své obvyklé prostředí po dobu kratší než jeden ucelený rok, za účelem trávení volného času, obchodu a jinými účely nevztahujícími se k činnosti, za kterou jsou z navštíveného místa odměňováni.
- Cestovní ruch tvoří významnou část národního hospodářství, zejména v některých zemích, a podle WTO mezinárodní cestovní ruch představuje asi 25 až 30% všech světových služeb a zaměstnává přes 100 miliónů osob.
- V důsledku svého vlivu na tvorbu hrubého domácího produktu, devizové a daňové přínosy a tvorbu pracovních příležitostí je jeho rozvoj v zájmu každého státu.
- Od března 2020 cestovní ruch prochází velkou krizí, dá se říct, že je / byl nejzasaženějším odvětvím, ale (snad už) blížící se konec pandemie ho opět ´´postaví na nohy´´.
- Současné trendy v cestovním ruchu:
- turisté preferují delší pobyty (na úkor častějších kratších),
- práce na druhé straně světa = spojení Home Office s dovolenou,
- zvýšení nároků na zdravotní, hygienické a bezpečnostní systémy,
- bezkontaktní budoucnost – více využívání technologie (bezhotovostní platby již samozřejmostí),
- opětovné posílení důležitosti CK – vrací se trend, že lidé cestují více s CK než sami.
- Mezi nejnavštěvovanější státy světa patří: Francie, Spojené státy americké, Španělsko, Itálie, Turecko, Velká Británie, Německo, …
ORGANIZACE CESTOVNÍHO RUCHU V ČESKÉ REPUBLICE
- Cestovní ruch v ĆR je předmětem zájmu a pravomocí několika orgánů na různých úrovních.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR
- Je pověřeno výkonem státní správy v oblasti cestovního ruchu, mezi hlavní činnosti patří:
- návrhy příslušných právních norem, které upravují cestovní ruch,
- tvorba a realizace programů zaměřených na rozvoj cestovního ruchu,
- koordinace činností ostatních orgánů působících v cestovním ruchu,
- získávání a rozdělování finančních prostředků pro rozvoj cestovního ruchu,
- čerpáním finanční podpory ze strukturálních fondů Evropské unie,
- sledování a analýza statistických údajů o cestovním ruchu.
ČESKÁ CENTRÁLA CESTOVNÍHO RUCHU (CzechTourism)
- Je organizace podřízená MMR a je odpovědná za propagaci České republiky na světovém trhu cestovního ruchu, hlavní aktivity vyvíjí v těchto oblastech:
- účast na propagačních akcích cestovního ruchu (veletrzích, výstavách, …),
- poskytování informací o České republice u nás i v zahraničí,
- organizuje pobyty pro novináře v České republice s cílem přiblížit atraktivity České republiky pro nejširší okruh osob v zahraničí,
- podporuje ucelené projekty poznávání ČR (Cesta po hradech, Cesta po zámcích, …),
- zajišťuje regionální prezentace (cesty skupin a novinářů a pracovníků cestovních kanceláří do regionů České republiky),
- vydává řadu propagačních materiálů o ČR (prospekty, katalogy, videokazety, …).
REGIONÁLNÍ ORGÁNY STÁTNÍ SPRÁVY
- Působí na úrovni krajských úřadů a na úrovni jednotlivých městských a obecních úřadů.
ORGÁNY SAMOSPRÁVY V OBLASTI CESTOVNÍHO RUCHU
- Působí na nejvyšší úrovni tj. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, kde jsou zřízeny: Podvýbor pro obchod a cestovní ruch a Podvýbor pro propagaci České republiky v zahraničí, jejichž hlavními úkoly jsou volba a schvalování právních norem v cestovním ruchu.
- Na úrovni regionů jsou samosprávnými orgány jednotlivá zastupitelstva krajů, měst a obcí =) zde zpravidla funguje Komise cestovního ruchu.
REGIONÁLNÍ, OBČANSKÁ SDRUŽENÍ V CESTOVNÍM RUCHU
- Jsou utvořena spojením několika měst, obcí, podnikatelských subjektů, aj. za účelem podpory cestovního ruchu v dané oblasti, sdružení může aktivně působit:
- ve vymezeném územním regionu ČR (např.: Region Vysočina, Sdružení Český ráj, Sdružení obcí a měst Orlice, …),
- ve vymezené profesní oblasti (např.: Klub českých turistů, Sdružení lázeňských míst ČR),
- ve vymezeném nadnárodním regionu (např.: Euroregion Šumava, Euroregion Silessia, Euroregion Labe,…).
INFORMAČNÍ CENTRA
- Subjekty cestovního ruchu, které poskytují prvotní informace návštěvníkům regionu a současně by měly danou oblast propagovat, informační centra se člení do následujících kategorií:
- kategorie A = republikové infocentrum,
- kategorie B = oblastní infocentrum,
- kategorie C = místní celoroční infocentrum,
- kategorie D = sezónní infocentrum.
PROFESNÍ SDRUŽENÍ CESTOVNÍHO RUCHU
- Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR),
- Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA),
- Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR),
- Národní federace hotelů a restaurací (NFHR),
- Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu (HO.RE.KA ČR),
- Asociace průvodců ČR (AP ČR),
- Asociace českých leteckých dopravců,
- Svaz léčebných lázní České republiky,
- Ústřední automotoklub ČR,
- Asociace turistických informačních center (A.T.I.C.),
- Svaz provozovatelů vleků a lanovek.
CESTOVNÍ KANCELÁŘE
- Zakladatelem první cestovní kanceláře na světě byl anglický podnikatel Thomas Cook (organizátor prvního domácího hromadného zájezdu při otevření železnice Derby – Rugby, poté první zahraniční zájezd na světovou výstavu v Paříži).
- V ČR má nejdelší tradici Cestovní kancelář ČEDOK (Československá cestovní a dopravní kancelář), později začaly vznikat specializované cestovní kanceláře: CKM, Rekrea, Balea, po roce 1989 začalo vznikat velké množství CK, dnes zpřísnění podmínek pro vznik CK, ale stejně velká konkurence.
- Mezi současné největší cestovní kanceláře působící v ČR patří např.:
- CK Fischer,
- CK Alexandria,
- CK Blue Style,
- Holidays Tours,
- Exim Tours,
- ESO Travel,
- Mezi specializované CK působící v ČR patří např.:
- CK Soleada – zájezdy do Jižní Ameriky,
- CK Atis – zájezdy po ČR pro rodiny s dětmi, seniory, hendikepované, …
- CK Alpina – aktivní dovolená v Alpách (zimní i letní),
- CK Palomino – specialista na poutní zájezdy,
- Delfín Travel – dovolená pro seniory.
ČSA (ČESKÉ AEROLINIE / CZECH AIRLINES)
- České aerolinie, a. s. jsou českým národním leteckým dopravcem, navazující na identitu, tradici a hodnoty letecké společnosti Československé aerolinie, která byla po rozdělení ČSFR transformována na akciovou společnost a majetkově rozdělena mezi České aerolinie a nově vzniklou slovenskou leteckou společnost Slov-Air.
- Jedná se o pátou nejstarší dosud fungující aerolinii na světě. Byla založena již v roce 1923. Sídlí na letišti Václava Havla v Praze 6 – Ruzyni.
- ČSA je zakládajícím členem Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) a také členem globální aliance leteckých společností Sky Team.
- Zaměřuje se na obchodní přepravu cestujících na pravidelných linkách. K jejím dalším aktivitám patří provozování charterových letů nebo carga přepravy.