Otázka: Charakteristika cestovního ruchu
Předmět: Cestovní ruch
Přidal(a): stachelovanela
Činnost osoby cestující ve volném čase na přechodnou dobu mimo její trvalé bydliště, a to na přechodnou dobu v domácím CR – 6 měsíců, v zahraničním CR – 1 rok. Účel cesty není výdělečná činnost.
Historický vývoj:
- Za nejstarší cestovatele považujeme staré Řeky, Římany, Egypťany a Peršany, kteří při svých cestách využívali organizátory cest stejně jako místních obyvatel ve funkci průvodců a tlumočníků
- Důvodem cest bylo poznání neznámých krajů, vojenské výpravy, cesty kupců
- První historicky dokázané popisy z cest máme od řeckého dějepisce Herodota z roku mezi lety 480-425 př.n.l., ve kterých popisuje země Středozemního moře, ubytovací zařízení, památky, pamětihodnosti, města a způsoby života
- 2000 let př. n. l. – nejstarší Babylonská mapa
- Tabula Pentigeriana = mapa římské říše
Středověk
- Cestování bylo jen pro evropskou šlechtu, později i pro bohaté měšťany
- Vynalezení kompasu a knihtisku
Marco Polo – Benátský kupec, napsal neznámější středověký cestopis Milion
Bartolomeo Diaz – Portugalec, obeplul Afriku a pojmenoval mys Dobré Naděje
Kryštof Kolumbus – objevil Ameriku roku 1492
Novověk
Thomas Cook – Organizoval první hromadný turistický výlet v Anglii.
- je zakladatelem první moderní cestovní kanceláře.
- Poukázal na velké množství poskytovaných a obstarávání služeb v CR, včetně služeb průvodců
- Uplatnil mnoho prvků, které modifikované podobě používáme dodnes
- a) vydávání blanketových úvěrových listů – dnes vouchery
- b) používání roamingových listů – rezervace předem zaplaceného ubytování
- c) zpracovávání popisů tras a časový harmonogram
- d) uzavíraní dohod se železničními společnostmi
Karl Baedecker – Německý současník Cooka
- Má významnou zásluhu na vydání průvodců se všemi informacemi
Přelom 19. a 20. století
- Další rozvoj dopravy a její pozitivní vliv na CR například luxusní parníky a módní plavby
Poválečný vývoj u nás
Období do 1. světové války – Rychlý vývoz materiálně-technické základny – železnice, lodní doprava
- Vyšší vrstvy tráví volno v lázeňských střediskách, nižší a střední vrstvy v přírodě
- Neexistují hranice a stát nezasahuje do rozvoje CR
Období mezi 2. světovou válkou
- Využívání zimních středisek a vznik nových dopravních prostředků – letadlo
- Státy mají celní ochranu – vznik hranic, pasů, víz, cla
- Zpomalil se rozvoj turismu což vyvolalo hospodářské krize
- Založena 1. cestovní kancelář v ČR ČEDOK – 1920
Období po 2. světové válce – Rychlý nárůst turismu ve všech formách a druzích
- Intenzivní rozvoj krátkodobého turismu a příměstské rekreace
- V ČR se smí cestovat jen do socialistických zemí
Druhá polovina 20. století – Vznikly nové způsoby organizace turismu například prázdninové balíčky
- Státní investice do dopravní infrastruktury
- 1989 Velká říjnové revoluce – rozpad socialismu = cestování do celého světa
Klasifikace ČR
Podle geografického hlediska:
- domácí CR – na území ČR
- zahraniční CR – mimo území ČR
- tranzitní CR – přejezd přes zahraniční území do cílové destinace
- příjezdový CR – příjezd zahraničních turistů
- vnitřní CR – souhrn aktivit spojených s domácím a příjezdovým cestovním ruchem
Podle časového hlediska:
- každodenní, víkendový, týdenní
- krátkodobý – jedná se o turismus zahrnující jedno až tři přenocování v rámci cesty
- dlouhodobý – jedná se o turismus zahrnující 4 a více přenocování, avšak celková délka pobytu je omezena v rámci domácího turismu na délku 6 měsíců a v rámci mezinárodního turismu délkou 1 roku
Podle zabezpečení služeb:
- organizovaný – většinou nákup zájezdů přes cestovní kanceláře
- neorganizovaný – při tomto druhu turismu si účastník zabezpečuje cestu a pobyt vlastními silami
- mimo veřejné formy – návštěva příbuzných/známých
Podle věku:
- CR dětí a mládeže – de – do 15 let s dozorem, ml – mezi 16–26 lety
- CR rodin s dětmi – služby jsou přizpůsobeny dětem
- Seniorský CR – početná skupina s množstvím volného času a chutí cestovat – turista je ohraničen věkem
Podle dopadu na životní prostředí:
- Měkký – minimálně narušuje
- Tvrdý – působí výrazné změny
Podmínky pro dobrý rozvoj:
Základní podmínky
- Bezpečnost v dané destinaci
- Dostupnost dané země
- Dostatečné fondy
Přírodní předpoklady: Rozmanitost přírodního prostředí na zemi jsou výsledkem různých přírodních činitelů:
- tvárnost zemského povrchu – reliéf
- podnebí – klima
- vodstvo – povrchové a podzemní
- flóra a fauna
Kulturně-historické předpoklady: Historický vývoj území a tvořivou činnost člověka vyvolává zájem turistů i v místech kde nejsou příznivé přírodní podmínky
- architektonické památky – v různých slozích a pro jiné účely – hrady, zámky, zříceniny
- památky výtvarného a užitého umění – v muzeích a galeriích
- technické památky
Realizační předpoklady: umožňují uskutečnit nároky účastníků CR
- Dopravní – základní podmínka realizace, hustota a kvalita dopravní sítě, dostupnost, časová dosažitelnost
- Materiálně-technické – vybavení území ubytovacími, stravovacím, zábavními a sportovními zařízeními.