Činitelé ovlivňující poptávku na trhu CR

 

Otázka: Činitelé ovlivňující poptávku na trhu CR

Předmět: Cestovní ruch

Přidal(a): nobody + Isabella

 

 

Poptávka je ovlivněna:

  • biologicky (potřeby)
  • ekonomicky (příjmy, ceny)
  • demograficky
  • psychologicky (motivy účasti na CR)
  • sociální

 

Biologické činitelé

  • Potřeby, které jsou spojené s existencí člověka. Jsou poměrně stálé, ale mění se způsob jejich uspokojování. Potřeby uspokojované prostřednictvím CR motivují účast na CR – odpočinek, klid, pohyb.
  • Poptávku v CR je možné chápat jako projev potřeb člověka podložený koupěschopností

 

Ekonomické činitelé

  • Příjmy obyvatelstva
    • patří mezi ekonomické činitele
    • nejdůležitější v tomto případě je disponibilní příjem (= příjem po odečtení nutných výdajů)
    • obvyklé je, že s růstem příjmů obyvatelstva rostou i výdaje
    • výdaje mají různou strukturu – v moderní době rostou výdaje za služby (poptávka po službách CR)
    • v CR souvisí spotřeba se sociálními skupinami (velký vliv rodiny, blízkého okolí)
    • důležitým ukazatelem je také vlastnictví objektu k rekreaci, úspory obyvatelstva
  • Ceny služeb
    • se změnou ceny dochází ke změně poptávaného množství produktu
    • cenová elasticita poptávky = citlivost změny poptávky na změnu ceny
    • poptávku ovlivňují jak konkrétní ceny služeb, tak i úroveň cen jiných životních potřeb
    • ceny služeb v CR jsou různě diferencované – lze nakupovat „laciné“ služby, ale budí dojem nízké kvality
    • nejvýznamnější položkou v komplexu služeb CR (zájezdu) jsou služby = dopravy, ubytování a stravování
    • subjekty nabízející služby CR mohou různým způsobem snižovat nabídku a tím snižovat ceny

 

Demografické činitelé

  • mají zprostředkovávat vliv poptávky v CR
  • Vliv věkové skupiny obyvatelstva na účast na CR
    • volí se jako základní činitel
    • děti do 15 let = obvykle jejich cestování zcela souvisí s rodinnými poměry
    • cestování mladších lidí (do 30 let) = vysoká účast
    • nově objevená klientela (40 – 50 let) = jde u nich často o rozmanité cíle, obvykle v hlavní sezóně
    • starší generace = méně náročné aktivity, mimosezóna, tradiční cíle
    • rodiny s menším počtem dětí
      • – svobodní cestují více
  • Fond volného času
    • jedna z hlavních podmínek existence a rozvoje CR
    • od počátku rozvoje moderního CR je podmíněn rozvojem výrobních sil (= rostoucí úrovní techniky, která umožňuje výrobu v kratším čase – tak narůstá fond volného času)
    • ve volném čase je možné se věnovat různým činnostem, př. vzdělávání se, společné zájmy, hobby, rekreace
    • fond volného času vzniká v mimopracovním čase = tj. nezahrnuje – pracovní čas, čas pro dojíždění za prací, příprava na školní práci, čas na domácí práce a fyziologické potřeby
    • časový fond se sleduje v rámci dne, týdne, měsíce, roku (= význam pro CR)
  • Úroveň vzdělanosti a kulturní úroveň
    • vzdělání má bezprostřední vliv na formování potřeb a kulturnost jejich uspokojování, vliv na kulturnost využívání volného času
    • růst vzdělanosti = růst účasti na CR
  • Životní úroveň
    • jedná se o obytné, pracovní a přírodní podmínky
    • má vliv na práci, bydlení, kulturu a regeneraci
    • Obytné prostředí
      • městské nebo venkovské sídlo (dostupnost rekreačních ploch, kulturních zařízení apod.)
      • pokud je toto obvyklé prostředí znečištěné, motivuje k častější účasti na CR (-> změna obvyklého prostředí, nadýchání se čerstvého vzduchu)
    • Pracoviště
      • lidé tam tráví až 1/4 časového fondu
      • má vliv na fyzické a duševní zdraví = to vyvolává nutnost fyzické a duševní relaxace

 

Činitelé rozvoje cestovního ruchu

Dělí se:

  • Selektivní
  • Lokalizační
  • Realizační

a) Selektivní

  • Způsobilost dané země podílet se na CR aktivně i pasivně.

Objektivní faktory 

  • vnitropolitická situace  
  • ekonomická vyspělost státu

 Subjektivní faktory  

  • kulturní úroveň obyvatele
  • reklama
  • propagace

 

b)Lokalizační

  • Mají rozhodující postavení při umístění realizace cestovního ruchu. Rozhodují také o funkčním využití konkrétní oblasti, nebo jen střediska cestovního ruchu.

Přírodní podmínky

  • Povrch – nížiny, hory, … 
  • Podnebí 
  • Vodstvo – řeky, rybníky, moře,…
  • Rostliny a živočichové

Kulturní podmínky

  • Historické památky – hrady, kostely, …
  • Kulturní zařízení – muzeum, divadla, …
  • Sportovní zařízení – olympiáda, plavání

 

c) Realizační

  • Doprava 
  • Letecká, železniční, silniční a lodní
  • Ubytování
  • Hotel, motel, penzion
  • Stravovaní
  • Restaurace, bar, kavárna, …

 

Trendy v Čr

  • Airbnb, cestování „na vlastní pěst“
  • Booking, all inclusive, last minute

 

Další činitele ovlivňující poptávku

  • A) spotřebitelské preference (módnost)
  • B) životní cyklus rodiny

 

Poptávka po zahraničním CR

je ovlivněna dalšími faktory, jako:

  • mírové podmínky
  • ekonomická a politická situace v zemi
  • administrativní podmínky pro vycestování (pasové, vízové, bezpečnost, veřejný pořádek).
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!