Otázka: Činitelé ovlivňující poptávku na trhu CR
Předmět: Cestovní ruch
Přidal(a): nobody + Isabella
Poptávka je ovlivněna:
- biologicky (potřeby)
- ekonomicky (příjmy, ceny)
- demograficky
- psychologicky (motivy účasti na CR)
- sociální
Biologické činitelé
- Potřeby, které jsou spojené s existencí člověka. Jsou poměrně stálé, ale mění se způsob jejich uspokojování. Potřeby uspokojované prostřednictvím CR motivují účast na CR – odpočinek, klid, pohyb.
- Poptávku v CR je možné chápat jako projev potřeb člověka podložený koupěschopností
Ekonomické činitelé
- Příjmy obyvatelstva
- patří mezi ekonomické činitele
- nejdůležitější v tomto případě je disponibilní příjem (= příjem po odečtení nutných výdajů)
- obvyklé je, že s růstem příjmů obyvatelstva rostou i výdaje
- výdaje mají různou strukturu – v moderní době rostou výdaje za služby (poptávka po službách CR)
- v CR souvisí spotřeba se sociálními skupinami (velký vliv rodiny, blízkého okolí)
- důležitým ukazatelem je také vlastnictví objektu k rekreaci, úspory obyvatelstva
- Ceny služeb
- se změnou ceny dochází ke změně poptávaného množství produktu
- cenová elasticita poptávky = citlivost změny poptávky na změnu ceny
- poptávku ovlivňují jak konkrétní ceny služeb, tak i úroveň cen jiných životních potřeb
- ceny služeb v CR jsou různě diferencované – lze nakupovat „laciné“ služby, ale budí dojem nízké kvality
- nejvýznamnější položkou v komplexu služeb CR (zájezdu) jsou služby = dopravy, ubytování a stravování
- subjekty nabízející služby CR mohou různým způsobem snižovat nabídku a tím snižovat ceny
Demografické činitelé
- mají zprostředkovávat vliv poptávky v CR
- Vliv věkové skupiny obyvatelstva na účast na CR
- volí se jako základní činitel
- děti do 15 let = obvykle jejich cestování zcela souvisí s rodinnými poměry
- cestování mladších lidí (do 30 let) = vysoká účast
- nově objevená klientela (40 – 50 let) = jde u nich často o rozmanité cíle, obvykle v hlavní sezóně
- starší generace = méně náročné aktivity, mimosezóna, tradiční cíle
- rodiny s menším počtem dětí
- – svobodní cestují více
- Fond volného času
- jedna z hlavních podmínek existence a rozvoje CR
- od počátku rozvoje moderního CR je podmíněn rozvojem výrobních sil (= rostoucí úrovní techniky, která umožňuje výrobu v kratším čase – tak narůstá fond volného času)
- ve volném čase je možné se věnovat různým činnostem, př. vzdělávání se, společné zájmy, hobby, rekreace
- fond volného času vzniká v mimopracovním čase = tj. nezahrnuje – pracovní čas, čas pro dojíždění za prací, příprava na školní práci, čas na domácí práce a fyziologické potřeby
- časový fond se sleduje v rámci dne, týdne, měsíce, roku (= význam pro CR)
- Úroveň vzdělanosti a kulturní úroveň
- vzdělání má bezprostřední vliv na formování potřeb a kulturnost jejich uspokojování, vliv na kulturnost využívání volného času
- růst vzdělanosti = růst účasti na CR
- Životní úroveň
- jedná se o obytné, pracovní a přírodní podmínky
- má vliv na práci, bydlení, kulturu a regeneraci
- Obytné prostředí
- městské nebo venkovské sídlo (dostupnost rekreačních ploch, kulturních zařízení apod.)
- pokud je toto obvyklé prostředí znečištěné, motivuje k častější účasti na CR (-> změna obvyklého prostředí, nadýchání se čerstvého vzduchu)
- Pracoviště
- lidé tam tráví až 1/4 časového fondu
- má vliv na fyzické a duševní zdraví = to vyvolává nutnost fyzické a duševní relaxace
Činitelé rozvoje cestovního ruchu
Dělí se:
- Selektivní
- Lokalizační
- Realizační
a) Selektivní
- Způsobilost dané země podílet se na CR aktivně i pasivně.
Objektivní faktory
- vnitropolitická situace
- ekonomická vyspělost státu
Subjektivní faktory
- kulturní úroveň obyvatele
- reklama
- propagace
b)Lokalizační
- Mají rozhodující postavení při umístění realizace cestovního ruchu. Rozhodují také o funkčním využití konkrétní oblasti, nebo jen střediska cestovního ruchu.
Přírodní podmínky
- Povrch – nížiny, hory, …
- Podnebí
- Vodstvo – řeky, rybníky, moře,…
- Rostliny a živočichové
Kulturní podmínky
- Historické památky – hrady, kostely, …
- Kulturní zařízení – muzeum, divadla, …
- Sportovní zařízení – olympiáda, plavání
c) Realizační
- Doprava
- Letecká, železniční, silniční a lodní
- Ubytování
- Hotel, motel, penzion
- Stravovaní
- Restaurace, bar, kavárna, …
Trendy v Čr
- Airbnb, cestování „na vlastní pěst“
- Booking, all inclusive, last minute
Další činitele ovlivňující poptávku
- A) spotřebitelské preference (módnost)
- B) životní cyklus rodiny
Poptávka po zahraničním CR
je ovlivněna dalšími faktory, jako:
- mírové podmínky
- ekonomická a politická situace v zemi
- administrativní podmínky pro vycestování (pasové, vízové, bezpečnost, veřejný pořádek).