Distribuce a její charakteristika, podpora prodeje

 

   Otázka: Distribuce – její charakteristika, velkoobchod, maloobchod, podpora prodeje

   Předmět: Marketing a logistika

   Přidal(a): Mal

 

 

Distribuce = cesta produktu od výrobce ke konečnému spotřebiteli

  • cíl = správná chvíle, správné místo, co nejmenší náklady na distribuci

 

Obsahuje

  • logistiku (fyzické přemístění) – přeprava, skladování, řízení zásob (dodání výrobku včas na místo určení)
  • změnu vlastnictví
  • doprovodné činnosti – propagace, pojištění, marketingové informace

 

Funkce

  •  vyjednávání, samotný nákup – prodej, skladování, doprava, financování distribuce

 

Distribuční síť

  • vytvoření a udržení je velice náročné, jak finančně, tak i časově
  • subjekty
    •  výrobce
    • mezičlánky – prostředníci – firmy co nakupují zboží a dále ho prodávají, tzn. stávají se vlastníky (velkoobchody, maloobchody)
    • zprostředkovatelé – firmy co se na distribuci podílejí, ale výrobek nepřechází do jejích vlastnictví (obchodní firmy, které zajišťují větší množství zákazníků – kontakty mezi výrobcem a distributorem)
    • podpůrné mezičlánky – firmy nabízející dopravu, pojištění nákladu, propagační materiály atd. (nestávají se vlastníky – vstupují do distribuce pouze na přání výrobce)
    • distributor

 

Distribuční cesty

  • všechny cesty začínají u výrobce a končí u konečného spotřebitele
  • přímá – pouze mezi výrobcem a spotřebitelem (bez mezičlánků)
    • Výhody – kontrola nad prodejem, kontakt s konečným zákazníkem, rychlá zpětná vazba
    • Nevýhody – ne vždy efektivní, nákladný, náročný na čas a zaměstnance
  • nepřímá – výrobce, mezičlánek, spotřebitel
    • Výhody – lepší specializace na zákazníka
    • Nevýhody – ztráta kontroly nad výrobkem, závislost na mezičláncích
  • správní volba distribuční cesty – je nutné brát v potaz
    • spotřebitele (segment trhu)
    • produkt (cena, charakter, kvalita, obal)
    • skladování (místo skladování, doprava)
    • úroveň distribuce (přímá / nepřímá)
    • konkurenci (kolik, jak distribuuje, co nabízí)
    • legislativu
    • finanční prostředky

 

Distribuční strategie

  • intenzivní – používá všechny dostupné distribuční sítě
    • většinou se používá u produktů, které se spotřebovávají často
    • snaha o získání co největšího podílu na trhu
    • například – Coca-Cola (obchod, restaurace, stánek, automat, hotel)
    • nevýhody – omezená kontrola nad výrobkem (luxusní výrobky ☹)
  • exkluzivní – omezený počet distribučních míst (výhradní práva k prodeji)
    • snaha o udržení exkluzivity
    • méně produktů (vyšší cena)
    • kontrola prodejního prostředí
  • selektivní – kompromis mezi exkluzivní a intenzivní
    • určitý počet distribučních cest
    • místa jsou vybíraná na základě povahy produktu

 

VELKOOBCHOD – nakupuje velké množství výrobků za účelem jejich prodeje maloobchodům nebo jiným firmám

  • Funkce – zásobuje maloobchodní síť
    • přetváří sortiment (kompletace, dozrání)
    • skladování (vyrovnává časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou)
    • vytváří zásoby nutné k průběžnému zásobování odběratelů
    • podílí se na stimulaci prodeje
    • přebírá riziko spojené s nákupem, skladováním a dopravou zboží
    • zajišťuje rozvoz do maloobchodní sítě
    • podílí se na dohotovení zboží [balení, označení pomocí EAN (čárový)kódu]
  • Druhy
    • Tradiční – zajišťuje pro výrobce všechny dostupné funkce
    • Cash and Carry – provádí přímé platby, neprovádí rozvoz, samoobslužný, určen pro menší podnikatele (Makro)
    • Rozvážkový – nakupuje, dodává, prodává (supermarketům, restauracím apod.)
      • omezený sortiment s krátkou dobou trvanlivosti (květiny, pečivo)
    • Agenti a komisionáři – zprostředkovávají zboží (nepřebírají ho do svého vlastnictví – nenesou riziko), například – brokeři, dealeři, aukční společnost, nákupní agenti
      • Výhody – široký sortiment od mnoha výrobců, šetří čas i náklady odběratelů
      • Nevýhody – zvyšuje cenu pro konečného spotřebitele

 

MALOOBCHOD – nakupuje od velkoobchodů či výrobců

  • prodává zboží konečnému zákazníkovi
  • snaží se využívat JUST IN TIME (skladování které nevyžaduje velké skladovací prostory)
  • podle typu prodeje rozlišujeme: – pultový
  • samoobslužný
  • pojízdné prodejny, stánkaři
  • internetový
  • zásilkový prodej – katalogový
  • pochůzkový – obchodní zástupci, dealeři

Typy MO:

  • speciální prodejny – př. knihkupectví
  • hobby market – př. OBI, Bauhaus
  • supermarket – samoobslužná prodejna s nabídkou potravin a doplňků pro domácnost
  • hypermarket – samoobslužná prodejna se širokým sortimentem zbožím, př. Tesco
  • diskontní prodejna – zaměřena na potravinové zboží a omezený sortiment jiného zboží, př. Lidl, Penny
  • obchodní centrum – př. Mercury, IGY
  • obchodní dům – př. Prior, Bílá labuť
  • specializovaná prodejna a velkoprodejna – zaměřena na vybraný sortiment
    • specializovaná – potravinový sortiment
    • velkoprodejna – na nepotravinový sortiment
    • př. Datart, Mountfield
  • prodejna se zbožím denní potřeby – potravinářský a nepotravinářský sortiment, př. večerky, koloniály, Jednota






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: