Otázka: Distribuce – její charakteristika, velkoobchod, maloobchod, podpora prodeje
Předmět: Marketing a logistika
Přidal(a): Mal
Distribuce = cesta produktu od výrobce ke konečnému spotřebiteli
- cíl = správná chvíle, správné místo, co nejmenší náklady na distribuci
Obsahuje
- logistiku (fyzické přemístění) – přeprava, skladování, řízení zásob (dodání výrobku včas na místo určení)
- změnu vlastnictví
- doprovodné činnosti – propagace, pojištění, marketingové informace
Funkce
- vyjednávání, samotný nákup – prodej, skladování, doprava, financování distribuce
Distribuční síť
- vytvoření a udržení je velice náročné, jak finančně, tak i časově
- subjekty
- výrobce
- mezičlánky – prostředníci – firmy co nakupují zboží a dále ho prodávají, tzn. stávají se vlastníky (velkoobchody, maloobchody)
- zprostředkovatelé – firmy co se na distribuci podílejí, ale výrobek nepřechází do jejích vlastnictví (obchodní firmy, které zajišťují větší množství zákazníků – kontakty mezi výrobcem a distributorem)
- podpůrné mezičlánky – firmy nabízející dopravu, pojištění nákladu, propagační materiály atd. (nestávají se vlastníky – vstupují do distribuce pouze na přání výrobce)
- distributor
Distribuční cesty
- všechny cesty začínají u výrobce a končí u konečného spotřebitele
- přímá – pouze mezi výrobcem a spotřebitelem (bez mezičlánků)
- Výhody – kontrola nad prodejem, kontakt s konečným zákazníkem, rychlá zpětná vazba
- Nevýhody – ne vždy efektivní, nákladný, náročný na čas a zaměstnance
- nepřímá – výrobce, mezičlánek, spotřebitel
- Výhody – lepší specializace na zákazníka
- Nevýhody – ztráta kontroly nad výrobkem, závislost na mezičláncích
- správní volba distribuční cesty – je nutné brát v potaz
- spotřebitele (segment trhu)
- produkt (cena, charakter, kvalita, obal)
- skladování (místo skladování, doprava)
- úroveň distribuce (přímá / nepřímá)
- konkurenci (kolik, jak distribuuje, co nabízí)
- legislativu
- finanční prostředky
Distribuční strategie
- intenzivní – používá všechny dostupné distribuční sítě
- většinou se používá u produktů, které se spotřebovávají často
- snaha o získání co největšího podílu na trhu
- například – Coca-Cola (obchod, restaurace, stánek, automat, hotel)
- nevýhody – omezená kontrola nad výrobkem (luxusní výrobky ☹)
- exkluzivní – omezený počet distribučních míst (výhradní práva k prodeji)
- snaha o udržení exkluzivity
- méně produktů (vyšší cena)
- kontrola prodejního prostředí
- selektivní – kompromis mezi exkluzivní a intenzivní
- určitý počet distribučních cest
- místa jsou vybíraná na základě povahy produktu
VELKOOBCHOD – nakupuje velké množství výrobků za účelem jejich prodeje maloobchodům nebo jiným firmám
- Funkce – zásobuje maloobchodní síť
- přetváří sortiment (kompletace, dozrání)
- skladování (vyrovnává časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou)
- vytváří zásoby nutné k průběžnému zásobování odběratelů
- podílí se na stimulaci prodeje
- přebírá riziko spojené s nákupem, skladováním a dopravou zboží
- zajišťuje rozvoz do maloobchodní sítě
- podílí se na dohotovení zboží [balení, označení pomocí EAN (čárový)kódu]
- Druhy
- Tradiční – zajišťuje pro výrobce všechny dostupné funkce
- Cash and Carry – provádí přímé platby, neprovádí rozvoz, samoobslužný, určen pro menší podnikatele (Makro)
- Rozvážkový – nakupuje, dodává, prodává (supermarketům, restauracím apod.)
- omezený sortiment s krátkou dobou trvanlivosti (květiny, pečivo)
- Agenti a komisionáři – zprostředkovávají zboží (nepřebírají ho do svého vlastnictví – nenesou riziko), například – brokeři, dealeři, aukční společnost, nákupní agenti
- Výhody – široký sortiment od mnoha výrobců, šetří čas i náklady odběratelů
- Nevýhody – zvyšuje cenu pro konečného spotřebitele
MALOOBCHOD – nakupuje od velkoobchodů či výrobců
- prodává zboží konečnému zákazníkovi
- snaží se využívat JUST IN TIME (skladování které nevyžaduje velké skladovací prostory)
- podle typu prodeje rozlišujeme: – pultový
- samoobslužný
- pojízdné prodejny, stánkaři
- internetový
- zásilkový prodej – katalogový
- pochůzkový – obchodní zástupci, dealeři
Typy MO:
- speciální prodejny – př. knihkupectví
- hobby market – př. OBI, Bauhaus
- supermarket – samoobslužná prodejna s nabídkou potravin a doplňků pro domácnost
- hypermarket – samoobslužná prodejna se širokým sortimentem zbožím, př. Tesco
- diskontní prodejna – zaměřena na potravinové zboží a omezený sortiment jiného zboží, př. Lidl, Penny
- obchodní centrum – př. Mercury, IGY
- obchodní dům – př. Prior, Bílá labuť
- specializovaná prodejna a velkoprodejna – zaměřena na vybraný sortiment
- specializovaná – potravinový sortiment
- velkoprodejna – na nepotravinový sortiment
- př. Datart, Mountfield
- prodejna se zbožím denní potřeby – potravinářský a nepotravinářský sortiment, př. večerky, koloniály, Jednota