Distribuce – marketing a logistika

 

   Otázka: Distribuce

   Předmět: Marketing a logistika

   Přidal(a): Juli

 

 

Distribuce

= přeprava, skladování, balení, přenos informací

= cesta výrobku od výrobce ke spotřebiteli

 

Přímá distribuce

  • zboží se dostává přímo od výrobce k zákazníkovi (firemní prodejna, pekárna, prodej na internetu, zakázková výroba)

VÝROBCE → ZÁKAZNÍK

 

Nepřímá distribuce

  • využívají se mezičlánky

VÝROBCE → MALOOBCHOD → ZÁKAZNÍK

VÝROBCE → VELKOOBCHOD → MALOOBCHOD → ZÁKAZNÍK

VÝROBCE → DOVOZCE → MALOOBCHOD → ZÁKAZNÍK

Velkoobchod

  • je firma, která nakupuje zboží od výrobců za účelem dalšího prodeje maloobchodním jednotkám či organizacím

 

Funkce velkoobchodu:

  • vytváří široký obchodní sortiment od různých výrobců
  • slaďuje časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou
  • poskytuje možnost obchodního úvěru
  • přebírá riziko za zboží
  • balí zboží a nechává je dozrát nebo dokončuje jeho prodejní formu, zajišťuje přepravu

 

Typy velkoobchodů:

  1. Tradiční velkoobchod
    • plní všechny velkoobchodní funkce
  2. Velkoobchod s omezenými službami
    • poskytují služby v omezeném rozsahu (specializují se pouze na skladování, prodej nebo dopravu)
    • zaměření na jeden druh (nábytek, elektro)
  3. Cash & cary
    • nákup v hotovosti
    • pro drobné podnikatele, např. Makro
    • odvoz si zajišťuje maloobchodník sám
  4. Agenti a komisionáři
    • nepřebírají zboží do svého vlastnictví
    • jejich hlavní funkcí je zprostředkování nákupu a prodeje zboží, za tuto službu dostávají provizi

 

Maloobchod

  • je firma, která prodává zboží přímo koncovému zákazníkovi
  • je posledním článkem v distribučním řetězci
  • zprostředkovává prodej zboží

 

Z hlediska způsobu prodeje se rozlišuje:

  1. pultový prodej – zákazník plně obsluhovaný (masna,..)
  2. volný výběr – zákazník si vybere zboží, prodavač mu zboží předvede (obuv, elektro,..)
  3. samoobsluha
  4. zásilkový prodej – zákazník si vybere a objedná (katalogy, inzeráty, tv shoping, internet)

 

Druhy maloobchodních jednotek

  • stacionární
    • mají svá pevná stanoviště
  • ambulantní
    • nemají pevné stanoviště – pojízdné prodejny, stánky, podomní prodej
  • objednávkové

 

Typy stacionárních maloobchodních jednotek:

  1. prodejna se zbožím denní spotřeby
  • menší prodejna s převážně potravinářským sortimentem, omezený sortiment drogistického zboží
  • ceny jsou vyšší než v supermarketech
  • je umístěna v místech s větší hustotou obyvatel, stávají se i součástí nádraží a benzínek
  • večerky, smíšené zboží, Jednota, Hruška, samoobsluhy,..

 

  1. Specializovaná prodejna
  • Nabízejí potravinářský (řeznictví, lahůdkářství) a nepotravinářský sortimen (knihy, sport, hračky, papírnictví)
  • Jsou v nich kladeny vyšší nároky na prodejní personál, jeho odbornost a přístup k zákazníkovi
  • Umístěny v centrech města
  • Ceny jsou vyšší než u velkých specializovaných center
  • Např. Knihkupectví, hračkářství, drogerie, papírnictví

 

  1. Specializovaná velkoprodejna
  • Úzký sortiment nepotravinářského zboží v mnoha typech provedení
  • Prodej se orientuje na nábytek, elektrospotřebiče atd.
  • Na okrajích města
  • Vysoký nárok na prodejní personál, jejich odborné znalosti a zákaznický přístup
  • Ceny jsou nižší než u malých prodejen
  • Např. Okay, Ikea, Kika, Asko, datard, Mountfield

 

  1. Hobbymarket
  • Velké specializované prodejny zaměřené na potřeby pro dům, byt a zahradu
  • Nabízí široký sortiment zboží od stavebního materiálu až po květiny
  • Umísťován na okraji měst
  • Ceny jsou nižší než u malých prodejen
  • Např. Uni Hobby

 

  1. Supermarket
  • Samoobslužná prodejna, nabízí potravinářský sortiment – zboží denní potřeby a doplňkový sortiment pro domácnost
  • Úsek lahůdek a pečiva
  • Otevírací doba je 7 dní v týdnu od ranních do večerních hodin
  • Nízké ceny
  • Nachází se v centrech, na sídlištích, mají parkoviště
  • Doplňkové služby: platba kartou, dárkové balení, dětské koutky
  • Např. Tesco

 

  1. Hypermarket
  • Široký sortiment zboží (potraviny, potřeby pro domácnost, drogistické zboží, textil, elektronika, nábytek…)
  • Nacházejí se na okraji velkých měst, poblíž hlavních dopravních komunikací
  • Mají velkou parkovací plochu
  • Doplňkové služby: Občerstvení na prodejně, rozvoz objemnějšího zboží, prodej na splátky, informační pulty, autobusové spojení zdarma, hlídání děti
  • Např. Albert, Tesco

 

  1. Diskontní prodejna
  • Samoobslužná prodejna specializovaná na vybraný sortiment potravinářského a omezený sortiment nepotravinářského zboží (nenabízí 30 druhů jogurtů, ale pouze 10)
  • Omezený komfort, prodej se realizuje z palet a krabic
  • Např. Lidl, Kaufland, Penny Market

 

  1. Obchodní centrum
  • Obrovské centrum skládající se z velkého množství obchodních jednotek v jednom areálu
  • Nacházejí se na okrajích velkých měst, poskytují širokou nabídku možností nákupů a služeb, ale i trávení volného času
  • Umísťována jsou převážně mimo města při výpadovkách s dobrou dostupností autem a velkými parkovacími plochami
  • Olympia, Malenovice, Čepkov, Zlaté jablko

 

  1. Obchodní dům
  • Maloobchodní jednotka, která pod jednou střechou nabízí široký sortiment zboží v různých specializovaných odděleních
  • Nacházejí se především v centrech měst, nejčastěji jsou dvou a více podlažní
  • Cenově jsou na střední až vyšší úrovní díky umístění v centrech
  • Shop-in-shop – prodejní plocha obchodního domu je rozdělena na relativně malé části, které jsou pronajímány různým firmám
  • Prior, Kotva

 

Maloobchodní mix a obchodnické triky

  • Maloobchodní mix je tvořen šesti částmi

 

  1. Lokalizace prodejny
  • Čím vzdálenější je bydliště zákazníka od prodejny, tím menší je pravděpodobnost, že zde bude nakupovat.

 

  1. Velikost, vzhled prodejny
  • Celkový vzhled prodejny je jeden ze způsobů komunikace se zákazníkem.
  • To jak je prodejna vnímána a co mohou zákazníci při nákupu očekávat, je velmi důležité.

 

  1. Personál prodejny
  • Prodavači jsou v neustálém kontaktu se zákazníky, proto by měl být kladen velký důraz na jejich profesionalitu a odbornost, ale i vzhled a komunikační dovednost.

 

  1. Cenová hladina
  • Jsou-li ceny vyšší než je průměrná hladina cen na trhu, zákazník prodejnu vnímá jako exkluzivní.

 

  1. Obchodní sortiment
  • Maloobchod musí správně rozhodnout o sortimentu, který bude nabízet cílovému trhu.
  • Specializované prodejny nabízí užší sortiment, ovšem ve značné hloubce.

 

  1. Služby
  • Ovlivňují zákazníkovo nákupní rozhodnutí.
  • Patří sem nákup na splátky, rozvod zboží, dárkové balení, výměna zboží, servis…
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!