Otázka: Distribuce
Předmět: Marketing a logistika
Přidal(a): Juli
Distribuce
= přeprava, skladování, balení, přenos informací
= cesta výrobku od výrobce ke spotřebiteli
Přímá distribuce
- zboží se dostává přímo od výrobce k zákazníkovi (firemní prodejna, pekárna, prodej na internetu, zakázková výroba)
VÝROBCE → ZÁKAZNÍK
Nepřímá distribuce
- využívají se mezičlánky
VÝROBCE → MALOOBCHOD → ZÁKAZNÍK
VÝROBCE → VELKOOBCHOD → MALOOBCHOD → ZÁKAZNÍK
VÝROBCE → DOVOZCE → MALOOBCHOD → ZÁKAZNÍK
Velkoobchod
- je firma, která nakupuje zboží od výrobců za účelem dalšího prodeje maloobchodním jednotkám či organizacím
Funkce velkoobchodu:
- vytváří široký obchodní sortiment od různých výrobců
- slaďuje časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou
- poskytuje možnost obchodního úvěru
- přebírá riziko za zboží
- balí zboží a nechává je dozrát nebo dokončuje jeho prodejní formu, zajišťuje přepravu
Typy velkoobchodů:
- Tradiční velkoobchod
- plní všechny velkoobchodní funkce
- Velkoobchod s omezenými službami
- poskytují služby v omezeném rozsahu (specializují se pouze na skladování, prodej nebo dopravu)
- zaměření na jeden druh (nábytek, elektro)
- Cash & cary
- nákup v hotovosti
- pro drobné podnikatele, např. Makro
- odvoz si zajišťuje maloobchodník sám
- Agenti a komisionáři
- nepřebírají zboží do svého vlastnictví
- jejich hlavní funkcí je zprostředkování nákupu a prodeje zboží, za tuto službu dostávají provizi
Maloobchod
- je firma, která prodává zboží přímo koncovému zákazníkovi
- je posledním článkem v distribučním řetězci
- zprostředkovává prodej zboží
Z hlediska způsobu prodeje se rozlišuje:
- pultový prodej – zákazník plně obsluhovaný (masna,..)
- volný výběr – zákazník si vybere zboží, prodavač mu zboží předvede (obuv, elektro,..)
- samoobsluha
- zásilkový prodej – zákazník si vybere a objedná (katalogy, inzeráty, tv shoping, internet)
Druhy maloobchodních jednotek
- stacionární
- mají svá pevná stanoviště
- ambulantní
- nemají pevné stanoviště – pojízdné prodejny, stánky, podomní prodej
- objednávkové
Typy stacionárních maloobchodních jednotek:
- prodejna se zbožím denní spotřeby
- menší prodejna s převážně potravinářským sortimentem, omezený sortiment drogistického zboží
- ceny jsou vyšší než v supermarketech
- je umístěna v místech s větší hustotou obyvatel, stávají se i součástí nádraží a benzínek
- večerky, smíšené zboží, Jednota, Hruška, samoobsluhy,..
- Specializovaná prodejna
- Nabízejí potravinářský (řeznictví, lahůdkářství) a nepotravinářský sortimen (knihy, sport, hračky, papírnictví)
- Jsou v nich kladeny vyšší nároky na prodejní personál, jeho odbornost a přístup k zákazníkovi
- Umístěny v centrech města
- Ceny jsou vyšší než u velkých specializovaných center
- Např. Knihkupectví, hračkářství, drogerie, papírnictví
- Specializovaná velkoprodejna
- Úzký sortiment nepotravinářského zboží v mnoha typech provedení
- Prodej se orientuje na nábytek, elektrospotřebiče atd.
- Na okrajích města
- Vysoký nárok na prodejní personál, jejich odborné znalosti a zákaznický přístup
- Ceny jsou nižší než u malých prodejen
- Např. Okay, Ikea, Kika, Asko, datard, Mountfield
- Hobbymarket
- Velké specializované prodejny zaměřené na potřeby pro dům, byt a zahradu
- Nabízí široký sortiment zboží od stavebního materiálu až po květiny
- Umísťován na okraji měst
- Ceny jsou nižší než u malých prodejen
- Např. Uni Hobby
- Supermarket
- Samoobslužná prodejna, nabízí potravinářský sortiment – zboží denní potřeby a doplňkový sortiment pro domácnost
- Úsek lahůdek a pečiva
- Otevírací doba je 7 dní v týdnu od ranních do večerních hodin
- Nízké ceny
- Nachází se v centrech, na sídlištích, mají parkoviště
- Doplňkové služby: platba kartou, dárkové balení, dětské koutky
- Např. Tesco
- Hypermarket
- Široký sortiment zboží (potraviny, potřeby pro domácnost, drogistické zboží, textil, elektronika, nábytek…)
- Nacházejí se na okraji velkých měst, poblíž hlavních dopravních komunikací
- Mají velkou parkovací plochu
- Doplňkové služby: Občerstvení na prodejně, rozvoz objemnějšího zboží, prodej na splátky, informační pulty, autobusové spojení zdarma, hlídání děti
- Např. Albert, Tesco
- Diskontní prodejna
- Samoobslužná prodejna specializovaná na vybraný sortiment potravinářského a omezený sortiment nepotravinářského zboží (nenabízí 30 druhů jogurtů, ale pouze 10)
- Omezený komfort, prodej se realizuje z palet a krabic
- Např. Lidl, Kaufland, Penny Market
- Obchodní centrum
- Obrovské centrum skládající se z velkého množství obchodních jednotek v jednom areálu
- Nacházejí se na okrajích velkých měst, poskytují širokou nabídku možností nákupů a služeb, ale i trávení volného času
- Umísťována jsou převážně mimo města při výpadovkách s dobrou dostupností autem a velkými parkovacími plochami
- Olympia, Malenovice, Čepkov, Zlaté jablko
- Obchodní dům
- Maloobchodní jednotka, která pod jednou střechou nabízí široký sortiment zboží v různých specializovaných odděleních
- Nacházejí se především v centrech měst, nejčastěji jsou dvou a více podlažní
- Cenově jsou na střední až vyšší úrovní díky umístění v centrech
- Shop-in-shop – prodejní plocha obchodního domu je rozdělena na relativně malé části, které jsou pronajímány různým firmám
- Prior, Kotva
Maloobchodní mix a obchodnické triky
- Maloobchodní mix je tvořen šesti částmi
- Lokalizace prodejny
- Čím vzdálenější je bydliště zákazníka od prodejny, tím menší je pravděpodobnost, že zde bude nakupovat.
- Velikost, vzhled prodejny
- Celkový vzhled prodejny je jeden ze způsobů komunikace se zákazníkem.
- To jak je prodejna vnímána a co mohou zákazníci při nákupu očekávat, je velmi důležité.
- Personál prodejny
- Prodavači jsou v neustálém kontaktu se zákazníky, proto by měl být kladen velký důraz na jejich profesionalitu a odbornost, ale i vzhled a komunikační dovednost.
- Cenová hladina
- Jsou-li ceny vyšší než je průměrná hladina cen na trhu, zákazník prodejnu vnímá jako exkluzivní.
- Obchodní sortiment
- Maloobchod musí správně rozhodnout o sortimentu, který bude nabízet cílovému trhu.
- Specializované prodejny nabízí užší sortiment, ovšem ve značné hloubce.
- Služby
- Ovlivňují zákazníkovo nákupní rozhodnutí.
- Patří sem nákup na splátky, rozvod zboží, dárkové balení, výměna zboží, servis…