Distribuce (Placement) – maturitní otázka

 

   Otázka: Distribuce (Placement)

   Předmět: Marketing a ekonomie, logistika

   Přidal(a): yja

 

 

DISTRIBUCE 

  • je složkou marketingového mixu
  • je cesta výrobku od výrobce k zákazníkovi, tedy jeho umístění na trhu
  • zahrnuje všechny činnosti nezbytné pro přemístění zboží os výrobce na místo, kde si ho zákazníci mohou koupit
  • rozlišuje se podle počtu mezičlánků na přímou a nepřímou

 

Přímá distribuce

Výrobce   →    Zákazník

 

Nepřímá distribuce

Výrobce         →           MO         →     Zákazník

Výrobce         →           VO         →         MO       →    Zákazník

Výrobce         →      Dovozce     →         MO       →    Zákazník

 

Každý mezičlánek v distribuci zvyšuje konečnou cenu pro zákazníka o tzv. marži.                

 

Funkce distribučních cest

Obchodní

  • skládá se z obchodních vztahů mezi výrobcem, mezičlánkem a konečným spotřebitelem

Logistická

  • zahrnuje fyzickou distribuci výrobku od výrobce k zákazníkovi
  • zabývá se dopravou, skladováním a manipulací se zbožím

Podpůrná

  • souvisí s pomocí prodeje zboží
  • distribuční mezičlánky se mohou podílet na třídění zboží, marketingovém výzkumu, propagaci a finanční pomoci.

 

Intenzita prodeje

1) Intenzivní prodej

  • používají jej firmy u výrobků denní spotřeby, které se mají dostat co nejblíže k zákazníkovi ( základní potraviny, noviny, tabák. výrobky)

 

2) Selektivní prodej

  • jedná se o prodej zboží, které vyžaduje určité nároky na prodej ( prodej pracovních oděvů, knihkupectví, prodejna s elektronikou apod.)

 

3) Výhradní prodej

  • týká se prodeje luxusního a značkového zboží ( automobily, šperky a kosmetika světových značek apod.)

 

VELKOOBCHOD

  • je firma, která nakupuje zboží od výrobců za účelem dalšího prodeje maloobchodním jednotkám či organizacím

 

Funkce velkoobchodu

  • vytváří široký sortiment od různých výrobců,
  • slaďuje časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou,
  • poskytuje možnost obchodního úvěru na nakupované zboží,
  • přebírá riziko za nakoupené zboží
  • pomáhá při podpoře zboží (reklama…)
  • balí zboží a nechává je dozrát (ovoce), zajišťuje přepravu
  • informuje maloobchod o nabízeném sortimentu zboží.

 

Typy velkoobchodu

1) Tradiční velkoobchod

  • zboží nakupuje od výrobců (nejčastěji na fakturu) a prodává dál především maloobchodním jednotkám. Zboží se stává vlastnictvím velkoobchodu.

 

2) Velkoobchod s doplňujícími službami

  • zboží nabízí spolu s dalšími službami, např. podpora prodeje, informace o trhu, poskytování úvěru:

a) všeobecný velkoobchod – nabízí široký sortiment zboží

b) produktový velkoobchod – sortiment omezený na jednu produktovou řadu (elektronika, ovoce, zelenina)

 

3) Cash & Carry

  • zboží prodává převážně drobným obchodníkům, a to pouze při placení v hotovosti a s vlastní dopravou.

 

4) Agenti a komisionáři

  • jsou velkoobchodníci, kteří vlastní prodávané zboží. Jejich hlavní funkcí je zprostředkování nákupu a prodeje zboží.

Agenti zboží, které prodávají neskladují, zabezpečují jeho přímou dodávku ke spotřebiteli.

Komisionáři –  zboží přebírají na základě komisionářské smlouvy od výrobce a za realizovaný prodej získávají provizi.

 

MALOOOBCHOD

Představuje způsob prodeje zboží koncovému uživateli – přímému spotřebiteli.

  • je firma, která prodává zboží koncovému zákazníkovi
  • je posledním článkem v distribučním řetězci,
  • zprostředkovává prodej zboží

 

Z hlediska způsobu prodeje se rozlišuje:

  • Pultový prodej – zákazník je obsluhován prodavačem
  • Samoobslužný prodej – zákazník se volně pohybuje po prodejně
  • Ambulantní prodej – pojízdná prodejna nebo stánky
  • Pochůzkový prodej – dealeři, obchodní zástupci
  • Zásilkový prodej – podle katalogů, zboží je doručeno poštou
  • Internetový prodej – elektronický obchod

 

Typy maloobchodních jednotek

  • prodejna se zbožím denní potřeby – hypermarket
  • specializovaná prodejna                   – diskontní prodejna
  • specializovaná velkoprodejna – obchodní centrum
  • hobbymarket                                          – obchodní dům 
  • supermarket

 

1) Prodejna se zbožím denní potřeby

  • menší prodejna s převážně potravinářským sortimentem
  • nabízí omezený sortiment drogistického zboží
  • vychází zákazníkovi vstříc místem a časem prodeje
  • ceny jsou vyšší než v supermarketech
  • rozlišují se samoobslužné a pultové prodejny
  • (např. koloniály, večerky, Jednota, Pramen CZ, Žabky atd.)

 

2) Specializovaná prodejna

  • nabízí potravinářský a nepotravinářský sortiment
  • jsou zde kladeny vyšší nároky na prodejní personál, jeho odbornost a přístup k zákazníkovi
  • jsou umisťovány v centrech měst
  • (např. knihkupectví, hračkářství, drogerie, prodejna hudebních nosičů …)

 

3) Specializovaná velkoprodejna

  • nabízí úzký sortiment nepotravinářského zboží v mnoha typech a provedení
  • jsou zde kladeny vysoké nároky na prodejní personál
  • prodejny jsou umístěny na okrajích měst ( součásti nákupních zón)
  • ceny jsou nižší než u malých specializovaných prodejen
  • ( např. IKEA, Kika, Asko nábytek, Mountfield, Okay, Datart …)

 

4) Hobbymarket

  • jsou to velké specializované prodejny zaměřené na potřeby pro dům, byt a zahradu
  • jedná se o obchod převážně pro kutily, zahrádkáře, stavebníky
  • jsou umísťovány na okrajích  měst
  •  ( např. OBI, Hornbach, Bauhaus, Baumax ……)

 

5) Supermarket

  • velká samoobslužná prodejna, která  nabízí potravinářský sortiment – zboží denní potřeby a doplňkový sortiment pro domácnost
  • nachází se v centrech, na sídlištích, nedílnou součástí je parkoviště
  • (např. Billa, Albert, Tesco supermarket, Spar….)

 

6) Hypermarket

  • obrovská samoobslužná prodejna se širokým sortimentem zboží (potraviny, potřeby pro domácnost, elektronika, nábytek, sportovní potřeby…)
  • nedílnou součástí jsou obslužné úseky lahůdek, pečiva, masa a uzenin
  • velmi nízké ceny prodávaného zboží
  • (Tesco, Globus, Interspar, Hypernova, Kaufland)

 

7) Diskontní prodejna

  • samoobslužná prodejna úzce specializovaná na vybraný sortiment potravinářského a omezený sortiment nepotravinářského zboží
  • zákaznický komfort je zde omezený
  • ( Lidl, Diskont Plus, Penny Market)

 

8) Obchodní centrum

  • je velkoplošná maloobchodní jednotka řízená z jednoho ústředí, sloužící k uspokojování všech potřeb zákazníka
  • jsou to obrovské kompexy skládající se z velkého množství obchodních jednotek v jednom areálu
  • nacházejí se na okrajích velkých měst, u výpadovek s dobrou dostupností
  • (např. OC Chodov, Avion Shopping Park Ostrava, Vaňkovka Brno, Palladium ….)

 

9) Obchodní dům

  • maloobchodní jednotka, která pod jednou střechou nabízí široký sortiment zboží v různých specializovaných odděleních
  • nacházejí se především v centrech měst
  • shop-in-shop- prodejní plocha rozdělena na relativně malé části, které jsou pronajímány různým firmám
  • (např. Obcodní dům Tesco, Prior, Bílá Labuť, Kotva…)

 

MALOOBCHODNÍ MIX A OBCHODNICKÉ TRIKY

Maloobchodní mix je tvořen:

  • Lokalizace prodejny – čím vzdálenější je bydliště zákazníka od prodejny, tím menší je pravděpodobnost, že zde bude nakupovat.
  • Velikost, prostorové uspořádání a vzhled prodejny – celkový vzhled prodejny je jeden ze způsobů komunikace se zákazníkem. To, jak je prodejna vnímána a co mohou zákazníci při nákupu očekávat, je velmi důležité. K dispozičnímu řešení prodejny patří i místo a způsob umístění zboží.
  • Personál prodejny – prodavači jsou v přímém kontaktu s kupujícími, proto by měl být kladen velký důraz na jejich profesionalitu a odbornost, ale i vzhled a komunikační dovednosti.
  • Cenová hladina – zařazuje prodejnu do určitého povědomí kupujících
  • Obchodní sortiment – maloobchod musí správně rozhodnout o sortimentu, který bude nabízet cílovému trhu.
  • Služby – patří k důležitým faktorům ovlivňujícím zákazníkovo nákupní rozhodování. Patří sem např. nákup na splátky, rozvoz zboží, dárkové balení, hlídání dětí, pozáruční servis ……..

 

Obchodnické triky

  • letáky – slevy uvedené na letácích mohou být jen zdánlivé
  • slevy –  kupující reaguje spontánně, aniž by si uvědomili, zda je zboží opravdu zlevněno
  • obrovské cedule upozorňující na  slevu – červená a žlutá barva upoutává pozornost
  • dražší zboží ve výši očí a po pravé ruce ve směru jízdy vozíkem
  • mimořádné nabídky zboží v uličkách
  • regály s drobným a rychloobrátkovým zbožím u pokladen
  • zrcadla zvětšující prostor
  • nákupní trasa vedoucí od méně potřebného zboží k potravinám
  • příjemné prostředí
  • nasvícené zboží v regálech
  • velké nákupní vozíky
  • ochutnávky






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: