Ekonomické systémy – otázka z ekonomie (2)

 

Otázka: Ekonomické systémy

Předmět: Ekonomie

Přidal(a): vrr

 

Tržní ekonomika

Ekonomický systém – model fungování ekonomiky

 

Je hodnocen podle toho, jak řeší tři základní otázky: co? jak? pro koho?

3 základní otázky (problémy):

  • Co a jaké množství výrobků se bude vyrábět /nabízet/?
  • Z jakých zdrojů, jaké technologie, výrobní postupy jsou využívány? (práce, půda,kapitál)
  • Pro koho?

 

Alternativní ekonomické systémy

zvykový – historicky nejstarší

       založený na kmenových tradicích, zvyklostech

není předpokladem ekonomického vývoje

 

příkazový – centrálně, direktivně řízený ek. systém

  • je spjat s nedemokratickým systémem – o všem rozhoduje stát a centrální orgány na základě plánu. Podniky jsou státní a nemohou samy rozhodovat o tom, co budou nabízet, v jakém množství, kvalitě a za jakou cenu – vše je direktivně centrem stanoveno. Podniky nejsou motivovány ke kvalitní výrobě, jejich výrobky nejsou konkurenceschopné ve vyspělém světě.
  • U nás tento systém v letech 1948-1989

 

tržní – založen na volném, svobodném působení trhu, na volném podnikání

  • typické je volné působení nabídky a poptávky na trhu, tvorba tržních volných cen
  • firmy si samy určují, co budou nabízet, v jakém množství, kvalitě a za jakou cenu
  • každá firma musí provádět důkladný průzkum potřeb lidí, průzkum konkurence a nabízet skutečně to, co je na trhu žádáno

 

Každá reálná ekonomika je kombinací těchto tří základních ekonomických systémů – jde o smíšenou ekonomiku, smíšený ekonomický systém.

 

Tržní ekonomika – smíšený ekonomický systém

Vedle tržního systému jsou zde zastoupeny i prvky direktivního, resp. zvykového systému.

I v tržních podmínkách jsou nezbytné státní zásahy v určitých oblastech.

 

Centrální zásahy státu:

  • tvorba legislativy – vláda předkládá zákony, které schvaluje parlament
    • kontrola nad dodržováním zákonů
  • v oblasti sociální politikyregulace sociálních dávek, podpor v nezvěstnosti
  • v oblasti měnové a cenové politiky
  • v oblasti zahraničně-obchodní politiky – proexportní politika státu
  • v oblasti antimonopolní politiky

 

Cíle centrálních zásahů – stabilita a vývoj ekonomiky, odstranění negativních průvodních jevů tržní ekonomiky (nezaměstnanosti, inflace, zadlužování, poklesu ekonomiky)

 

Konkurence v tržní ekonomice

  • vzájemné protikladné působení subjektů na trhu, vzájemné protikladné vztahy mezi účastníky trhu, které vyplývají z jejich postavení na trhu

 

Konkurence na straně:

  • nabídky
    • konkurují si nabízející
    • soutěží o to, kdo víc prodá (když je vyšší nabídka)
  • poptávky
    • konkurují si kupující, kdo koupí (zboží je nedostatkové)
    • když je vyšší poptávka
  • mezi nabídkou a poptávkou
    • konkurují si nabízející i kupující
    • prodávající chtějí prodat za co nejvyšší cenu a kupující za co nejnižší cenu chtějí koupit

 

Nabídka – SUPPLY 

  • množství výrobků, které jsou prodávající ochotni a schopni prodat za určitou cenu
  • mezní nabídka – nabídka, která je prodávajícím ještě akceptována za přijatelnou cenu, tedy co nejnižší

 

Druhy:

– osobní  – nabídka 1 nabízejícího /1 firmy/

– dílčí –  souhrn nabídek jednotlivců na daném trhu

– agregátní – nabídka trhu (osobní+dílčí) – veškerá

 

faktory ovlivňující nabídku:

cena nabízeného výrobku

– cena zastupitelných výrobků

– cena výrobních faktorů

 

Vlivy působící na nabídku:

  • cena zboží a služeb (výstupy)
  • cena vstupu (energie, materiál, suroviny) – zvýší ceny výstupů
  • očekávání budoucího vývoje na trhu (v celé ekonomice a tedy i ve firmě) – jak moc si mohu zvednout ziskovou marži

 

Poptávka = Demand

  • množství zboží, které jsou kupující ochotni při určité ceně koupit

– osobní  – poptávka 1 kupujícího

– dílčí – poptávka po  1 druhu výrobku

– agregátní – poptávka celého trhu (osobní+dílčí)

 

Faktory ovlivňující poptávku:

cena nabízeného výrobku

– cena zastupitelných výrobků

– mzdy

– cena komplementu (pohonných hmot u aut)

 

Vlivy působící na poptávku:

  • cena zboží a služeb ( cenová pružnost)
  • cena substitutů (náhradních výrobků) – při zvýšení ceny původního výrobku se může zvýšit poptávka po substitutu a naopak
  • cena komplementů (doplňků k hlavnímu výrobku – je hlavní pro užívání výrobku) – sníží-li se cena komplementu, zvýší se poptávka po hlavním výrobku
  • úroveň propagace, kvality
  • živelní vlivy, neúroda
  • potřeby domácností
  • příjmy lidí – příjmová (důchodová) pružnost, čím vyšší příjmy lidí, tím vyšší poptávka i po kvalitnějším zboží

 

Tržní mechanismus

  • jde o vzájemné interaktivní působení mezi nabídkou a poptávkou

Rovnováha na trhu     Poptávka = Nabídka         

                                                                     

Je-li nabídka větší jak poptávka, cena klesá. Poptávka se tak zvětšuje, nabídka snižuje, protože to už nebude tak výhodné pro nabízejícího.

Je-li poptávka vyšší než nabídka, cena se zvyšuje. Poptávka pak klesá, nabídka se zvyšuje. Vyšší cena je lákavější pro prodávajícího.

 

Konkurence:

  • vzájemné soutěživé působení mezi subjekty na trhu
  • cílem je minimalizovat vliv těch druhých

 

Druhy konkurence:

  • dokonalá
    • všechny firmy na trhu si konkurují (v té určité oblasti)
    • není zde žádný subjekt, který by mohl ovlivnit tržní cenu
  • nedokonalá
    • na trhu je subjekt, který může ovlivnit cenu
      • monopol – na trhu je 1 subjekt, který cenu může ovlivnit (firmy)
      • oligopol – na trhu je 2 nebo více subjektů, kteří mohou cenu ovlivnit (jsou to ty, které mají dominantní postavení na trhu)

 

druhy monopolu:

  • kartel – několik právně samostatných subjektů se mezi sebou dohodne na rozdělení trhu, na ceně apod.

                 Jde  o    cenové dohody typické např. u čerpacích stanic, pekáren, stavebních spořitelen apod.

  • syndikát – právně samostatné subjekty, které vystupují jako jeden celek, při nákupu nebo prodeji svých výrobků, typickým příkladem je spolupráce samostatných obchodních firem sdružených do dobrovolných nákupních a prodejních řetězců \Ahold – Hypermarket Albert + Albert…./
  • trust – vyšší forma propojení konkurentů – zde již dochází k propojování i v oblasti výrobní kooperace a firmy jsou již na sobě velmi závislé, stále si však ještě zachovávají svou právní subjektivitu
    • bývá to propojení podniků ve stejném oboru
  • koncern – nejvyšší forma existence monopolu, firmy se propojují v celém rozsahu činností, ztrácí původní právní subjektivitu.
    • patří sem fúze (spojení dvou rovnocenných partnerů) nebo akvizice (větší koupí menší)

 

Stav dokonalé konkurence je téměř v praxi nedosažitelný.

 

„Neviditelná ruka trhu“

V počátcích ekonomické vědy převládal názor, že trh řeší všechny problémy nejlepším způsobem. Z toho vznikl názor, že stát nemá zasahovat do ekonomiky a má tedy nechat volný průběh jednotlivým subjektům na trhu.

V dalším vývoji se však ukázalo, že tržní mechanismus vcelku dobře působí v podmínkách dokonalé konkurence, která je však v praxi téměř nemožná.¨

Naopak při nedokonalé konkurenci dochází k selhání trhu, na které stát reaguje svými zásahy /např. antimonopolní zásahy – Úřad pro hospodářskou soutěž/. Dochází zde k tržnímu selhání – čili k selhání neviditelné ruky trhu.

 

Trh

Hlavní znaky:

  • dochází zde ke střetu nabídky a poptávky v určitém prostoru, spoluúčast tržních institucí (reklamní , personální agentury,  RM-Systém, BCP)
  • předmětem obchodu = zboží a služby, směna probíhá prostřednictvím peněz
  • vytváří se tržní ceny
  • na trhu se prověřuje potřebnost (účelnost) výkonu prodávajícího
  • na trhu musí platit zákony a být dodržovány právní předpisy ( Obchodní zákoník, Občanský zákoník, Živnostenský zákon, Zákon na ochranu spotřebitele…)

 

Druhy trhu:

  • finanční
    • kapitálový (akcie, dluhopisy – obligace, HZL, …)
    • peněžní (směnky, šeky, …)
    • devizový
  • komoditní – zboží a služeb
    • spotřebních statků – pro osobní konečnou spotřebu
    • kapitálových statků – nákupy firem a institucí, DM a OM¨
  • práce
    • nabídka – člověk se svou kvalifikací
    • poptávka – firmy – zaměstnavatelé
      • vytváří se cena práce = mzda

 

subjekty trhu

  • domácnosti
    • cíl účasti na trhu : uspokojení potřeb lidí
    • poptávka – zboží, služby
    • nabídka – práce, volné peníze, nemovitosti
  • firma, instituce
    • nabídka – zboží, služby
    • poptávka – práce, kapitál, nemovitosti
    • cílem účásti firem = zisk
  • stát
    • cíl účasti na trhnu: stabilita a vývoj ekonomiky, regulace a snižování negativních dopadů trhu (zadluženost, nezaměstnanost, hospodářská kriminalita, …)
    • nabídka = státní instituce (státní servis – státní správa, bezpečnost, školství, zdravotnictví, …) – zboží a služby, respektive státní podniky
    • poptávka = po zboží a službách (veřejné zakázky) = specifická úloha

 

REFORMNÍ PROCESY – EKONOMICKÁ TRASFORMACE V ČR

  • u nás 90. léta 20. století
  • 11. 1989 – proběhla „ sametová revoluce“ – start k podstatným politickým změnám – přechod od totalitního nedemokratického politického systému (vláda 1 strany – KSČ) k demokratickému politickému pluralitnímu systému – předpoklad k ekonomické transformaci

 

Ekonomická transformace

  • přeměna od direktivního centrálně plánovaného ekonomického systému k tržní ekonomice (smíšený ekonomický systém – podstava v tržním)

 

3  pilíře ekonomické transformace

– změna vlastnických poměrů – státní vlastnictví přechází do soukromého

– nová legislativa – harmonizace s právem EU  /nové zákony/

– institucionální přeměna – nové tržní instituce v celé ekonomice

 

Transformační procesy

  • privatizace
  • restituce
  • liberalizace cen
  • restrukturalizace
  • změny v zahraničním obchodě
  • konvertibilita měny
  • změny v daňovém systému
  • otevřenost ekonomiky světu
  • změny v sociální politice
  • změny v bankovním systému

 

Privatizace

  • převod státního majetku do rukou soukromých vlastníků

 

metody:

  • kuponová privatizace
  • veřejné soutěže
  • veřejné dražby
  • přímé prodeje majetku
  • prodeje akcií

 

druhy:

  • velká
    • kuponová – větší podniky, proběhla podle schválených privatizačních projektů (Fond národního majetku)
  • malá
    • veřejné dražby – menší podniky, provozovny, obchody

 

„velká privatizace“

  • státní podnik
  • zrušen bez likvidace – přechod státního podniku do Fondu národního majetku – správce privatizovaného majetku, který přebírá státní majetek
  • FNM – Fond národního majetku
  • soukromé subjekty – > a. s.

 

„kuponová privatizace“

  • nestandardní metoda v rámci velké privatizace
  • využily se investiční kupony (kuponové knížky)
    • CP na jméno
    • opravňují majitele k nákupu akcií ne za skutečnou hodnotu akcií, ale za symbolickou cenu = 1 000 Kč
  • zapojit se mohli lidé zletilí a s trvalým pobytem na území republiky
  • 2 privatizační vlny

 

Efekt spočíval v rychlé radikální přeměně státního vlastnictví na soukromé.

Restituce

  • navrácení násilně odebraného (zabaveného) majetku po roce 1948 (v rámci znárodňování po nástupu vlády KSČ)

 

Liberalizace cen

  • uvolnění státem regulovaných cen – > tržní ceny
  • rok 1991 – pádivá inflace – skokový nárůst cen spotřebního zboží

 

Restrukturalizace ekonomiky

  • jde o přeorientaci v rámci sektorové struktury ekonomiky
  • přesun od primárního sektoru ve prospěch sekundárního sektoru a terciárního sektoru

 

Změny v zahraničním obchodě

  • demonopolizace v ZO
    • odstranění státního monopolu vybraných podniků zahraničního obchodu na vývoz a dovoz (PZO)
  • liberalizace v ZO
    • jakýkoliv subjekt může vyvážet i dovážet

 

Konvertibilita měny

  • v roce 1995 byl přijat nový devizový zákon – > úplná směnitelnost v KČ
  • volný přístup k devizám

 

Změny v daňovém systému

  • od roku 1993 – nová daňová soustava
  • neustálé novelizace – harmonizace s právem EU

 

Otevřenost ekonomiky světu

  • pružné znovuzačlenění do mezinárodního integračních ekonomických struktur MMF a SB, OECD (Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj a vývoj), WTO (Světová obchodní organizace), CEFTA (Středoevropská zóna volného obchodu), vstup do EU






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: