Otázka: Ekonomické systémy
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): vrr
Tržní ekonomika
Ekonomický systém – model fungování ekonomiky
Je hodnocen podle toho, jak řeší tři základní otázky: co? jak? pro koho?
3 základní otázky (problémy):
- Co a jaké množství výrobků se bude vyrábět /nabízet/?
- Z jakých zdrojů, jaké technologie, výrobní postupy jsou využívány? (práce, půda,kapitál)
- Pro koho?
Alternativní ekonomické systémy
zvykový – historicky nejstarší
založený na kmenových tradicích, zvyklostech
není předpokladem ekonomického vývoje
příkazový – centrálně, direktivně řízený ek. systém
- je spjat s nedemokratickým systémem – o všem rozhoduje stát a centrální orgány na základě plánu. Podniky jsou státní a nemohou samy rozhodovat o tom, co budou nabízet, v jakém množství, kvalitě a za jakou cenu – vše je direktivně centrem stanoveno. Podniky nejsou motivovány ke kvalitní výrobě, jejich výrobky nejsou konkurenceschopné ve vyspělém světě.
- U nás tento systém v letech 1948-1989
tržní – založen na volném, svobodném působení trhu, na volném podnikání
- typické je volné působení nabídky a poptávky na trhu, tvorba tržních volných cen
- firmy si samy určují, co budou nabízet, v jakém množství, kvalitě a za jakou cenu
- každá firma musí provádět důkladný průzkum potřeb lidí, průzkum konkurence a nabízet skutečně to, co je na trhu žádáno
Každá reálná ekonomika je kombinací těchto tří základních ekonomických systémů – jde o smíšenou ekonomiku, smíšený ekonomický systém.
Tržní ekonomika – smíšený ekonomický systém
Vedle tržního systému jsou zde zastoupeny i prvky direktivního, resp. zvykového systému.
I v tržních podmínkách jsou nezbytné státní zásahy v určitých oblastech.
Centrální zásahy státu:
- tvorba legislativy – vláda předkládá zákony, které schvaluje parlament
- kontrola nad dodržováním zákonů
- v oblasti sociální politiky – regulace sociálních dávek, podpor v nezvěstnosti
- v oblasti měnové a cenové politiky
- v oblasti zahraničně-obchodní politiky – proexportní politika státu
- v oblasti antimonopolní politiky
Cíle centrálních zásahů – stabilita a vývoj ekonomiky, odstranění negativních průvodních jevů tržní ekonomiky (nezaměstnanosti, inflace, zadlužování, poklesu ekonomiky)
Konkurence v tržní ekonomice
- vzájemné protikladné působení subjektů na trhu, vzájemné protikladné vztahy mezi účastníky trhu, které vyplývají z jejich postavení na trhu
Konkurence na straně:
- nabídky
- konkurují si nabízející
- soutěží o to, kdo víc prodá (když je vyšší nabídka)
- poptávky
- konkurují si kupující, kdo koupí (zboží je nedostatkové)
- když je vyšší poptávka
- mezi nabídkou a poptávkou
- konkurují si nabízející i kupující
- prodávající chtějí prodat za co nejvyšší cenu a kupující za co nejnižší cenu chtějí koupit
Nabídka – SUPPLY
- množství výrobků, které jsou prodávající ochotni a schopni prodat za určitou cenu
- mezní nabídka – nabídka, která je prodávajícím ještě akceptována za přijatelnou cenu, tedy co nejnižší
Druhy:
– osobní – nabídka 1 nabízejícího /1 firmy/
– dílčí – souhrn nabídek jednotlivců na daném trhu
– agregátní – nabídka trhu (osobní+dílčí) – veškerá
faktory ovlivňující nabídku:
– cena nabízeného výrobku
– cena zastupitelných výrobků
– cena výrobních faktorů
Vlivy působící na nabídku:
- cena zboží a služeb (výstupy)
- cena vstupu (energie, materiál, suroviny) – zvýší ceny výstupů
- očekávání budoucího vývoje na trhu (v celé ekonomice a tedy i ve firmě) – jak moc si mohu zvednout ziskovou marži
Poptávka = Demand
- množství zboží, které jsou kupující ochotni při určité ceně koupit
– osobní – poptávka 1 kupujícího
– dílčí – poptávka po 1 druhu výrobku
– agregátní – poptávka celého trhu (osobní+dílčí)
Faktory ovlivňující poptávku:
– cena nabízeného výrobku
– cena zastupitelných výrobků
– mzdy
– cena komplementu (pohonných hmot u aut)
Vlivy působící na poptávku:
- cena zboží a služeb ( cenová pružnost)
- cena substitutů (náhradních výrobků) – při zvýšení ceny původního výrobku se může zvýšit poptávka po substitutu a naopak
- cena komplementů (doplňků k hlavnímu výrobku – je hlavní pro užívání výrobku) – sníží-li se cena komplementu, zvýší se poptávka po hlavním výrobku
- úroveň propagace, kvality
- živelní vlivy, neúroda
- potřeby domácností
- příjmy lidí – příjmová (důchodová) pružnost, čím vyšší příjmy lidí, tím vyšší poptávka i po kvalitnějším zboží
Tržní mechanismus
- jde o vzájemné interaktivní působení mezi nabídkou a poptávkou
Rovnováha na trhu Poptávka = Nabídka
Je-li nabídka větší jak poptávka, cena klesá. Poptávka se tak zvětšuje, nabídka snižuje, protože to už nebude tak výhodné pro nabízejícího.
Je-li poptávka vyšší než nabídka, cena se zvyšuje. Poptávka pak klesá, nabídka se zvyšuje. Vyšší cena je lákavější pro prodávajícího.
Konkurence:
- vzájemné soutěživé působení mezi subjekty na trhu
- cílem je minimalizovat vliv těch druhých
Druhy konkurence:
- dokonalá
- všechny firmy na trhu si konkurují (v té určité oblasti)
- není zde žádný subjekt, který by mohl ovlivnit tržní cenu
- nedokonalá
- na trhu je subjekt, který může ovlivnit cenu
- monopol – na trhu je 1 subjekt, který cenu může ovlivnit (firmy)
- oligopol – na trhu je 2 nebo více subjektů, kteří mohou cenu ovlivnit (jsou to ty, které mají dominantní postavení na trhu)
- na trhu je subjekt, který může ovlivnit cenu
druhy monopolu:
- kartel – několik právně samostatných subjektů se mezi sebou dohodne na rozdělení trhu, na ceně apod.
Jde o cenové dohody typické např. u čerpacích stanic, pekáren, stavebních spořitelen apod.
- syndikát – právně samostatné subjekty, které vystupují jako jeden celek, při nákupu nebo prodeji svých výrobků, typickým příkladem je spolupráce samostatných obchodních firem sdružených do dobrovolných nákupních a prodejních řetězců \Ahold – Hypermarket Albert + Albert…./
- trust – vyšší forma propojení konkurentů – zde již dochází k propojování i v oblasti výrobní kooperace a firmy jsou již na sobě velmi závislé, stále si však ještě zachovávají svou právní subjektivitu
- bývá to propojení podniků ve stejném oboru
- koncern – nejvyšší forma existence monopolu, firmy se propojují v celém rozsahu činností, ztrácí původní právní subjektivitu.
- patří sem fúze (spojení dvou rovnocenných partnerů) nebo akvizice (větší koupí menší)
Stav dokonalé konkurence je téměř v praxi nedosažitelný.
„Neviditelná ruka trhu“
V počátcích ekonomické vědy převládal názor, že trh řeší všechny problémy nejlepším způsobem. Z toho vznikl názor, že stát nemá zasahovat do ekonomiky a má tedy nechat volný průběh jednotlivým subjektům na trhu.
V dalším vývoji se však ukázalo, že tržní mechanismus vcelku dobře působí v podmínkách dokonalé konkurence, která je však v praxi téměř nemožná.¨
Naopak při nedokonalé konkurenci dochází k selhání trhu, na které stát reaguje svými zásahy /např. antimonopolní zásahy – Úřad pro hospodářskou soutěž/. Dochází zde k tržnímu selhání – čili k selhání neviditelné ruky trhu.
Trh
Hlavní znaky:
- dochází zde ke střetu nabídky a poptávky v určitém prostoru, spoluúčast tržních institucí (reklamní , personální agentury, RM-Systém, BCP)
- předmětem obchodu = zboží a služby, směna probíhá prostřednictvím peněz
- vytváří se tržní ceny
- na trhu se prověřuje potřebnost (účelnost) výkonu prodávajícího
- na trhu musí platit zákony a být dodržovány právní předpisy ( Obchodní zákoník, Občanský zákoník, Živnostenský zákon, Zákon na ochranu spotřebitele…)
Druhy trhu:
- finanční
- kapitálový (akcie, dluhopisy – obligace, HZL, …)
- peněžní (směnky, šeky, …)
- devizový
- komoditní – zboží a služeb
- spotřebních statků – pro osobní konečnou spotřebu
- kapitálových statků – nákupy firem a institucí, DM a OM¨
- práce
- nabídka – člověk se svou kvalifikací
- poptávka – firmy – zaměstnavatelé
- vytváří se cena práce = mzda
subjekty trhu
- domácnosti
- cíl účasti na trhu : uspokojení potřeb lidí
- poptávka – zboží, služby
- nabídka – práce, volné peníze, nemovitosti
- firma, instituce
- nabídka – zboží, služby
- poptávka – práce, kapitál, nemovitosti
- cílem účásti firem = zisk
- stát
- cíl účasti na trhnu: stabilita a vývoj ekonomiky, regulace a snižování negativních dopadů trhu (zadluženost, nezaměstnanost, hospodářská kriminalita, …)
- nabídka = státní instituce (státní servis – státní správa, bezpečnost, školství, zdravotnictví, …) – zboží a služby, respektive státní podniky
- poptávka = po zboží a službách (veřejné zakázky) = specifická úloha
REFORMNÍ PROCESY – EKONOMICKÁ TRASFORMACE V ČR
- u nás 90. léta 20. století
- 11. 1989 – proběhla „ sametová revoluce“ – start k podstatným politickým změnám – přechod od totalitního nedemokratického politického systému (vláda 1 strany – KSČ) k demokratickému politickému pluralitnímu systému – předpoklad k ekonomické transformaci
Ekonomická transformace
- přeměna od direktivního centrálně plánovaného ekonomického systému k tržní ekonomice (smíšený ekonomický systém – podstava v tržním)
3 pilíře ekonomické transformace
– změna vlastnických poměrů – státní vlastnictví přechází do soukromého
– nová legislativa – harmonizace s právem EU /nové zákony/
– institucionální přeměna – nové tržní instituce v celé ekonomice
Transformační procesy
- privatizace
- restituce
- liberalizace cen
- restrukturalizace
- změny v zahraničním obchodě
- konvertibilita měny
- změny v daňovém systému
- otevřenost ekonomiky světu
- změny v sociální politice
- změny v bankovním systému
Privatizace
- převod státního majetku do rukou soukromých vlastníků
metody:
- kuponová privatizace
- veřejné soutěže
- veřejné dražby
- přímé prodeje majetku
- prodeje akcií
druhy:
- velká
- kuponová – větší podniky, proběhla podle schválených privatizačních projektů (Fond národního majetku)
- malá
- veřejné dražby – menší podniky, provozovny, obchody
„velká privatizace“
- státní podnik
- zrušen bez likvidace – přechod státního podniku do Fondu národního majetku – správce privatizovaného majetku, který přebírá státní majetek
- FNM – Fond národního majetku
- soukromé subjekty – > a. s.
„kuponová privatizace“
- nestandardní metoda v rámci velké privatizace
- využily se investiční kupony (kuponové knížky)
- CP na jméno
- opravňují majitele k nákupu akcií ne za skutečnou hodnotu akcií, ale za symbolickou cenu = 1 000 Kč
- zapojit se mohli lidé zletilí a s trvalým pobytem na území republiky
- 2 privatizační vlny
Efekt spočíval v rychlé radikální přeměně státního vlastnictví na soukromé.
Restituce
- navrácení násilně odebraného (zabaveného) majetku po roce 1948 (v rámci znárodňování po nástupu vlády KSČ)
Liberalizace cen
- uvolnění státem regulovaných cen – > tržní ceny
- rok 1991 – pádivá inflace – skokový nárůst cen spotřebního zboží
Restrukturalizace ekonomiky
- jde o přeorientaci v rámci sektorové struktury ekonomiky
- přesun od primárního sektoru ve prospěch sekundárního sektoru a terciárního sektoru
Změny v zahraničním obchodě
- demonopolizace v ZO
- odstranění státního monopolu vybraných podniků zahraničního obchodu na vývoz a dovoz (PZO)
- liberalizace v ZO
- jakýkoliv subjekt může vyvážet i dovážet
Konvertibilita měny
- v roce 1995 byl přijat nový devizový zákon – > úplná směnitelnost v KČ
- volný přístup k devizám
Změny v daňovém systému
- od roku 1993 – nová daňová soustava
- neustálé novelizace – harmonizace s právem EU
Otevřenost ekonomiky světu
- pružné znovuzačlenění do mezinárodního integračních ekonomických struktur MMF a SB, OECD (Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj a vývoj), WTO (Světová obchodní organizace), CEFTA (Středoevropská zóna volného obchodu), vstup do EU