Evidence podnikatelské činnosti

logistika

 

Téma: Evidence podnikatelské činnosti

Předmět: Účetnictví, Podnikání

Přidal(a): Marush

 

Daňová evidence, účetnictví, účetní doklady – druhy, oběh, opravy, zjištění hospodářského výsledku DE – účetnictví.

 

DAŇOVÁ EVIDENCE

= příjmy, výdaje

Nejdůležitější knihou v daňové evidenci je deník příjmů a výdajů (peněžní deník), ve kterém se zapisují hospodářské operace, které vyjadřují příjem nebo vydání peněžních prostředků.

Do deníku se zapisuje zejména na základě pokladních dokladů a bankovních výpisů, nezapisují se zde pravidla hospodářské operace, které mají charakter předpisu plateb.

  • musí vést FO, které dosahují příjmu ze samotné činnosti např. živnostníci, advokáti, umělci
  • nedaňové – výběr pro osobní spotřebu, splátka úvěru pro podnikání, osobní vklad
  • daňové – úroky, prodaný firemní majetek, přijatá záloha, tržby

Pokud vybereme peníze z pokladny, které chceme uložit na Bú, dáme je do průběžných položek, dokud nebudou černé na bílém, že jsou na účtu.

 

ÚČETNICTVÍ

Základním předpisem, kterým se řídí vedení účetních záznamů závazně pro účetní jednotky, je zákon o účetnictví.

  • je nástroj pro sledování a zobrazení stavů, toků a výsledků ekonomické činnosti v peněžních jednotkách.
  • je uspořádaným systémem evidence, obecně platnými normami a definovanými pravidly

Musí poskytovat informace o:

  • stavu a pohybu majetku a jeho zdrojích financování
  • nákladech, výnosech a s tím souvisejícím výsledkem hospodaření účetní jednotky

 

DRUHY ÚČETNÍCH DOKLADŮ

Faktury vystavené – účetní jednotce vzniká vůči odběrateli pohledávka

Faktury přijaté – vyúčtování od dodavatele, (za nákup materiálu, zboží, služeb), vzniká účetní jednotce závazek

Příjmový pokladní doklad – používají se u plateb za hotové, vyhotovují se 2x, originál zákazníkovi

Výdajové pokladní doklady – podobné položky jako u příjmových, na jejich základě se účtují výdaje v hotovosti

Bankovní výpisy – informují o stavu a pohybu peněz na bankovním účtu

Vnitřní účetní doklady (interní) – slouží pro zaúčtování operací uvnitř podniku

  • příjemky
  • výdejky
  • výplatní listina

 

OBĚH

  • Rozhodující = organizační struktura podniku
    • malý podnik – v podstatě bez oběhu
    • velký podnik – vnitropodniková směrnice
  • Přezkoušení správnosti:
    • věcná /obsahová/ stránka
    • formální /náležitosti/
  • Příprava zaúčtování:
    • rozdělení – druh /DF, VF, PVD, BV/
    • označení – číselná řada
    • evidence – /kniha faktur, pokladní kniha/
  • Zaúčtování
  • Archivace

 

OPRAVY

  • Bezdokladově – na původní doklad /škrtne se, opraví a podpis+datum/
  • Dokladově – BDP, opravný doklad

 

ZJIŠTĚNÍ HOSPODÁŘSKÉHO VÝSLEDKU – ÚČETNÍ ZÁVĚRKA

Účetní závěrka se skládá z:

  • rozvahy (bilance)
  • výkazu zisku a ztráty (výsledovky)
  • výkaz cash flow
  • přílohy.

 

Informace musí být správné, úplné a přesné, takže je nutné sestavení účetní závěrky věnovat náležitou pozornost.

Řádnou účetní závěrka – ta se sestavuje vždy k 31. 12. či konci hospodářského roku

Mimořádnou účetní závěrka – v případech dle § 17 odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (např. likvidace, zánik povinnosti vést účetnictví apod.),

Mezitímní účetní závěrku, kterou si sestavujeme kdykoliv během roku, ať už pro potřeby účetní a ulehčení řádné účetní závěrky, nebo na vyžádání majitelů společnosti.

 

Povinný obsah řádné účetní závěrky je:

  • jméno a příjmení, obchodní firma nebo jiný název účetní jednotky
  • sídlo nebo bydliště a místo podnikání
  • identifikační číslo, pokud ho má účetní jednotka přidělené
  • právní forma účetní jednotky
  • předmět podnikání nebo jiné činnosti, případně účel, pro který byla zřízena
  • rozvahový den nebo jiný okamžik, k němuž se účetní závěrka sestavuje
  • okamžik sestavení účetní závěrky
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.