Téma: Silniční vozidla
Předmět: Fleet management (VŠE)
Zaslal(a): BezvaStudent
Kategorie vozidel (dané mezinárodně)
- L – vozidla s méně než 3 koly, 4 kolky – řadí se mezi motocykly
- M – 4 a více kol, pro přepravu osob, M1 (osobní automobily do 3,5t), M2 (3,5t – 5t, autobusy), M3 (těžší než 5t, autobusy)
- N – nákladní automobily N1 (do 3,5t) N2 (3,5 – 12t), N3 (nad 12t)
- O – přípojná vozidla = přívěsy a návěsy: O1 (do 0,75t, za auto) O2 (0,75 – 3,5t) O3 (3,5 – 10t) O4 (nad 10t)
- T – zemědělské a lesnické traktory, (traktor spadá do zvláštních vozidel)
- V ČR navíc S –pracovní stroje (Ss – samojízdné, Sp – přípojné, Sn – nesenné) a R – vozidla ostatní (jízdní kolo, potahová vozidla – kočár s koněm)
Druhy vozidel
- SIV
- motocykly
- os. automobily
- autobusy (mini, midi a velké autobusy)
- nákladní automobily: pickup, valníkový (krytý s plachtou, skříňový, sklápěčkový, cisternový, chladírenský/mrazírenský/izotermický, domíchávač betonových směsí, automobily pro přepravu: dřeva, odpadu, vozidel, pro přepravu lodí, živých zvířat, kontejnerů a výměnných nástaveb (ISO – 20 – 1C = 1 TEW) VN – C715/745/782, B825.
- Speciální automobily – autojeřáb, autorýpadlo (tj bagr), pojízdná dílna, obytný automobily, sanitní vozidla, hasičské automobily,
- Přípojná vozidla – přívěsy a návěsy – druhy přípojných voz. Jsou analogické k druhům nákladních automobilů (přívěs cisternový, na přepravu dřeva…)
- Tahače návěsů a tahače přívěsů
- Celková = maximální přípustná = největší hmotnost
4 segment přeprav
- Long-haul – dálková
- Distribution – regionální
- Construction – stavební segment
- Special purposes – speciální použití, nadrozměrná vozidla s výkonným motorem, vozidla pro přepravu odpadu
Znak náprav
- 2 nápravy: 4×2, 4×2;
- 3 nápravy:
- sunutá náprava:
- 6×2/ hnací je poslední, vlečená náprava: 6×2– hnací je předposlední,
- 6×2/2 počet řízených kol je 2, 6×2/4 počet řízených kol je 4
- 6×4, 6×6, 8×8, 10×10 …. plně pohonná vozidla mají všechny hnací
Řiditelnost náprav
- menší opotřebení gum v zatáčkách (aktivní podle zatáčení volantu, pasivní volně podle posunu vozidla), zdvíhatelné nápravy – při lehčím nákladu vytáhnu jednu nápravu nebo i 2.
- Sunutá je řízena vždy aktivně pokud je řiditelná
Výška rámu vozidla:
- Normální výška, snížená (low deck) – volná ložná výška je 3m – tj vnitřní výska – tam kam dáme náklad. U normální je to méně než 3, extra snížená, zvýšená – ne pro dálkovou dopravu, ale pro stavební stroje a doly – tkz. terénní vozidla.
- Terénní vozidla N3G, M1G – džíp
- Přívěs – můžou ho tahat i traktory, autobusy a tak, bagáž tahá všechno, ale nás to zajímat nebude
Souprava – motorové vozidlo + 1 nebo více přípojných vozidel (přívěs, návěs)
- Kombinovaná souprava – do soupravy více přípojných vozidel –
- Přívěsová
- Návěsová
Kombinovaná:
- ETT – 30m délka – vědět
- EMS – až 25m
Smíšená souprava
- motorové vozidlo pro přepravu osob + nákladní přívěs
Přípojná vozidla
- Přívěs
- S centrální nápravou nebo nápravami
- Náprava nebo nápravy (2-3) jsou poblíž příčné osy rámu přívěsu
- Nápravy jsou pevné (neřiditelné, mohou být zdvihatelné)
- Oj má tvar I
- 2 centrální nápravy – tandemový přívěs (18t)
- 3 CN – tridemový přívěs (24t)
- S rejdovnou nápravou (točnicový – ale ne jako točnice na autě)
- Přípojné vozidlo s min. 2 nápravami – první je spojená s ojí přívěsu a je řiditelná! , druhá nebo další nápravy jsou v zadní části rámu přívěsu
- Některá ze zadních náprav může být zdvihatelná či řízená
- Oj má tvar A resp. V
- Točnicový přívěs
- Podvozek dolly
- S centrální nápravou nebo nápravami
- Sedlový návěs
- Též návěs
- Přípojné vozidlo, které má zpravidla 1-3 nápravy (existují specifické i s více)
- V přední části má tkz. královský čep, který umožňuje připojení k točnici sedlového tahače návěsů (tahače)
- Opěrné nohy v přední části – podepření návěsu když nemá tahač, aby to nespadlo na hubu
- Sedlový návěs Interlink
Klouby – možnosti připojení
- Koule ISO 50 – kulový kloub
- Čep – oj s okem (pro naše potřeby FM)
- Hák – oko ( u nás v zemědělství, vojáků nebo kamiony v USA)
- (Existuje i koule pro kamiony – používají přepravníky aut – )
Návěsové soupravy = sedlový tahač návěsů + sedlový návěs
Kombinované soupravy EMS
- Motorové vozidlo + podvozek dolly + sedlový návěs
- Sedlový tahač návěsů + sedlový návěs + tandemový přívěs
- Motorové vozidlo + 2x tandemový přívěs
- Sedlový tahač návěsů + interlink návěs + sedlový návěs
- Co mají společné? Maximální délku
ETT (1 souprava navíc v překladu)
- Motorové vozidlo + dolly + interterlink + sedlový návěs – Švédsko a Finsko pro přepravu dřeva – 30m, MGW = 90t, Payload = 60t
EMS – European modular systém = dle literatury Eurokombi, EuroCombi,EcoCombi, LHV, LZV, Gigaliner
- Původ –od 60s ve Skandinávii (S, Fin), současně: NL,D,N,DK,B,RUS,CZ
Charakteristika :
Jde o silniční nákladní soupravy
- Návěsová souprava + tandemový přívěs
- Nákl. Vozidlo + dolly + návěs
- Tahač + návěs + návěs
- NV + tandemový přívěs + tandemový přívěs
Kapacita – 3 TEU (normální kamion 2 TEU), 150-160m3, celková hmotnost 48t/60t, délka soupravy 25,25m
EMS varianty
- Objemově orientovaná ; MGW:48t
- Hmotnostně orientovaná; MGW:60t
Provoz v Evropě – všeobecně zatím nepovoleno – mluví se o tom, zatím to jezdí jen jako nadrozměr někde
- Skandinávie – dlouholetý provoz, bez problémů
- Nizozemí – několik let v testovacím provozu, spokojenost
- Německo – testovací provoz – vybrané silnice, definované trasy a časy, speciální licence dopravců
- ČR – 2008 testovací etapa v silničním provozu, cca 3 měsíce, Trasa: Rokycany – Mladá Boleslav ( Škoda Auto) – D5, Jižní spojka, R10, bezproblémový provoz, žádný závěr nebo doporučení.
- Dnes společnost NYK Logistics Yussen Logistics, tahač + návěs + tandemový přívěs, KO( Ovčáry, PPCA) – D11
EMS – první kdo po nich šáhnul byly automobilky – hlavní je velký objem – třeba na autosedačky
Smíšené reakce různých skupin:
- Strach z modal-shiftu: železnice -> silnice
- Povolení provozu pod podmínkou omezení MGW na 48t (bez problému, v ČR už máme oproti jiným zemím 48 tun dávno, většinou je cílem objem, ne váha)
- Strach z poškození silnic – nepodloženo – mnohdy jsou tlaky souprav EMS nižší než u standardních souprav
- Odpočívadla jsou na 19m, ne na 25.
Budoucnost:
- Dálková doprava na velké vzdálenosti
- Očekáván nárůst truckingu o 40-50% za 10 let – EMS by to vyřešily
- Dobré pro ŽP, 3 TEU – 2 EMS mají kapacitu jako 3 klasiky
Proč ano?
- Ekologie – koho by tenkrát napadlo, že železnice nevyjde
- Kongesce v silničním provozu
- Třeba učinit opatření pro implementaci do logistických procesů
Co je třeba zajistit?
- Adekvátní dálnice
- Zajistit příslušenství PK (truckparky, odpočívá)
- Vybudovat síť terminálů KP a logistických center u dálnic
Podvozek dolly
- hmotnostně orientovaná varianta, u nás zpravidla 2 nápravové
2 typy:
- S pevnou ojí a pevnými nápravami
- S řiditelnou ojí a řiditelnou pevnou nápravou
Návěs interlink – První skříň skončí dřív a ve volném místě má točnici – tzn. Souprava má 2 točnice
2 tandemové přívěsy – takový vláček – □-□-□ ….když odpojím tandem, můžu s tím pak normálně jezdit
ROZMĚRY A HMOTNOSTI SILNIČNÍCH VOZIDEL A SOUPRAV
- Směrnice 96/53/ES + 2002/7/ES
- Délka – OA a NA = 12m
- BUS:
-
- 2np = 13,5m
- 3npp = 15m
- Kloubový = 18,75m
- Přívěs – 12m
- Návěs = 12m (královský čep > zadní čelo návěsu)
-
- = vlnovka 1,6m (přední čelo > královský čep)
- Šířka
- 2,55m; v případě nástaveb (FRC – chladírny, mrazírny…) 2,6m – kvůli té izolaci
- Výška
- 4m
- Souprava vozidel
-
- Délka
- návěsová souprava = 16,5m
- Přívěsová souprava – 18,75m
- Šířka, výška – viz sólo vozidla
- Délka
Odlišnosti v legislativě ČR (Německo to má stejně – tak tam jde pak taky jet)
- Délka soupravy – 20,75 pro soupravy s 04
- Výška soupravy 4,2m s N3+04
- Do celkové délky soupravy se nepočítá délka nakládacího satelitního vozíku, který je namontován vzadu na vozidle a nepřesáhne o 1,2m
Limity hmotností
- 2np = 18 t
- 3np = 25 t; 26 t (2-montáž + měchy)
- Zatížení nehnané np = 10 t
- Zatížení hnací np = 11,5 t
- V soupravě s 2np nebo 3np přívěsem/návěsem !!!
- Tandemová náprava – oscilace 11,5 t – 19 t (závisí na vzdálenosti náprav od sebe – rozvor náprav – čím blíže, tím je nižší)
Přívěsovky
- 2np = 18 t; 3np = 24 t
- 2np NA + 2np P = 36 t; 2np NA + 3np P = 40t
- 3np NA + 2np P = 40 t, 3np NA + 3np P = 40t
Návěsovky
- 2np T + 2np N = 36 t (38t)
- 2np T+ 3np N = 40t
- 3np T + 2np N = 40 t
- 3np T +3np N = 44 t
- 3np T +2np N =40 t (ctr ISO 1A)
- 3np T +3np N = 44 t (ctr ISO 1A)
V ČR odlišnosti?
- Motorové vozidlo se 4 np = 32 t
- Přívěsy se 4 a více np = 32 t
- NELZE SEČÍST – max oboje 48 t
- Jízdní souprava = 48 t (EU 40 t)
- Austrálie 120 t, severské země 90, 100 …kdo ví, kde se to zastaví
- Hendotuto konec