Henry Ford – seminární práce

ekonomie

 

Otázka: Henry Ford

Předmět: Management

Přidal(a): Kristýna Koutníková

 

 

Téma: Významná osobnost managementu a její vliv na současné řízení

Osnova:

  • Ford Motor Company
  • Henry Ford – životopis
  • Významné kroky Henryho Forda
  • Myšlenky Henryho Forda, které se staly skutečností
  • Fordismus (Fordism)
  • Závěr

 

Úvod

Cílem této práce je představit významnou osobnost managementu a poukázat na její myšlenky, které se aplikují v současných přístupech managementu.

 

Ford motor company

Ford Motor Company (Ford) je americká nadnárodní automobilka se sídlem v Dearbornu, Michigan, předměstí Detroitu. Byla založena 16. června 1903 Henry Fordem. Společnost prodává automobily a užitková vozidla pod značkou Ford a luxusní auta pod značkou Lincoln. V minulosti také vyráběla těžká nákladní vozidla, traktory a automobilové součástky. Ford vlastní malé podíly společnosti Mazda v Japonsku a Aston Martin ve Spojeném Království Velké Británie a Severního Irska. Ford je druhým největším automobilovým výrobcem v USA a pátým největším na světě dle prodeje vozidel.

 

Henry Ford – Životopis

Henry se narodil 30. července 1863 v Dearbornu nedaleko Detroitu irskému přistěhovalci Williamovi a jeho ženě Mary. Přestože byl jeho otec farmář a chtěl, aby jeho syn jednou farmu převzal, ten již odmalička tíhl spíše ke strojům a jevil být se jejich šikovným opravářem.

V šestnácti letech Henry opustil ovdovělého otce a vyrazil na zkušenou do Detroitu, kde pracoval jako zámečnický učeň a opravář parních strojů. Po pár letech se vrátil k práci na farmě, nicméně ve volném čase se snažil experimentovat s výstavbou strojů. Mohl si to dovolit i díky tomu, že založil poměrně prosperující pilu.

V roce 1891 začal Ford pracovat v Edison Illuminating Company (skutečně má spojitost s Thomasem Alvou Edisonem, který byl pro Forda vzorem) jako inženýr a o dva roky později již byl šéfinženýrem. Ve volném čase ale neustále zkoušet postavit „vůz bez koní“. To se mu podařilo v roce 1896, kdy poprvé vyjel ve svém Quadricycle („Čtyřkolce“). Ford se však nespokojil s prvním úspěchem. Zakrátko Čtyřkolku prodává za 200 dolarů a utržené peníze investuje do zlepšování svého motoru.

V roce 1899 opouští Ford Edison Illuminating Company a pokouší poprvé štěstí v automobilovém průmyslu, když spolu s několika společníky zakládá Detroit Automobile Company. Společnost však díru do světa neudělala. Právě naopak. Velmi rychle zkrachovala a Ford z ní ve zlém odešel. Zbývající společníci ji poté přejmenovali na Cadillac a vznikla tak slavná značka.

Ford však nepřestával pracovat na zlepšování svého motoru a zanedlouho získal pozornost dalších investorů. Stalo se tak na jezeře St. Claire, kde Fordův prototyp dokázal jet rychlostí 147 kilometrů za hodinu, což byl v té době světový rekord. V roce 1903 tak vzniká Ford Motor Company. Do začátku měl Ford kapitál ve výši 28.000 dolarů. Zpočátku společnost vyráběla drahé vozy, Henry však již tehdy snil o výrobě vozu, který by byl dostupný každému.

Z Fordovi touhy po zkonstruování levného automobilu tak vzniká legendární Ford T. Cena 825 dolarů byla na svou dobu bezkonkurenční a Ford s tímto modelem začal dobývat americký trh. Díky zavedení pásové výroby se pak dařilo tlačit cenu Téčka stále níž. Ford byl také šikovným obchodníkem a v roce 1912 už jeho auta prodávalo přes sedm tisíc dealerů po celých spojených státech. Tím se značka rozšířila skutečně po celém území USA a dokázala ovládnout polovinu amerického trhu. Ford po velkém úspěchu skoupil podíly všech svých společníků a stal se tak ve společnosti samovládcem.

Spolu se snižujícími se náklady na výrobu automobilu mohl Ford platit svým zaměstnancům více, než bylo zvykem v jiných továrnách. Zatímco běžný plat byl okolo 2,5 dolaru na den, Ford platil pět a později vyhnal platy ještě výš. I normální dělník si tak mohl vydělat na Forda T, kterého denně u pásu montoval. Přesto však Ford své společnosti vládl tvrdou rukou a byl například velmi proti existenci odborů.

„Plechová Lízinka“, jak se modelu T přezdívalo, se vyráběla devatenáct let. Za tu dobu jich sjelo z pásů Fordových závodů přes patnáct milionů kusů. Nicméně ke konci již nestačila oproti konkurenci, která začala nabízet modernější automobily za slušné ceny. Hlavním konkurentem se stala společnost General Motors. I přes klesající poptávku po modelu T Henry sveřepě trval na jeho další výrobě. Až teprve v okamžiku, kdy se společnost začala dostávat do skutečných ekonomických problémů, přišel Ford s novým autem, pojmenovaným Ford A.

Fordů A se prodaly čtyři miliony kusů, což byl nesporně úspěch, ale Ford pochopil, že uniformnímu designu vyráběnému po několik let již odzvonilo. Proto nadále Ford začal produkovat nové designy každým rokem.

Ford poté v roce 1938 dostal infarkt a odešel z čela společnosti, jejíž řízení přenechal synu Edselovi. V roce 1943 však Edsel umírá a Henry, kterému je 79 let, se navrací do čela Fordu, který se navíc nachází v nelichotivé situaci a má velké dluhy. O dva roky později však vedení
firmy kvůli špatnému zdravotnímu stavu opouští a na nejvyšší místo nastupuje vnuk Henry II., Edselův syn.

Dne 7. dubna 1947 umírá Henry Ford na mozkovou příhodu ve svém sídle Fair Laine v Dearbornu. Pohřben je na Fordově hřbitově v Detroitu. Značnou část svého majetku věnoval Fordově nadaci, která funguje dodnes, přesto si však rodina Frodů zachovala plné vlastnictví Ford Motor Company. Henry Ford se nesmazatelně zapsal do dějin automobilového průmyslu i celé Ameriky a jeho první místo v žebříčku nejvlivnějších byznysmenů všech dob je oprávněné.

 

Významné kroky Henryho Forda 

Henry Ford učinil tyto významné kroky:

  • zvýšil mzdy dělníků natolik, že si mohli dovolit koupit více než dříve a tím se zasloužil za zrod střední třídy v Americe a navždy změnil její tvář
  • minimální denní mzda se zvýšila z 2,5 dolarů na 5 dolarů (později byla zvýšena na 6 dolarů), zaměstnancům byl přiznán prémiový podíl na zisku společnosti a pro rodiny stálých zaměstnanců zavedl program podnikové lékařské péče
  • jako první zavedl ve výrobě automobilů technologií pásové výroby a svými výrobními linkami zefektivnil výrobu automobilů
  • zavedl osmihodinový pracovní den
  • sociální činnost firmy – nadace, výstavba sportovišť,
  • přišel s novým pohledem na marketing – uvědomoval si sílu reklamy a propagace

 

Myšlenky Henryho Forda, které se staly skutečností

„Je hezké plánovat, že budete dělat práci jen v úředních hodinách, začnete pracovat ráno a přestanete večer a do příštího rána se nebudete o nic starat. Tak se to dá praktikovat, je-li člověk stavěn na celoživotní přijímání rozkazů, na to být zaměstnancem, možná zodpovědným zaměstnancem, ne však ředitelem nebo vedoucím.“

„Odmítám připustit, že je něco nemožné. Nemohu přijmout názor, že by někdo věděl dost o všem na světě, aby mohl s jistotou říct, co je a co není možné… Jestliže někdo, kdo se sám považuje za autoritu, prohlásí, že se to nebo ono nedá udělat, pak začne horda nemyslících následovníků sborově přitakávat: Nedá se to udělat.“

„Obrovské množství věcí se dá naučit prostě tak, že se jimi začnete zabývat.“ „Nápady jsou samy o sobě nesmírně cenné, ale nápad sám nestačí. Důležité je, jestli ho dokážeme vyvinout v praktický produkt.“ „Prohra je jen příležitost k tomu, abychom začali znovu a inteligentněji.“ „Většina lidí spotřebuje více energie na mluvení o problémech než na jejich řešení. “ „Podnik, který nepřináší nic jiného než peníze, je ubohý podnik.“ „Není hanbou čestný neúspěch, ale strach z neúspěchu.“ „Být připraven je nejdůležitější předpoklad úspěchu." „Změň, co změnit můžeš, ostatní nech být“.

 

Fordismus (fordism)

Fordismus (Fordův systém) je pojem pro moderní ekonomický a sociální systém založený na průmyslové a normalizované formě masové výroby. Také souvisí s myšlenkou změny pracovních podmínek pracovníků. Fordismus se v americkém průmyslu postupně rozvíjel jako nový prvek organizace práce a řízení průmyslové velkovýroby, tím že se jím inspirovalo mnoho organizací. V době svého vzniku byl velmi populární a dá se říct, že v různých formách přetrvává v řízení podniků dodnes.

 

Závěr

Fordův úspěch znamenal nejen revoluci v průmyslu, ale i velký vliv na moderní kulturu. Mnozí teoretici nazývají toto období ekonomické a sociální historie jako „Fordismus“. Jako první na světě zavedl pásovou výrobu automobilů. Henry Ford přišel s novým pohledem na marketing a management. Během velmi krátké doby si dokázal naklonit trh s automobily na svou stranu a vydělal několik miliónů dolarů. Uvědomoval si sílu reklamy a propagace. Každého svého pracovníka dokázal nadchnout pro svou vizi, a tak se pracovníci stávali těmi, kteří „motorizovali Ameriku“.

💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!