Otázka: Historie vývoje managementu
Předmět: Ekonomie a management
Přidal(a): Kateřina Mikolášková
I. etapa ( začátek 20. století)
a) Klasický management – první 3 desetiletí 20. století
- VĚDECKÉ ŘÍZENÍ → F. W. Taylor ( hmotná stránka podniku)
→ hmotná stimulace pracovníků – zavádění úkolových mezd
→ publikoval knížku ,, Teorie vědeckého řízení“
→ vytváří výkonové normy → kontrola výkonů
→ školení pracovníků
→ H. Ford – r. 1913 zavedení pásové výroby
- SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ → H. Fayot ( Francouz)
→ tvůrce vertikální organizace podniku
→ vymezení manažerských funkcí ( plánování, organizování, vedení lidí, rozhodování)
- BYROKRATICKÉ ŘÍZENÍ → M. Weber
→ principy byrokratické organizace
→ 1) dělba práce
→ 2) jasný vztah nadřízených a podřízených
→ 3) přesné vymezení práv a povinností pracovníků
→ 4) soubor pravidel ( normy, směrnice)
→ 5) striktní dodržování daných pravidel
→ 6) řízení neosobní a spravedlivé
b) škola psychologicko – sociální → Elton Mayo (kritizuje koncepci vědeckého řízení (tvrdé), měkké faktory řízení)
– od 20. let 20. století
– reakce na to, že v předchozím období byl zcela opomíjen lidský faktor
psychologické-sociální faktory – uznání, pochvala, vztahy na pracovišti
měkké faktory – nehmotné motivace = vychází z předpokladu, že velký vliv na výkon mají psychol. sociální faktory
následovníci:
Mc. Gregor → krátké a dlouhé vodítko
Maslow → pyramida potřeb
Hawrtovský experiment = zkoumal vliv nehmotných stimulů na vliv výkonu pracovníků
výsledek : nehmotné mají větší vliv
Tomáš Baťa st.
Baťova filosofie – vlastnit a vyrábět vše, co je třeba k výrobě
– zainteresovat zaměstnance na výrobě (zajistit, aby se jim v práci líbilo → postavil jim domy)
Baťův přínos navenek – výstavba města
– sociální vymoženosti
– Ve Zlíně buduje obchodní domy, hotel, kino, nemocnici, školy, vědecké ústavy, filmové ateliéry, nové byty
– vyráběl si vše co bylo potřeba na výrobu bot
- narozen v rodině ševce
- vyučil se obuvníkem
- v 18 letech se sourozenci založil obuvnickou dílnu
- v USA se seznamuje se strojní výrobou obuvi
- po návratu z USA postavil novou budovu a zrekonstruoval ji
- vydělal na 1. světové válce – obuv pro R-U armádu
- snížením cen r. 1922 ovládá trh
- o rok později se stává starostou Zlína
- umírá při leteckém neštěstí v 56 letech
II. etapa
→ 2. Světová válka a po ní
→ plánování v makro i v mikro měřítka
→ rozvoj skupinových forem soukromého vlastnictví
→ spoluúčast zaměstnanců na řízení
→ hybná síla podnikání je manažer
1) procesní přístupy
→ 40. a 50. léta
→ vychází z klasického managementu
→ hlavně z prací Fayola a Webera
→ rozpracování manažerských funkcí a jejich odlišení od ostatních odborných činností
→ jednotlivý představitelé se liší vymezením manažerských funkcí
→ je opomíjen lidský faktor
2) systémové přístupy
→ 50. a 60. léta
→ koplexní pohled na realitu
→ celej je více než jen součet jeho částí → dbá se na propojenost
→ vnitřní vazby, ale i vnější vazby podniku s okolím → podnik jako ucelený systém
→ stimulace hmotná i nehmotná
3) kvantitativní přístupy
→ 60. -70. léta
→ důraz je kladen na exantnost ( přesné postupy) kvantifikaci jevů
→ management je chápán jako logický proces, který lze vyjádřit matematicky → vznik
matematických modelů
III. etapa
→ od konce 70. let 20. století
Charakteristika období:
- zvyšování kvalifikace pracovníků
- snaha o širokou účast zaměstnanců na řízení – partnerské vztahy v podnicích
- zvyšující se konkurenční boj
- spolupráce ( manažerů + vlastníků + zaměstnanců) x konkurence
Empirické ( pragmatické) přístupy
- léta 20. století
- zkušenost (empirie), praktické poznatky (pragmatismus)
- Tyto přístupy jsou založeny na analýze, zhodnocení a zevšeobecnění poznatků manažerské praxe. Management je chápán jako umění řídit. – Shrnovány poznatky z minulosti.
- Podávání návodů na řešení konkrétních problémů, tzv. Případové studie
- představitel: Drucker – Management je umění a soubor znalostí řídit podnikovou činnost. Kritérium úspěchu manažera je výsledek – úspěch.
- Koncepce dokonalého podniku – konec 80. let 20. století
- vychází kniha J. Peterse a R. Watermana ,, Hledání dokonalosti“ – lekce z nejlépe řízených amerických společností“ – rok 1982.
- Od roku 1961 až 1980 zkoumá management 62 nejvýnamnějších amerických firem a 13 evropských firem, tyto poznatky pak byly zevšeobecněny a bylo odvozeno 8 charakteristických rysů.( diferenciace odběratelů, organizační struktura)
IV. etapa
→ od 90. let 20. století dosud
Charakteristika období:
- zapojování výpočetní techniky
- předávání informací mezi podniky
- nástup automatizace a robotizace
- samosprávné firmy
současné podnikatelské trendy
Filosofie podnikání : Dříve preferovaná okamžitá ziskovost je nahrazována snahou o zabezpečení dlouhodobých příjmů a posilování tržní pozice. Cestou je využívání konkurenční výhody následujícími nástroji: – snižování nákladů ( produkovat bez vad, bez přerušení, bez zdržení)
– jakost výrobků (forma prodeje, náhradní díly, )
– zkracování času ( pohotovost, rychlost dodávek)
- samostatnost a podnikavost
→ kvalifikovaní pracovníci → více rozhodovacích pravomocí a odpovědnosti
- ústup od hromadné výroby
→ masová výroba je nahrazována různorodou produkcí pro konkrétní zákaznické segmenty
- rozvíjení tvořivosti
→ je náročné sladit normativní přístupy ( rutinní činnosti, které zavádějí disciplínu) a tvůrčí přístupy ( více týmové práce)
→ inovace, vynalézavost a tvořivost jsou pro každou firmu důležité ve vztahu ke konkurenci
Další podobné materiály na webu: