Historie vývoje managementu – maturitní otázka

 

Otázka: Historie vývoje managementu

Předmět: Ekonomie a management

Přidal(a): Kateřina Mikolášková, El

 

První práce v oblasti teorie managementu se objevují na začátku 20. století.

 

I. etapa (začátek 20. století)

  • Americký proud – zaměřen na zefektivnění výroby, důraz na bezprostřední řízení výroby a na dostání co nejvyššího výkonu z pracovníků (H. Ford, F. W. Taylor)
  • Evropský proud – důraz na lidi, vymezení úlohy manažerů (T. Baťa, Max Weber)

 

a) Klasický management (první 3 desetiletí 20. století)

VĚDECKÉ ŘÍZENÍ

  • Frederick Winslow Taylor (1856 – 1912)
    • otec vědeckého managementu – největší zásluha na raném rozvoji managementu
    • technik v ocelářském podniku – na základě své praxe doporučoval zavést do výroby řadu opatření:
      • úloha disciplíny
      • motivace pracovníků, hmotná stimulace pracovníků – úkolová mzda
      • výběr pracovníků nejvhodnějších k výkonu určité práce, kvalifikace pracovníků, školení pracovníků
      • normování práce (výkonové normy -> kontrola výkonů)
      • zvyšování produktivity práce
    • publikoval knížku ,, Teorie vědeckého řízení“
  • Henry Ford (1863 – 1947)
    • ředitel Ford Motor Company, praktický realizátor myšlenek vědeckého řízení
    • v roce 1913 zavedl pásovou výrobu
      • masová produkce výrobků. obrovské zvýšení produktivity
      • FORD-T Plechová Líza,  cena aut klesla na polovinu -> automobily nejen pro bohaté
    • 14 klíčových principů řízení:
      • dělba práce, pravomoc a odpovědnost, pracovní disciplína, jednota přikazování, jednota řízení, podřízenost osobních zájmů prospěchu celku, odměňování, centralizace, hierarchická linie řízení, pořádek, rovnost, stabilita personálu, iniciativa, morálka kolektivu

 

SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ

  • Henri Fayol (1841 – 1921)
    • tvůrce vertikální organizace podniku
    • jako první vymezil 4 manažerské funkce:
      • plánování
      • organizování
      • vedení lidí
      • rozhodování
    • podnikové činnosti rozdělil do šesti skupin
      • technické, komerční, finanční, bezpečnostní, účetní. manažerské
    • všeobecně známými se staly Fayolovy obecné principy managementu (rozebráno do detailu v jeho knize, celkem 14)

 

BYROKRATICKÉ ŘÍZENÍ

  • Max Weber
    • principy byrokratické organizace
      • 1) dělba práce
      • 2) jasný vztah nadřízených a podřízených
      • 3) přesné vymezení práv a povinností pracovníků
      • 4) soubor pravidel (normy, směrnice)
      • 5) striktní dodržování daných pravidel
      • 6) řízení neosobní a spravedlivé

 

b) škola psychologicko-sociální (od 20. let 20. století)

  • Elton Mayo (1880 – 1949)
    • americko-australský psycholog a sociolog
    • kritizuje koncepci vědeckého řízení (tvrdé), měkké faktory řízení) – reakce na to, že v předchozím období byl zcela opomíjen lidský faktor
    • zlepšení pracovních podmínek vede ke zvýšení produktivity práce
    • psychologické-sociální faktory – uznání, pochvala, vztahy na pracovišti
    • měkké faktory –  nehmotné motivace = vychází z předpokladu, že velký vliv na výkon mají psychol. sociální faktory
    • Hawrtovský experiment = zkoumal vliv nehmotných stimulů na vliv výkonu pracovníků
      • výsledek : nehmotné mají větší vliv
  • následovníci E. Maya
    • Douglas McGregor
      • Teorie X a teorie Y – rozděluje pracovníky a manažery v organizaci do dvou typických skupin podle toho jak manažeři vedou své podřízené, respektive jak se podřízení chovají (krátké a dlouhé vodítko).
        • Charakter odpovídající teorii X: nerad pracuje a vyhýbá se práci, motivace založena na donucovacích faktorech pomocí vnějších stimulů (tresty, odměny), vyhýbají se odpovědnosti, práce zaměstnanců musí být kontrolována, nechuť ke změnám, jsou raději řízeni a vedeni
        •  Charakter odpovídající teorii Y: práce stejně přirozenou aktivitou jako zábava či odpočinek, samostatnost a odpovědnost (dokonce ji aktivně vyhledává), ztotožňuje se s cíli organizace a činí v souladu s nimi, sebekázeň a sebeřízení k plnění cílů organizace, tvořivý a inovační přístup
    • Abraham Harold Maslow
      • Pyramida potřeb
        • motivace je dána potřebami člověka.  Tyto potřeby má každý člověk jiné. Nicméně něco společného v nich můžeme najít.
        • Nejdříve se musí uspokojit potřeby na nižší úrovni, než ho začnou zajímat potřeby vyšší.
          • Fyziologické potřeby
          • Potřeby existenční jistoty a bezpečí
          • Sociální potřeby
          • Potřeby uznání a uspokojení z práce
          • Potřeby seberealizace
  • Tomáš Baťa st. (1876 – 1932)
    • narozen v rodině ševce, vyučil se obuvníkem, se sourozenci založil obuvnickou dílnu
    • v USA se seznamuje se strojní výrobou obuvi -> po návratu postavil novou budovu a zrekonstruoval ji -> snížením cen r. 1922 ovládá trh -> o rok později starostou Zlína
    • znaky Baťova systému řízení:
      • plánování veškeré činnosti – pololetí
      • hospodářská střediska
      • samospráva dílen
      • pravomoc a odpovědnost vedoucích pracovníků
      • účast na zisku – THP i dělníků
      • pořádek a disciplína
    • Baťův přínos navenek
      • výstavba města, sociální vymoženosti
      • Ve Zlíně buduje obchodní domy, hotel, kino, nemocnici, školy, vědecké ústavy, filmové ateliéry, nové byty
      • vyráběl si vše co bylo potřeba na výrobu bot
    • Baťova filosofie – vlastnit a vyrábět vše, co je třeba k výrobě, zainteresovat zaměstnance na výrobě (zajistit, aby se jim v práci líbilo)
    • umírá při leteckém neštěstí v 56 letech

 

II. etapa

  • 2. Světová válka a po ní
  • plánování v makro i v mikro měřítka
  • rozvoj skupinových forem soukromého vlastnictví
  • spoluúčast zaměstnanců na řízení
  • hybná síla podnikání je manažer

 

1) procesní přístupy (40. a 50. léta)

  • vychází z klasického managementu, je opomíjen lidský faktor
  • hlavně z prací Fayola a Webera
  • rozpracování manažerských funkcí a jejich odlišení od ostatních odborných činností
  • jednotliví představitelé se liší vymezením manažerských funkcí
  • L. Gulick a L. Urwick prezentovali manažerské funkce pod zkratkou POSDCORB:
    • planning plánování, organizing organizování, staffing personální zajištění, directing přikazování, coordinatig koordinace, reporting evidence, budgeting rozpočtování

 

2) systémové přístupy (50. a 60. léta)

  • komplexní pohled na realitu, celek je více než jen součet jeho částí -> dbá se na propojenost
  • vnitřní vazby, ale i vnější vazby podniku s okolím -> podnik jako ucelený systém
  • stimulace hmotná i nehmotná
  • Chester Bernard (1887 – 1961)
    • snažil se vytvořit ucelenou teorii organizace řízení firem
    • zdůrazňoval aristotelovský názor, že celek je více než suma jeho částí

 

3) kvantitativní (matematické) přístupy (60. -70. léta)

  • důraz je kladen na exantnost ( přesné postupy) kvantifikaci jevů
  • management je chápán jako logický proces, který lze vyjádřit matematicky -> vznik matematických modelů

 

III. etapa

  • od konce 70. let 20. století

Charakteristika období:

  • zvyšování kvalifikace pracovníků
  • snaha o širokou účast zaměstnanců na řízení – partnerské vztahy v podnicích
  • zvyšující se konkurenční boj
  • spolupráce ( manažerů + vlastníků + zaměstnanců) x konkurence

 

Empirické (pragmatické) přístupy

  • 70. léta 20. století
  • Zkušenost (empirie), praktické poznatky (pragmatismus) – tyto přístupy jsou založeny na analýze, zhodnocení a zevšeobecnění poznatků manažerské praxe. Shrnovány poznatky z minulosti.
  • Management je chápán jako umění řídit. Podávání návodů na řešení konkrétních problémů, tzv. případové studie.
  • Peter F. Drucker (1909 – 2005)
    • Management je umění a soubor znalostí řídit podnikovou činnost. Kritérium úspěchu manažera je výsledek – úspěch.
    • Řízení podle cílů (anglicky Management by Objectives, zkratka MBO) Metoda založená na stanovení a vzájemném odsouhlasení cílů a vyhodnocování úspěšnosti jejich dosahování.
    • Také rozebírá japonský zázrak.
  • Koncepce dokonalého podniku – konec 80. let 20. století
  • vychází kniha J. Peterse a R. Watermana ,, Hledání dokonalosti“ – lekce z nejlépe řízených amerických společností“ – rok 1982.
  • Od roku 1961 až 1980 zkoumá management 62 nejvýznamnějších amerických firem a 13 evropských firem, tyto poznatky pak byly zevšeobecněny a bylo odvozeno 8 charakteristických rysů.( diferenciace odběratelů, organizační struktura)

 

IV. etapa

  • od 90. let 20. století  dosud

Charakteristika období:

  • zapojování výpočetní techniky
  • předávání informací mezi podniky
  • nástup automatizace a robotizace
  • samosprávné firmy

 

Současné podnikatelské trendy

  • Filosofie podnikání:
    • Dříve preferovaná okamžitá ziskovost je nahrazována snahou o zabezpečení dlouhodobých příjmů a posilování tržní pozice. Cestou je využívání konkurenční výhody následujícími nástroji:  – snižování nákladů ( produkovat bez vad, bez přerušení, bez zdržení)
    • jakost výrobků (forma prodeje, náhradní díly, )
    • zkracování času ( pohotovost, rychlost dodávek)
  • samostatnost a podnikavost
    • kvalifikovaní pracovníci → více rozhodovacích pravomocí a odpovědnosti
  • ústup od hromadné výroby
    • masová výroba je nahrazována různorodou produkcí pro konkrétní zákaznické segmenty
  • rozvíjení tvořivosti
    • je náročné sladit normativní přístupy ( rutinní činnosti, které zavádějí disciplínu) a tvůrčí přístupy ( více týmové práce)
    • inovace, vynalézavost a tvořivost jsou pro každou firmu důležité ve vztahu ke konkurenci

 

Nové výzvy pro management

  • Free hub – sdílený kancelářským prostor pro více společností
  • Cloudová řešení – velké spoleþnosti nabízí své
    serverové kapacity ostatním, včetně softwarového vybavení a technické podpory
  • Home office – vykonávání práce z domova
  • Manažerský informační systém – systém sbírání a třídění dat z firemních databáze. Základním úkolem je poskytnout managementu kdykoli přehled jednotlivých činností, stavu a
    výsledků.
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!