Otázka: Hospodaření s oběžným majetkem
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Vrr
Členění oběžného materiálu
3 skupiny OM
- zásoby
- pohledávky
- peníze (krátkodobý finanční majetek)
- polotovar je v takové fázi rozpracovanosti, kdy už je prodejný (ohoblované prkno)
- nedokončená výroba není prodejná
- zboží (v užším slova smyslu) jsou výrobky, které jsme nakoupili, abychom je prodali
- hotové výrobky jsme si sami vyrobili
- pohledávka = nárok na zaplacení, vzniká z důvodu časového nesouladu mezi prodejem a placením
Zásoby
Materiál
- základní materiál (základní suroviny) – stává se podstatnou součástí budoucího výrobku; např. látka na kalhoty
- pomocný materiál – např. knoflíky, nitě, zipy
- provozovací látky – jsou potřeba pro provoz podniku jako celku; např. pohonné látky, kancelářské potřeby, čistící prostředky
- náhradní díly – slouží k opravám nikoli k další výrobě
- obaly – např. krabice, obaly, láhve
- DHM (drobný hmotný majetek) – déle než 1 rok, méně než 40 000; počítání odpisů (1 rok) – nábytek, nářadí, oblečení
- podnik ho může zařadit buď do oběžného majetku anebo do dlouhodobého
Zásoby vlastní výroby
- polotovary (vlastní výroby)
- nedokončená výroba
- hotové výrobky (vlastní výroby)
- zvířata – ne základní stádo a tažná zvířata; včelstva, slepice, husy
Zboží
- to co jsme nakoupili za účelem prodeje
Zásoby
- zvířata
- materiál
- nedokončená výroba
- polotovar
- výrobek (vlastní výroby)
- zboží
Pohledávky
- za odběrateli – vzniká dnem odeslání faktury a zaniknou úhradou faktury (výpis z bankovního účtu)
- za zaměstnanci a společníky – např. půjčka zaměstnancům nebo záloha na pracovní cestu
- ostatní – např. pojišťovna – náhrada škody
Krátkodobý finanční majetek
- druhy peněz:
- peníze v pokladně (hotovost) – mince a bankovky
- peníze na bankovních účtech – příjmy připisuje banka na účet podniku, naopak z účtu uhrazuje závazky podniku a rozdíl mezi příjmy a výdaji je majetkem podniku
- ceniny – poštovní známky, kolek, stravenky, telefonní karty
- krátkodobý finanční majetek = vklady nebo cenné papíry, které si podnik zakoupil na dobu kratší než 1 rok (např. směnky = dlužní úpisy, vkladové listy = potvrzení našich vložených peněz)
Koloběh oběžného majetku
- většinou se spotřebovává jednorázově a v průběhu výroby mění svou podobu
Ukazatele rychlosti obratu
- OM představuje v podniku vysoké hodnoty, proto je nutno efektivně ho využívat, proto jsou důležité rychlosti obratu
počet obrátek
- kolikrát za sledované období proběhne koloběh OM (kolikrát se obrátí)
- celková spotřeba/průměrná zásoba = počet
doba obratu
- jak dlouho trvá jeden koloběh (obrátka)
- 360/PO = dny
cíl podnikatele: zvyšovat počet otáček a snižovat dobu obratu OM
Limity zásob
běžná zásoba
- zásob, ze které se běžně vydává podle požadavků výroby
- má své hranice:
- minimální je těsně před novou dodávkou
- maximální je těsně po dodávce materiálu
pojistná zásoba
- zásoba navíc nad běžnou zásobou např. pro případ zpoždění dodávky nebo zvýšení výroby podle poptávky
technická zásoba
- týká se specifických druhů materiálu, kdy je potřeba určitý čas, než můžeme materiál použít (např. dozrávání sýra, dosušování dřeva…)
příležitostná zásoba
- nepravidelná, výjimečná
- vzniká např. při využití množstevních slev, slev při výprodejích, nabídka nových materiálů, které nejsou běžně k dostání
celková zásoba = běžná + pojistná + technická + příležitostná
Kdy nakupovat?
- materiál se nakupuje postupně (ne najednou, na delší období, nebyly by dostatečné prostory, mohli by se zásoby znehodnotit…)
- optimální zásoba = v níž je vázáno přiměřené množství finančních prostředků tak, aby současně byla zajištěna plynulost výroby
- existují 2 způsoby, kdy objednávat:
- určíme si dolní mez zásoby (minimum), pod kterou by zásoba neměla klesnout, aby nebyla ohrožena plynulost výroby, blíží-li se zásoba k této hranici => signál pro objednávku matriálu (signální velikost zásoby)
- určíme si horní mez zásoby (maximum) a zároveň pevné termíny dodávek a pak objednáváme tolik materiálu, kolik činí rozdíl mezi maximem a současnou zásobou (doplnění do maxima), aby nebylo zbytečně mnoho finančních prostředků vázáno v zásobách
Metody pořízení zásob
- při pořizování lze použít následující metody
ABC
- na základě této metody se podnik rozděluje do třech skupin (podle důležitosti):
skupina A
- materiál, který tvoří 60-80 % celkové spotřeby, je důležitý pro plynulost výroby, měli bychom počítat min., max. a optimální zásobu
- např. dřevo
skupina B
- materiál tvoří 15-20 % celkové spotřeby, stačí počítat max. zásobu
- např. lak, šrouby
skupina C
- materiál tvoří cca 5 % celkové spotřeby, neskladuje se, ale nakupuje se ve chvíli, kdy je potřeba
- např. kancelářské potřeby
Just in time
- materiál se dodává přímo do výroby
- výhoda = odpadnou náklady na skladování, nebude vázáno tolik finančních prostředků v zásobách
- nevýhoda = možnost přerušení výroby, náročné na přesnost
Stanovení spotřeby (S)
- na určení spotřeby materiálu můžeme použít dva způsoby:
- stanovení spotřeby na základě loňských statistik (odhadujeme)
- stanovení spotřeby pomocí norem
- S = Q x NS
(plánovaný objem produkce x norma spotřeby)
NS -> kolik materiálu potřebujeme na výrobu jednoho výrobku
NS = užitečná spotřeba + norma odpadu + norma ztrát
Normování zásob
Časová norma zásob
- skládá se ze tří ukazatelů (v dnech) = na kolik dnů mi vydrží zásoba
ČNZ = ČNb + ČNp + ČNt
ČNZ = c/2 + p + t
ČNb = počet dní, na které by měla vydržet běžná zásoba při plynulých dodávkách
c/2 c = dodávkový cyklus, počet dnů mezi dvěma dodávkami
ČNp = počet dní, na které by měla zásoba vydržet např. při zpoždění dodávky, většinou je známá podle zkušeností z předchozích let
p
ČNt = počet dní, které jsou potřeba pro úpravu materiálu, než se vydá do výroby (kde se spotřebuje)
t
Normovaná zásoba
- představuje velikost optimální zásoby v naturálních jednotkách (ks, kg…)
NZ = ČNZ . s (jednodenní spotřeba materiálu) s = S / 360
Normativ zásob
- kolik korun je vázáno v optimální zásobě
Nz = NZ . jednotková cena
Příklad:
Roční výroba je 200 000 ks. Norma spotřeby materiálu je 200 kg (10 Kč/kg). Dodavatelský cyklus je 30 dnů, pojistná zásoba je 10 dnů, technická zásoba je 2 dny.
- vypočítejte celkovou roční spotřebu materiálu S = 200 000 * 200 = 40 000 t
- průměrná denní spotřeba s = 40 000 / 360 = 111 t
- časová norma zásob ČNZ = 15 + 10 + 2 = 27 dnů
- normovaná zásoba NZ = 27 * 111 = 2 997 t
- normativ zásob Nz = 2 997 * 10 = 29 970 Kč
Stanovení plánovaného objemu produkce
Systém tlaku
- množství produkce se určí na základě poptávky, materiál je do výroby tlačen
- výhoda = lze dopředu určit náklady na skladování
- nevýhoda = nemusíme spotřebovat všechen materiál
Systém tahu
- materiál je do výroby vtažen, vychází se z objednávek
- výhoda = všechen materiál se spotřebuje
- nevýhoda = nedají se určit náklady na skladování, vyžaduje velké schopnosti zareagovat
Plánovaný objem nákupu materiálu
- vychází se z tzv. bilance zásob (strana zdrojů = straně potřeb)
PZ + N (zdroje) = S + KZ (potřeby)
- ….počáteční zásoba na skladě na počátku sledovaného období
- ……objem nákupu na sledované období
- …….celková spotřeba materiálu během sledovaného období
- …konečná zásoba na konci plánovaného období
- pomocí této bilanční rovnice vypočítáme nákup
N = S + KZ – PZ
- pro zjištění spotřeby potřebujeme znát normu spotřeby materiálu = množství materiálu na jednotku výkonu (např. 1 kus) a navíc musím znát objem výroby
S = norma spotřeby materiálu (mat. za ks) * objem výroby (počet ks)
Př. V příštím roce chceme vyrobit 160 000 karoserií. Na 1 karoserii se spotřebuje podle normy půl tuny plechu. Chceme, aby na konci příštího roku zůstalo v zásobě 800 tun a zjistili jsme, že na počátku období činí zásoba 1 500 tun plechu. Kolik tun plechu musíme v příštím roce nakoupit?
N = 80 000 + 800 – 1 500
N = 79 300 t
Stanovení velikosti nákupu
- objednávání probíhá:
- v proměnlivých termínech – klesne-li zásoba na minimální zásobu, víme, že musíme objednat
- v pevných termínech – většinou v materiálu, který je důležitý pro plynulost výroby, většinou probíhá v pravidelných cyklech, objednávka by neměla překročit max. zásobu
Velikost objednávky
- můžeme zvolit některý z následujících způsobů:
- metoda stanovení na základě současné zásoby a maximální zásoby (= co chybí do maximální zásoby) => velikost objednávky = max. zásoba – současná zásoba
- velikost se odhadne
- stanoví se optimální velikost objednávky
- způsob, který minimalizuje náklady na dopravu
Logistika
- širší pojem pro zásobování
- fyzické toky materiálu (zboží) od dodavatele k odběrateli a zároveň taky informací (dokladové zajištění, dokumenty…)
- způsoby pořízení zásob:
- nákup
- vlastní výroba
Plánování
dodavatel => | přeprava => | zběžná kontrola => | přejímka => | skladování => | výdej do výroby | ||
na základě dodacího listu zkontrolujeme počet krabic, pytlů…zda nejsou porušeny | kvantitativní – množství
kvalitativní – správná jakost, barva… |
musíme dodržovat technické podmínky (vlhkost, teplota), právní normy a předpisy (důležité pro reklamaci), normy zásob, veškerý pohyb materiálu evidovat | |||||
Výběr dodavatele a právní zajištění
Výběr dodavatele
- výběr podle následujících kritérií: cena, kvalita, vzdálenost, spolehlivost, pověst, předchozí zkušenosti apod.
Právní zajištění dodávek
- mezi dodavatelem a odběratelem se uzavírá Kupní smlouva (nebo Smlouva o dílo)
Kupní smlouva
- obsahuje: smluvní strany, předmět koupě, dodací podmínky (přeprava a místo dodání), platební podmínky (způsob a termín platby), pokuty, sankce
- povinnosti vyplývající ze smlouvy: dodat zboží a převést vlastnická práva, zaplatit a převzít zboží
- odpovědnosti:
- za škody – zpoždění materiálu (ušlý zisk)
- za prodlení – pozdě zaplaceno
- za vady – právní – materiál vyroben bez licence, ze špatného materiálu
– zboží – viditelné a skryté, odstranitelné a neodstranitelné
Smlouva o dílo
- smlouva za práci
- dodání materiálu, včetně vytvoření díla (např. oprava, přístavba, nainstalování…)
Smlouva o uzavření budoucí smlouvy
- uzavře se smlouva o tom, že se uzavře smlouva v budoucnu, už v této smlouvě musí být předmět budoucí smlouvy
Skladování
- centralizovaný jeden velký sklad – nižší náklady na skladování, jednodušší evidence, menší počet skladníků a přístrojů
- decentralizovaný – skladů mám víc, ale menších, náročnější na evidenci
- kombinovaný
Evidence zásob
Dodavatel
Doklady, které vystavuje dodavatel odběrateli:
1. Dodací list – není to daňový doklad, jde fyzicky s dodávkou a slouží ke kontrole převzetí dodávky na straně odběratele; přejímka = činnost, při které dochází k převzetí a kontrole zboží a materiálu
2. Faktura vydaná (odběratelská) – daňový doklad pro placení a zaúčtování, podklad pro výpočet DPH, obvykle je zasílána poštou, vystavuje se při předávání zboží (plnění dodávek), jejím odesláním mi vzniká pohledávka
Odběratel
Doklady od odběratele pro dodavatele:
1. Příjemka – doklad o převzetí materiálu na sklad, vyplněná na základě dodacího listu, je to multidruhový doklad (má více druhá např. záchod, umyvadla, dlaždičky)
2. Skladní karta – je to druhový doklad, na kterém se mimo jiné eviduje aktuální stav daného materiálu; na skladní kartu se na základě příjemek přičítají hodnoty a na základě výdejek se odčítají => vždy vidíme aktuální množství na skladě
3. Faktura přijatá (dodavatelská) – daňový doklad, jejím příjmem vzniká závazek
4. Výdejka – je to multidruhový doklad pro více druhů materiálu, slouží k výdeji materiálu ze skladu do výroby, na základě výdejky musíme odečíst na skladní kartě a vyčíslíme konečnou zásobu
5. Kniha došlých faktur – přehled o vzniklých závazcích a termínech splatnosti (úhrady)
6. Příkaz k úhradě – slouží pro bezhotovostní platbu z účtů odběratele na účet dodavatele
7. Výdejový pokladní doklad – pro hotovostní platbu