Otázka: Hospodaření s oběžným majetkem
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): K_lar_ka
koloběh oběžného majetku (ve výrobním podniku):
peníze -> materiál -> nehotový výrobek -> polotovar -> výrobek -> pohledávka -> peníze
OM = zásoby, pohledávky, finanční majetek krátkodobý
1. Plánování materiálu
1. Určení plánované spotřeby materiálu
– pro výpočet spotřeby (S) materiálu potřebujeme znát:
– objem produkce (Q)
– norma spotřeby materiálu (ns)
S = Q * ns
– norma spotřeby materiálu určuje: optimální množství materiálu potřebného ke zhotovení výrobku a zahrnuje materiál, který přímo vstupuje do výrobku + odpad + případné ztráty
2. Plánování objemu nákupu
– bilance materiálu
N = S + KZ – PZ
3. Určení počáteční zásoby
– počáteční zásobu určuje zásoba, očekávaná k určitému datu
PZ = aktuální zásoba + očekávané dodávky – očekávaná spotřeba
4. Propočet konečné zásoby
– stanovuje se jako zásoba normovaná neboli optimální
– zásoby je potřeba udržovat na takové výši, aby zabezpečily plynulou činnost podniku, a aby zbytečně nevázaly finanční prostředky v zásobách uložení
– zásoba, která splňuje tyto požadavky je zásoba optimální – konečná zásoba
Složení konečné zásoby:
– technická zásoba – vytváří se tam, kde je potřeba materiál před výdejem do spotřeby upravit např. sušení dřeva, řezání plechů, třídění materiálu
– pojistná zásoba – vytváří se pro vyrovnaní odchylky ve spotřebě (je větší spotřeba než normálně) nebo v dodávce (zásilka nepřišla včas)
– běžná zásoba – pokrývá spotřebu materiálu mezi dvěma dodávkami, její výše se pohybuje od maximálního stavu v den dodávky k minimálnímu stavu těsně před dodávkou; dobu mezi dvěma dodávkami označujeme jako dodávkový cyklus, dodávkový cyklus závisí na druhu materiálu, vzdálenosti dodavatele, způsobu dopravy, možnosti skladování apod.
Z = zásoba, C = dodávkový cyklus, s = denní spotřeba, t = dny technické zásoby, p = dny pojistné zásoby
KZ = Z t + Z p + Z b
Z t = t * s
Z p = p * s
Z b = (ZBmax+ZBmin)/2
s = s/360
KZ = 1/2* C * s
KZ = t * s + p * s * ½ * C * s
KZ = s * (1/2 * C + p + t)
– norma času (Nč ) = norma zásob ve dnech a udává na jak dlouho vystačí normovaná konečná zásoba při průměrné denní spotřebě
KZ = s * N č
N č = * C + p + t
Normativ zásob = KZ * cena
5. Určení termínu objednávky
– materiál nakupujeme postupně a máme dvě možnosti, kdy ho objednat:
- pokud zásoba klesne pod nějaké námi stanovené minimum:
Z min = s * d + Z p
Z min = zásoba minimální
s = průměrná denní spotřeba
d = dodací lhůta
Z p = zásoba pojistná
2. stanoví se pevné objednací termíny s ohledem na zásobu maximální:
Objednávka = Z max – Z skutečná
Pořízení materiálu
a) způsob pořízení
– vlastní výrobou
– nákupem od dodavatele
b) nákup materiálu
1) získání nabídek od jednotlivých dodavatelů
– druh, kvalita, cena, množstevní slevy,..
2) vyhodnocená nabídek a vyhodnocení dodavatele
– zvolíme kritéria, podle kterých se rozhodujeme
3) uzavření kupní smlouvy
– mezi prodávajícím a kupujícím
– obsah: předmět plnění (druh mat, provedení, počet,..), cena plnění, termín a způsob dodání, způsob platby a reklamační nároky v případě nedodání nebo nezaplacení zboží
– kupní smlouvu může nahradit objednávka od kupujícího, kterou prodávající musí potvrdit (telefonicky, poštou, faxem, emailem)
Uskutečnění dodávky
– prodávající vypraví dodávku materiálu a připraví doklady ® dodací list, který obsahuje údaje o dodávce – druh mat, množství; nemusí obsahovat údaje o ceně)
– kupující podle dodacího listu zkontroluje obsah zásilky a potvrdí její převzetí (přepočítání)
– faktura – daňový doklad – slouží jako účetní doklad a podklad pro placení; obsahuje údaje o prodávajícím a kupujícím, množství a cenu dodaného materiálu, částku bez DPH, vyčíslenou daň (sazby), celkovou částku k úhradě, datum splatnosti a způsob placení
– kupující provede přejímku dodávky – kvantitativní a kvalitativní
– v případě, že kupující zjistí v dodávce závady (neodpovídá kupní smlouvě), sepíše protokol a vadách a písemně sdělí tuto skutečnost podávajícímu spolu se svým požadavkem reklamace
Skladování materiálu
– zásilku materiálu uložíme do vhodných skladovacích prostor s ohledem na charakter materiálu; zajistíme žádoucí teplotu, vlhkost vzduch, větrání a vhodné obaly
– materiál uložíme tak, abychom s nim mohli snadno a bezpečně manipulovat
– dodržujme bezpečnostní, hygienické a ekologické zásady
Evidence materiálu
a) příjemka
– doklad, který obsahuje údaje o převzatém materiálu na sklad, vyhotovuj se po provedené přejímce
b) skladní karta
– vede se pro každý druh materiálu; zapisujeme do ní provedené příjmy a výdaje materiálu a aktuální stav na skladě
c) výdejka
– zapisuje se do ní vydaný materiál ze skladu do výroby
– evidenci materiálu můžeme vést ručně pomocí formulářů nebo pomocí softwaru, kdy se příjem materiálu automaticky doplní do skladní karty a stejně tak výdej
– při zpracování materiálu se snažíme uplatnit princip hospodárnosti a ekologie:
– výběr materiálu, který nepoškozuje životní prostředí, využívání odpadu z výroby pro další zpracování, opakované využití (lahve) a zpracování (recyklace) materiálu