Otázka: Inventarizace majetku a závazků
Předmět: Účetnictví
Přidal(a): AnieF
Podstata inventarizace
– činnost, při které se ověřuje, zda údaje o stavu a ocenění majetku a závazků vykázané v účetnictví, odpovídají skutečnosti
– tato povinnost vyplývá ze zákona o účetnictví
Druhy inventarizace
Podle periodicity (jak často se provádí)
– řádná (k poslednímu dni účetního období)
– u některých druhů majetku lze provádět tzv. průběžnou inventarizaci
– mimořádná (ke dni sloučení, zániku, rozdělení firmy, prohlášení konkursu, ukončení konkursu, změna odpovědné osoby)
Podle rozsahu
– dílčí – týká se pouze jedné nebo několika složek majetku nebo závazků – např. inventarizace pokladny při výměně pokladníka
– úplná – týká se všech složek majetku nebo závazků
Fáze inventarizace
Inventarizace má 3 fáze
1. fáze – inventura = zjištění skutečného stavu majetku a závazku, jejich ocenění a písemné zaznamenání)
2. fáze – porovnání skutečného stavu majetku a závazků zjištěných inventurou se stavem účetním
3.fáze – vysvětlení příčin a vypořádání (zaúčtování) inventarizačních rozdílů
1. fáze inventarizace – INVENTURA
– zjištění skutečného stavu majetku a závazku, jejich ocenění a písemné zaznamenání)
Typy inventur:
– fyzická
– dokladová
Fyzická inventura
– je prováděna u majetku hmotné povahy (hmotný a nehmotný majetek, zásoby, peníze, ceniny)
– provádí se přepočítáním, změřením, zvážením
Dokladová inventura
– je prováděna u ostatního majetku a u závazků (pohledávky, vkladové účty, závazky, úvěry, půjčky)
– provádí na základě dokumentace vedené jinými subjekty
(skutečný stav je ověřen písemným potvrzením od jednotlivých odběratelů, peněžních ústavů, dodavatelů tzv. (konfirmační dopisy
Inventura končí inventurním soupisem.
Inventurní soupisy – jsou průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat:
– skutečné stavy majetku a závazků
– podpisový záznam osoby odpovědné za zjištění skutečných stavů majetku a závazků a
podpisový záznam osoby odpovědné za provedení inventarizace
– způsob zjišťování skutečných stavů
– okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury.
2. fáze inventarizace
– porovnání skutečného stavu majetku a závazků zjištěných inventurou se stavem účetním
Mohou nastat následující situace:
– Skutečný stav je roven účetnímu stavu
– Skutečný stav je větší než účetní stav (přebytek)
– Skutečný stav je menší než účetní stav (manko, v pokladně schodek)
Proč může dojít k rozdílu mezi stavem účetním a skutečným:
– v důsledku přirozených vlastností materiálu, výrobků nebo zboží
– běžnou manipulací s některými složkami majetku
– chybami v evidenci
– nesprávným vyhotovením účetního dokladu
– zcizením některých složek majetku
– v důsledku škod
3. fáze inventarizace
– vysvětlení příčin a vypořádání (zaúčtování) inventarizačních rozdílů
– Musí se provést takové zápisy, jimiž se uvede stav na účtech do shody se stavem skutečným a příčiny rozdílu musí být vyúčtovány do období, za něž byly zjištěny.
Účetní stav se vždy přizpůsobí skutečnosti (ne naopak).