Otázka: Kongresový a incentivní cestovní ruch
Předmět: Cestovní ruch a průvodcovství
Přidal(a): Kristýna Koutníková
Kongresový a incentivní cestovní ruch
- význam a klasifikace kongresového cestovního ruchu, organizování kongresového cestovního ruchu
- místopis kongresového cestovního ruchu
Kongresový cestovní ruch
význam kongresového cestovního ruchu
- kongresová turistika je specializovaná forma cestovního ruchu, která zahrnuje soubor činností – zaměřených na výměnu vědeckých a odborných poznatků a zkušeností – spojených s cestováním a pobytem lidí v kongresovém místě
- zároveň jde i o nabídku doprovodných programů v rámci kongresu nebo v rámci využití volného času v kongresovém místě
- širší definicí je potom: ´´kongresová průmysl´´ (Meeting industry) zahrnuje organizování kongresů, konferencí, seminářů, výstav a veletrhů, ale též incentivní turistiku
- jde o formu cestovního ruchu, která není provozována ve volném čase účastníka cestovního ruchu (je placeno firmou), ale bývá impulzem pro navštívení i ve volném čase
- kongresová turistika je specifickou formou cestovního ruch, kde hlavním motivem účasti je předávání nových poznatků, navázání obchodních kontaktů, nalezení řešení problémů v daném oboru nebo setkání s odborníky v dané oblasti
- tato forma turistiky má řadu specifických rysů, které vycházejí z její podstaty, jako:
- vysoká úroveň a komplexnost služeb (4* a 5* hotely)
- odborný charakter akcí
- společenské a representativní aspekty akcí – plesy, večírky, charitativní akce, …
- ekonomická výhodnost
- zavedení jiné sezónnosti než při standardní programaci (vyplňování mimosezón, protože je v pracovní době)
- akce kongresové turistiky jsou realizovány v ubytovacích zařízeních nejvyšší kategorie a jejich součástí je celý komplex turistických služeb (ubytovací, stravovací, doprava výlety, kulturní a společenské akce a další)
- ekonomické efekty akcí kongresové turistiky dokumentuje skutečnost, že na jednotlivé komponenty balíků služeb jsou v této komoditě vydávány nejvyšší částky
- významné akce kongresové turistiky též výrazně přispívají k propagaci politických a ekonomických zájmů města a státu a posilují jejich prestiž a postavení
klasifikace kongresového cestovního ruchu (členění kongresových akcí)
- kongres
- je formální setkání zpravidla většího množství lidí určitého odborného zaměření, jehož obsahem jsou přednášky, formální a neformální diskuze, konzultace
- výsledky kongresu mají teoretický, vědecký, politický nebo společenský význam
- základními znaky kongresu jsou:
- minimální počet účastníků 300
- zastoupení zahraničních účastníků min. 40%
- minimální doba konání 3 dny
- minimální počet účastnických států 5
- konference
- jsou menší akce (max. 300 účastníků), které zpravidla řeší konkrétní téma
- hlavními body jsou diskuze, hledání faktů a konzultace
- jsou zpravidla kratší než kongresy (trvají max. 3 dny)
- průběh a výsledky jednání bývají obvykle obsaženy v závěrech protokolu nebo usnesení
- sympozium
- setkání úzce specializovaných odborníků, kteří jsou vedeni snahou najít řešení pro konkrétní problém nebo skupinu problémů
- charakteristickým znakem je monotematičnost
- kolokvium
- je setkání osob zpravidla z akademického prostředí, jehož cílem je odborná výměna názorů a zjištění společenských zájmů
- má tematický a pracovní charakter
- je organizováno nepravidelně.
- seminář
- setkání nebo série setkání zaměřené na seznámení s aktuálními problémy a úkoly
- ty jsou předmětem praktické nebo teoretické činnosti účastníků
- výstavy, veletrhy, workshopy
- progresivní skupinou produktů a formami výměny informací i vzájemných obchodních vztahů jsou potom výstavy a veletrhy, komerční prezentace a pracovní setkání tzv. workshopy.
- incentivní akce
- relativně novým fenoménem na trhu kongresové turistiky jsou akce incentivní turistiky, ty jsou originálně chápány jako motivace a ocenění zaměstnanců, obchodních partnerů a klientů
klasifikace kongresových služeb
- kongresové služby členíme na:
- služby související s jednáním, které zahrnují:
- zabezpečení a přípravu jednacích prostor
- zpracování a tisk kongresových materiálů
- propagaci a poskytování informací o kongresu
- organizační služby před zahájením a v průběhu akce
- tlumočnické a překladatelské služby
- služby související s pobytem účastníků, které zahrnují:
- ubytování účastníků akce a osob, které je doprovázejí
- stravování účastníků a jejich doprovodu
- přepravu účastníků při příjezdu a odjezdu do a z místa konání kongresu
- ostatní služby, mezi které patří:
- recepční služba během konání akce
- služby průvodců, hostesek
- směnárenské služby
- společenské programy
- doprovodné akce
podmínky pro kongresovou turistiku
- image destinace
- pozitivní image je jedním z předpokladů pro úspěšnou kongresovou destinaci a zahrnuje celý komplex politických, ekonomických, kulturních, společenských a bezpečnostních faktorů
- negativní image potom prakticky vyřazuje destinaci ze soutěže o pořádání významných mezinárodních kongresových akcí
- image destinace je možno hodnotit ve dvou rovinách:
- dlouhodobá image – k faktorům tvořícím dlouhodobě pozitivní image patří politická stabilita a ekonomická vyspělost země, její kulturní a historické tradice, vysoká úroveň poskytovaných služeb a opakovaná organizace významných a mimořádných politických, profesních, kulturních, sportovních a dalších akcí.
- sezónní image – kladné sezónní image se vytváří zpravidla po úspěšné realizaci jednotlivé mimořádně významné politické, profesní, kulturní anebo sportovní akci, k takovým patří například organizace a pořádání Světových výstav, Olympijských her, Mistrovství světa v populárních sportech, atd., negativní image mohou vyvolat některé mimořádné události jako války a teroristické akce, živelné a ekologické katastrofy, atd.
- kongresová města
- na image destinace navazují a významnou roli při realizaci kongresových akcí hrají rovněž města, v nichž se tyto akce konají, pro jejich kategorizaci existuje řadu kritérií
- místo konání kongresu
- kongresové služby vyžadují specifické podmínky pro svoji realizaci a místa jejich konání lze rozdělit do několika kategorií:
- kongresová centra – jsou specializovaným místem pořádání kongresů a jsou určena zpravidla pro pořádání velkých akcí, jsou budována a vybavována technologiemi tak, aby zajistila vysoké technické podmínky a maximální komfort pro účastníky kongresů, velikost kongresových center vychází z potřeb a ambicí lokality a velikosti potencionálního trhu
- hotely – hotely jako místo pořádání kongresů se liší od kongresových center zejména velikostí konferenčních prostor, jsou zpravidla vhodné pro pořádání středně velkých a menších akcí, kongresový hotel má určité odlišnosti od běžných hotelů, jako místo konání kongresových akcí nabízejí hotely komfort konání pracovních aktivit spolu s ubytováním a stravováním, dále velmi efektivně řeší problémy spojené s dopravou účastníků z místa ubytování do pracovních prostor
- vysoké školy a univerzity – vysoké školy jako místo konání kongresů disponují zpravidla vhodnými konferenčními prostory spojenými s pedagogickým a vědeckým zázemím a dále propůjčují kongresu akademické renomé, určitou nevýhodou je dostupnost kongresových místností v potřebných časových obdobích a zpravidla neexistující ubytovací zázemí
- specifická místa konání – jedná se o prostory a interiéry, které zpravidla slouží jiným účelům a pro kongresové akce jsou používány spíše výjimečně, konání kongresu nebo jeho části v takových prostorech má za cíl navodit potřebnou atmosféru anebo využít místa a jeho symboliky pro zvýraznění akce jako celku nebo jejich jednotlivých prvků, ve specifických místech konání nelze vždy zajistit absolutně dokonalé technické nebo dopravní podmínky pro akci, prestiž a výjimečnost specifického místa však převyšuje vliv ostatních okolností, a proto lze konání v těchto místech označit v řadě případů za motivující, jako příklad pro specifická místa konání v Praze může sloužit – Pražský hrad, Obecní dům, Výstaviště Praha, atd.
- ubytování
- hotely v potřebné kvalitě a množství jsou dalším z kritérií při posuzování kongresové destinace a kongresového města, ty jsou využívány k ubytování účastníků kongresu anebo plní současně i funkce místa konání akce
- velmi podstatným faktorem je i umístění hotelů a dalších ubytovacích zařízení ve vztahu k místu konání a jeho dopravní dostupnost
- důraz na kvalitu je jedním z hlavních požadavků na ubytování
- dopravní dostupnost
- druhotným motivem účasti na kongresové turistice je poznání města a nejbližšího regionu, kde se akce koná, součásti programu proto bývají společenské akce a místní výlety, proto je důležitá dopravní dostupnost, pro rychlou a snadnou přepravu účastníků kongresu
- doprovodné akce
- doprovodné akce je možno členit do následujících skupin:
- společenské večery (společné, firemní, individuální)
- kulturní akce (společné, firemní, individuální)
- program pro doprovázející osoby
- programy před a po kongresové akce
organizování kongresových akcí
- plánování akcí
- objednavatel kongresové akce – výrobní, obchodní, vzdělávací nebo jiný subjekt – rozhoduje na základě svých koncepcí, plánů a záměrů o věcném obsahu akce, o počtu a struktuře účastníků, termínu a délce trvání a konečně o místu jejího konání
- plánování akce zpravidla řídí a koordinuje přípravný resp. pracovní výbor, pokud takovýto orgán nevzniká potom jeho funkci plní vedení resp. vedoucí pracovník objednavatele kongresové akce
- plánování akce zahrnuje zásadní rozhodnutí o rozpočtu akce a jeho finančním zajištění
- součástí plánování je i rozhodnutí o spolupráci se specializovanou firmou PCO, CTA a její výběr
- příprava akce
- přípravná fáze akce patří ke klíčovým fázím celého procesu, neboť zde se rozhoduje o zásadních organizačních, logistických a marketingových otázkách
- tato fáze zpravidla zahrnuje:
- přípravu odborného programu a zpracování časového plánu akce
- určení místa akce a výběr prostor pro jednání
- zabezpečení dopravních, ubytovacích a stravovacích služeb
- návrhy doprovodných akcí a programů
- přípravu a vytištění materiálů
- propagaci
- podstatnou součástí přípravné fáze je i zpracování cenových kalkulací a dalších finančních rozvah
- jednotlivými body přípravy akce se zabývá na základě jasné stanovené dělby práce objednavatel akce i PCO, CTA
- příkladem nejmodernější spolupráce je realizace akce tzv. ´´na klíč´´, kdy PCO zajišťuje komplexní služby včetně jejich marketingu -) řídícími faktory jsou potom objednavatelem přesně formulované cíle akce a strukturovaný rozpočet akce
- realizace akce
- realizaci akce plně zajišťuje PCO, CTA – ten zpravidla vytváří realizační tým, který komplexně řídí celkový průběh akce, do jeho kompetence patří registrace účastníků, ubytování, stravování, místní doprava a doprovodné programy
- podstatným prvkem, který významně ovlivňuje kvalitu akce je vytvoření informačního systému a jeho funkčnost v celém průběhu kongresové akce
- velmi významnou roli sehrává péče o hosty a servis hostesek a informátorů, kteří často rozhodují o konečném dojmu účastníků a jejich názoru na celkovou organizaci a atmosféru kongresové akce
- obsahovou a odbornou část akce řídí pracovníci objednavatele
- vyhodnocení a vyúčtování akce
- vyhodnocení a vyúčtování akce je velmi podstatnou fázi celého průběhu a často rozhoduje o další spolupráci objednavatele a PCO, CTA
- jeho smyslem je zhodnocení celé spolupráce a organizačního a společenského průběhu celé akce
- hodnotí se ekonomické aspekty kongresové akce a vyjasňují se případné sporné nebo nedořešené otázky, operativně řešené v průběhu akce
- obsahová a odborná část nebývá předmětem jednání objednavatele a PCO , CTA
místopis kongresového cestovního ruchu
evropské metropole kongresového cestovního ruchu
- nejvýznamnější: Paříž, Londýn, Brusel, Hannover (největší výstaviště na světě), Miláno
- dále významná: Praha, Budapešť
místa kongresové turistiky v České republice
- Praha (kongresové hotely, kongresové centrum, výstaviště)
- Poděbrady
- zámek Nelahozeves
- lázně Aurora – Třeboň
- Karlovy Vary: Grandhotel Pupp, Hotel Thermal
- kongresové centrum Aldis Hradec Králové
- zámek Židlochovice
- Brno (hotely, výstaviště)
incentivní cestovní ruch
význam incentivního cestovního ruchu
- forma cestovního ruchu, která využívá turismu pro kladnou motivaci zaměstnanců k lepším pracovním výkonům nebo je odměnou
- je zahrnován mezi motivačním nástrojem managementu a může mít náplň rekreační, poznávací nebo vzdělávací
- je součástí kongresového cestovního ruchu
specifické vlastnosti incentivního cestovního ruchu
- výhodná forma nepeněžní odměny
- rodinná a společenská prestiž
- výjimečnost produktu – vysoké nároky na služby a potřeba velké kreatiny a originály při tvorbě produktu
- vykrývá propady mezi sezónami – vytváření tzv. minisezón
formy incentivního cestovního ruchu
- zájezd za odměnu (rekreační, relaxační a rehabilitační – wellness pobyty, sportovní, poznávací, …)
- vzdělávací programy
incentivní program
- je jedinečná a neopakovatelná událost připravená na míru podle požadavků klienta
- program zpravidla obsahuje: pracovní část, zážitkové aktivity, činnosti podporující rozvoj osobnosti a mezilidských vztahů, vzdělávání, relaxaci
využívání extrémních aktivit
- výjimečný zážitek, uvolnění a překonání osobních hranic, např.: Kiteboarding (jezdec je tažen řiditelným drakem – kite s využitím boardu, lyží nebo bruslí- voda, led, sníh), Zorbing,
teambuilding
- outdoorový výcvik managerů zaměřený na rozvoj komunikace a spolupráce, posílení týmového ducha nebo zdokonalení vedení týmu lidí
kategorizace incentivních cest
- podle cíle: poznávací, pobytový, relaxační, vzdělávací, …
- podle počtu: malá skupina (5-30 osob), velká skupina (31-50 osob)
- podle délky akce: cesty bez přenocování, cesty s přenocováním (kratší: 1-3 noci, delší: 4 a více)