Otázka: Kongresový cestovní ruch
Předmět: Cestovní ruch a hotelnictví
Přidal(a): Kristýna Koutníková
KONGRESOVÝ CESTOVNÍ RUCH
VÝZNAM A FUNKCE KONGRESOVÉHO CESTOVNÍHO RUCHU
- Kongresová turistika je velmi specializovaná forma cestovního ruchu, která zahrnuje soubor činností zaměřených na výměnu vědeckých a odborných poznatků, nalezení řešení problému v daném oboru nebo navázání obchodních kontaktů a vyznačuje se velkou nabídku doprovodných programů.
- Tato forma turistiky má řadu specifických rysů, které vycházejí z její podstaty, jako:
- vysoká úroveň a komplexnost služeb (4* a 5* hotely),
- odborný charakter akcí,
- společenské a representativní aspekty akcí – plesy, večírky, charitativní akce, …
- ekonomická výhodnost,
- zavedení jiné sezónnosti – mimo hlavní sezóny (protože je v pracovní době).
- Významné akce kongresové turistiky výrazně přispívají k propagaci politických a ekonomických zájmů města a státu a posilují jejich prestiž a postavení.
KLASIFIKACE KONGRESOVÉHO CR (ČLENĚNÍ KONGRESOVÝCH AKCÍ)
- KONGRES
- Je formální setkání zpravidla většího množství lidí určitého odborného zaměření, jehož obsahem jsou přednášky, formální a neformální diskuze, konzultace, … Výsledky kongresu mají teoretický, vědecký, politický nebo společenský význam.
- Základními znaky kongresu jsou:
- minimální počet účastníků 300,
- zastoupení zahraničních účastníků min. 40%,
- minimální počet účastnických států 5,
- minimální doba konání 3 dny.
- KONFERENCE
- Jsou menší (max. 300 účastníků) a kratší akce (max. 3 dny) než kongres, které zpravidla řeší konkrétní téma. Hlavními body jsou diskuze, hledání faktů a konzultace. Průběh a výsledky jednání bývají obvykle obsaženy v závěrech protokolu nebo usnesení.
- SYMPOZIUM
- Krátkodobé (1-2 dny) diskusní setkání úzce specializovaných odborníků, kteří hledají řešení pro konkrétní problém =) charakteristickým znakem je monotematičnost a vysoká odbornost v dané oblasti (např.: lékařská sympozia).
- KOLOKVIUM
- Je setkání osob zpravidla z akademického prostředí, jehož cílem je odborná výměna názorů a zjištění společenských zájmů =) má tematický a pracovní charakter.
- SEMINÁŘ
- Setkání nebo série setkání zaměřené na seznámení s aktuálními problémy a úkoly, které jsou předmětem praktické nebo teoretické činnosti účastníků.
- VÝSTAVY, VELETRHY, WORKSHOPY, PREZENTACE
- Veřejné či uzavřené ukázky a přehlídky výrobků a služeb, kde se také navazují a uzavírají obchodní vztahy.
MÍSTA POŘÁDÁNÍ KONGRESOVÝCH AKCÍ
- kongresové akce vyžadují specifické podmínky a služby pro svoji realizaci a tak se mohou konat jen ve vybraných místech, která jsou schopna jejich realizaci provést.
- Místa konání kongresových akcí lze rozdělit do několika kategorií:
- KONGRESOVÁ CENTRA
- Jsou specializovanou stavbou pro pořádání kongresů, zajišťují vysoké technické i prostorové podmínky pro pořádání velkých akcí, nabízejí maximální komfort účastníkům kongresů během akcí, nevýhodou je nutnost přepravy účastníků z / do ubytovacího zařízení.
- (KONGRESOVÉ) HOTELY
- Hotely jako místo pořádání kongresů také disponují vysokou úrovní technického vybavení, ale co se týče prostorových kapacit konferenční místnosti bývají menší než v kongresových centrech a tak jsou vhodnější pro pořádání středně velkých a menších akcí, ale naopak je zde výhoda spojitost s ubytováním =) odpadá přeprava účastníků,
- VYSOKÉ ŠKOLY A UNIVERZITY
- Vysoké školy jako místo konání kongresů disponují zpravidla vhodnými konferenčními prostory spojenými s pedagogickým a vědeckým zázemím a dále propůjčují kongresu akademické renomé.
- SPECIFICKÁ MÍSTA KONÁNÍ
- Jedná se o prostory a interiéry, které zpravidla slouží jiným účelům a pro kongresové akce jsou používány spíše výjimečně, konání kongresu nebo jeho části v takových prostorech má za cíl navodit potřebnou atmosféru anebo využít místa a jeho symboliky pro zvýraznění akce jako celku nebo jejich jednotlivých prvků, ve specifických místech konání nelze vždy zajistit absolutně dokonalé technické podmínky, ale atraktivita místa to převyšuje.
- TELEKONGRESY (VIDEOKONFERENCE)
- V současné době jsou velmi populární tzv. telekongresy, při kterých na hlavní rokovací sál jsou zvukově a vizuálně napojené další sály ve vzdálenějších místech =) pro účastníky to znamená úsporu cestovného, pobytových výdajů, času a umožňují velkou účast. Popularita těchto akcí také stoupá vzhledem k ekologického a epidemického hlediska.
DOBA POŘÁDÁNÍ KONGRESOVÝCH AKCÍ
- Kongresový cestovní ruch se liší od ostatních typů cestovního ruchu tím, že není provozován ve volném čase účastníků, ale naopak v jejich pracovní době tudíž má i jinou sezónnost než ostatní typy cestovního ruchu =) přesně opačnou než ty co jsou pořádány v době volného času účastníků.
- Doba pořádání kongresových akcí je zhruba od poloviny září do poloviny června s pauzou v období vánoc =) tím to dává příležitost hlavně (kongresovým) hotelům vykrýt období s nižší účastí na cestovním ruchu.
- Samotná doba konání jednotlivých kongresových akcí se liší v závislosti na typu kongresové akce a také přímo na samotné konkrétní akce. V průměru se dá říct, ze trvají 3 dny.
VÝZNAMNÁ KONGRESOVÁ MĚSTA V EVROPĚ
- Z bezpečnostních, organizačních a dalších důvodů kongresové akce se pořádají v kulturně a společensky vyspělých zemích s vysokou politickou a ekonomickou stabilitou a vysokou úrovní poskytovaných služeb. K dobré image destinace také přispívá úspěšné uspořádání předchozích významných akcí.
- Města, v nichž se pořádají kongresové akce, musejí splňovat určité podmínky jako např.: mít dostatečnou ubytovací kapacitu, mezinárodní letiště v dosahu, nabídku turistických atraktivit a aktivit dostupném okolí, adekvátní rozsah stravovacích a zábavních zařízení,…
- Nejvýznamnější evropské metropole kongresového cestovního ruchu:
- Paříž
- Barcelona
- Londýn
- Brusel
- Ženeva
- Berlín
- Kodaň
- Madrid
- Řím
- Hannover – největší výstaviště na světě.