Krizový management – maturitní otázka

 

Otázka: Krizový management

Předmět: Management, Podnikání

Přidal(a): Anna

 

Úpadek

  • Úpadek může být velmi rychlý ale daleko častěji je postupný, který probíhá v několika fázích:
    • 1. Klesá objem výkonů
    • 2. Klesá rentabilita
    • 3. Projevuje se zvýšená potřeba pracovního kapitálu
    • 4. Začíná se projevovat platební neschopnost (postupná ztráta likvidity)

 

Příčiny úpadku

  • Interní příčiny:
    • Chyby v řízení
    • Chyby při jednání a v komunikaci se zákazníky
    • Chyby při jednání s dodavateli, peněžními institucemi atd.
    • Špatně prováděný marketing
    • Specializace – přílišná závislost na vybraném segmentu trhu (náhlý odklon spotřebitelského zájmu od výrobku či služby podniku)
  • Externí příčiny:
    • Změna legislativy (změny zákonů, vyhlášek apod.)
    • Politické vlivy (např. rozhodnutí struktur EU či domácích nadřízených orgánů)
    • Finanční a měnová situace státu (změna úrokových sazeb, zrušení dotací atd.)
    • Fáze hospodářského cyklu (recese či krize státní ekonomiky)

 

Sanace

  • Soubor opatření, která podniká vlastník nebo management k ozdravění a obnově výkonnosti, rentability a produktivity podniku

 

Sanační opatření

  • Strategické hledisko:
    • Krátkodobá/Dlouhodobá sanační opatření
  • Hledisko subjektu provádění
    • Vlastní sanační opatření podniku/Vnější zákrok
  • Hledisko rozsahu:
    • Ve výrobě:
      • Zúžení výrobního sortimentu
      • Snížení (odprodej) části výrobních kapacit
      • Omezení málo ziskových výrob
      • Zvýšení kvality výrobků a zapojení dodatkových služeb
      • Zlepšení technologie, technické úrovně a inovace výrobků
      • Úspora energie a strategických surovin
      • Zvýšení produktivity, výkonnosti a intenzity práce atd.
    • V prodeji:
      • Nové formy prodeje
      • Rozšíření segmentu trhu
      • Cenová opatření (slevy, bonusy)
      • Nová reklama, propagace
      • Další servisní služby
      • Školení prodejců včetně výměny
    • Personální opatření (obvykle to první, co vlastník udělá, neboť sanaci pak dělá nový management):
      • Výměna managementu (odvolání některých manažerů nebo celého managementu)
      • Změna organizační struktury (reorganizace)
      • Zavedení nových motivačních stimulů atd.
    • Finanční opatření
      • Přísnější pravidla pro čerpání fin. prostředků
      • Zvýšení hospodářství
      • Úspory určitých výdajových položek atd.

 

Zánik podniku

  • Je možný několika způsoby:
    • Slučování podniků
    • Rozdělení podniků
    • Bankrot a definitivní zánik

 

Řízení rizik

  • Lze je třídit podle hledisek:
    • Velikosti
    • Závažnosti
    • Komplexnosti nebo parciality
    • Pojistitelnosti či nepojistitelnosti
    • Nahodilosti či pravděpodobnosti
    • Dle faktorů výrobních, obchodních technických, sociálních atd.
    • Vnitřní/Vnější
  • Identifikovatelnost rizika (možnost určit a definovat příčiny škod, které mohou být kryty pojištěním)
  • Kvantifikovanost rizika (možná výše škody)
  • Přijatelnost pro pojistitele (ekonomicky přijatelná poměr mezi příjmem pojistného a očekávaným pojistným plněním)
  • Nahodilost rizika (pravděpodobnost, že v daném období pojištění dojde ke škodě)

 

Krizový management podniku

  • Základem pro řízení krizí je aktualizovaný krizový plán
  • V podniku se většinou vyskytuje alespoň jeden krizový manažer, popř. větší útvar krizového řízení

 

Hlavní fáze (z nich pak vyplývají činnosti krizového manag.)

  • 1. Fáze analytická
    • Permanentní monitoring podniku (po tech. i ekonom. stránce)
    • Identifikace hrozeb
    • Identifikace a kvantifikace rizik pro standardní činnost podniku
  • 2. Syntetická fáze
    • Konstrukce možných krizových jevů a událostí
    • Vytváření souborů opatření k řešení
    • Zajištění zdrojů k řešení a eliminaci rizik
    • Stanovení možných směrů vývoje po obnově
  • 3. Fáze identifikace nastalého krizového jevu
  • 4. Vlastní krizové řízení při řešení krize
    • Vytvoření a zahájení činnosti krizového štábu (složeného z odborníků různých protikrizových profesí)
    • Rozhodnutí o souboru opatření
    • Realizace protikrizových opatření
    • Monitoring zdrojů
    • Zjišťování a řešení důsledků pro podnik
  • 5. Tvorba souboru poznatků a zkušeností z dosavadního krizového řešení a vytvoření nového krizového plánu pro další období jejich zužitkováním
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.