Otázka: Krizový management
Předmět: Management, Podnikání
Přidal(a): Anna
Úpadek
- Úpadek může být velmi rychlý ale daleko častěji je postupný, který probíhá v několika fázích:
- 1. Klesá objem výkonů
- 2. Klesá rentabilita
- 3. Projevuje se zvýšená potřeba pracovního kapitálu
- 4. Začíná se projevovat platební neschopnost (postupná ztráta likvidity)
Příčiny úpadku
- Interní příčiny:
- Chyby v řízení
- Chyby při jednání a v komunikaci se zákazníky
- Chyby při jednání s dodavateli, peněžními institucemi atd.
- Špatně prováděný marketing
- Specializace – přílišná závislost na vybraném segmentu trhu (náhlý odklon spotřebitelského zájmu od výrobku či služby podniku)
- Externí příčiny:
- Změna legislativy (změny zákonů, vyhlášek apod.)
- Politické vlivy (např. rozhodnutí struktur EU či domácích nadřízených orgánů)
- Finanční a měnová situace státu (změna úrokových sazeb, zrušení dotací atd.)
- Fáze hospodářského cyklu (recese či krize státní ekonomiky)
Sanace
- Soubor opatření, která podniká vlastník nebo management k ozdravění a obnově výkonnosti, rentability a produktivity podniku
Sanační opatření
- Strategické hledisko:
-
- Krátkodobá/Dlouhodobá sanační opatření
- Hledisko subjektu provádění
-
- Vlastní sanační opatření podniku/Vnější zákrok
- Hledisko rozsahu:
-
- Ve výrobě:
- Zúžení výrobního sortimentu
- Snížení (odprodej) části výrobních kapacit
- Omezení málo ziskových výrob
- Zvýšení kvality výrobků a zapojení dodatkových služeb
- Zlepšení technologie, technické úrovně a inovace výrobků
- Úspora energie a strategických surovin
- Zvýšení produktivity, výkonnosti a intenzity práce atd.
- Ve výrobě:
-
- V prodeji:
- Nové formy prodeje
- Rozšíření segmentu trhu
- Cenová opatření (slevy, bonusy)
- Nová reklama, propagace
- Další servisní služby
- Školení prodejců včetně výměny
- V prodeji:
-
- Personální opatření (obvykle to první, co vlastník udělá, neboť sanaci pak dělá nový management):
- Výměna managementu (odvolání některých manažerů nebo celého managementu)
- Změna organizační struktury (reorganizace)
- Zavedení nových motivačních stimulů atd.
- Personální opatření (obvykle to první, co vlastník udělá, neboť sanaci pak dělá nový management):
-
- Finanční opatření
- Přísnější pravidla pro čerpání fin. prostředků
- Zvýšení hospodářství
- Úspory určitých výdajových položek atd.
- Finanční opatření
Zánik podniku
- Je možný několika způsoby:
- Slučování podniků
- Rozdělení podniků
- Bankrot a definitivní zánik
Řízení rizik
- Lze je třídit podle hledisek:
- Velikosti
- Závažnosti
- Komplexnosti nebo parciality
- Pojistitelnosti či nepojistitelnosti
- Nahodilosti či pravděpodobnosti
- Dle faktorů výrobních, obchodních technických, sociálních atd.
- Vnitřní/Vnější
- Identifikovatelnost rizika (možnost určit a definovat příčiny škod, které mohou být kryty pojištěním)
- Kvantifikovanost rizika (možná výše škody)
- Přijatelnost pro pojistitele (ekonomicky přijatelná poměr mezi příjmem pojistného a očekávaným pojistným plněním)
- Nahodilost rizika (pravděpodobnost, že v daném období pojištění dojde ke škodě)
Krizový management podniku
- Základem pro řízení krizí je aktualizovaný krizový plán
- V podniku se většinou vyskytuje alespoň jeden krizový manažer, popř. větší útvar krizového řízení
Hlavní fáze (z nich pak vyplývají činnosti krizového manag.)
- 1. Fáze analytická
- Permanentní monitoring podniku (po tech. i ekonom. stránce)
- Identifikace hrozeb
- Identifikace a kvantifikace rizik pro standardní činnost podniku
- 2. Syntetická fáze
- Konstrukce možných krizových jevů a událostí
- Vytváření souborů opatření k řešení
- Zajištění zdrojů k řešení a eliminaci rizik
- Stanovení možných směrů vývoje po obnově
- 3. Fáze identifikace nastalého krizového jevu
- 4. Vlastní krizové řízení při řešení krize
- Vytvoření a zahájení činnosti krizového štábu (složeného z odborníků různých protikrizových profesí)
- Rozhodnutí o souboru opatření
- Realizace protikrizových opatření
- Monitoring zdrojů
- Zjišťování a řešení důsledků pro podnik
- 5. Tvorba souboru poznatků a zkušeností z dosavadního krizového řešení a vytvoření nového krizového plánu pro další období jejich zužitkováním