Otázka: Kupní rozhodování, analýza konkurence
Předmět: Marketing, Ekonomie
Přidal(a): Jan Knížek
Obsah otázky:
- Kupující – dělení, kupní role, typy nákupního chování
- Proces kupního rozhodování zákazníka
- Vlivy působící na chování kupujících
- Marketing a potřeby zákazníka – Maslowova teorie potřeb
Kupní rozhodování
- složitý proces s nepředvídatelnými motivy
- zákazník vstupuje na trh s určitou potřebou
- cíl marketingu: odhadnout, vcítit se do potřeb zákazníka a uspokojit je
Kupující
Dělení
- individuální kupující – rozhoduje o nákupu sám
- domácnosti – rozhodnutí je ovlivněno potřebami více lidí (=> zaměřit se na ovlivnitelné členy rodiny – děti, maminky)
- firmy, organizace – pro nákup je stanoven přesný postup nákupu
Kupní role
- iniciátor – vyvolává potřebu nákupu
- ovlivňovatel – svými názory a rady ovlivňuje rozhodnutí (působení reklamy)
- rozhodovatel – rozhoduje o nákupu
- kupující – uskutečňuje nákup
- uživatel – používá koupený výrobek či službu
Typy nákupního chování
- automatické – rutinní nákup
- zákazník výrobek zná, nepotřebuje zjišťovat informace
- velkou roli hraje rozpoznání (nalezení) značky => nová image obalu může negativně ovlivnit tržby
- impulzivní nákup – typ spotřebního chování (akce 2+1 zdarma, cukrovinky u pokladny, pivo + sklenice zdarma, …)
POTŘEBA → HLEDÁNÍ ZNAČKY → NÁKUP → PONÁKUPNÍ CHOVÁNÍ
- řešení omezeného problému
- kupující zná sortiment, ale nezná nové alternativy výrobku
- řešení extenzivního (zásadního) problému
- zákazník kupuje neznámý/drahý výrobek, neví, jak ho používat
- zásadní je hledání informací (specifikace, etiketa, obal, prodavač)
Faktory (vlivy) ovlivňující chování kupujících
VNITŘNÍ VNĚJŠÍ
psychologické osobní ekonomické společenské politické kulturní
VNITŘNÍ (charakteristika zákazníka)
- psychologické
- motivace
- příčina chování – vnitřní a vnější podněty = např. jídlo a chuť
- racionální motivace – ochota zaplatit, výhodnost, urgentnost, důležitost řešení uspokojení potřeby)
- emotivní motivace – touha po image, originalitě, trendech
- osobnost = souhrn psychologických vlastností, které určují naše reakce vůči okolí
- např. temperament, nadání, charakter
- výrobky, které slouží jako společenský symbol a kupující jejich koupí tvoří svoji image (auto, šperk, mobil, vůně)
- motivace
-
- vnímaní
- rozdílné vnímání podnětů (každý je přijímá jinak)
- učení
- činnost vedoucí k osvojení návyků, vědomostí a dovedností
- postoje
- oblíbené x neoblíbené produkty (druh, značka)
- ovlivnění rodinou, soc. skupinami
- relativně neměnn
- vnímaní
- osobní
- věk
- různé preference měnící se věkem (fází života)
- ekonomické podmínky
- povolání, příjmy, výdaje, úspory
- způsob života
- zájmy, názory, trávení volného času
- věk
VNĚJŠÍ (ovlivněny společností a prostředím, ve kterém zákazník žije)
- ekonomické
- podle aktuální ekonomické situace ve státě
- ceny, příjmy, výdaje
- sociální (společenské vlivy)
- styl soc. skupiny, ve které zákazník nachází (zájmy, chování, věková skupina)
- politické
- politický stav (převraty, reformy, vyhlášky, …)
- kulturní
- kulturní zvyky určité společnosti (oblékání, stravování, trávení volného času)
Proces kupního rozhodování
- probíhá různě u jednotlivých subjektů
- je třeba, aby se prostřednictvím marketingového výzkumu zjistilo, jak probíhá rozhodování u jednotlivých subjektů (kupujících) → výsledek je podkladem pro marketingovou strategii
Fáze kupního rozhodování
- vznik potřeby (pociťovaný nedostatek)
- zjišťování informací
- k tomu, aby se zákazník rozhodl je potřeba je potřeba dostatek informací
- zákazníka odradí příliš nedostatek nebo naopak nadbytek informací
- zhodnocení alternativ
- cena, vzhled, funkce, poruchovost, …
- rozhodnutí o nákupu
- kdy, kde a jakým způsobem dojde k nákupu
- vyhodnocení nákupu = ponákupní chování
- zákazník vyhodnocuje, jestli se rozhodl správně
- u významných nákupů se může dostavit nepříjemný pocit nákladu obětované příležitosti
- je potřeba ujistit zákazníka, že nakoupil správně
- je důležité splnit očekávání zákazníka
Maslowova teorie potřeb
- hierarchie lidských potřeb, kterou definoval psycholog Abraham Harold Maslov
- 5 základních potřeb (hierarchicky rozdělených podle své hodnoty)
- uspokojení nižších potřeb je předpokladem toho, aby nastoupily vyšší potřeby
Analýza konkurence
- konkurent je ten, kdo se snaží uspokojit stejné potřeby zákazníka a usiluje o stejné peníze
- konkurenci je třeba věnovat stejnou pozornost jako zákazníkům – srovnání ceny, způsobů propagace, distribuce, identifikace výhod a nevýhod a stanovení cílů
- na jejím základě je nutné zvolit správnou marketingovou strategii
Význam konkurence
- tlak na snižování nákladů
- zvyšuje se kvalita výrobků
- rozšiřuje se sortiment
- vývoj a vznik nových výrobků
Dělení konkurence
- běžná
- cenová x necenová (viz další dělení)
- známá, očekávaná
- skrytá
- neočekávaná (např. konec éry kinofilmů, ultrazvuková pračka bez použití pracího prášku
- dokonalá
- stejné výrobky, ceny, podmínky, kvalita
- stejné zboží za stejnou cenu
- burzy – nejblíže k dokonalé konkurenci
- nedokonalá
- monopol, oligopol, monopolistická konkurence
- administrativní monopol – státní povolení na výhradní právo k provádění služeb (např. jaderná energie)
Další dělení
- cenová
- snaha přilákat zákazníky díky tlakům na ceny
- snižování cen, stanovování si vlastních podmínek
- cílem je ovládnout trh, zvýšit rozsah produktu, zničit konkurenci
- necenová
- snaha přilákat zákazníky jinak než cenou (kvalita, nadstandardní služby, lepší podmínky, …)