Otázka: Kupní smlouvy
Předmět: Ekonomie a právo
Přidal(a): terry
Smlouva = ujednání dvou a více stran o vzájemných právech a povinnostech.
Druhy kupních smluv
- mezinárodní kupní smlouvy
– smlouvy mezi státy, nebo mezi státy a mezinárodními organizacemi
– např. NATO, EU
– zákoník mezinárodního obchodu - smlouva dle Občanského zákoníku
– upravuje ztahy mezi občany a podnikem (obchodem) i mezi podnikateli
Kupní smlouva je smlouva, při které vznikne prodávajícímu povinnost předmět koupě kupujícímu odevzdat a kupujícímu povinnost předmět koupě převzít a zaplatit za něj prodávajícímu dohodnutou cenu. Předmět = věc movitá. Právní úprava – Občanský zákoník
- Nejpoužívanější smlouva
- Základem je souhlas dvou a více stran o koupi zboží
1) Podmínky vzniku smlouvy
- oboustrannost – kupní smlouvy se musí účastnit nejméně dvě strany (prodávající a kupující)
- souhlasnost – s obsahem smlouvy musí obě strany souhlasit
- dobrovolnost – smlouva musí být uzavřena bez donucení
- reálnost (smlouva musí být uskutečnitelná)
- legálnost – nesmí být v rozporu se zákonem
- výkon prodávajícího – prodávající musí být ochoten prodat za určitou cenu
- výkon kupujícího – kupující musí být ochoten koupit za určitou cenu a schopen zaplatit
2) Uzavírání kupních smluv
- Dochází k právnímu vztahu mezi prodávajícím a kupujícím. Tento vztah je ošetřen zákonem a plynou z něj práva a povinnosti.
- Smlouvu může uzavřít pouze ten, kdo je způsobilý
FO, starší 18-ti let, svéprávná, bezúhonná. Mladší 18-ti let může uzavírat smlouvy jen v rozsahu, který je přiměřený věku a schopnostem. Pouze v souladu s OZ.
PO – osoba právně samostatná. Smlouvy uzavírá pod svou firmou (firma = obchodní jméno).
- Smlouvy uzavírá
- statutární orgán
- osoba, které to vyplývá z pracovní náplně
- osoba zmocněná, prokurista
3) Formy uzavření kupní smlouvy
- Ústní – zboží denní potřeby, většinou uzavírají občané, výhodou je rychlost a pružnost
- Písemná – využívají zejména podnikatelé a to z důvodů dokladovosti a prokazatelnosti. Taková smlouva musí mít své náležitosti. Musí být jasná (jednoznačná). Někdy jsou smlouvy složité, takže firmy využívají právní poradce.
- Důsledné jednání – používá se tehdy, je-li jasný úmysl něco koupit či prodat. Z jednání lze poznat vůli kupujícího. Nákup do košíku v samoobsluze, návštěva maséra.
- Mlčení – pokud druhá strana nic nenamítá, tak se mlčení pokládá za souhlas. Např. obchodník objednává u svého dodavatele jednu tunu mouky. Dodavatel mlčí, což si vysvětlíme tak, že opravdu smlouvu přijal a souhlasí.
- Elektronicky ( uzavření KS formou komunikace na dálku)
4) Náležitosti KS
Návrh smlouvy předkládá navrhovatel (kupující, prodávající). Smlouva je uzavřena, pokud se obě strany dohodnou na podstatných náležitostech (případně i nepodstatných)
A) Podstatné – musí být obsaženy
Identifikace obou stran +
a) předmět plnění = zboží (druh, množství, kvalita)
- Množství – je vyjádřeno jednotkami hmotnosti, kusy atd. definujeme přesně (90kg, 20 beden) nebo přibližně (cca 30 ks.) nebo minimální množství
- Kvalita – jedná se o srovnání užitných vlastností výrobku s předepsanými normami. Kvalita může být vyjádřena obchodní třídou – označujeme jen některé zboží (vajíčka) nebo vzorkem. Zárukou kvality je ochranná známka, kterou označuje podnik své výrobky za účelem odlišení se, zaručuje kvalitu výrobku a vlastnosti výrobku, pokud výrobce chce označit své výrobky ochrannou známkou musí ji mít zapsanou v rejstříku ochranných známek. Žádný jiný podnik nesmí tuto známku používat. Ochranná známka navyšuje cenu výrobku. Ochrannou známku lze vyjádřit- graficky (logo), číselně, slovně, tvarem, kombinací
b) čas – většinou vymezen přesným datem c) cena – stanovena dohodou, konkrétní částka nebo odkaz na ceník
B) Nepodstatné (vedlejší) = výsledek ujednání mezi DOD a ODB, pokud se na nich obě strany dohodnou, musí se respektovat. Např.: způsob dopravy, servis, montáž, způsob placení, reklamace.
Smlouva musí obsahovat
název a adresa obou stran, FO – jméno, příjmení, adresa; PO – obchodní jméno, sídlo firmy, IČO
– povinnosti prodávajícího
- prodávající má povinnost dodat zboží ve smluvené kvalitě, množství, druhu, ceně a čase
- prodávající musí dodat doklady k výrobku – přepravní list, záruční list, technická dokumentace, faktura k výrobku
- povinnosti kupujícího
– povinnost kupujícího – musí převzít zboží, zkontrolovat, zaplatit
– cenová doložka – umožňuje navýšení ceny, nebo její snížení s ohledem na výrobní náklady
– povinnost jedné strany je právo druhé strany => reciprocita = oboustrannost
5) Vznik a změna smlouvy – smlouva vzniká tehdy, jestliže je zformulován její obsah a náležitosti.
Lze přesně definovat, kterým okamžikem smlouva vznikla.
- Okamžik přijetí návrhu smlouvy a vyjádření souhlasu obou stran – souhlas musí být vyjádřen podpisem.
- Okamžik přijetí nabídky
- Okamžik potvrzení objednávky
- Okamžik konání smlouvy – při zaslání zboží na dobírku
Změna smlouvy – neznamená zánik závazku! (předmět, cena, dodací podmínky), je záležitostí obou stran
6) Zánik smlouvy
- splnění smlouvy
- dohoda obou stran
- odstoupení od úkonu – jednostranný úkon, buď ze strany prodávajícího nebo kupujícího
- uplynutí doby – ve smlouvě je dáno konkrétní datum po kterém smlouva automaticky zaniká
Písemný styk při uzavírání KS
Poptávka -> nabídka -> objednávka -> potvrzení objednávky -> (avizo) -> dodávka -> platba
Poptávka – Podnik hledá (poptává se) vhodného dodavatele = provádí průzkum trhu.
1) obecná poptávka
Máme k dispozici katalog a tím listujeme bez konkrétního účelu, internet.
2) Speciální
Firma zjišťuje konkrétní informace například o ceně, kvalitě, technické vlastnosti atd.
Forma poptávky
- Ústně – osobní setkání, telefonicky
- Písemně – obchodní dopis, e-mail, fax
Náležitosti
- odkaz na zdroj informací (inzerát, internet)
- důvod potřeby
- popis dodávky (druh, množství, cena, čas, doprava)
- výzva k blízké nabídce nebo informacích o jiných dodavatelích
Nabídka – nabídka je adresována případnému zájemci o zboží nebo službu
- náležitosti
- poděkování za poptávku
- popis nabízeného zboží (měl by být podrobný – vzorek, prospekt, katalog, ceník)
- výzva k objednávce
Nabídka musí být úplná, aby umožnila rychlé rozhodování
- Druhy nabídek
- Vyžádaná
- odpověď na předchozí poptávku
- Stálý partner – stručnost, ale podstatná
- Nový partner – širší nabídka
- Nabídka je závazná a to co se nabízí, musí být dodrženo
- Nevyžádaná
- Nezávislé rozesílání nabídky prodávajícího
- Není závazná
- Např. letáky, prospekty, odchodní dopisy, atd.
- Nevyžádaná
- Vyžádaná
Objednávka
- Firma vyhodnotí obdrženou nabídku, vybere nejvhodnější a vystaví objednávku
- KS vzniká potvrzením objednávky ze strany dodavatele, tímto vzniká dodavateli závazek
Podoba objednávky
- Ústní – následuje písemné potvrzení
- Obchodní dopis nebo příslušný formulář
Náležitosti
- Datum objednávky
- Číslo
- Druh zboží
- Množství
- Kvalita
- Termín
- Cena
Dle požadavků objednávky se zboží připraví k expedici.
Expedice – zabalíme, vyskladníme a naložíme na dopravní prostředek.
Způsoby dopravy
- Vlastní prostředky dodavatele (náklady za dopravu budou přičteny k ceně)
- Vlastní prostředky odběratele
- Veřejný přepravce
Návěští (avízo)
- Návěštím dodavatel oznamuje odběrateli odeslání většího množství zboží (odběratel musí být připraven např. na vyložení vagonu)
- Oznámení – telefon, mail, fax
- Každou zásilku provází dodací list (3x)
- Provází zásilku
- Zaslán samostatně
- Je přiložen k faktuře
- Dodací list slouží ke kontrole – musí být popis zboží a množství
- Pokud veřejný přepravce – vyhotovují se další doklady (poštovní poukázka, nákladní list)
Fakturace
- =splnění kupní smlouvy
- Dle způsobu platby se vystavuje
- Paragon = doklad na hotovostní platbu
- Faktura = doklad na bezhotovostní platbu
- > Platba může být provedena třemi základními způsoby
- Hotovostně (cash – paragon, občanský styk) limit 270 000,-
- Bezhotovostně (faktura – převod z účtu na účet)
- Směnka
Bezhotovostní platební styk
- Otevření běžného účtu
- FO – pokud podnikatel předkládá občanský průkaz + živnostenské oprávnění
- FO občan – předkládám občanský průkaz
- PO – výpis z obchodního rejstříku, společenskou smlouvu nebo zakladatelskou listinu
- Smlouva o vedení účtu vymezuje práva a povinnosti obou stran. Minimální zůstatek, postup při ztrátě dokladů, úročení účtu, řešení poplatků za operace, zasílání výpisu z účtu, podpisový vzor (týká se osob, které mohou s účtem disponovat = mohou vybírat peníze a dávat příkazy)
- Banka kontroluje osoby podepsané v podpisovém vzoru s osobou, které příkaz podepsala.
- Banka provádí platební styk na základě příkazů klienta.
- Příkaz – předepsaný tiskopis, prostřednictvím mobilu nebo internetbanking (přes internet), (výhoda = 7 dnů v týdnu, 24 hodin denně)
- Formy bezhotovostního placení
- Úhradová – příkaz k úhradě dává plátce (= osoba, které platí, tedy dluží)
- Inkasní – příkaz k inkasní platbě dává příjemce, plátce musí dát předchozí souhlas (elektřina, plyn,..)
- Doklady bezhotovostního placení
- Příkaz k úhradě
- Jednotlivý (pro jednu platbu)
- Hromadný (pro více plateb v jednom dni)
- Trvalý (pro platby, které se pravidelně opakují)
- Příkaz k inkasu
- Jednotlivý
- Hromadný
- Trvalý
- Každý příkaz má
- Povinné údaje – musíme vyplnit
- Další údaje – nejsou povinné, pouze doporučené
- Datum splatnosti – datum kdy chceme, aby peníze z účtu odešly a byly převedeny na účet příjemce
- Číslo účtu plátce – údaj povinný, Číslo účtu příjemce – kód banky (KB – 0100, Money bank – 0600,..)
- Částka – případně měna
- Variabilní symbol – slouží k identifikaci platby pro příjemce, číslo faktury, rodné číslo plátce
- Konstantní symbol – slouží k označení druhu platby, není povinný (0558 – stravné)
- Specifický symbol – není povinný, bližší určení čísla účtu
- Podpis
- Ukládání peněz na BU
- Nemohou provádět osoby, které nemají oprávnění disponovat s vklady na účtu (nejsou v podpisovém vzoru), pokud částka přesahuje 25 000,- ověřuje se totožnost vkladatele (předložen OP).
- Při složení peněz se vyhotovují tyto doklady:
- Pokladní složenka (u přepážky v bance)
- Poštovní poukázka (pokud posíláme peníze poštou)
- Bance se platí poplatky
- Výběr peněz v hotovosti
- Pouze osoba, která je v podpisovém vzoru
- Úředník se musí přesvědčit, zda je účet krytý (dostatečné množství peněz) a musí zkontrolovat podpisový vzor.
- Výběr peněz na bankovní přepážce se uskutečňuje na základě výběrního lístku nebo šekem. Osoba, která předkládá šek obdrží částku na šeku uvedenou.
- Další možnost = bankomat. Pomocí platební karty. Platební karta je vydána k běžnému účtu, na základě žádosti o vydání karet. O používání musí být sepsána smlouva. Po sepsání smlouvy obdrží klient PIN (chrání proti zneužití).
- Dvě základní platební karty:
- Kreditní = úvěrová. Použití této karty je spojeno s čerpáním úvěru. Vysoký úrok.
- Debetní – slouží k výběru peněz a platbám v obchodě. Výběr je možný pouze v rámci denního stanoveného limitu a to do výše zůstatku. Ztráta karty musí být okamžitě nahlášena. Karta je proti zneužití chráněna speciálním tiskem, hologramem, podpisem na podpisovém proužku.
- Každá karta má své logo. Vybíráme v bankomatu označeným stejným logem.
- Výhody karet – jednoduchost výběru, časová nezávislost výběru, cestování bez hotovosti, zjistit okamžitě zůstatek a další (slevy v obchodě, slevy v hotelu)
- Směnka
- =cenný papír, který musí mít zákonem předepsané náležitosti a představuje dlužnický závazek vůči osobě, která směnku předloží (osoba která směnku předloží, dostane částku peněz na směnce uvedenou)
- V podmínkách tržního hospodářství se směnka využívá jako platební a úvěrový nástroj
- Dva základní druhy směnek
- Směnka vlastní
- Vyskytují se 2 zúčastněné osoby.
- Výstavce směnky – osoba, která směnku vystavuje a která dluží peníze
- Věřitel = majitel směnky (remitent), osoba, která má dostat zaplaceno
- Obsahuje slib výstavce, že zaplatí věřiteli v určitý termín stanovenou částku = zaplatím
- Vyskytují se 2 zúčastněné osoby.
- Směnka cizí
- Tři zúčastněné osoby
- Výstavce (trasant)
- Směnečník (trasát, hlavní dlužník)
- Věřitel (majitel směnky, remitent)
- V textu směnky cizí musí být slovo zaplaťte
- Tři zúčastněné osoby
- Náležitosti směnky
- Směnka musí obsahovat zákonem předepsané náležitosti jinak není platná
- 1) Označení, že jde o směnku
- 2) Zaplaťte + částka – slovy i čísly
- 3) název směnečníka (trasáta) – osoby, která bude platit
- 4) údaj o splatnosti
- V určitý den = fixní
- při předložení = vista
- Proplacení určitou dobu po předložení (po viděné) = lhůtní (zaplaťte 7 dní po viděné)
- určitou dobu po vystavení = dato (ode dneška za měsíc)
- 5) místo placení
- 6) na řad – komu má být placeno
- 7) místo a datum vystavení směnky
- 8) adresa a podpis výstavce
- Akceptant = osoba, která směnku přijala, u směnky cizí je to směnečník, který tím, že směnku akceptuje směnku se zároveň zavazuje, že přijímá závazek
- Směnka musí obsahovat zákonem předepsané náležitosti jinak není platná
- Směnka vlastní
- Příkaz k úhradě
Reklamace – závady při plnění KS
– Uzavřením KS vnikají oběma stranám práva a povinnosti, strana která se dopustila porušení práv nese za plnění smlouvy odpovědnost.
- Druhy odpovědnosti
- Odpovědnost za prodlení
- Smlouva nebyla včas splněna (může nastat u obou stran)
- Prodávající – nedodá zboží ve stanovené lhůtě => kupující žádá náhradu = uhrazení smluvní pokuty = penále
- Kupující – včas nezaplatí => musí zaplatit úrok z prodlení, který je stanoven smlouvou
- Za škodu
- Porušením povinnosti došlo u druhé strany ke škodě = majetková újma vyjádřena v penězích. Druhá strana musí uhradit skutečnou škodu, ušlý zisk, uvedením věci do původního stavu.
- Za vady
- Právní (vznikají porušením práva třetí osoby)
- Např. CD, které je vydáváno za originál je kopií. Tričko se značkou Nike není originální výrobek.
- Faktické (skutečné)
- Zjevné x skryté (projeví se až při používání výrobku)
- Zjevné jsou spojeny s dodáním zboží nesprávného druhu, kvality, množství, vada v dokladech.
- Za zboží ručí prodávající.
- Rozsah záruky je dán smluvně nebo záručním listem.
- Podle okamžiku kdy vadu zjistíme, rozlišujeme vady
- Zjevné = viditelné (množství, obal)
- Skryté = nejsou viditelné,
- Vady reklamujeme!
- Reklamace = oznámení vadného plnění druhé straně
- Reklamace musí být včasná => je třeba ji uplatnit v záruční lhůtě
- Spotřební zboží – 2 roky; krmiva – 3 týdny; zvířata – 6 týdnů; potraviny – datum spotřeby
- V případě reklamace lze očekávat (vyžadovat)
- Bezplatné opravu
- Doplnění
- Sleva
- Odstoupení od smlouvy
- Reklamace musí být vyřízena do 30 dnů ode dne uplatnění, pokud není vyřízena pak lze vyžadovat odstoupení od smlouvy (vrácení peněz) nebo výměnu zboží.
- Právní (vznikají porušením práva třetí osoby)
- Smlouva nebyla včas splněna (může nastat u obou stran)
- Odpovědnost za prodlení
- Nákup zboží přes internet
- Prostudovat prodejní podmínky (komunikace na dálku)
- Právo vrátit zboží do 14 dnů – náklady na vrácení hradí spotřebitel, peníze musí být vráceny do 30ti dnů.
- Zboží lze vrátit, i když není v originálním obale.
- Záruka se vztahuje i na zlevněné zboží.
- Zboží, které nelze vrátit
- Zboží, které podléhá rychlé zkáze
- Dodávky novin a časopisů
- Pokud jsem zboží vyhrála
- Programy, CD, audio
Další podobné materiály na webu:
- Základní právní dokumenty
- Dodavatelsko – odběratelské vztahy
- Trh, tržní mechanismus – maturitní otázka z ekonomie
- Prodejní činnost – marketing a ekonomie
- Zásobování – maturitní otázka (2)