Otázka: Management
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Eliška
– ve všech oblastech lid. Života
– mng. Vzniká teprve na začátku 20. Století, ale řízení je tu už od začátku lidské společnosti
– řadí se mezi spol. vědy, využívá poznatky z mnoha dalších vědních oborů
(dobrý psycholog, sociolog, matematika, statistika, geografie, historie, právo, informatika)
= interdisciplinární věda
-mng. – souhrn poznatků odpozorovaných formou návodů projednání vedoucích pracovníků
Mng. Se stále vyvíjí (spolu s lid. Spol.)
Pojem mng.:
1) skupina vedoucích nebo řídících společníků
2) vědní disciplína (učební obor)
3) způsob vedení lidí, při které manager neprovádí úkoly sám, ale prostřednictvím jiných lidí
Definice:
1) umění řídit (m. má mít vrozené předpoklady
2) Vysvětlení: managment je proces plánování, organizování, personálního zabezpečení, rozhodování, řízení, kontrola a mng. Při tom využívá všechny zdroje tak, aby se mu podařilo dosáhnout cíle organizace
3) je umění dosahovat cíle organizace prostřednictvím jiných lidí
Postavení managera v organizaci:
V – vlastník
Z – zaměstnanec
M – manager
4 fáze:
1. f. nejstarší: V+Z+M= 1 osoba
2. f. rozvoj obchodu V+M+Z+Z….
3. f. V+M+Z+Z… který má od vlastníka přidělený kompetence k řízení – právo řídit, odpovědnost
4. f. současná M+V+Z -> (a.s., živnosti)
Historické osobnosti managentu:
základ MNG = klasický triumvirát
HENRI FAYOL – francouzský průmyslník, vymyslel managerské fce
WINSLOW TAYLOR – američan, pracoval v ocelárnách, vymyslel úkolovou mzdu
MAX WEBER – němec, zakladatelem biokratického stylu řízení (úředničina)
TOMÁŠ BAŤA – působil ve Zlíně, zakladatelem obuvnického průmyslu, propagátor pásové výroby, s ni byl seznámen v USA, když byl na stáži u HENRIHO FORDA
– zakladatelem takzvané výrobní podnikatelské koncepce, čím větší množství se vyrobí, tím více mohou klesat náklady na jeden kus
– vystavěl pro své zaměstnance řadové domky (pálené cihly)
– nechal založit nemocnici
– ve Zlíně založil filmové ateliéry (studio) – Bratři v triku
– chtěl motivovat zaměstnance k co největším výkonům -> vedoucí pracovník hodnotil podle výsledků oddělení, které řídili, hodnotil týdně
– hospodařil rozpočtovým dílem -> jednotlivé díly si své výrobky prodávali
– v administrativní budově měl kancelář ve výtahu
– expandovat (vyvážel) výrobky do zahraničí
– zajímal se o chem. prům, letectvím
– lidové auto – přístupné všem zákazníkům
Osobnost managera:
– v každé firmě je rozlišný počet managerských linií (stupňů) – 3 základní
M. pyramida
1) 1. Liinie
2) střední linie
3) TOP
Předpoklady pro managmenskou práci:
– vrozené
– získané
1) vrozené
– inteligence, empatie (schopnost vcítit se do potřeb a přánídruhých lidí), temperament (sangvinik, melancholik, cholerik, flegmatik)
2) získané
– získává studiem a praxí
– znalosti, dovednosti
4 typy dovedností:
a) technická – mng. By měl znát náplň práce svých podřízených, měl by je mít hlvně mng. 1. stupně
b) osobní ( komunikační) – schopnost přijímat a předávat informace – střední mng. – nejvíce, ale měli by je mít všichni
c) strategická (rozhodovací, koncepční) – umění řídit a rozhodovat v souvislostech
d) společenská kultura firmy – mng. Se snaží utužovat mimopracovní vztahy a vzájemné poznání zaměstnanců (kulturní a sportovní aktivity)
Role managera
Henri Muntzberg
1) interpersonální role (mezilidská)
2) informační role
3) rozhodovací role
1) interpersonální
a) role reprezentanta – plní ceremoniální povinnosti
b) vedoucí role – každý mng. jí plní, má tzv. formální autoritu, která je dáná jeho postavením
– neformální (přirozená)
c) role koordinátora – spolupracuje a usměrňuje činnost více lidí, dává to do souladu -> spolupracuje s okolím podniku
2) informační role
a) role monitora – získává a třídí informace (na potřebné a na ty, které momentálně nepotřebuje, ale může je potřebovat v budoucnosti, nepotřebné)
b) role rozsévače – mng. potřebné informace předává svým podřízeným
c) role mluvčího – zastupuje svou svěřenou jednotku (podřízení) a informuje o její činnosti své nadřízené a okolí
3) rozhodovací role
a) role alokátor – rozděluje práci mezi lidi, peníze, čas
b) role zachránce – řeší vniklé problémy, musí se umět rychle rozhodovat a pracovat bez stresu
c) role vyjednávače – pernamentně něco vyjednává
d)role podnikatele – mng. vystupuje tak, jakoby mu firma patřila, snaží se o co nejlepší hosp. výsledek a tuto roli plní především TOP mng.
Negativní managerské role:
Panikař– zamtkuje
Hasič – nestíhá, pořád dohání a nemá čas na kvalitní práci, je pořád ve skuluzu
Mrtvý brouk – nic ho nezajímá, je mu vše jedno
Hnidopich – snaží se dosáhnout dokonalosti, důkladný, neustále něco kritizuje
Fantasta – vytváří nesplnitelné cíle
Mokrat – schovává se za příkazy shora a za vyhlášky
FCE managera (činnosti)
PLÁNOVÁNÍ
– první mng. fce – od ní se ostatní odvíjejí
– uvědomělá činnost při které si mng. stanovuje cíl, prostředky a způsoby
– zásady plánování:
1) cíle by měly být srozumitelné
2) cíle by měly být dosažitelné, reálné
3) cíle by měly být verifikovatelné (měřitelné)
4) cíle by měly být pružné -> průběžně přizpůsobovat reálné situaci
5) zásada nepřetržitosti – plány by měly na sebe navazovat
Existuje rozdíl mezi centrálním plánováním a plánováním ve smíšené ekonomice
1) centrální plánování – shora dolů
– centrální orgán (státní plánovací komise) – vytvořil plán pro hospodářství -> postupně se rozepisovat mezi kraje, rozvoje
2) smíšená ekonomika – tržní ekonomika doplněna o zásady státu (určuje trh a stát)
– podniky si vytvářejí své plány, které jsou reálné, plánování, předchází k průzkum trhu -> doporučuje se SWOT analýza
STRENGTHS – přednost
WEAKNESSES – slabost
OPORTUNITIES – příležitosti
THREATS – hrozby
– analýza silných a slabých stránek firmy
Analýza
1) vnitřní
2) vnější
S – přednosti: originalita, kvalita, zaměstnanci – kvalifikace, moderní zařízení, dobrý mng.
W- slabost: opotřebované stroje, nestálý zaměstnanci, výroba starých výrobků
O- příležitosti: neexistuje konkurence, dotace
T- hrozby: silná konkurence, krize, živelná pohroma
Stát jako celek plánuje – příkl. Státního plánu státní rozpočet
Druhy plánů z hlediska času:
1) krátkodobé (rok, mědíc, ½ roku)
2) střednědobé (do 5 let)
3) dlouhodobé (nad 5 let)
Z hlediska konkrétnosti: (obsahuje)
1) operativní (nejkonkrétnější – 1 měsíc, týden)
2) taktický (obecnější – na 1 rok, ½ roku)
– plán zásobování, personální plán, mzdový plán, investiční plán, plán výroby, plán odbitu (prodeje), finanční plán
3) strategický (nejobecnější, obsahují dlouhodobé cíle podniku jako celku
-sestavují je TOP mng., tzv. vize (dlouhodobá představa)
ORGANIZOVÁNÍ
– řídící činnost, při které dochází k vymezení tzv. kompetencí (práv, povinností), vymezí se pracovní vztahy
Pravomoc-právo rozhodovat a vydávat příkazy bez nutnosti získat souhlas bez někoho jiného
– vyplývá z formální autority
Odpovědnost– zodpovídá za výsledky lidí, které řídí
– výsledkem organizování jsou tzv. organizační struktury, které si každý podnik vytváří podle svých potřeb, vytvářejí se pouze ve středních a velkých podnikách
– org. Struktury jsou publikovány v org. Řádné a nebo ve stanovách org. -> dokumenty, v kterých se nachází zákl. informace o firmě
Zákl. druhy organizačních struktur:
1) liniová
2) funkční
3) liniově štábní
4) maticová
5) divizní=devize
1) liniová
– nejjednodušší, na každé linii je jeden odpovědný vedoucí, který má přesně vymezené kompetence a je jediným nadřízeným pro pracovníky nižšího stupně
– nevýhoda je, že kvalifikace nadřízených je všeobecnější a není tolik specializovaná
2) funkční org. Struktura
– v praxi pouze v malých podnicích, kde se mng. dobře znají a mohou spolu komunikovat
– vedoucí mají vysokou kvalifikaci, ale pokud se vedoucí nedohodnou, může dojít ke křížení příkazů a k zmatku podřízených
3) liniově- štábní OS (konbinace 1. A 2. OS)
– z každé si bere výhody, z 1. – jednoduchost, 2.- kvalifikovanost
– štáb je odborný útvar, který nemá přikazovací pravomoc, ale pouze fci poradní a informační
– v praxi nejpožívanější
4) maticová OS
– rozšíření liniově štábní OS o další útvary, které mají omezenou přikazovací pravomoc, buď to na konkrétní účel nebo na konkrétní časové období
– příkladem je útvar podnik. Kontroly – kontroluje zaměstnance zda odvádějí kval. práci a vrcholný příkaz zlepšení práce
5) divizní
– vznikla ve 20. Letec 20. Století v USA, Generl Motors -> firma je rozdělena na menší části – DIVIZE – ty mají pouze relativní (omezenou) samostatnost, právní subjektivitu má firmy jako celek, divize jí nemají, vztah ke st. Rozpočtu má taky
PERZONÁLNÍ ZABEZPEČENÍ
– mng. získává pracovníky, pečuje o ně, dává jim práci, spol. kultura
ROZHODOVACÍ
-neustálá činnost každého mng. na všech stupních
– mng. se rozhoduje na základu vlastních zkušeností, od svých poradců nebo můžou využívat optimalizační rozhodovací modely ( software – se dá zakoupit nebo si ho podnik vyvine sám)
ŘÍZENÍ
– zahrnuje 2 činnosti:
1) vedení lidí
2) stimulování (motivování)
1) vedení lidí
– proces ovlivňování lidí, takovým způsobem, aby jejich činnost přispívala k dosahování cílů podniku
– vedení je náplní práce mng. na všech stupních a využívají při tom různé styly řízení (způsob mng. jak jedná se svými podřízenými
– volba stylu řízení bude záležet na:
1) v jakém oboru to probíhá
2) osobnost mng.
3) osobě podřízeného – zda je kvalifikovaná
– jaký obraz člověka:
a) racionálně – ekonomický: upřednostňuje materializované přednosti
b) sociální – dobré pracovní vztahy, prostředí
c) silná potřeba seberealizace -> liberální styl řízení
d) komplexní – z těch 3 tříd trochu
– nejhůře se řídí
4) na konkrétní (okamžitou) situaci
Styly řízení:
1) autoritativní (autokratický)
– mng. rozhoduje bez konzultace s ostatními, využívá své formální autority
Použití: v praxi, když není možno s někým diskutovat,
– policie, hasiči, armáda
– demotivuje zaměstnance
Podřízení:
1) pasivní podřízení – plní příkazy, bojí se postihů, neprojevují nespokojenost
2) aktivní – odejdou z firmy, zvolí neformálního vedoucího
2) biokratický
– založen na příkazech shora
– mng. nerad přebírá zodpovědnost a odvolává se na vedení
– opírá se o formální autoritu
3) demokratický (partnerský)
-podmínka používání: musí mít potřebnou kvalifikaci
Mng. podřízeným dává možnost se vyjadřovat k řešení problémů, připouští, že podřízení mohou mít lepší nápady než on
– mng. nepřikazuje, ale logicky přesvědčuje o správnosti svého rozhodnutí
– mng. má přírozenou autoritu
– mng. je zcela zodpovědný za své rozhodnutí, i když nápad převezme od svého podřízeného
4) liberální
– plň úkol, jak chceš, ale dobře a v čas
– tento styl není vhodný pro nekvalifikovanou pracovní sílu
– podmínky: podřízený musí mít vysokou kvalifikaci, vhodný pro obraz člověka se silnou potřebou seberealizace, protože způsob provedení úkolu je přenechán na podřízeném
– mng. nekontroluje průběžně, ale až následně (po skončení úkolu)
5) sisyfovský
– mng. se nedělí s podřízenými o práci (nedeleguje)
– zavalen mng. úkoly a termíny a myslí si, že nikdo neudělá tu práci tak dobře jako on
– nedůvěřuje, nebo se bojí o svojí fci
6) Kilimandžáro
– mng. zveličuje své zásluhy
– banálním maličkostem přikládá velký význam, zdůrazňuje závažnost
Motivace, stimulace:
Motiv – člověk vychází ze vnitř, vnější podmět
Stimul by měl podmět podnítit, ale může i utlumit
Mng. by měl znát motivy svých podřízených a správně je stimulovat
Stimulování má mng. různé možnosti:
1) přímá
2) nepřímá
1) přímá – přímých (direktivních) příkazů a jasně stanovených pravidel , prémiové řády
Komunikace – verbální, neverbální
Verbální- ústní, písemná max 20%, aby to nebyl biokratický
Neverbální – pomocí posunků, gest
KONTROLA
– proces, při kterém se porovnává plán a skutečnost
– skutečnost se zjišťuje buďto.
1) osobní kontrola (mistr na stavbě kontroluje zedníka, učitel žáky, skladník množství zboží)
2) provádí z hlášení a zpráv podřízených pracovníků
3) skutečný stav zjišťuje pracovník (pracovník z fin. Úřadu, hygienik,…)
– kontrola je důležitou součástí řízení, protože jinak dochází k rozkradení majetku, nekvalitní práci, poklesu morálky
Průběh kontroly:
1) určí se předmět kontroly
2) získání info pro provádění kontroly
3) ověření správnosti získaných údajů
Vertifikace
4) kritické zhodnocení
a) kontrola proběhne v pořadu
b) objevena chyba – musí dojít k nápravě
druhy chyb:
1) chyba náhodná
2) úmyslná – záměrná
3) soustavná – nedošlo k pochopení problému
– po odstranění chyb dochází ke kontrole kontroly – zpětnovazební smyčka
Druhy kontrol:
1) z hlediska místa:
a) přímá
b) nepřímá – z hlášení zpráv, porada
2) z hlediska osoby kontrolora
a) vnitřní (v rámci zaměstnanců)
b) vnější (přijdou z venku, hygiena,…)
3) z hlediska času
a) předběžná – něco co se ještě nestalo, banky než klientovi poskytnou úvěr
b) průběžná
c) následná (typická pro liberální styl), kolaudace stavby
4) z hlediska doby trvání kontroly
a) nepřetržitá (v nemocnici, energetici, dispečer, sebekontrola)
b) občasně pravidelná (inventura)
c) nepravidelná (předávací inventura
5) z hlediska rozsahu
a) komplexní
b) dílčí (určité oddělení)
význam kontroly:
1) psychologický (objektivně) – k dobré práci
2) sociální (vylepšit vztahy na pracovišti)
3) ekonomická
– podle mng. stupňů
a) kontrola TOP mng. kontroluje vlastník (kontroluje, zda jeho uložení prostředky náležitě zhodnotil a zda jsou fin. Prostředky dostatečně likvidní
– provádí především, nepřímou kontrolu, která se zaměřuje na podnik jako celek, zaměřuje se na strategické rozhodování, které souvisí s kontrolou z vnějšku¨
b) kontrola, kterou provádí stření mng. a první linie
– zaměřuje se na dílčí činnosti v podniku, zpravidla v kratším časovém úseku
(mng. střední lilie – nákup materiálu, skladování, marketing)
Mng. 1. Linie – zaměstnance