Otázka: Management
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Envika
Management=řízení
- = umění řízení, působení na určitou soustavu (např. společnost) a ovládání její činnosti
- = může také označovat skupinu vedoucích pracovníků
- = 20% vědní disciplína, 80% umění
- = proces systematického provádění takových činností, které slouží k efektivnímu užití zdrojů podniku při současném stanovení a dosažení podnikatelských cílů
- Mng. je: specifická fce pro řízení podniku, způsob vedení lidí, odborná disciplína a obor studia, skupina vedoucích pracovníků
Úrovně managementu
- Top management
- Middle management
- Liniový (nižší) mng.
Top mng.
- Top manažeři jsou vrcholoví manažeři (generální ředitelé, náměstci organizace aj.), jsou nejmenší skupinou s nejvyšším postavením v organizaci, mají na starosti plánování v organizaci a celkovou výkonnost, strategická úroveň
Middle mng.
- Střední- stavbyvedoucí, vedoucí dílny, vedoucí střediska – jsou pod vrcholovými manažery, ale mají pod sebou další úroveň pracovníků, mají na starosti řízení nejníže postavených manažerů a organizaci vykonávaných úkolů, taktická úroveň
Liniový mng.
- Liniový manažeři- mistr ve výrobě, vedoucí administrativního oddělení, vrchní sestry- pracovníci s řídícími kompetencemi, jsou nasazeni do 1. Linie, mají v patronaci konkrétní osoby, řadové pracovníky, hl. náplní jejich práce je motivace a kontrola nejnižších pracovníků
Mng. Všech úrovní
- Manažerství nekončí nejnižší úrovní i tzv. řadový pracovník se může stát projektovým manažerem aj.
Manažer
- je zodpovědný za dosahování cílů jemu svěřených jednotek
- ke své práci využívá kolektiv spolupracovníků
- všechny činnosti, které manažer vykonává můžeme rozdělit do čtyř základních funkcí managementu
- plánování
- organizování
- vedení lidí
- kontrola
- role manažera
- charakterizuje osobu manažera a jeho postavení v organizaci
- funkce manažera
- zachycuje manažera při jeho řídících činnostech
role manažera podle stylu řízení
Autokratický styl řízení
- manažer rozhoduje sám
- přikazuje podřízeným
- nebere ohled na návrh a podněty spolupracovníků
- detailně a systematicky kontroluje
- + Úspěšný tam, kde podřízení nemají zájem, snaží se práci vyhnout nebo v situacích, které vyžadují rychlé rozhodování (není čas porady)
- – nedostatečná motivace
Demokratický styl řízení
- bere ohled na názory podřízených, diskutuje o problémech
- konečné rozhodnutí ale dělá sám a kontroluje jeho splnění
- vhodný pokud mají podřízení zájem o práci, přemýšlí , a snaží se zlepšit
- Uplatňuje se při tvůrčích pracích – projektování, marketingové činnosti
Liberální styl řízení
- Vedoucí neužívá přímých řídících příkazů, má roli spíše konzultanta
- Vhodné pro organizace tvůrčími pracovníky s vysokoškolským vzděláním
- Pracovníci mají vnitřní motivaci k práci, prostor pro seberealizaci
- Úkolem vedoucího je
- vytváření podmínek pro práci
- organizovat týmovou spolupráci
- směřování kolegů k naplnění podnikových cílů
Rozdíl mezi manažerem a podnikatelem
- 1) nemá rozdíl v malých firmách – vlastník firmy je současně ředitelem
- 2) rozdíl ve středních a nižších managementech, u řídících manažerů (top management)
- manažeři nenesou riziko podnikání x podnikatel nese podnikatelské riziko
Funkce managementu
- 1. Plánování
- 2. vedení
- 3. organizování
- 4. kontrola
- 5. personalistika
Plánování
- Volba úkolů, určení priorit, sestavení jejich realizace k dosažení cílů
- Dělí se na strategické(dlouhý časový horizont) a realizační (konkrétní úlohy, krátký čas. horiz.)
- Proces volby cílů a prostředků k jejich dosažení
- Stavba mostu mezi tím kde jsme a kde chceme být
- Výsledkem je plán (podnikatelský, marketingový, finanční, apod.)
- Předchází realizaci všech dalších mng. fcí, protože zahrnuje stanovení postupů a cílů.
- Efektivnost plánování- míra dosažení vytyčených záměrů a cílů a míra uspokojení zájmových skupin. Plán představuje promyšlený postup budoucích činností: cíle, strategie, taktiky, pravidla, rozpočet, poslání…
- Plánovací proces: uvědomění si silných a slabých stránek organizace- SWOT analýza
Organizování
- Přidělování úkolů členům organizace a koordinace jejich činnosti, přidělování a distribuce zdrojů, nezbytných k úspěšnému vykonávání těchto úkolů
- U lidských zdrojů je třeba zajistit aby: bylo jasné kdo má co dělat a kdo je odpovědný za výsledky, byly odstraněny org. překážky při uskutečňování plánovaných činností, existovaly rozhodovací a komunikační sítě nezbytné k řešení problémů
- Podstata spočívá v org. struktuře: horizontální či vertikální koordinace vztahů, určení vedení a kontrolování, dělba pravomocí, seskupení činností dle zdrojů a situací
- Typy org. struktur: liniová, funkční, liniově štábní, divizní, pružné – projektové řízení, maticová
Vedení
- Proces ovlivňování a motivování podřízených, tak aby jejich činnost naplnila firemní cíle
- 2 základní dovednosti: vytvářet energii (zaujmout, motivovat), usměrnit energii (tempo)
- Mc Gregorov
- X- pozitivní motivační faktory (odměny, prémie) a negativní (sankce, tresty, kritika)
- Y- peníze nejsou všechno, důležité jsou i psychologické potřeby (seberealizace)
- 5 opěrných pilířů: donucovací moc, odměňovací moc, zákonná, odborná, přiřknutá moc
Kontrolování
- Sběr, vyhodnocování a srovnávání informací s danými cíly
- Preventivní charakter
- Základní proces: stanovení standardů, měření vykonané práce, korekce zjištěných odchylek od standardů a plánů
- Standardy= kritéria vykonané práce, klíčové body z celkových plánů
Personalistika
- Řízení lidských zdrojů
- Proces získání pracovníků, jejich adaptace a udržení
- Hlavní úkoly: analýza požadavků, nábor a výběr pracovníků, adaptace pracovníků v novém prostředí, rozvoj pracovníků, hodnocení dle výsledků, stabilizace pracovníků
- Strategie- rozvoj osobnosti (znalosti, dovednosti, návyky), otevřená komunikace, účinné vedení, motivace
- Komunikace- sdělování, výměna informací
- Vnitřní kom. systémy- verbální, neverbální, písemná komunikace
- >kom. Kanály formální: oficiální- směrem dolu, nahoru, horizontálně, diagonálně
- >kom. Kanály neformální: neoficiální
- Vnější kom. systémy – média
- Motivace- incentivní management, motivační nástroje: přímé(pokyny, instrukce) a nepřímé (ekonomické-mzdy, odměny; mimoekonomické-pochvaly, uznání, prac. prostředí, soc. klima)
Etika v organizaci
- etický kodex – pravidla slušného chování (získáváme ze společnosti, rodiny, školka, …)
Kvalita v ČR
- Kvalita v cestovním ruchu představuje „uspokojení všech požadavků a očekávání klienta v rámci akceptované ceny, zahrnujících kvalitativní faktory jako je bezpečnost, hygiena, dosažitelnost služeb cestovního ruchu, harmonie s lidským a přírodním prostředím, apod.
- kvalita v cestovním ruchu podněcuje návštěvníky k opakovaným návštěvám a zabezpečovat udržitelnost produktů cestovního ruchu
- Kvalita v cestovním ruchu není nic více než „kvalita života“ během přechodného pobytu turistů mimo jejich trvalého místa bydliště.
Specifika managementu CR
- =soubor technik, nástrojů a opatření používaných při koordinovaném plánování, organizaci, komunikaci, rozhodovacím procesu a regulaci ČR
- Uskutečňuje se za účelem dosažení udržitelného rozvoje a zachování konkurenceschopnosti podniku CR na trhu
- Činnosti: plánování územního rozvoje, regulace v oblasti ŽP, řízení aktivit CR
- Problémy: více municipalit, regionů a mikroregionů, cílem je dosažení ekonomického efektu, uspokojení potřeb a požadavků návštěvníků, produkt CR je závislý od velkého množství podnikatelských a jiných subjektů, komunikace s návštěvníky a podpora prodeje produktu, administrativa, nedostatek nástrojů řízení a plánování trhu.