Otázka: Management
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Kateřina Mikolášková
Pojem managementu – mnoho různých definic
- Soubor názorů, pravidel, zkušeností, metod, doporučení, postupů, kter využívají vedoucí pracovníci ke zvládnutí manažerských funkcí jež jsou nutn k dosažení podnikových cílů
- management je proces řízení, organizování, plánování, rozhodování, komunikování, motivace a využití všech zdrojů k dosažení cílů podniku
- umění dosáhnout toho, aby lidé dělali, co je třeba
Pojetí managementu
- skupina řídících pracovníků – manažerů
- podniková činnost 7 ( zásobování, marketing, odbyt, management, hl. Činnost podniku, financování, investiční činnost, personální činnost)
- vědní disciplína – management je společenskou vědou → inter disciplinární věda ( propojují se zde i jin vědní obory) – ekonomie, statistika, psychologie, sociologie, matematika
- poznatky z jiných věd zpracovává formou návodů, principů, případových studiích
Manažer v procesu řízení
- osoba zabývající se řízením
- 70% – 80% efektu řízení je dáno samotnou osobou manažera ( umění řídit)
- 20% – 30% dáno vědou ( co máme dělat)
Manager jako skupina řídících pracovníků
- úrovně managementu – manažeři jsou rozděleny do 3 linií
- TOP, VRCHOLOVÍ– je jich máloČinnost: koncepční činnost – strategie podniku, reprezentace filmyPř: ředitel
- STŘEDNÍ– spracovávají informace zhora a předávají je dolů- je jich více v přímém kontaktu s podříznými- jejich úkolem je rozdělovat práci a kontrolovat výsledek
Př: Zástupce ředitele
- NEJNIŽŠÍ MANAGEMENTPř: mistrové
Manažerské vlastnosti
a) vrozené – temperament ( introvert, extrovert, melancholik, sangvinik, cholerik)
– projevuje se chováním jednáním, reakcí na jednotlivé podměty
– inteligence – fluidní složka
– krystalická složka
b) získané – odborné znalosti, vědomosti
– zkušenosti – praxe
– dobré duševní a fyzické zdraví
ovlivněny: –výchova, prostředí – sociální cítění, empatie
– potřeba získávat nové poznatky
– potřeba vést lidi ( mít moc)
– umění předávat své představy
– komunikace
Manažerské dovednosti
- technické – odborné znalosti předmětu podnikání ( používání technologie, stroje)
- komunikační ( lidské) – schopnost jednat s lidmi, pochopit je, komunikovat
- koncepční – schopnost rozlišit podstatné od nepodstatného, vidět souvislosti, předvídat změny
- schopnost rozhodnout se – dostatek informací
- společenská kultura -důvěra => k podřízeným
– přístup
Vývoj funkce manažera
- etapa – týká se malých podniků, kde všechny funkce splývají dohromady
– podnikatel > zaměstnanec i manažer
- etapa – velké podniky na počátku 20. století
– rozdělení na zaměstnance a vedení
– vlastník > zaměstnanci
– vůle vlatníka a manažera splývá
– řízení = autokraticky ( rozkazy, příkazy)
– v případě poklesu jeho výkonnosti se podnik dostává do potíží
- etapa – oddělení funkce vlastníka a manažera
– diferenciace manažerů do úrovní
vztah: vlastník → manažer → zaměstnanci
- etapa = vývojová fáze – snahou je zapojit zaměstnance do procesu rozhodování, umožnit jim podílet se na majetku, na zisku
– vlastník může být zárověň manažer i zaměstnanec
Styl vedení ( řízení ) manažera
1) autokratický styl = manažer ke svému vedení používá příkazy a rozkazy, nebere ohled na zaměstnance
- často používá odměny a tresty
využití : armáda, u pracovníků, kteří nemají zájem o práci, rozhodování v časové tísni
2) byokratický styl = manažer se opírá o směrnice a nařizování ,, shora“
– rozpracuje, zadá úkoly podřízeným a kontroluje
– jeho autorita se opírá o autoritu nadřazených
3) demokratický styl = spolupráce s podřízenými – zohlednění jejich názorů, vzájemná komunikace – konečné rozhodnutí je, ale na něm
– využití : když mají zaměstnanci zájem o práci
– přirozená autorita
4) liberální styl = dá se určit u tvůrčích pracovníků s vyšším vzděláním
– věda, vysoká škola, redakce, nedává příkazy, ale vytváří podmínky pro dobrou práci
Další podobné materiály na webu: