Otázka: Management
Předmět: Ekonomiehod
Přidal(a): sidney
MANAGEMENT = ucelený soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) využívají ke zvládnutí specifických činností, jež jsou nezbytné k dosažení soustavy manažerských cílů
MANAŽER
- je zodpovědný za dosahování cílů jemu svěřených jednotek
- ke své práci využívá kolektiv spolupracovníků
- všechny činnosti, které manažer vykonává můžeme rozdělit do čtyř základních funkcí managementu
- plánování
- organizování
- vedení lidí
- kontrola
- role manažera
- charakterizuje osobu manažera a jeho postavení v organizaci
- funkce manažera
- zachycuje manažera při jeho řídících činnostech
1) role manažera podle stylu řízení
Autokratický styl řízení
- manažer rozhoduje sám
- přikazuje podřízeným
- nebere ohled na návrh a podněty spolupracovníků
- detailně a systematicky kontroluje
- + Úspěšný tam, kde podřízení nemají zájem, snaží se práci vyhnout nebo v situacích, které vyžadují rychlé rozhodování (není čas porady)
- – nedostatečná motivace
Demokratický styl řízení
- bere ohled na názory podřízených, diskutuje o problémech
- konečné rozhodnutí ale dělá sám a kontroluje jeho splnění
- vhodný pokud mají podřízení zájem o práci, přemýšlí , a snaží se zlepšit
- Uplatňuje se při tvůrčích pracích – projektování, marketingové činnosti
Liberální styl řízení
- Vedoucí neužívá přímých řídících příkazů, má roli spíše konzultanta
- Vhodné pro organizace tvůrčími pracovníky s vysokoškolským vzděláním
- Pracovníci mají vnitřní motivaci k práci, prostor pro seberealizaci
- Úkolem vedoucího je
- vytváření podmínek pro práci
- organizovat týmovou spolupráci
- směřování kolegů k naplnění podnikových cílů
Rozdíl mezi manažerem a podnikatelem
- 1) nemá rozdíl v malých firmách – vlastník firmy je současně ředitelem
- 2) rozdíl ve středních a nižších managementech, u řídících manažerů (top management)
- manažeři nenesou riziko podnikání x podnikatel nese podnikatelské riziko
2) Rozdělení manažerů podle úrovně řízení
1) Nejnižší management (= manažer první linie)
- řadíme sem manažery na nejnižším stupni řízeni, kteří jsou nadřízeni pouze výkonným pracovníkům (mistr, předák, třídní učitel…)
2) Střední management
- patří sem vedoucí útvarů a oddělení (vedoucí nákupu, účtárny…), jejich řídící působení má kratší časový dopad (sestavování krátkodobých plánů), vytváří motivační programy, konkrétní cíle atd.
3) Nejvyšší management (= vrcholový TOP management)
- patří sem ředitelé, prezidenti společnosti atd.
- určují celkovou hospodářskou politiku podniku, sestavují dlouhodobé (strategické) plány
MANAGERSKÉ FUNKCE
1) Plánování
- proces stanovení cílů a vhodných cest a prostředků k jejich dosažení
- tomu předchází SWOT analýza (S – W analýza – analýza vnitřních faktorů, S = silné stránky, to v čem jsme lepší než konkurence (kvalifikovaní zaměstnanci, dobrá finanční situace…), W = slabé stránky O – T analýza – analýza vnějších faktorů, O = příležitosti – žádná konkurence, T = hrozby)
- výsledkem je sestavení plánu
Postup tvorby plánu:
- stanovení cíle
- vymezení cesty (varianty řešení)
- vybrání optimální varianty
- plán
Rozdělení plánu:
- strategické plány (dlouhodobé) – mají časový horizont 5 a více let, řeší se na úrovni TOP managementu. Například: Stanovení cílů organizace, poslání firmy, určení předmětu podnikání, strategií atd.
- taktické (střednědobé) – 1 – 5 let, řeší se na úrovni středního managementu, konkretizují podrobněji cíle organizace pro určitou etapu jejího rozvoje (spočívá například v zajištění finančních, pracovních, technických prostředků atd.)
- operativní (krátkodobé) – do jednoho roku, řeší se na úrovni nejnižšího managementu. Tyto plány reagují na změny podmínek v okolí organizace a vytvářejí předpoklady k tomu, aby firma mohla se svými disponibilními a potencionálními zdroji mohla průběžně své stanovené cíle plnit.
2) Organizování
- posláním je zajistit dosažení stanovených cílů pomocí procesů specializace a návazné a nezbytné koordinace prací a lidí. Dále vymezení pravomoci a zodpovědnosti.
Proces organizování:
- identifikace činností: co je potřeba udělat k zajištění naplánovaných úkolů
- seskupení vymezených činností: dle určitých kritérií, například činnosti spojené s výrobou, účetnictvím atd.
- stanovení a přiřazení rolí lidí: stanovíme, kolik lidí budeme potřebovat a zadáme jim konkrétní úkoly
- > výsledkem organizačního procesu je vytvoření organizační struktury – souhrn prvků (útvarů) a vazem mezi nimi.
Třídění organizačních struktur
- 2.1) HLEDISKO FORMÁLNOSTI
- a) formální organizační struktura
- oficiální organizační struktura, vychází z organizačního řádu firmy, jsou jasně dány vztahy nadřízenosti a podřízenosti, činnosti, odpovědnosti a pravomoci jednotlivých vedoucích a celých útvarů
- b) neformální organizační struktura
- vzniká ve firmě spontánně, je tvořena skupinkami lidí společných zájmů, vedoucí není nikým jmenován, ale jde často o uznávanou autoritu, vedoucí osobnost
- a) formální organizační struktura
- 2.2) HLEDISKO MÍRY CENTRALIZACE
- A) centralizovaná – pravomoci a odpovědnosti jsou soustředěny centrálně v rukou omezeného okruhu vedoucích
- B) decentralizovaná – pravomoci a odpovědnosti jsou delegovány na větší okruh vedoucích a vrcholové vedení přebírá především funkci kontrolní a koordinační
- 2.3) hledisko počtu řídících úrovní
- A) ploché – každý vedoucí má velké rozpětí řízení (hodně podřízených), organizační struktura má široké a ploché pyramidy
- B) úzké – každý vedoucí má málo podřízených, úzká a vysoká pyramida
- 2.4) hledisko časového trvání
- A) trvalé – platí v organizaci trvale, nejčastěji liniově štábní struktury
- B) dočasné – jsou vytvořeny dočasně (určité projekty, krátkodobé programy…)
- 2.5) hledisko rozhodovací pravomoci
- A) liniové struktury – jsou založeny na principu jediného vedoucího (pracovník se zodpovídá za svou práci jedinému konkrétnímu vedoucímu) a na přímé odpovědnosti a pravomoci
- B) liniově štábní struktura – štáby – jsou útvary, které nemají žádnou rozhodovací a řídící pravomoc, jsou pouze pomocníky pro liniovou strukturu (např. sekretářka ředitele – tato struktura je liniová, doplněná štáby
- rozhodující řídící pravomoci zůstávají na liniovém řízení
- C) funkcionální organizační struktura- organizace je rozdělená na funkční specializované útvary (každý má svého vedoucího), pracovníci mají několik nadřízených což může vést ke křížení příkazů
- D) divizní organizační struktura – divize – jsou organizační jednotky, které mají pravomoci a odpovědnosti, mohou být vytvořeny například dle území, nebo dle výrobků, ústřendní záležitosti nadále řeší vrcholové vedení.
3) Vedení
- hlavním úkolem je
- vedení zahrnuje motivaci
- pracovní motivace je procesem vzbuzení respektive podnícení pracovní aktivity a jejího usměrňování
- motivační nástroje:
- a) hmotné odměny – přímé odměny (mzda nebo plat, prémie, odměny, osobní ohodnocení, podíly na zisku
- nepřímé odměny (příplatky na dovolenou, příspěvky na stravování, zapůjčení firemního vozu, důchodové připojištění, zboží a služby zdarma či za snížené ceny…)
- b) nehmotné odměny – ocenění před kolektivem, odborný růst, individuální pracovní doba atd.
- c) sankce – jsou důležitými motivačními nástroji, např.: pokárání ZC, odebrání prémií, osobního ohodnocení
- a) hmotné odměny – přímé odměny (mzda nebo plat, prémie, odměny, osobní ohodnocení, podíly na zisku
Teorie vedení – teorie XY
- a) teorie X – vychází z předpokladu, že průměrný pracovník nerad pracuje a pokud může, práci se vyhýbá.
- Nemá zvláštní ambice, nechce být odpovědný. Hlavním motivem jsou peníze. Doporučuje se autokratické (direktivní) řízení, kdy vedoucí stále pracovníka kontroluje, popohání, hrozí mu sankcemi atd.
- b) teorie Y – pracovník má přirozený sklon k práci, chce se seberealizovat, má sklon k odpovědnosti, aktivně se účastní na práci a řízení.
- Doporučuje se demokratický až liberální styl řízení, každý člověk je jiný, a proto je třeba u každého najít potřebnou míru skloubení teorie X a Y současně.
KONTROLA
- proces sledování, rozboru a přijetí závěrů v souvislosti s odchylkami od stanovených cílů. Odchylky mohou být významné (je třeba na ně reagovat) nebo nevýznamné (nevyžadují reakci)
ČLENĚNÍ KONTROLY
- a) dle místa – provádí se na pracovišti, například inventura
- b) dle časového hlediska
-
- a) předběžná – kontrola variant plánu
- b) průběžná – dispečink výroby
- c) následná – revize, rozbor hospodaření atd.
- c) dle doby trvání
-
- a) nepřímá – kontrola technických procesů
- b) občasná pravidelná – inventarizace
- c) občasná nepravidelná – přepadová kontrola
- d) dle rozsahu
-
- a) komplexní – roční rozbor hospodaření firmy
- b) dílčí – rozbor výrobní kapacity
- e) dle způsobu hodnocení
-
- a) slovní – hodnocení pracovníka
- b) hmotná– výroba v ks, tunách atd.
- c) hodnotná
Etika v organizaci
- etický kodex – pravidla slušného chování (získáváme ze společnosti, rodiny, školka, …)