Téma: Management – maturitní otázka
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Terezka
MANAGEMENT
= řídit, ovládat, usměrňovat firmu, velké množství definic.
- Usměrňovat veškeré činnosti ve firmě a výrobní činitele tak, abychom dosáhli určitého stanoveného cíle zpravidla zisku,
- Osoby, které se zabývají řízením.
Znaky:
- Řízení = řídící složka (mistr) dává příkazy řízené složce (dělník); řízená složka oznamuje o splnění úkolu (ideální), vzájemně společně řeší plnění úkolu (zpětná vazba),
- Vychází ze společenských a přírodních věd,
- Vždy musí vystupovat osoby, které se označují jako manažeři.
- Každá pracovní skupina musí mít formálního vedoucího, kterého jmenuje ředitel, majitel,
- => rozděluje a kontroluje pracovní úkoly, řeší spory podřízených,
- Činnosti = plánování, organizování, vedení a motivace lidí, kontrola,
- o Sekvenční činnosti = jdou logicky za sebou,
- o Průběžné činnosti = prostupují celým managementem.
1) Plánování = řídící činnosti, při které se určují cíle, cesty a prostředky k jejich dosažení.
- o Základem plánování = kvalitní informace,
- o Plány musí být jasné, srozumitelné a splnitelné,
- o Plány = výsledek plánování,
- o Z podstaty rozlišujeme plány na:
A)§ Strategické = určují obecné cíle na dlouhé období,
B)§ Taktické = určují úkoly podrobné na období 1. roku,
C)§ Operativní = zpracovávají taktické plány např.: na jednotlivé měsíce, týdne.
- o Z hlediska času:
A)§ Dlouhodobé = 5+ let (strategické),
B)§ Střednědobé = 1-5 let (taktické),
C)§ Krátkodobé = do 1 roku (operativní).
- o Z hlediska měnné jednotky:
A)§ Peněžní,
B)§ Hmotné (bilance materiálu, v hmotných jednotkách),
C)§ V jednotkách práce (počet zaměstnanců, růst produktivity práce).
- o Z hlediska dynamiky:
A)§ Posuvné (rozpracovává se do růstu každá změna),
B)§ Stabilní (změny nedávají do plánu).
2) Organizování = řídící činnost, při nichž se vytváří struktura řízeného celku.
- Určí se činnosti, které se budou provádět v podniku z určitého hlediska se uspořádají činnosti a přiřadí se lidi k těmto činnostem.
- Výsledek:
- organizační řád => vymezuje působnost jednotlivých vnitropodnikových útvarů a jejich vedoucích; jeho součásti je organizační schéma = zobrazuje graficky strukturu podniku, založení nadřízenosti, podřízenosti a odborné spolupráce.
- pracovní řád = vymezuje práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů,
- popis funkčních míst = navazuje na organizační řád a vymezuje např.: kvalifikaci praxi, školení.
3) Vedení a motivace lidí = řídící činnosti, snaha co nejdéle udržet zaměstnance ve firmě.
- 3.1) motivace = proč právě chceme pracovat v určité firmě; základem motivace jsou motivy => přímé = vyhlášky, nařízení, zákony, které musíme dodržovat; nepřímé = místo pro seberealizaci = zlepšovací návrhy.
- Motivace (motivy) => hmotné = odměny, prémie, penále, pokuty; nehmotné = vytýkací dopisy, diplomy, pochvaly.
- 3.2) vedení = různé rady, připomínky nadřízených, podřízených, jak vykonávat určitou činnosti.
- a) Teorie X = zaměstnanci chodí do práce pouze pro peníze, nemají žádný vztah k firmě ani pravomoc,
- b) Teorie Y = zaměstnanci se hlásí ke své firmě, mají velkou odpovědnost, pravomoc, velké množství přesčasů, téměř si nevybírají dovolenou.
Zpravidla vždy 1. teorie převažuje, nikdy není čistá.
4) Kontrola = řídící činnost, zjišťujeme stav skutečný a porovnává se se stavem žádoucím, zjišťují se případné odchylky a hledají se jejich příčiny.
Druhy hodnot:
- Z hlediska času => předběžná = před zahájením výroby, průběžná = v průběhu výroby, následná = po skončení výroby,
- Z hlediska rozsahu => dílčí = kontrolujeme určitou část, komplexní = kontrolujeme vše,
- Z hlediska místa => přímá = přímo na pracovišti, nepřímá = na základě statistiky, účetních výkazů.
5) Manažeři
- Jedna z nejmladších profesí; musí mít určité vlastnosti a dovednosti,
- Vlastnosti => a) vrozené = inteligence, temperament, b) získané = vzdělání, praxe, zkoušky,
- Dovednosti => a) technické = řidičský průkaz, práce na PC, b) osobní dovednosti = umění jednat s lidmi, řešit konflikty, c) koncepční = co je podstatné, nepodstatné, co teď, co později.
Vedení:
- a) autokratický styl = sám rozhoduje, přiděluje úkoly, vše řeší, podřízení nemají žádnou odpovědnost,
- b) demokratický styl = manažer rozhoduje společně s podřízenými, diskutují společně o problémech, ale konečné rozhodnutí provádí manažer, podřízeným dává určitou pravomoc a odpovědnost,
- c) liberální styl = manažer pouze určí úkoly, termíny, prostředky a je na podřízených, jak je splní.
Manažer je odměňován na základě manažerské smlouvy, která nesmí nahrazovat pracovní smlouvu a není nijak právně upravena -> upravuje mzdu manažera, která má 3 části:
- o Základní mzda = 25 % – 65 % jejich mzdy,
- o Provize = za motivování, zásluhy,
- o Ostatní složky = např.: počet let odpracovaných ve firmě.
Manažer = musí být kreativní = dívat se na problémy a věci z různých hledisek.
- o Má různé problémy při své práci = časová, fyzická, psychická náročnosti,
- o Musí se vyrovnat s případnými neúspěchy.