Management podniku – maturitní otázka

 

Otázka: Management podniku

Předmět: Ekonomie a management

Přidal(a): Xxnezxx

 

Management podniku

  • Podstata: je to cílevědomé usměrňování činností a výrobních faktorů tak, abychom dosáhli vytčeného cíle

 

Pokud Management nepoužijeme může nastat:

  1. Cíle vůbec nedosáhneme
  2. Cíle dosáhneme, ale s enormně vysokými náklady

 

Managerské úrovně

  1. TOP = největší pravomoc = největší odpovědnost, investice, rozvoj podniku, kontrakty se zahraničním, dlouhodobé plánování, největší pracovní ohodnocení – generální manager
  2. Střední management = početnější než TOP, určování prodejních cest, propagace …
  3. Základní management = operativní plánování, řídí každodenní činnost – mistr na dílně, provozní atd…

 

Složky a vazby řízení

Řídící složka -> složka řízená – z řídící do řízené – přímá vazba

z řízené do řídící nepřímá vazba (zpětná)

 

Složky a vazby řízení

  1. Řídící složka
  2. Řízená

=Mezi nimi vazby přímá = od řídící ke složce řízené

zpětná = informace od řízené ke složce řídící

Tok informační – měl by být plynulý neustálý

 

Dovednosti managera

75% nadání

25% se dá naučit

Vlastnosti – komunikativní, dominantní, pracovitý, důsledný, trpělivý

 

Obsah řídící činnosti

  1. Plánovací činnost
  2. Organizační
  3. Motivační
  4. Kontrolní proces

 

1.Plánovací činnost – cíl + jakými prostředky se k tomu dostanu

Druhy plánu

  1. Dlouhodobé (strategické) – 5 a více let ,,CO?”
  2. Střednědobé – konkretizují strategické – 1-5 let ,,JAK na to?”
  3. Krátkodobé – zaměřují se na dílčí úkoly

 

Dle použitých jednotek

  1. Hmotné – kolik vy-produkovat jednotlivé tekutiny
  2. Hodnotové – peněžní jednotky, za cíl proces výrobky v nějaké hodnotě

 

THN = předpis který nám stanoví kolik výrobních faktorů na kalkulační jednici máme spotřebovat

  1. Výkonové – času, množství
  2. Kapacitní – času, množství
  3. Obsluhy atd…

 

2.Organizační – je v kompetenci každého podniku

Liniová organizace

Organizační složky = podnik závody provozy dílny pracoviště

  • V čele každého složky jedna zodpovědná osoba ( vedoucí )
  • Ředitel větší zodpovědná let, ale i pravomoc

 

Pružná organizace

Podnik – se člení na týmy

každý tým zahrnuje několik profesí – věnují se společnému úkol

po splnění úkolu se týmy rozpadají a znovu se vytvářejí v jiném seskupení

 

Ekonomická struktura

Podnik se zahraničním obchodem

divize – komoditní ( určitý druh zboží )

teritoriální ( na určitou oblast )

  • Pracují na principu samofinancování, ziskové – podle toho jsou hodnoceny

 

3.Vedení (motivace) pracovníků

Motiv = důvod lidského jednání

Vedení = přidělování úkolů jednotlivci nebo skupině lidí

– na motivy působíme pomocí podnětů

  • Hmotné –  přímá odměna (prémie, odměny, podíly na zisku)

   -nepřímé (benefity) – spoření na důchod, příspěvky na stravování

  • Nehmotné – pružná pracovní doba, pochvala

 

Negativní podněty – nekvalitní, neprovedene práce – měli bychom ,, odměnit”

  1. Ústní napomenuti
  2. Písemné napomenutí – čas na nápravu ( abychom mohli dát výpověď dotyčnému když neuposlechne )
  3. Finanční postih
  4. Výpověď – postup podle zákoníku práce
  5. Okamžité ukončení pracovního poměru – podle ZP

 

Vedoucí pracovník by měl ( neměl )

  1. Neměl by jednat v afektu
  2. Nesmí být moc ,, měkký ”
  3. Systém odměňování a trestu, by měl být pracovníkům předem zdělen
  4. Systém odměn a trestů by měl být jednoduché a srozumitelné
  5. Nevnášíme osobní sympatie a antipatie do ohodnocení
  6. Rovnostranné odměňování ne

 

Podstata: porovnáváme předpokládaný stav se stavem aktualnim, zjišťujeme rozdíl a u negativního rozdílu hledáme důvody, příčiny proč se tak stalo a navrhujeme opatření pro zlepšení daného stavu v budoucnu

 

Kontrola:

Subjekt kontroly:

  1. Jednotlivec – kontrolor
  2. Kolektivní orgán – dozorčí rada
  3. Instituce – NKÚ – nejvyšší kontrolni úřad

 

Druhy kontrol

Dle rozsahu

  1. Souhrnná – nejpodrobnější
  2. Náhodná – kontrolou projdou jen některé produkty
  3. Výběrová – např každý 7 výrobek zkontrolujeme
  4. Dle časového hlediska
  5. Kontrola předběžná
  6. Průběžná kontrola
  7. Výsledná kontrola – nemělo by se stát, aby z podniku vyšel vadný výrobek
  8. Dle místa
  9. Přímá – fyzicky na místě kontrolujeme kvalitu výrobků
  10. Nepřímá – z kanceláře kontrolujeme z výkazů
  11. Dle výstupu kontroly
  12. Hmotná – v měrných jednotkách
  13. Hodnotova – v penězích, v korunách
  14. Slovní – u hodnocení pracovníka

 

Audit

  • Vnitřní – kontrolu zaměstnanec zevnitř podniku, jestli jsou dodržovány podnikové směrnice, v podobě školního řádu
  • Vnější – přichází subjekt kontroly z vnějšku, není zaměstnancem podniku
  • Výsledkem Auditu je ,,Auditorská zprava’’, která obsahuje: co bylo zjištěno. Z výsledků Auditu je seznámen vedouci pracovník (do jehož kompetence to spadá) i jeho nadřízený
  • Pokud je výsledek špatný vedouci pracovnik přímá příslušné opatření

 

Styly vedení:

1.Částečně demokratický (demokrat)

Podstata: vedoucí pracovník vede o daném problému diskuzi s podřízenými. Po určité době diskuze končí a dle svého mínění vybírá optimální variantu řešení, za které nese plnou odpovědnost

Mínusy: časová náročnost

Plusy: zaměstnanci jsou většinou spokojeni

Použití: při řešení problému,ktery je pro podnik strategicky důležitý

 

2. Vedoucí pracovník je autokrat

  • Je založen nanprikazech a poslušnosti. Nevede se žádná diskuze
  • V podniku u neduleziteho problémů – např (armáda)

Plusy – časově nenáročné

Mínusy – po určité době může vést k nespokojenosti pracovníků

 

3.Volný (liberální)

Podstata: vedouci pracovnik dává podřízeným volnost

  • Nezasahuje do problémů, jen v případě že o to sami požádají
  • Vedoucí pracovník zařizuje technické zajištění, finanční činnost
  • Po určité době přijde a porovná výsledky práce

(Návrhářstvi, výzkum, projektanstvi)

 

  1. Byrokratický

Podstata: vedouci pracovnik dostává pokyny z centra v nezměněné podobě předává podřízeným a trvá na jejich plnění

💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.