Otázka: Management podniku
Předmět: Ekonomie a management
Přidal(a): Xxnezxx
Management podniku
- Podstata: je to cílevědomé usměrňování činností a výrobních faktorů tak, abychom dosáhli vytčeného cíle
Pokud Management nepoužijeme může nastat:
- Cíle vůbec nedosáhneme
- Cíle dosáhneme, ale s enormně vysokými náklady
Managerské úrovně
- TOP = největší pravomoc = největší odpovědnost, investice, rozvoj podniku, kontrakty se zahraničním, dlouhodobé plánování, největší pracovní ohodnocení – generální manager
- Střední management = početnější než TOP, určování prodejních cest, propagace …
- Základní management = operativní plánování, řídí každodenní činnost – mistr na dílně, provozní atd…
Složky a vazby řízení
Řídící složka -> složka řízená – z řídící do řízené – přímá vazba
z řízené do řídící nepřímá vazba (zpětná)
Složky a vazby řízení
- Řídící složka
- Řízená
=Mezi nimi vazby přímá = od řídící ke složce řízené
zpětná = informace od řízené ke složce řídící
Tok informační – měl by být plynulý neustálý
Dovednosti managera
75% nadání
25% se dá naučit
Vlastnosti – komunikativní, dominantní, pracovitý, důsledný, trpělivý
Obsah řídící činnosti
- Plánovací činnost
- Organizační
- Motivační
- Kontrolní proces
1.Plánovací činnost – cíl + jakými prostředky se k tomu dostanu
Druhy plánu
- Dlouhodobé (strategické) – 5 a více let ,,CO?”
- Střednědobé – konkretizují strategické – 1-5 let ,,JAK na to?”
- Krátkodobé – zaměřují se na dílčí úkoly
Dle použitých jednotek
- Hmotné – kolik vy-produkovat jednotlivé tekutiny
- Hodnotové – peněžní jednotky, za cíl proces výrobky v nějaké hodnotě
THN = předpis který nám stanoví kolik výrobních faktorů na kalkulační jednici máme spotřebovat
- Výkonové – času, množství
- Kapacitní – času, množství
- Obsluhy atd…
2.Organizační – je v kompetenci každého podniku
Liniová organizace
Organizační složky = podnik závody provozy dílny pracoviště
- V čele každého složky jedna zodpovědná osoba ( vedoucí )
- Ředitel větší zodpovědná let, ale i pravomoc
Pružná organizace
Podnik – se člení na týmy
každý tým zahrnuje několik profesí – věnují se společnému úkol
po splnění úkolu se týmy rozpadají a znovu se vytvářejí v jiném seskupení
Ekonomická struktura
Podnik se zahraničním obchodem
divize – komoditní ( určitý druh zboží )
teritoriální ( na určitou oblast )
- Pracují na principu samofinancování, ziskové – podle toho jsou hodnoceny
3.Vedení (motivace) pracovníků
Motiv = důvod lidského jednání
Vedení = přidělování úkolů jednotlivci nebo skupině lidí
– na motivy působíme pomocí podnětů
- Hmotné – přímá odměna (prémie, odměny, podíly na zisku)
-nepřímé (benefity) – spoření na důchod, příspěvky na stravování
- Nehmotné – pružná pracovní doba, pochvala
Negativní podněty – nekvalitní, neprovedene práce – měli bychom ,, odměnit”
- Ústní napomenuti
- Písemné napomenutí – čas na nápravu ( abychom mohli dát výpověď dotyčnému když neuposlechne )
- Finanční postih
- Výpověď – postup podle zákoníku práce
- Okamžité ukončení pracovního poměru – podle ZP
Vedoucí pracovník by měl ( neměl )
- Neměl by jednat v afektu
- Nesmí být moc ,, měkký ”
- Systém odměňování a trestu, by měl být pracovníkům předem zdělen
- Systém odměn a trestů by měl být jednoduché a srozumitelné
- Nevnášíme osobní sympatie a antipatie do ohodnocení
- Rovnostranné odměňování ne
Podstata: porovnáváme předpokládaný stav se stavem aktualnim, zjišťujeme rozdíl a u negativního rozdílu hledáme důvody, příčiny proč se tak stalo a navrhujeme opatření pro zlepšení daného stavu v budoucnu
Kontrola:
Subjekt kontroly:
- Jednotlivec – kontrolor
- Kolektivní orgán – dozorčí rada
- Instituce – NKÚ – nejvyšší kontrolni úřad
Druhy kontrol
Dle rozsahu
- Souhrnná – nejpodrobnější
- Náhodná – kontrolou projdou jen některé produkty
- Výběrová – např každý 7 výrobek zkontrolujeme
- Dle časového hlediska
- Kontrola předběžná
- Průběžná kontrola
- Výsledná kontrola – nemělo by se stát, aby z podniku vyšel vadný výrobek
- Dle místa
- Přímá – fyzicky na místě kontrolujeme kvalitu výrobků
- Nepřímá – z kanceláře kontrolujeme z výkazů
- Dle výstupu kontroly
- Hmotná – v měrných jednotkách
- Hodnotova – v penězích, v korunách
- Slovní – u hodnocení pracovníka
Audit
- Vnitřní – kontrolu zaměstnanec zevnitř podniku, jestli jsou dodržovány podnikové směrnice, v podobě školního řádu
- Vnější – přichází subjekt kontroly z vnějšku, není zaměstnancem podniku
- Výsledkem Auditu je ,,Auditorská zprava’’, která obsahuje: co bylo zjištěno. Z výsledků Auditu je seznámen vedouci pracovník (do jehož kompetence to spadá) i jeho nadřízený
- Pokud je výsledek špatný vedouci pracovnik přímá příslušné opatření
Styly vedení:
1.Částečně demokratický (demokrat)
Podstata: vedoucí pracovník vede o daném problému diskuzi s podřízenými. Po určité době diskuze končí a dle svého mínění vybírá optimální variantu řešení, za které nese plnou odpovědnost
Mínusy: časová náročnost
Plusy: zaměstnanci jsou většinou spokojeni
Použití: při řešení problému,ktery je pro podnik strategicky důležitý
2. Vedoucí pracovník je autokrat
- Je založen nanprikazech a poslušnosti. Nevede se žádná diskuze
- V podniku u neduleziteho problémů – např (armáda)
Plusy – časově nenáročné
Mínusy – po určité době může vést k nespokojenosti pracovníků
3.Volný (liberální)
Podstata: vedouci pracovnik dává podřízeným volnost
- Nezasahuje do problémů, jen v případě že o to sami požádají
- Vedoucí pracovník zařizuje technické zajištění, finanční činnost
- Po určité době přijde a porovná výsledky práce
(Návrhářstvi, výzkum, projektanstvi)
- Byrokratický
Podstata: vedouci pracovnik dostává pokyny z centra v nezměněné podobě předává podřízeným a trvá na jejich plnění