Otázka: Management – základní pojmy
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Anna
ZÁKLADNÍ POJMY
- Proces koordinování činností skupiny pracovníků, realizovaný jednotlivcem nebo skupinou lidí za účelem dosažení určitých výsledků, které nelze dosáhnout individuální prací
- Smyslem je dosáhnout produktivní práce lidí
- Soubor názorů, zkušeností, doporučení, přístupů a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají ke zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení podnikových záměrů
- Činnost mobilizující lidské i věcné činitele při respektování norem, nákladů, kvality a lhůt k uskutečnění určité akce či projektu
- Umění dosáhnout toho, aby lidé udělali to, co je třeba
Slovo MANAGEMENT je používáno v následujících významech:
- Činnost člověka (např. personální management)
- Vědní disciplína (výuka managementu)
- Vedení organizace (vrcholový management)
- Dovednost člověka (uplatnění managementu)
Management je považován za vědní disciplínu, která ovšem neposkytuje nezvratná fakta è doporučení managementu jsou proměnlivá, protože jsou spojena s realitou a ta se do jisté míry neustále mění
Management
- neposkytuje univerzální návody, neboť při řízení musí být respektovány faktory teritoriální, časové a další.
- Opírá se o poznatky z jiných vědních disciplín è ekonomiky, matematiky, psychologie, sociologie, statistiky …..)
- Obsahuje v sobě i prvky umění, které souvisí s individuálními schopnostmi manažerů, např. umění jednat s lidmi, vystupování, schopnost kvalifikovaného rozhodování
- Důležitá je zde i intuice, kreativita, umění předvídat a případně i v pravou chvíli riskovat
Postavení manažera v organizaci
Historie
• Počátkem 20. století – většina velkých firem vedena jedinou osobou – obvykle majitelem
• Muselo jít o výraznou podnikatelskou osobnost è úspěch firmy je závislý přímo na této osobě (Ford, Baťa)
• V případě poklesu výkonnosti tohoto člověka è firma se dostává do potížíènutnost vzniku samostatné profese MANAŽERA (oddělení od vlastníků
• Trendy do budoucna
• Uvažuje se o tzv. ekonomické demokracii è zapojit i řadové zaměstnance do rozhodování è např. účastí na zisku, na řízení
OBSAHOVÁ NÁPLŇ SOUČASNÉHO MANAGEMENTU
2 oblasti managementu
• Základy managementu
• Manažerské postupy
Základy managementu
• Jde především o charakteristiku základních manažerských funkcí (dovedností)
Manažerské funkce:
• Plánování
• Rozhodování
• Motivování a vedení
• Organizování
• Komunikace
• kontrola
Manažerské postupy:
• Strategický management
• Operační a produkční management
• Projektové řízení
• Mezinárodní management
• Personální management
• …..
MANAGEMENT A PODNIKÁNÍ
Cíle managementu
- V podnikatelské sféře – dosažení pozitivních ekonomických efektů, např. zisk, zhodnocení kapitálu, posílení pozice na trhu….
- V neziskové sféře – sociální, kulturní, zdravotní záměry
PODNIKÁNÍ – všechny legální aktivity, které směřují k získání ekonomických efektů ð zisku
Základní úkoly managementu:
- Určit předmět podnikání ð v čem podnikat
- Stanovit a získat přiměřené zdroje k podnikání ð s čím podnikat
- Vymezit postupy, pravidla, kritéria podnikání ð jak podnikat
MANAŽER využívá, respektuje a ovlivňuje:
- Vnitřní faktory podnikání
- Finanční zabezpečení
- Zaměstnanci
- Know – how (znalosti, postupy, zvládnutí technologií)
- Technické zabezpečení (prostory, stroje, zařízení)
- Vnější faktory podnikání
- Zákazníci
- Konkurence
- Dodavatelé
- Vědeckotechnický rozvoj
- Situace v regionu
- Postavení a vztahy v obci
- Infrastruktura
- Situace na trhu práce v regionu
- Podstatné ekonomické faktory
- Účetní předpisy
- Daňová soustava
- Cenová pravidla
- Devizové kurzy
- Úvěrové podmínky
- Celní předpisy
- Ostatní legislativa
- Sociální předpisy
- Ekologické předpisy, bezpečnostní, požární, zdravotní
Role manažera a styly řízení
Existují dva pohledy na manažery:
- Pohled statický – role manažera – charakterizují samotnou osobu manažera a její postavení v hierarchii organizace
- Pohled procesní – dynamický – zachycující manažera při jeho řídící činnosti v organizaci
Manažery můžeme utřídit podle následujících hledisek:
Podle úrovně řízení
Hledisko úrovně řízení zdůrazňuje postavení manažera v organizaci a dělí manažery do tří základních skupin:
- Vrcholový management – (top management) – nejvýše postavení řídící pracovníci, např. ředitel, náměstek ředitele, prezident společnosti a jeho viceprezidenti
- Představuje jen velice úzkou a nepočetnou skupinu nejlépe placených a pro firmu velice důležitých lidí, na jejichž umění řídit a znalostech závisí úspěch firmy
- Střední management – vedoucí útvarů firmy, jsou podřízení vrcholovému vedení a zároveň jsou nadřízeni nejníže postaveným vedoucím pracovníkům
- Není zde kladen takový důraz na koncepční a strategickou práci, jejich řídicí působení má kratší časový dopad a podstatně více jsou zaměstnání operativním řízením svěřených útvarů.
- Skupinka těchto pracovníků je výrazně početnější, než tomu tak je u vrcholového managementu
- Nejnižší management – manažeři na nejnižší úrovni, jsou nadřízeni pouze výkonným pracovníkům, např. mistři, vedoucí závodní jídelny apod.
- Ve firmě je nejpočetnější skupinou
- Neočekává se od ní koncepční řízení, ale především řízení operativní, perfektní znalost detailů a schopnost zvládat řešení každodenních dílčích problémů
Tato úroveň řízení je typická pro velké firmy, u středních a malých firem jsou běžné jen dvě úrovně řízení.
Řídící pyramida a poměr koncepční a operativní řídící práce:
Top management – nejvíce koncepční práce, nejméně operativní
Střední management
Nejnižší management – nejméně koncepční práce, nejvíce operativní
První Parkinsův zákon – vytvoření vlastní řídící pyramidy – vede k bujení administrativy a počtu řídících pracovníků è nižší efektivnost a ziskovost firmy
Podle stylu řízení
- Autokrat – autokratický styl – vedoucí, který sám rozhoduje a přikazuje svým podřízeným bez ohledu na jejich návrhy a náměty. Detailně a systematicky kontroluje, zda byly přesně splněny jeho příkazy. Tento styl je typický v armádě. Ve firemní praxi je úspěšný všude tam, kde podřízení nemají o práci zájem, snaží se jí spíše vyhnout, nebo o práci nepřemýšlejí a jsou raději, pokud dostanou přesné pokyny, co a jak dělat. Použití také všude tam, kde je třeba se rychle rozhodovat a není čas se radit s kolektivem.
- Demokrat – demokratický styl – vedoucí bere ohled na názory podřízených, o problémech diskutuje, konečné rozhodnutí však dělá sám a kontroluje jeho splnění. Výhodný je tam, kde podřízení mají zájem o práci, přemýšlí o ní a snaží se jí zlepšit. Např. při projektování, u marketingových činností, plánování a podobných tvůrčích pracích.
- Liberál – liberální styl – vedoucí nepoužívá přímých řídících příkazů. Vhodné používat v organizacích, kde pracují tvůrčí pracovníci s vysokoškolským vzděláním, kteří mají vysokou vnitřní motivaci k práci – např. výzkumná pracoviště, vysoké školy. Vedoucí zde především vytváří podmínky pro dobrou práci, organizuje týmovou práci, směřuje své podřízené k naplňování cílů organizace.
- Lhostejný styl řízení – pouze přenáší příkazy z vyšších stupňů řízení, nerad se sám rozhoduje, zasahuje pouze ve výjimečných případech a spíše s nevolí, v podstatě ani nekontroluje
- Kompromisní styl řízení – slučuje oba možné principy mezi nutným výkonem a udržením mezilidských vztahů, charakteristickým znakem je kompromis. Z hlediska řízení nejméně vhodný, ale velmi rozšířený typ manažerů. Nejistota v řídící práci tohoto vedoucího a jeho nechuť nekompromisně rozhodovat a přikazovat podřízením nevydrží dlouho Æ bývá nahrazen méně kompromisním manažerem
- Týmový styl řízení – optimální styl. Je zaměřen na výkon při udržování dobrých mezilidských vztahů. Charakteristický především pro výzkumné ústavy, vývojové a projekční kanceláře, ale i jinde.