Otázka: Manažerské funkce
Předmět: Ekonomie, Management
Přidal(a): sarka
MANAŽERSKÉ FUNKCE
= činnosti/aktivity, které provádí řídící pracovník v procesu své řídící práce
- patří mezi ně: plánování, organizování, řízení lidských zdrojů, vedení a kontrola
1) PLÁNOVÁNÍ
- výchozí bod, který předchází výkonu ostatních manažerských funkcí (je prioritní)
- = proces, ve kterém i manažer formuluje cíl a cesty k jeho dosažení
- cíl by měl být SMART = specifický, měřitelný, akceptovatelný, reálný a termínovaný
- výsledkem je plán (musíme z něho poznat čeho + jak chceme dosáhnout)
- sleduje se:
- 1. efektivnost plánu = vytečení náročných, ale reálných cílů
- 2. verifikace = zjišťování míry dosažení cíle
- zabývá se jím všechny stupně řízení státu i hospodářství (vláda, ministerstva, kraje, obce..)
- plánovací proces = cílově orientovaný rozhodovací proces, který vychází z cílů podniku a vymezuje prostředky k jejich dosažení
Členění plánů:
- 1) dle obecnosti
- a) strategický (výstupem je podnikatelský plán)
- b) taktický (roční plán)
- c) operativní (krátkodobý plán
- 2) dle čas
- a) dlouhodobý (>5let)
- b) střednědobý (1-5 let)
- c) krátkodobý (<1 rok)
- 3) dle obsahu
- a) hmotný (zásobování, výroba, prodej)
- b) finanční (plán N a V)
- c) plán práce (produktivity práce)
Charakteristika plánování:
1) STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ
- úkol top manažerů
- definuje dlouhodobé cíle podniku (týkají se podniku jako celku)
- -> dlouhodobě
- a) vyřešit zaměření výroby, směr investic, personální, zajištění rozvoje
- b) definovat finanční strategii
- schéma : definování cílů -> stanovení předmětu podnikání -> strategie -> alokace(rozmístění) zdrojů
- před strategickým plánováním se provádí SWOT ANALÝZA = určení silných a slabých stránek + příležitosti a ohrožení
- sleduje se analýza okolí:
- a) mikrookolí (konkurence, dodavatelé, odběratelé)
- b) makrookolí (politika)
- strategie = dlouhodobě formulovaný program činnosti podniku
- při sestavování výrobního programu se sleduje MATICE VÝROBKOVÉHO PORTFOLIA (matice BCG)
- vychází z předpokladu, že tržby a zisk jsou výsledkem objemu prodeje
- slouží k určení velikosti výroby jednotlivých výrobků v příštím období
2) TAKTICKÉ PLÁNOVÁNÍ
- úkol středních manažerů
- konkretizuje, upřesňuje a zajišťuje strategické plány na kratší časové úseky
- podnik musí dodržovat zásadu nepřetržitosti v plánovaní
- -> na základě marketingového průzkumu plány neustále zpodrobňovat a upřesňovat
- základem jsou taktické plány
- -> řeší vztahy podniku jako celku a jeho okolí
- -> obsahují různé informace tzv. ukazatele plánu:
- a) hmotné
- b) finanční
- c) pracovní
3) OPERATIVGNÍ PLÁNOVÁNÍ
- úkol manažerů 1. linie, řeší vztahy uvnitř podniku
- konkretizuje, upřesňuje a zajišťuje taktické plány
- -> konkretizace může být :
- a) místní (přesun úkolů taktického plánu na podnikové závody, provozy)
- b) časová (přesun taktického plánu na čtvrtletí, měsíce, dekády, týdny)
- c) obsahová (zpodrobnění úkolů obecných na konkrétní činnosti)
- základem jsou operativní plány:
- a) lhůtní (na dekádu, týden)
- b) dispečerský (na prac. den, směnu)
2) ORGANIZOVÁNÍ
- úkolem je zajištění cílů stanovených v plánování
- podstatou je:
- a) spolupráce pracovníků
- b) vymezení pravomoci a odpovědnosti
- výsledkem jsou organizační struktury (základním prvkem je člověk)
- faktory ovlivňující OS:
- 1. dělba práce
- 2. tělesná a duševní kapacita člověka
- fáze:
- 1. identifikace činností (jaké činnosti bude podnik provádět
- 2. seskupení podobných činností do útvarů (nákup materiálu, skladování, výdej do spotřeby = útvar zásobování)
- 3. stanovení rolí (jsou zakotveny v popisech práce (co kdo bude mít v útvaru zásobování na starosti)
Organizační pyramida:
- a) plochá = široké rozpětí řízení, velký počet podřízených, důležité je delegovaní pravomoci
- b) strmá = úzké rozpětí řízení, malý počet přímých podřízených, těsné vedení a kontrola, přímá a rychlá komunikace
organizační struktura: OS
- = soubor prvků a vazeb mezi nimi
- ovlivňují jí faktory:
- a) vnější – podnik je neovlivní
- b) vnitřní – podnik je může ovlivnit
- třídění OS:
- 1. dle formálnosti
- a) formální
- b) neformální
- dle druhu sdružování činností
- a) funkční
- b) divizionální
- dle rozhodovací pravomoci
- a) liniová
- b) funkcionální
- c) liniově-štábní d) cílově-programová
- dle míry centralizace
- a) centralizovaná
- b) decentralizovaná
- dle počtu řídících úrovní
- a) plochá
- b) strmá
- dle časového trvání
- a) dočasná
- b) trvalá
- 1. dle formálnosti
Charakteristika OS:
- dle formálnosti
- formální – oficiálně zanesená v organizačním řádu
- jsou v ní vymezeny vztahy nadřízenosti, podřízenosti a vzájemné spolupráce
- neformální – vzniká přirozeně a je založena na vztazích urč. skupiny osob spol. zájmů
- vedoucí není nikým jmenován, přesto je uznávanou prioritou
- formální – oficiálně zanesená v organizačním řádu
- dle druhu sdružování činností
- funkční – pracovníci se seskupují do útvarů podle podobných úkolů
- divizionální
- podnik je rozdělen na samostatné části = divize s rozmanitou diverzifikací (zaměření na činnosti)
- rozdělení divizí (které mezi sebou soupeří)
- 1. dle výrobku 2. dle území 3. dle odběratelů
- dle rozhodovací pravomoci
- liniová – založena na principu jediného odpovědného vedoucího
- vedoucí má o podřízených přehled, může je optimálně organizovat
- velká pružnost v řízení, jasné vztahy nadřízenosti a podřízenosti
- funkcionální – podřízení podléhají několika vedoucím, z nichž každý je specializován na urč. činnost
- liniově–štábní – základem je liniová OS doplněná o štábní útvary tj. specializované útvary, které mají poradenskou a info. funkci, nemají přikazovací pravomoc vůči podřízeným
- cílově–programová – historicky nejmladší, dočasná, pružná
- pracovník může mít 2 i více nadřízených
- konkrétním příkladem je maticová OS
- liniová – založena na principu jediného odpovědného vedoucího
- dle míry centralizace
- centralizovaná – pravomoc a odpovědnost je v rukou omezeného počtu vedoucích, podřízení se mohou rozhodovat až po souhlasu vedoucího
- decentralizovaná – pravomoc a odpovědnost je delegována na více vedoucích
- top management má funkci kontrolní a koordinační
- dle počtu řídících úrovní
- plochá – široké rozpětí řízení, málo organizačních úrovní
- strmá – úzké rozpětí řízení, velký počet organizačních úrovní
- dle časového trvání
- dočasná – na urč. dobu
- trvalá – stabilní
3) ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
- (personalistika, personální práce)
- vedoucí obsahuje vytvořenou OS konkrétními pracovníky
- představuje umění získat, udržet si a kvalitně využívat schopné pracovníky
- zahrnuje získávání pracovníků a jejich výběr, rozmisťování, hodnocení, zvyšování kvalifikace a rekvalifikaci
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
Úkoly:
1. definování potřeby pracovníků – dle rozboru prováděných i plánovaných činností
2. realizace personálního zajištění
- a) personální plán (plánování potřeby prac. na jednotlivých pracovištích)
- b) vlastní výběr
- zdroje: vnitřní x vnější
- probíhá pro urč. povolání
- vyžadují se: znalosti, dovednosti, návyky, vlastnosti
- podklady: doklad o vzdělání + další kvalifikace,reference, zájmy, osobní poměry
- realizace:
- 1. vedoucí (malý podnik)
- 2. personální útvar (velký podnik)
- manažer musí mít:
- a) možnost výběru – dána vyhledáváním
- b) metody výběru = kvalifikační a osobnostní požadavky
- c) kritéria výběru: 1. poznávací srovnávací
- Fáze:
- 1. první kontakt s pracovníkem (důvod zájmu o práci, základní info o pracovníkovi)
- 2. získání podrobnějších info (doklady o vzdělání, praxi, zájmy, rodinné poměry)
- 3. vlastní výběr
- a) výběrové řízení
- b) konkurz
ROZMISŤOVÁNÍ PRACOVNÍKŮ
- manažer vyhledává pro uchazeče pracovní místo, které může vykonávat nejlépe
- použití při zakládání podniku, povyšování přesunech v podniku…
HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ
- za účelem lepšího využití kvalifikace pracovníků, rozvoje jejich kariéry, motivace a spravedlivé odměny
- systém oceňování přínosů pracovníka pro podnik, porovnávají se přínosy plánované a skutečné:
- plnění pracovních úkolů
- činnost nad jejich rámec
- přínos pro zlepšení vztahů v podniku
- přínos pro hodnocení podniku okolím (IMAGE)
- provádí ho:
- vedoucí
- personalisté
- specialisté
- hodnotí se:
- a) plnění pracovních úkolů (kvalita + kvantita)
- b) chování (v prac. procesu i mimo)
- c) osobní a charakterové rysy (morálka, zájem, iniciativa)
- druhy:
- 1) souhrnné (komplexní)
- 2) postupné
- 3) nepřetržité
- předpoklady:
- pravidelnost
- objektivita
- srozumitelnost
- propojení s motivačním systémem
- metody:
- verbální x neverbální
- jednotlivě x srovnáváním
- funkce:
- poznávací
- stimulační (motivace)
- srovávací
- výběrová (pracovní postup)
- regulační
- kauzální (sledování příčin změn v jednání pracovníka)
- výsledek:
- povýšení, převedení na jinou práci, odvolání z funkce, ukončení pracovního poměru
- systém odměn a trestů:
- souvisí s motivací a finančními možnostmi podniku
- zásady:
- jednoduchost, srozumitelnost, objektivita, sdělit předem
- odměny = kladné stimuly
- hmotné:
- a) přímé (mzda)
- b) nepřímé (služební vůz, příplatek na dovolenou)
- hmotné:
- nehmotné:
- prestižní funkce, volná pracovní doba, odborný růst, veřejné ocenění před kolektivem
- tresty = záporné stimuly
ZVYŠOVÁNÍ KVALFIKACE, REKVALIFIKACE
ZVYŠOVÁNÍ KVALIFIKACE
- při přechodu podniku na nové činnosti není vždy třeba přijímat nové pracovníky -> stačí zvýšit kvalifikaci stávajících
- fáze:
- 1. stanovení reálné potřeby zvýšení kvalifikace (pro mistra)
- 2. vlastní zvýšení kvalifikace (školení)
- 3. vyhodnocení výsledků
- způsoby:
- a) školení v rámci pracovního procesu – v rámci podniku (mistr zaškoluje dělníka)
- b) školení mimo pracovní poměr – mimo podnik (kurz, dálková univerzita)
- důvody:
- technologické změny
- společenské změny
- hospodářské změny
- nutnost vývoje osobnosti pracovníků
- specifickou skupinou pracovníků jsou manažeři -> systémy vzdělávání manažerů
- plán osobního rozvoje – dlouhodobý program (studijní pobyt v zahraničí)
- manažerská školení – krátkodobý charakter (změny v legislativě)
- rozvoj organizace – celá skupina pracovníků (mladí + zkušení manažeři = zlepšovatelské komise)
- pracovní kariéra manažera = posloupnost funkčních pozic, které manažer zastává během svého zaměstnání, tvoří ji:
- přípravná etapa – doba studia (SŠ, VŠ)
- zakotvení – první zaměstnání
- rozvoj (35 – 50 let)
- pozdní kariéra
REKVALIFIKACE
- = získávání nových znalostí, dovedností a návyky zejména pro výkonné pracovníky
- důvody: změny výrobního programu, ukončení činnosti podniku
4) VEDENÍ
- = proces sociálního vlivu, kterým vedoucí dosahuje dobrovolnou účast podřízených na plnění podnikových cílů
- schopnost usměrňovat, motivovat a stimulovat pracovníky ke kvalitnímu plnění zadaných úkolů
- týká se vzájemných vztahů nadřízenosti, podřízenosti a vzájemné spolupráce
- zahrnuje způsoby usměrňování:
- a) přímé (příkazy, normy)
- b) nepřímé (motivace)
- základem je komunikace = předání info mezi pracovníky (vznikají komunikační kanály)
- informace = zprávy o skutečnostech potřebných pro řízení (snižují neurčitost při řízení)
- druhy informací:
- 1) přikazovací x poznávací
- 2) ekonomické x technické
- obsah komunikace:
- vysílatel a příjemce info
- zdroj komunikace
- sdělení
- činem (jednání)
- druhy komunikace:
-
- a) slovem (verbální b) činem (jednání)
- a) shora dolů b) zdola nahoru
- a) horizontální (stejná vrstva pracovníků) b) diagonální
- a) oficiální – v rámci pracovního procesu b) neoficiální
METODY VEDENÍ = nástroje vedoucích pracovníků, které slouží k usměrňování podřízených
- vychází z klasické teorie amerického profesora Mc Grecora – teorie X a teorie Y:
- charakterizuje 2 extrémy chování podřízených, kterým odpovídá působení vedoucího
- teorie X = krátké vodítko:
- pracovník nemá své zaměstnání rád, nechce se seberealizovat, snaží se vyhnout práci a má zájem o mzdu
- vedoucí musí podřízenému ukládat úkoly, vést k disciplíně, kontrolovat a prosazovat odměny a tresty
-
- teorie Y = volné vodítko
- pracovník má přirozený sklon k práci, chce se seberealizovat, aktivně se účastní práce a je odpovědný
- vedoucí funguje jako poradce a podporuje iniciativu (demokratický až liberální styl řízení)
- teorie Y = volné vodítko
MOTIVACE
- základem je určitá potřeba a snaha o její uspokojení, základem je motiv = vnitřní pohnutka k jednání (důvod)
- faktory ovlivňující motivaci :
- a) vnější
- b) vnitřní
- teorie motivace: Abraham MASLOW (pyramida potřeb)
- motivační nástroje:
- ekonomické (mzda, pobídkové složky, zaměstnanecké akcie, služební vůz)
- mimoekonomické (pochvaly, veřejná uznání, dobré pracovní a sociální klima)
- zásady motivace:
- vázat odměnu na konkrétní výsledek
- seznámit pracovníky s cílem motivace
- předcházet chybám upozorněními
- chválit před kolektivem x trestat v rámci osobního jednání
- zvolit vhodný poměr mezi hmotnou a morální odměnou
- preferovat spravedlivost, přiměřenost a nestrannost
STIMULACE
- = proces, v rámci kterého manažer působí na pracovníky tak, aby ve svém zájmu uspokojovali zájmy podniku
- základem je stimul = vnější podnět, který má ovlivnit motivy a tím i jednání pracovníků
KOLETIVNÍ FORMY VEDENÍ
- je dobré kombinovat zásady jediného odpovědného vedoucího s kolektivním vedením
- funkce kolektivních orgánů:
- rozhodovací
- poradní a kontrolní – komise
KOMUNIKACE VE SKUPINĚ -> porady, schůzky, shromáždění -> být dobře připravena + řízena, tj. zásady vedení porady:
- připravit jednání po administrativní stránce
- vysvětlit problém jednání + sdělit, co od skupiny očekává
- umět klást otázky
- umět využívat protiotázky
- hovořit stručně a adresně
- umět řídit diskusi
5) KONTROLA
- =proces sledování, rozboru přijetí závěrů v souvislosti s plánem a jeho realizací
- hodnocení kvality a kvantity výsledků práce za účelem zjištění odchylek od žádaného stavu
- předmět kontroly :
- podnikové činnosti (zásobovací, výrobní, odbytová)
- fáze:
- získávání a výběr info
- ověření správnosti info
- vlastní kontrola
- závěr
- zpětná vazba
- rozdělení odchylek:
- a) významné (vyžadují reakci)
- b) nevýznamné (nevyžadují reakci)
- druhy kontroly:
-
- dle času: a) předběžná b) průběžná c) následná
- dle místa: a) přímá b) nepřímá
- dle rozsahu: a) dílčí b) kompletní
- dle doby: a) nepřetržitá b) periodická c) nepravidelná
- dle systému: a) vnější b) vnitřní
- dle úrovně řízení a) vrcholová b) nižší úrovně
- kritéria kontroly: plány + standardy (určité body plánu, pomocí nichž se práce hodnotí), které se dělí na:
-
- fyzické (THN)
- nákladové (N na kalkulaci)
- programové (harmonogram práce nového výrobku)
- kapitálové (efektivnost)
- příjmové (tržby/ 1 zaměstnanec)