Manažerské funkce – maturitní otázka

management

 

Otázka: Manažerské funkce

Předmět: Ekonomie, Management

Přidal(a): sarka

 

MANAŽERSKÉ FUNKCE

= činnosti/aktivity, které provádí řídící pracovník v procesu své řídící práce

  • patří mezi ně: plánování, organizování, řízení lidských zdrojů, vedení a kontrola

 

1) PLÁNOVÁNÍ

  • výchozí bod, který předchází výkonu ostatních manažerských funkcí (je prioritní)
  • = proces, ve kterém i manažer formuluje cíl a cesty k jeho dosažení
  • cíl by měl být SMART = specifický, měřitelný, akceptovatelný, reálný a termínovaný
  • výsledkem je plán (musíme z něho poznat čeho + jak chceme dosáhnout)
  • sleduje se:
    • 1. efektivnost plánu = vytečení náročných, ale reálných cílů
    • 2. verifikace = zjišťování míry dosažení cíle
  • zabývá se jím všechny stupně řízení státu i hospodářství (vláda, ministerstva, kraje, obce..)
  • plánovací proces = cílově orientovaný rozhodovací proces, který vychází z cílů podniku a vymezuje prostředky k jejich dosažení

 

Členění plánů:

  • 1) dle obecnosti
    • a) strategický (výstupem je podnikatelský plán)
    • b) taktický (roční plán)
    • c) operativní (krátkodobý plán
  • 2) dle čas
    • a) dlouhodobý (>5let)
    • b) střednědobý (1-5 let)
    • c) krátkodobý (<1 rok)
  • 3) dle obsahu      
    • a) hmotný (zásobování, výroba, prodej)
    • b) finanční (plán N a V)
    • c) plán práce (produktivity práce)

 

Charakteristika plánování:

1) STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ

  • úkol top manažerů
  • definuje dlouhodobé cíle podniku (týkají se podniku jako celku)
  • ->  dlouhodobě
    • a) vyřešit zaměření výroby, směr investic, personální, zajištění rozvoje
    • b) definovat finanční strategii
  • schéma : definování cílů -> stanovení předmětu podnikání -> strategie -> alokace(rozmístění) zdrojů
  • před strategickým plánováním se provádí SWOT ANALÝZA = určení silných a slabých stránek + příležitosti a ohrožení
  • sleduje se analýza okolí:
    • a) mikrookolí (konkurence, dodavatelé, odběratelé)
    • b) makrookolí (politika)
  • strategie = dlouhodobě formulovaný program činnosti podniku
  • při sestavování výrobního programu se sleduje MATICE VÝROBKOVÉHO PORTFOLIA (matice BCG)
    • vychází z předpokladu, že tržby a zisk jsou výsledkem objemu prodeje
    • slouží k určení velikosti výroby jednotlivých výrobků v příštím období

 

2) TAKTICKÉ PLÁNOVÁNÍ

  • úkol středních manažerů
  • konkretizuje, upřesňuje a zajišťuje strategické plány na kratší časové úseky
  • podnik musí dodržovat zásadu nepřetržitosti v plánovaní
  • -> na základě marketingového průzkumu plány neustále zpodrobňovat a upřesňovat
  • základem jsou taktické plány
    • -> řeší vztahy podniku jako celku a jeho okolí
    • -> obsahují různé informace tzv. ukazatele plánu:
      • a) hmotné
      • b) finanční
      • c) pracovní

 

3) OPERATIVGNÍ PLÁNOVÁNÍ

  • úkol manažerů 1. linie, řeší vztahy uvnitř podniku
  • konkretizuje, upřesňuje a zajišťuje taktické plány
  • -> konkretizace může být :
    • a) místní (přesun úkolů taktického plánu na podnikové závody, provozy)
    • b) časová (přesun taktického plánu na čtvrtletí, měsíce, dekády, týdny)
    • c) obsahová (zpodrobnění úkolů obecných na konkrétní činnosti)
  • základem jsou operativní plány:
    • a) lhůtní (na dekádu, týden)
    • b) dispečerský (na prac. den, směnu)

 

2) ORGANIZOVÁNÍ

  • úkolem je zajištění cílů stanovených v plánování
  • podstatou je:
    • a) spolupráce pracovníků
    • b) vymezení pravomoci a odpovědnosti
  • výsledkem jsou organizační struktury (základním prvkem je člověk)
  • faktory ovlivňující OS:
    • 1. dělba práce
    • 2. tělesná a duševní kapacita člověka
  • fáze:
    • 1. identifikace činností (jaké činnosti bude podnik provádět
    • 2. seskupení podobných činností do útvarů (nákup materiálu, skladování, výdej do spotřeby = útvar zásobování)
    • 3. stanovení rolí (jsou zakotveny v popisech práce (co kdo bude mít v útvaru zásobování na starosti)

 

Organizační pyramida:

  • a) plochá = široké rozpětí řízení, velký počet podřízených, důležité je delegovaní pravomoci
  • b) strmá = úzké rozpětí řízení, malý počet přímých podřízených, těsné vedení a kontrola, přímá a rychlá komunikace

 

organizační struktura: OS

  • = soubor prvků a vazeb mezi nimi
  • ovlivňují jí faktory:
    • a) vnější – podnik je neovlivní
    • b) vnitřní – podnik je může ovlivnit
  • třídění OS:
    • 1. dle formálnosti
      • a) formální
      • b) neformální
    • dle druhu sdružování činností
      • a) funkční
      • b) divizionální
    • dle rozhodovací pravomoci
      • a) liniová
      • b) funkcionální
      • c) liniově-štábní d) cílově-programová
    • dle míry centralizace
      • a) centralizovaná
      • b) decentralizovaná
    • dle počtu řídících úrovní
      • a) plochá
      • b) strmá
    • dle časového trvání
      • a) dočasná
      • b) trvalá

 

Charakteristika OS:

  • dle formálnosti             
    • formální – oficiálně zanesená v organizačním řádu
      • jsou v ní vymezeny vztahy nadřízenosti, podřízenosti a vzájemné spolupráce
    • neformální  – vzniká přirozeně a je založena na vztazích urč. skupiny osob spol. zájmů
      • vedoucí není nikým jmenován, přesto je uznávanou prioritou
  • dle druhu sdružování činností
    • funkční – pracovníci se seskupují do útvarů podle podobných úkolů
    • divizionální
      • podnik je rozdělen na samostatné části = divize s rozmanitou diverzifikací (zaměření na činnosti)
      • rozdělení divizí (které mezi sebou soupeří)
        • 1. dle výrobku 2. dle území 3. dle odběratelů
  • dle rozhodovací pravomoci
    • liniová – založena na principu jediného odpovědného vedoucího
      • vedoucí má o podřízených přehled, může je optimálně organizovat
      • velká pružnost v řízení, jasné vztahy nadřízenosti a podřízenosti
    • funkcionální – podřízení podléhají několika vedoucím, z nichž každý je specializován na urč. činnost
    • liniověštábní – základem je liniová OS doplněná o štábní útvary tj. specializované útvary, které mají  poradenskou a info. funkci, nemají přikazovací pravomoc vůči podřízeným
    • cílověprogramová – historicky nejmladší, dočasná, pružná
      • pracovník může mít 2 i více nadřízených
      • konkrétním příkladem je maticová OS
  • dle míry centralizace
    • centralizovaná – pravomoc a odpovědnost je v rukou omezeného počtu vedoucích, podřízení se mohou rozhodovat až po souhlasu vedoucího
    • decentralizovaná – pravomoc a odpovědnost je delegována na více vedoucích
      • top management má funkci kontrolní a koordinační
  • dle počtu řídících úrovní
    • plochá – široké rozpětí řízení, málo organizačních úrovní
    • strmá – úzké rozpětí řízení, velký počet organizačních úrovní
  • dle časového trvání
    • dočasná – na urč. dobu
    • trvalá – stabilní

 

3) ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ

  • (personalistika, personální práce)
  • vedoucí obsahuje vytvořenou OS konkrétními pracovníky
  • představuje umění získat, udržet si a kvalitně využívat schopné pracovníky
  • zahrnuje získávání pracovníků a jejich výběr, rozmisťování, hodnocení, zvyšování kvalifikace a rekvalifikaci

 

ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ

Úkoly:  

1. definování potřeby pracovníků – dle rozboru prováděných i plánovaných činností

2. realizace personálního zajištění

  • a) personální plán (plánování potřeby prac. na jednotlivých pracovištích)
  • b) vlastní výběr
    • zdroje: vnitřní x vnější
    • probíhá pro urč. povolání
    • vyžadují se: znalosti, dovednosti, návyky, vlastnosti
    • podklady: doklad o vzdělání + další kvalifikace,reference, zájmy, osobní poměry
    • realizace:
      • 1. vedoucí  (malý podnik)
      • 2. personální útvar (velký podnik)
    • manažer musí mít:
      • a) možnost výběru – dána vyhledáváním
      • b) metody výběru = kvalifikační a osobnostní požadavky
      • c) kritéria výběru: 1. poznávací srovnávací
  • Fáze:
    • 1. první kontakt s pracovníkem (důvod zájmu o práci, základní info o pracovníkovi)
    • 2. získání podrobnějších info (doklady o vzdělání, praxi, zájmy, rodinné poměry)
    • 3. vlastní výběr
      • a) výběrové řízení
      • b) konkurz

 

ROZMISŤOVÁNÍ PRACOVNÍKŮ

  • manažer vyhledává pro uchazeče pracovní místo, které může vykonávat nejlépe
  • použití při zakládání podniku, povyšování přesunech v podniku…

 

HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ

  • za účelem lepšího využití kvalifikace pracovníků, rozvoje jejich kariéry, motivace a spravedlivé odměny
  • systém oceňování přínosů pracovníka pro podnik, porovnávají se přínosy plánované a skutečné:
    • plnění pracovních úkolů
    • činnost nad jejich rámec
    • přínos pro zlepšení vztahů v podniku
    • přínos pro hodnocení podniku okolím (IMAGE)
  • provádí ho:
    • vedoucí
    • personalisté
    • specialisté
  • hodnotí se:
    • a) plnění pracovních úkolů (kvalita + kvantita)
    • b) chování (v prac. procesu i mimo)
    • c) osobní a charakterové rysy (morálka, zájem, iniciativa)
  • druhy:
    • 1) souhrnné (komplexní)
    • 2) postupné
    • 3) nepřetržité
  • předpoklady:
    • pravidelnost
    • objektivita
    • srozumitelnost
    • propojení s motivačním systémem
  • metody:
    • verbální x neverbální                                                             
    • jednotlivě x srovnáváním
  • funkce:
    • poznávací
    • stimulační (motivace)
    • srovávací
    • výběrová (pracovní postup)
    • regulační
    • kauzální (sledování příčin změn v jednání pracovníka)
  • výsledek:
    • povýšení, převedení na jinou práci, odvolání z funkce, ukončení pracovního poměru
  • systém odměn a trestů:
    • souvisí s motivací a finančními možnostmi podniku
  • zásady:
    • jednoduchost, srozumitelnost, objektivita, sdělit předem
  • odměny = kladné stimuly
    • hmotné:
      • a) přímé (mzda)
      • b) nepřímé (služební vůz, příplatek na dovolenou)
  • nehmotné:
    • prestižní funkce, volná pracovní doba, odborný růst, veřejné ocenění před kolektivem
  • tresty = záporné stimuly

 

ZVYŠOVÁNÍ KVALFIKACE, REKVALIFIKACE

ZVYŠOVÁNÍ KVALIFIKACE

  • při přechodu podniku na nové činnosti není vždy třeba přijímat nové pracovníky -> stačí zvýšit kvalifikaci stávajících
  • fáze:
    • 1. stanovení reálné potřeby zvýšení kvalifikace (pro mistra)
    • 2. vlastní zvýšení kvalifikace (školení)
    • 3. vyhodnocení výsledků
  • způsoby:
    • a) školení v rámci pracovního procesu – v rámci podniku (mistr zaškoluje dělníka)
    • b) školení mimo pracovní poměr – mimo podnik (kurz, dálková univerzita)
  • důvody:
    • technologické změny
    • společenské změny
    • hospodářské změny
    • nutnost vývoje osobnosti pracovníků
  • specifickou skupinou pracovníků jsou manažeři -> systémy vzdělávání manažerů
  • plán osobního rozvoje – dlouhodobý program (studijní pobyt v zahraničí)
  • manažerská školení – krátkodobý charakter (změny v legislativě)
  • rozvoj organizace – celá skupina pracovníků (mladí + zkušení manažeři = zlepšovatelské komise)
  • pracovní kariéra manažera = posloupnost funkčních pozic, které manažer zastává během svého zaměstnání, tvoří ji:
    • přípravná etapa – doba studia (SŠ, VŠ)
    • zakotvení – první zaměstnání
    • rozvoj (35 – 50 let)
    • pozdní kariéra

 

REKVALIFIKACE

  • = získávání nových znalostí, dovedností a návyky zejména pro výkonné pracovníky
  • důvody: změny výrobního programu, ukončení činnosti podniku

 

4) VEDENÍ

  • = proces sociálního vlivu, kterým vedoucí dosahuje dobrovolnou účast podřízených na plnění podnikových cílů
  • schopnost usměrňovat, motivovat a stimulovat pracovníky ke kvalitnímu plnění zadaných úkolů
  • týká se vzájemných vztahů nadřízenosti, podřízenosti a vzájemné spolupráce
  • zahrnuje způsoby usměrňování:
    • a) přímé (příkazy, normy)
    • b) nepřímé (motivace)
  • základem je komunikace = předání info mezi pracovníky (vznikají komunikační kanály)
  • informace = zprávy o skutečnostech potřebných pro řízení (snižují neurčitost při řízení)
  • druhy informací:
    • 1) přikazovací x poznávací
    • 2) ekonomické x technické
  • obsah komunikace:
    • vysílatel a příjemce info
    • zdroj komunikace
    • sdělení
    • činem (jednání)
  • druhy komunikace:
    • a) slovem (verbální b) činem (jednání)
    • a) shora dolů  b) zdola nahoru
    • a) horizontální (stejná vrstva pracovníků) b) diagonální
    • a) oficiální – v rámci pracovního procesu  b) neoficiální

 

METODY VEDENÍ = nástroje vedoucích pracovníků, které slouží k usměrňování podřízených

  • vychází z klasické teorie amerického profesora Mc Grecora – teorie X a teorie Y:
    • charakterizuje 2 extrémy chování podřízených, kterým odpovídá působení vedoucího
    • teorie X = krátké vodítko:
      • pracovník nemá své zaměstnání rád, nechce se seberealizovat, snaží se vyhnout práci a má zájem o mzdu
      • vedoucí musí podřízenému ukládat úkoly, vést k disciplíně, kontrolovat a prosazovat odměny a tresty
    • teorie Y = volné vodítko
      • pracovník má přirozený sklon k práci, chce se seberealizovat, aktivně se účastní práce a je odpovědný
      • vedoucí funguje jako poradce a podporuje iniciativu (demokratický až liberální styl řízení)

 

MOTIVACE 

  • základem je určitá potřeba a snaha o její uspokojení, základem je motiv = vnitřní pohnutka k jednání (důvod)
  • faktory ovlivňující motivaci :
    • a) vnější
    • b) vnitřní
  • teorie motivace: Abraham MASLOW (pyramida potřeb)
  • motivační nástroje:
    • ekonomické (mzda, pobídkové složky, zaměstnanecké akcie, služební vůz)
    • mimoekonomické (pochvaly, veřejná uznání, dobré pracovní a sociální klima)
  • zásady motivace:
    • vázat odměnu na konkrétní výsledek
    • seznámit pracovníky s cílem motivace
    • předcházet chybám upozorněními
    • chválit před kolektivem x trestat v rámci osobního jednání
    • zvolit vhodný poměr mezi hmotnou a morální odměnou
    • preferovat spravedlivost, přiměřenost a nestrannost

 

STIMULACE

  • = proces, v rámci kterého manažer působí na pracovníky tak, aby ve svém zájmu uspokojovali zájmy podniku
  • základem je stimul = vnější podnět, který má ovlivnit motivy a tím i jednání pracovníků

 

KOLETIVNÍ FORMY VEDENÍ 

  • je dobré kombinovat zásady jediného odpovědného vedoucího s kolektivním vedením
  • funkce kolektivních orgánů:
    • rozhodovací
    • poradní a kontrolní – komise

 

KOMUNIKACE VE SKUPINĚ -> porady, schůzky, shromáždění -> být dobře připravena + řízena, tj. zásady vedení porady:

  • připravit jednání po administrativní stránce
  • vysvětlit problém jednání + sdělit, co od skupiny očekává
  • umět klást otázky
  • umět využívat protiotázky
  • hovořit stručně a adresně
  • umět řídit diskusi

 

5) KONTROLA

  • =proces sledování, rozboru přijetí závěrů v souvislosti s plánem a jeho realizací
  • hodnocení kvality a kvantity výsledků práce za účelem zjištění odchylek od žádaného stavu
  • předmět kontroly :
    • podnikové činnosti (zásobovací, výrobní, odbytová)
  • fáze:
    • získávání a výběr info
    • ověření správnosti info
    • vlastní kontrola
    • závěr
    • zpětná vazba
  • rozdělení odchylek:
    • a) významné (vyžadují reakci)
    • b) nevýznamné (nevyžadují reakci)
  • druhy kontroly:
    • dle času: a) předběžná b) průběžná  c) následná
    • dle místa: a) přímá b) nepřímá
    • dle rozsahu: a) dílčí  b) kompletní
    • dle doby: a) nepřetržitá b) periodická c) nepravidelná
    • dle systému: a) vnější  b) vnitřní
    • dle úrovně řízení a) vrcholová  b) nižší úrovně
  • kritéria kontroly: plány + standardy (určité body plánu, pomocí nichž se práce hodnotí), které se dělí na:
    • fyzické (THN)
    • nákladové (N na kalkulaci)
    • programové (harmonogram práce nového výrobku)
    • kapitálové (efektivnost)
    • příjmové (tržby/ 1 zaměstnanec)
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!