Otázka: Marketing cestovního ruchu II.
Předmět: Cestovní ruch a hotelnictví
Přidal(a): Kristýna Koutníková
MARKETING CESTOVNÍHO RUCHU II – MARKETINGOVÝ MIX
- Marketingový mix je soubor marketingových nástrojů, které podnik používá k dosažení svých marketingových cílů.
Jedná se o čtyři základní nástroje – 4P:
- product (výrobek, služba),
- price (cena),
- place (místo – distribuce),
- promotion (propagace, podpora prodeje, vztahy s veřejností).
- Marketingový mix v CR vychází ze specifik služeb a je rozšířen o další čtyři nástroje = 8P:
- people (lidi),
- package (balíčky služeb),
- programming (programová specifikace),
- partnership (spolupráce).
PRODUCT
- Produktem CR je služba – nejtypičtějším produktem CR je zájezd = kombinace služeb.
- Typickým znakem produktu CR je závislost na přítomnosti klienta (spotřebitele) =) výroba i spotřeba probíhá časově i prostorově současně.
- Má velmi omezenou životnost, proto se musí neustále přizpůsobovat měnícím se požadavkům zákazníků.
Marketingové působení při prodeji produktu CR (zájezdu):
- atraktivita zájezdu = odlišnost od konkurence a nabídka zvláštních zážitků,
- novinky v nabídce = které vycházejí z potřeb zákazníků,
- respektování etapy životního cyklu zájezdu (produktu) =) slevy.
Prostředky oddálení fáze poklesu:
- – snížení prodejních cen,
- – zvýšení podpory prodeje,
- – inovace služby / produktu,
- – hledání nových cílových trhů,
- – přizpůsobení produktu jiným segmentům.
PRICE
- Cena je peněžní ekvivalent hodnoty zakoupeného zájezdu (služby / produktu) =) významný prvek konkurenčního boje a ovlivňování trhu.
Cena v cestovním ruchu je ovlivněna následujícími faktory:
- celkovými náklady na vytvoření a distribuci produktu (zájezdu),
- kvalitou poskytovaných služeb (letecký x autokarový zájezd),
- postavením společnosti na trhu a konkurenčním prostředím,
- velikostí a pohybem poptávky,
- sezónností a životním cyklem produktu,
- cíli společnosti.
Hlavní cenové strategie v cestovním ruchu:
- diferenciace cen podle segmentů CR – ceny pro děti, seniory, rodiny s dětmi, …
- podle fáze životního cyklu, kde se produkt nachází – novinka X nasycení trhu,
- psychologické ceny – first minute / last minute, …
- jednotné ceny typu ´´all inclusive´´ nebo klubové ceny.
V cestovním ruchu je kladen velký důraz na systém slev založené na:
- způsobu nákupu a placení (sleva na včasný nákup, na nákup on-line, …),
- množstevní slevy (pro rodiny, pro skupiny, pro školy, …),
- mimosezonní slevy,
- časové slevy (first minute – letenky X last minute – zájezdy),
- věkové slevy (děti, studenti, senioři),
- klubové a členské slevy (slevy pro časté uživatele).
PLACE
- Představuje volbu způsobu = distribuční cesty, jak se produkt dostane k zákazníkovi.
Varianty způsobu prodeje v cestovním ruchu jsou zpravidla tyto:
- prodej přímo v cestovní kanceláři, která zájezd organizuje,
- prodej prostřednictvím partnerské cestovní kanceláře,
- prodej pomocí cestovní agentury, která je v úloze zprostředkovatele prodeje.
Cestovní kanceláře a agentury nejčastěji volí tyto distribuční cesty pro prodej zájezdů:
- prodej prostřednictvím katalogů, letáků, vývěsek ve svých výlohách,
- prodej prostřednictvím vlastních webových stránek,
- prodej prostřednictvím informačních a rezervačních systémů.
PROMOTION
- Promotion znamená souhrn marketingových činností zaměřených na:
- propagaci (reklamu) výrobku či služby,
- podporu prodeje (zvýšení prodeje),
- posílení komunikace se zákazníky (vztahy s veřejností).
Propagace
- Smyslem propagace je informovat potencionální zákazníky o novém produktu / službě, přesvědčit je k nákupu určitého zboží / služby a připomínat jim existenci produktu či služby (opětovný nákup).
- Nejvýznamnějším nástrojem propagace v CR je REKLAMA = neosobní a placená forma propagace, ale velmi účinná (inzeráty v tisku, reklama v televizi a rádiu, upoutávky na webových stránkách a sociálních sítích, plakáty, prospekty, letáky, …).
Rozlišujeme dva základní typy reklam:
- uvádějící reklama = informuje o novinkách,
- připomínající reklama = informuje již o známém produktu.
Podpora prodeje
- Souhrn podmětů, které mají za cíl v zákazníkovi vzbudit zájem o produkt / službu a stimulovat ho ke koupi =) zvýšení prodeje určitého produktu / služby.
- Mezi podměty, kterými přesvědčujeme zákazníky v cestovním ruchu o výhodnosti nákupu, patří např.: různé soutěže, loterie, dárkové poukazy, …
Vztahy s veřejností
- Souhrn činností, které mají za úkol vytvořit pozitivní vnímání firmy ve společnosti.
Mezi hlavní prostředky patří:
- vztahy s tiskem – výroční zprávy, tiskové zprávy, pořádání tiskových konferencí, podávání rozhovorů, …
- účast na veletrzích a výstavách – prezentace produktů
- organizování různých akcí pro veřejnost – den otevřených dveří, dětský den, …
- sponzoring a charitativní činnost = svým způsobem je také reklamou
- péče o zákazníky – posílání vánočních přání, narozeninových gratulací, zasílání či osobní darování drobných předmětů, …
PEOPLE
- Účastní se prodeje a poskytování služeb cestovního ruchu =) lidský faktor má silný vliv na úspěšnost prodeje a spokojenost zákazníků s poskytováním služeb.
Základní požadavky na pracovníky cestovního ruchu lze shrnout do těchto bodů:
- potřebná kvalifikace a znalost nabízených služeb, obecná orientace v problematice cestovního ruchu,
- odpovídající jazykové schopnosti,
- zdvořilost, ochota, společenské vystupování při jednání s lidmi,
- dobré osobní vlastnosti (spolehlivost, zodpovědnost, komunikativnost, …),
- schopnost převzít práci a zastoupit své kolegy,
- ochota se dále vzdělávat,
- příjemný vzhled,
- dobré vztahy s ostatními lidmi (kolegy v zaměstnání, …).
PARTNERSHIP
- Výsledný produkt (zájezd) cestovního ruchu není výsledkem práce jedince, ale vzniká součinností mnoha lidí a organizací, ale zákazníkem je hodnocen jako celek a v případě, že jedna služba je nekvalitní, zákazník většinou hodnotí špatně celý soubor (balík) služeb =) spokojenost zákazníků je v CR závislá na mnoha partnerech (dodavatelích), kteří se v mnoha případech ani neznají a mnohdy nepůsobí ve stejném místě =) je tedy nutné, aby spolu tito partneři komunikovali a efektivně spolupracovali.
PACKAGE
- Balíčkování je účelné vytváření souborů vzájemně se doplňujících služeb, které jsou prodávány za jednotnou cenu. =) Tato cena je pro klienta výhodnější než kdyby si zakoupil každou službu samostatně.
- kombinování různých výrobků a služeb tak, aby přesně odpovídaly zákazníkovým přáním a požadavkům =) vytváření balíků služeb spojených se specializovanými programy je nejvýraznější tendencí ovlivňující současný rozvoj cestovního ruchu.
PROGRAMMING
- Programování zahrnuje postupy, metody, časové rozvrhy, plány a činnosti, pomocí nichž je služba poskytována klientovi (např.: programy výletů a zájezdů, programy společenských akcí, …).