Marketing cestovního ruchu – maturitní otázka  

ekonomie

 

Otázka: Marketing cestovního ruchu

Předmět: Cestovní ruch a hotelnictví

Přidal(a): Kristýna Koutníková

 

MARKETING CESTOVNÍHO RUCHU I – PRUZKUM TRHU

Marketing je podnikatelská filozofie, zaměřená na poznání, ovlivnění a maximální uspokojení potřeb zákazníků =) pokud budou co nejlépe uspokojeny potřeby zákazníků, bude mít podnik vyšší výnosy, vyšší zisk, získá výhodnější postavení na trhu, resp. bude dosahovat splnění svých snů. Při využití marketingu v cestovním ruchu musí být respektována specifika trhu cestovního ruchu.

 

Od marketingu se při podnikání v cestovním ruchu očekává, že pomůže především:

  • zjistit, co si zákazníci jednotlivých segmentů cestovního ruchu přejí o, co mají zájem a co potřebují = POPTÁVKA PO ZÁJZEZDECH,
  • přizpůsobit nabízené služby a produkty těmto přáním a potřebám a zajistit, aby se zákazníci o těchto produktech dozvěděli = NABÍDKA ZÁJEZDU.

 

TRH CESTOVNÍHO RUCHU

  • Trh je prostor, kde se střetává nabídka s poptávkou a kde dochází ke směně zboží a služeb popř. financí mezi subjekty trhu.
  • Trh cestovního ruchu můžeme charakterizovat jako vzájemné působení nabídky a poptávky po zboží a službách cestovního ruchu.

Subjekty, které hrají hlavní roli na trhu cestovního ruchu, jsou:

  • kupující, kteří hodlají cestovat a uspokojovat své potřeby nákupem služeb CR (domácnosti, podniky, jiné organizace), stojí na straně poptávky,
  • prodávající, kteří na trhu nabízí služby CR buď jako přímí dodavatelé (podniky ubytovacích, stravovacích, dopravních služeb), nebo jako zprostředkovatelé při poskytovaní těchto služeb (CK, CA), stojí na straně nabídky,
  • stát, reprezentovaný, svými orgány, který reguluje pomocí právních norem fungovaní trhu cestovního ruchu.

Objekty, tj. zboží a služby, které jsou předmětem směny na trhu CR, členíme:

  • služby cestovního ruchu (ubytovací, stravovací, dopravní a další),
  • zboží, které má spíše doplňkový charakter (např.: mapy, pohlednice, upomínkové předměty, …),
  • volné statky, které nabízí příroda (malebná krajina, čistý vzduch, moře, …).

Mezi mechanizmy, které na trhu cestovního ruchu působí, patří:

  • nabídka zboží, služeb a místních atraktivit cestovního ruchu,
  • poptávka po zboží, službách cestovního ruchu v určitém místě,
  • cena zboží a služeb, která je výsledkem působení nabídky a poptávky s podstatným vlivem konkurence.
  • Cena = výsledek působení nabídky a poptávky + vliv konkurence.

 

NABÍDKA NA TRHU CESTOVNÍHO RUCHU

Nabídku na trhu cestovního ruchu tvoří:

  • služby cestovního ruchu, které uspokojují potřeby účastníků CR:
  • služby osobního charakteru,
  • různorodost sortimentu (ubytování, stravování, doprava, pojištění, …),
  • vázanost na určité místo (moře, lázně, hory, venkov, památky, …),
  • časová návaznost (doprava -) ubytování -) stravování, …),
  • snadná okopírovatelnost (možnost napodobovaní vícema CK),
  • ovlivněny sezónností,
  • vzájemná zastupitelnost (letadlo -) autokar, hotel -) penzion, …).
  • atraktivity cílového místa = přírodní a kulturně-historické předpoklady,
  • vybavení cílového místa zařízeními cestovního ruchu, což představují ubytovací a stravovací zařízení, dopravní prostředky, sportovně-rekreační možnosti.

Vývoj nabídky v cestovním ruchu závisí především na:

  • poptávce po cestovním ruchu (čím větší poptávka tím víc se rozšiřuje nabídka),
  • cenách nabízených produktů a cenové hladině v zemi,
  • cílech podnikatelských subjektů (velký / malý podnik),
  • konkurenční nabídce.

 

POPTÁVKA NA TRHU CESTOVNÍHO RUCHU

Poptávku na trhu cestovního ruchu tvoří:

  • služby cestovního ruchu, vyvolané potřebami zákazníků:
  • poptávka je rozmanitá (potřeby lidí jsou různé a skále se vyvíjí),
  • poptávka je zpravidla komplexního charakteru (balíčky služeb),
  • poptávka je velmi pružná =) podléhá častým změnám (nové zážitky a dojmy),
  • poptávka má sezónní charakter (nerovnoměrné rozložení během roku).

Vývoj poptávky je ovlivňován především těmito faktory:

  • cenami nabízených produktů (levné zájezdy lákají více lidí),
  • úrovní nabídky (čím je nabídka širší a pestřejší tím přiláká více lidí),
  • vývojem peněžních příjmů obyvatelstva,
  • spotřebními zvyklostmi lidí, módou, životním stylem, množstvím volného času,
  • politickou, ekonomickou a sociální situací v zemi pobytu zákazníků, ale i v cílové destinaci.

 

VYUŽITÍ MARKETINGU V CESTOVNÍM RUCHU A PRUZKUM TRHU

  • Trh z marketingového hlediska je souhrn všech skutečných a potencionálních kupujících.

Trh členíme:

  • potencionální (všichni zákazníci mající zájem – nebere se zde v úvahu fakt, zda jsou schopni platby),
  • použitelný (zákazníci mající o službu zájem a jsou schopni zaplatit),
  • kvalifikovaný (bere v úvahu různá omezení),
  • cílový (zaměřený na určitý segment),
  • podchycený (souhrn klientů, kteří si zakoupili určitou službu).

Přístupy k prodeji na trhu (k zákazníkovi):

  • tržně nediferencovaný marketing
    • nedělá rozdíly (pro všechny stejné podmínky) = použití jednotného marketingového mixu,
  • cílený marketing
    • zaměřený na část trhu (segmenty) =) jiný marketingový mix pro každý segment.
  • Segmentace trhu = analýza trhu, která se zabývá průzkumem trhu, jedná se o rozčlenění (segmentaci) celého trhu na jednotlivé části (segmenty), z nichž si podnik vybere ty, jimž bude nabízet svoje služby, tyto segmenty nazýváme jako cílové segmenty.
  • Cílové segmenty se navzájem od sebe odlišují svými potřebami, charakteristikami a nákupním chováním, proto segmenty rozdělujeme podle několik hledisek:
  • geografické hledisko (země nebo oblast původu či národnosti, …),
  • demografické hledisko (věk, pohlaví, vzdělání, příjmy, …),
  • psychografické hledisko (sociální skupiny, společenské postavení, životní styl, …)
  • psychologické hledisko (motivace, osobní charakter, …).
  • A k tomu nám slouží marketingový výzkum.
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!