Otázka: Marketing cestovního ruchu
Předmět: Cestovní ruch a hotelnictví
Přidal(a): Kristýna Koutníková
MARKETING CESTOVNÍHO RUCHU I – PRUZKUM TRHU
Marketing je podnikatelská filozofie, zaměřená na poznání, ovlivnění a maximální uspokojení potřeb zákazníků =) pokud budou co nejlépe uspokojeny potřeby zákazníků, bude mít podnik vyšší výnosy, vyšší zisk, získá výhodnější postavení na trhu, resp. bude dosahovat splnění svých snů. Při využití marketingu v cestovním ruchu musí být respektována specifika trhu cestovního ruchu.
Od marketingu se při podnikání v cestovním ruchu očekává, že pomůže především:
- zjistit, co si zákazníci jednotlivých segmentů cestovního ruchu přejí o, co mají zájem a co potřebují = POPTÁVKA PO ZÁJZEZDECH,
- přizpůsobit nabízené služby a produkty těmto přáním a potřebám a zajistit, aby se zákazníci o těchto produktech dozvěděli = NABÍDKA ZÁJEZDU.
TRH CESTOVNÍHO RUCHU
- Trh je prostor, kde se střetává nabídka s poptávkou a kde dochází ke směně zboží a služeb popř. financí mezi subjekty trhu.
- Trh cestovního ruchu můžeme charakterizovat jako vzájemné působení nabídky a poptávky po zboží a službách cestovního ruchu.
Subjekty, které hrají hlavní roli na trhu cestovního ruchu, jsou:
- kupující, kteří hodlají cestovat a uspokojovat své potřeby nákupem služeb CR (domácnosti, podniky, jiné organizace), stojí na straně poptávky,
- prodávající, kteří na trhu nabízí služby CR buď jako přímí dodavatelé (podniky ubytovacích, stravovacích, dopravních služeb), nebo jako zprostředkovatelé při poskytovaní těchto služeb (CK, CA), stojí na straně nabídky,
- stát, reprezentovaný, svými orgány, který reguluje pomocí právních norem fungovaní trhu cestovního ruchu.
Objekty, tj. zboží a služby, které jsou předmětem směny na trhu CR, členíme:
- služby cestovního ruchu (ubytovací, stravovací, dopravní a další),
- zboží, které má spíše doplňkový charakter (např.: mapy, pohlednice, upomínkové předměty, …),
- volné statky, které nabízí příroda (malebná krajina, čistý vzduch, moře, …).
Mezi mechanizmy, které na trhu cestovního ruchu působí, patří:
- nabídka zboží, služeb a místních atraktivit cestovního ruchu,
- poptávka po zboží, službách cestovního ruchu v určitém místě,
- cena zboží a služeb, která je výsledkem působení nabídky a poptávky s podstatným vlivem konkurence.
- Cena = výsledek působení nabídky a poptávky + vliv konkurence.
NABÍDKA NA TRHU CESTOVNÍHO RUCHU
Nabídku na trhu cestovního ruchu tvoří:
- služby cestovního ruchu, které uspokojují potřeby účastníků CR:
- služby osobního charakteru,
- různorodost sortimentu (ubytování, stravování, doprava, pojištění, …),
- vázanost na určité místo (moře, lázně, hory, venkov, památky, …),
- časová návaznost (doprava -) ubytování -) stravování, …),
- snadná okopírovatelnost (možnost napodobovaní vícema CK),
- ovlivněny sezónností,
- vzájemná zastupitelnost (letadlo -) autokar, hotel -) penzion, …).
- atraktivity cílového místa = přírodní a kulturně-historické předpoklady,
- vybavení cílového místa zařízeními cestovního ruchu, což představují ubytovací a stravovací zařízení, dopravní prostředky, sportovně-rekreační možnosti.
Vývoj nabídky v cestovním ruchu závisí především na:
- poptávce po cestovním ruchu (čím větší poptávka tím víc se rozšiřuje nabídka),
- cenách nabízených produktů a cenové hladině v zemi,
- cílech podnikatelských subjektů (velký / malý podnik),
- konkurenční nabídce.
POPTÁVKA NA TRHU CESTOVNÍHO RUCHU
Poptávku na trhu cestovního ruchu tvoří:
- služby cestovního ruchu, vyvolané potřebami zákazníků:
- poptávka je rozmanitá (potřeby lidí jsou různé a skále se vyvíjí),
- poptávka je zpravidla komplexního charakteru (balíčky služeb),
- poptávka je velmi pružná =) podléhá častým změnám (nové zážitky a dojmy),
- poptávka má sezónní charakter (nerovnoměrné rozložení během roku).
Vývoj poptávky je ovlivňován především těmito faktory:
- cenami nabízených produktů (levné zájezdy lákají více lidí),
- úrovní nabídky (čím je nabídka širší a pestřejší tím přiláká více lidí),
- vývojem peněžních příjmů obyvatelstva,
- spotřebními zvyklostmi lidí, módou, životním stylem, množstvím volného času,
- politickou, ekonomickou a sociální situací v zemi pobytu zákazníků, ale i v cílové destinaci.
VYUŽITÍ MARKETINGU V CESTOVNÍM RUCHU A PRUZKUM TRHU
- Trh z marketingového hlediska je souhrn všech skutečných a potencionálních kupujících.
Trh členíme:
- potencionální (všichni zákazníci mající zájem – nebere se zde v úvahu fakt, zda jsou schopni platby),
- použitelný (zákazníci mající o službu zájem a jsou schopni zaplatit),
- kvalifikovaný (bere v úvahu různá omezení),
- cílový (zaměřený na určitý segment),
- podchycený (souhrn klientů, kteří si zakoupili určitou službu).
Přístupy k prodeji na trhu (k zákazníkovi):
- tržně nediferencovaný marketing
- nedělá rozdíly (pro všechny stejné podmínky) = použití jednotného marketingového mixu,
- cílený marketing
- zaměřený na část trhu (segmenty) =) jiný marketingový mix pro každý segment.
- Segmentace trhu = analýza trhu, která se zabývá průzkumem trhu, jedná se o rozčlenění (segmentaci) celého trhu na jednotlivé části (segmenty), z nichž si podnik vybere ty, jimž bude nabízet svoje služby, tyto segmenty nazýváme jako cílové segmenty.
- Cílové segmenty se navzájem od sebe odlišují svými potřebami, charakteristikami a nákupním chováním, proto segmenty rozdělujeme podle několik hledisek:
- geografické hledisko (země nebo oblast původu či národnosti, …),
- demografické hledisko (věk, pohlaví, vzdělání, příjmy, …),
- psychografické hledisko (sociální skupiny, společenské postavení, životní styl, …)
- psychologické hledisko (motivace, osobní charakter, …).
- A k tomu nám slouží marketingový výzkum.