Marketing – ekonomie (2)

 

   Otázka: Marketing

   Předmět: Ekonomie

   Přidal(a): student 12

 

 

Marketing

  • Je proces řízení, jehož výsledkem je předvídání, poznání ovlivňování a uspokojení potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem, zjišťujícím splnění cílů organizace.
  • Marketing je uplatňován v každé zemi, kde je nadbytek zboží. Marketing chce, aby se vyrobilo to, co se prodá a ne to, co se vyrobilo

 

Vývoj:

  • Marketing je tak starý jako civilizace sama. Obchodníci cestovali po světě a nabízeli své zboží. Industrializace zahájila novou éru hromadné produkce (automobily, oděvy).
  • Skutečný “marketing” však známe až jako důsledek průmyslové revoluce v 18. a 19. století. Vědecký pokrok a rozmach masových médií byly dobrým podkladem pro změnu ve filosofii uspokojování trhu. Tehdy začala etapa výrobně orientovaného marketingu, která trvala zhruba do dvacátých let 20. století.

 

Odlišení marketingu od prodeje:

  • marketing:
    • marketing je orientován na zákazníka
    • výstup určuje marketingový výzkum
    • oboustranný proces
    • dlouhodobé cíle
    • klade důraz na skupinu zákazníků
    • vhodně se přizpůsobuje prostředí
  • prodej:
    • je orientován na prodej
    • jednotvárný proces
    • krátkodobé cíle
    • orientován na objem
    • důraz na jednotlivce
    • málo se přizpůsobuje prostředí

 

Marketingový výzkum:

  • Je způsob získávání informací o trhu
  • Zjišťuje potřeby zákazníků, kolik jsou ochotni za výrobek nebo službu zaplatit
  • Zjišťuje jaká je konkurence v místě, kde bude firma podnikat
  • Pomáhá identifikovat příležitosti a problémy spojené s prodejem
  • Vytváří metody pro sběr informací
  • Poskytuje zpětnou vazbu managementu a pracovníkům, umožňuje kontakt s kupujícím
  • Analyzuje výsledky prodeje

 

Marketingový mix:

  • Je nejdůležitější nástroj marketingového řízení
  • Je soubor taktických marketingových nástrojů – výrobkové, cenové, distribuční a komunikační politiky, které firmě umožňují upravit nabídku podle přání zákazníků na cílovém trhu.

 

Výrobek:

  • Pojem výrobek nezahrnuje pouze jeden jediný objekt, ale skládá se z několika vrstev. Jedná se o tzv. komplexní výrobek
  • Jádro výrobku tvoří výrobek samotný (např. auto) na jádro navazuje první skupina, která představuje vlastnosti výrobku (např. obal, design, funkce, značka,…) a po ní druhá skupina vyjadřující služby spojené s koupí výrobku (např. záruka, servis, instalace)

 

Propagace:

  • Patří sem reklama, podpora prodeje, public relation, osobní prodej a přímý market..
  • Reklama:
    • Je nejstarším nástrojem propagace
    • Je placená, neosobní, jednosměrná (sdělení potenciálním zákazníkům) prostřednictvím médií (televize, rozhlas, tisk) nebo funguje jako venkovní reklama (reklama na budovách)
    • Nebývá pravdivá, objektivní, vyzdvihuje klady produktu.
  • Podpora prodeje:
    • V současnosti nejúčinnější nástroj propagace výrobku a služeb
    • Je finančně náročná (poskytuje zákazníkům něco zdarma, proto ji lze využívat krátkodobě) př. reklamní předměty, slevové kupony, vzorek zdarma
  • Public relation:
    • Je pořádání tiskových konferencí a práce s novináři, sponzorování kulturních, sportovních a sociálních akcí
    • Jejím hlavním smyslem je zlepšit image podniku
    • Neslouží k přímému prodeji

 

Cena:

  • Je výše peněžní úhrady, zaplacená na trhu za prodaný výrobek nebo poskytnutou službu
  • Cíle podniku při stanovení ceny: – zisk, růst (firmy), růst objemu prodeje, návratnost investic, získávání nových zákazníků
  • Metody stanovení ceny:    
    • 1) Nákladově orientovaná metoda
      • výhody: Jasná pravidla pro stanovení ceny.
      • nevýhody: Cena neodpovídá reálné situaci na trhu
    • 2) Metoda orientována na konkurenci
      • Podnik stanovuje cenu podle konkurence (cena je nižší něž u konkurence)
    • 3) Poptávkově orientována tvorba cen
      • Za základ ceny se bere nejčastěji zákazníkem vnímaná hodnota výrobku
    • 4) Nabídkové řízení
      • Používá se u veřejných soutěží

 

Distribuce:

  • Je umístění zboží ne trhu, zahrnuje způsoby kterými se výrobek dostává z místa svého vzniku do místa spotřeby
  • Distribuční cesty představují spojení mezi výrobcem a spotřebitelem
  • Obecně je snaha o co nejdůležitější zjednodušení cesty zboží a použití co nejmenšího počtu mezičlánků, které navyšují prodejní cenu výrobku a služeb
  • Druhy:
    • a) přímá – spotřebitel nakupuje zboží přímo u výrobce
      • Výhodou přímé distribuční cesty je především zpětná vazba mezi výrobcem a spotřebitelem a také nižší náklady díky neúčasti mezičlánku.
    • b) nepřímá – mezi výrobcem a spotřebitelem je distribuční článek (velkoobchod)






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: