Otázka: Marketing
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): student 12
Marketing
- Je proces řízení, jehož výsledkem je předvídání, poznání ovlivňování a uspokojení potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem, zjišťujícím splnění cílů organizace.
- Marketing je uplatňován v každé zemi, kde je nadbytek zboží. Marketing chce, aby se vyrobilo to, co se prodá a ne to, co se vyrobilo
Vývoj:
- Marketing je tak starý jako civilizace sama. Obchodníci cestovali po světě a nabízeli své zboží. Industrializace zahájila novou éru hromadné produkce (automobily, oděvy).
- Skutečný “marketing” však známe až jako důsledek průmyslové revoluce v 18. a 19. století. Vědecký pokrok a rozmach masových médií byly dobrým podkladem pro změnu ve filosofii uspokojování trhu. Tehdy začala etapa výrobně orientovaného marketingu, která trvala zhruba do dvacátých let 20. století.
Odlišení marketingu od prodeje:
- marketing:
- marketing je orientován na zákazníka
- výstup určuje marketingový výzkum
- oboustranný proces
- dlouhodobé cíle
- klade důraz na skupinu zákazníků
- vhodně se přizpůsobuje prostředí
- prodej:
- je orientován na prodej
- jednotvárný proces
- krátkodobé cíle
- orientován na objem
- důraz na jednotlivce
- málo se přizpůsobuje prostředí
Marketingový výzkum:
- Je způsob získávání informací o trhu
- Zjišťuje potřeby zákazníků, kolik jsou ochotni za výrobek nebo službu zaplatit
- Zjišťuje jaká je konkurence v místě, kde bude firma podnikat
- Pomáhá identifikovat příležitosti a problémy spojené s prodejem
- Vytváří metody pro sběr informací
- Poskytuje zpětnou vazbu managementu a pracovníkům, umožňuje kontakt s kupujícím
- Analyzuje výsledky prodeje
Marketingový mix:
- Je nejdůležitější nástroj marketingového řízení
- Je soubor taktických marketingových nástrojů – výrobkové, cenové, distribuční a komunikační politiky, které firmě umožňují upravit nabídku podle přání zákazníků na cílovém trhu.
Výrobek:
- Pojem výrobek nezahrnuje pouze jeden jediný objekt, ale skládá se z několika vrstev. Jedná se o tzv. komplexní výrobek
- Jádro výrobku tvoří výrobek samotný (např. auto) na jádro navazuje první skupina, která představuje vlastnosti výrobku (např. obal, design, funkce, značka,…) a po ní druhá skupina vyjadřující služby spojené s koupí výrobku (např. záruka, servis, instalace)
Propagace:
- Patří sem reklama, podpora prodeje, public relation, osobní prodej a přímý market..
- Reklama:
- Je nejstarším nástrojem propagace
- Je placená, neosobní, jednosměrná (sdělení potenciálním zákazníkům) prostřednictvím médií (televize, rozhlas, tisk) nebo funguje jako venkovní reklama (reklama na budovách)
- Nebývá pravdivá, objektivní, vyzdvihuje klady produktu.
- Podpora prodeje:
- V současnosti nejúčinnější nástroj propagace výrobku a služeb
- Je finančně náročná (poskytuje zákazníkům něco zdarma, proto ji lze využívat krátkodobě) př. reklamní předměty, slevové kupony, vzorek zdarma
- Public relation:
- Je pořádání tiskových konferencí a práce s novináři, sponzorování kulturních, sportovních a sociálních akcí
- Jejím hlavním smyslem je zlepšit image podniku
- Neslouží k přímému prodeji
Cena:
- Je výše peněžní úhrady, zaplacená na trhu za prodaný výrobek nebo poskytnutou službu
- Cíle podniku při stanovení ceny: – zisk, růst (firmy), růst objemu prodeje, návratnost investic, získávání nových zákazníků
- Metody stanovení ceny:
- 1) Nákladově orientovaná metoda
- výhody: Jasná pravidla pro stanovení ceny.
- nevýhody: Cena neodpovídá reálné situaci na trhu
- 2) Metoda orientována na konkurenci
- Podnik stanovuje cenu podle konkurence (cena je nižší něž u konkurence)
- 3) Poptávkově orientována tvorba cen
- Za základ ceny se bere nejčastěji zákazníkem vnímaná hodnota výrobku
- 4) Nabídkové řízení
- Používá se u veřejných soutěží
- 1) Nákladově orientovaná metoda
Distribuce:
- Je umístění zboží ne trhu, zahrnuje způsoby kterými se výrobek dostává z místa svého vzniku do místa spotřeby
- Distribuční cesty představují spojení mezi výrobcem a spotřebitelem
- Obecně je snaha o co nejdůležitější zjednodušení cesty zboží a použití co nejmenšího počtu mezičlánků, které navyšují prodejní cenu výrobku a služeb
- Druhy:
- a) přímá – spotřebitel nakupuje zboží přímo u výrobce
- Výhodou přímé distribuční cesty je především zpětná vazba mezi výrobcem a spotřebitelem a také nižší náklady díky neúčasti mezičlánku.
- b) nepřímá – mezi výrobcem a spotřebitelem je distribuční článek (velkoobchod)
- a) přímá – spotřebitel nakupuje zboží přímo u výrobce