Otázka: Marketing
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): fabi1893
MARKETING
- jedná se o podnikatelskou koncepci (metoda řízení podniku), která usiluje o nalezení rovnováhy mezi zájmy spotřebitelů a podniku
- napomáhá k tomu, aby požadované zboží bylo nabídnuto správné skupině zákazníků, v pravý čas, na správném místě a za správnou cenu s přispěním přiměřené propagace
PODNIKOVÉ KONCEPCE
výrobní
- zaměřena na zdokonalení výrobního procesu (technologie, materiály, produktivita práce)
- cílem je produkce velkého množství levných výrobků – na trhu se prosazuje nízkou cenou
výrobková
- zaměřena na kvalitu produktu
- cílem je produkce kvalitního výrobku za vyšší cenu (vzniká exklusivita)
prodejní
- zaměřena na získání a přesvědčení zákazníka ke koupi
- orientace na potřeby podniku
- produkt je vyroben a pak hledá své spotřebitele
marketingová
- zaměřená na uspokojení potřeb zákazníků (podle nich se produkt vyrábí a přizpůsobuje)
- k uspokojení potřeb využívá nástrojů marketingového mixu (4P)
- základní principy:
- orientace na potřeby zákazníků
- orientace na přiměřený zisk, ale dlouhodobě
sociálně marketingová
- vychází z potřeb celé společnosti
- při své činnosti bere v úvahu dopady na ŽP, etiku, sociální vztahy
MARKETINGOVÝ PLÁN
- slouží k zavedení a uplatňování marketingové koncepce
- popisuje vnější a vnitřní činitele, kteří ovlivňují podnik
- stanovuje poslání a cíle podniku a strategii k jejich dosažení
- poslání – obecně stanovené
- cíl – kontrolovatelný a měřitelný
4 oblasti marketingového plánu:
1. Analýza stavu trhu
- vnější činitelé působící na podnik
- hůře kontrolovatelné faktory, které ovlivňují podnik:
- charakteristiky obyvatelstva (počet, věk, vzdělání, zaměstnání)
- technický a technologický pokrok (dostupnost, výrobní faktory,..)
- právní předpisy, normy určující produkt (zákony, vyhlášky)
- hospodářská a politická situace (stav ekonomiky, příjmy, kupní síla,…)
2. Analýza stavu podniku
- vnitřní činitelé působící na podnik
- lépe kontrolovatelné faktory, které souvisí s hospodářskou činností podniku
- (zaměstnanci, finanční situace, výrobní plány, odbytové plány,….
- stanovuje poslání a hlavní cíle podniku
3. Analýza segmentu trhu
(cílové skupiny zákazníků)
- skupina zákazníků s podobnými potřebami = segment trhu
- podnik poté přizpůsobuje svou nabídku tomuto segmentu
Trh lze segmentovat např. podle:
- pohlaví
- věku
- povolání
- sociální vrstvy
- zeměpisné oblasti
4. Analýza konkurence
- cílem je získat informace o současné i potencionální konkurenci
- důležité je stanovit „pozici produktu“ – udává místo mezi ostatními produkty a tvoří image značky
Zhodnocení vnitřních a vnějších faktorů ovlivňující podnik provádí SWOT analýza:
- S (silné stránky)
- W (slabé stránky)
- O (příležitosti)
- T (hrozby)
Po vyhodnocení SWOT analýzy a stanovení marketingových cílů podniku se vybírá i MARKETINGOVÁ STRATEGIE, která udává jak marketingových cílů dosáhnout.
Základní marketingové strategie:
Strategie zvyšování spokojenosti zákazníků
- kladen důraz na kvalitu produktu, úroveň služeb, vztahy k veřejnosti
Strategie příznivé ceny
- základem je nízká cena, nutno snižovat náklady
- podniky s masovou produkcí
Strategie tržní mezery
- hledání oblasti trhu, která není obsazena
- snaha najít novou příležitost jako první
Strategie odvozené od vůdce trhu
- Strategie nápodoby
- podnik se inspiruje od vůdce trhu
- podnik uspoří za vlastní výzkum, propagaci,…
- Strategie odlišení se (diferenciace)
- podnik má odlišnou nabídku od vůdce trhu
- snaha zaujmout zákazníka a zvyšovat vlastní pozici na trhu
Informace, které jsou potřeba k sestavení marketingového plánu shromáždí MARKETINGOVÝ VÝZKUM
Druhy informací:
PRIMÁRNÍ ÚDAJE
- získané z vlastního výzkumu (kvantitativní x kvalitativní)
- (pozorování, dotazování, ankety, realizace experimentů)
- vysoká finanční a časová náročnost
SEKUNDÁRNÍ ÚDAJE
- získané ze studia dokumentů
- (tištěné materiály, zdroje na internetu, zprávy obchodních zástupců, zprávy z veletrhů, informace z jednání se zákazníků, …)
NÁSTROJE MARKETINGOVÉHO MIXU – 4P
- používají se k naplnění marketingové strategie a tím k dosažení marketingových cílů
4P:
- produkt
- cena
- distribuce
- propagace
PRODUKT
- nejdůležitější nástroj
- je to nabídka produktů nebo služeb určena k uspokojení potřeb zákazníků
3 úrovně produktu:
- JÁDRO
- užitná hodnota produktu (podstata výrobku pro který si ho zákazník kupuje)
- REÁLNÝ PRODUKT
- představuje způsob, jakým je potřeba uspokojena
- je dán užitnými vlastnostmi, kvalitou, obalem, designem, značkou
- ROZŠÍŘENÝ PRODUKT
- představuje např. doplňky, vylepšení, služby,prodloužení záruky,….
Služby doplňující produkt:
- bezplatné – předvádění výrobků, poradenství, besedy s odborníky, servis a opravy v záruční době
- placené – za úhradu nákladů nebo s malým ziskem (doprava, montáž,…)
- zprostředkované – zadané jiné organizaci (odborná instalace, ….)
- finanční – prodej na splátky či leasing
Marketingové charakteristiky produktu
Značka:
- odlišuje produkt od ostatních
- ovlivňuje velikost prodeje
- umožňuje dodržovat spotřebitelskou loajalitu
Kvalita produktu
- způsobilost plnit požadované funkce – životnost, spolehlivost, přesnost, funkčnost, ovladatelnost
Design produktu
- rozhodující konkurenční zbraní
- pomáhá:
- přilákat pozornost veřejnosti a zákazníků
- zlepšit výkonnost produktu
- snížit výrobní náklady
Etiketa
- slouží k identifikaci výrobku a označení jeho kvality
Obal
- zajišťuje ochranu výrobku
- usnadňuje manipulaci a skladování
- poskytuje informací o produktu
(složení, kalorická hodnota, konzervační prostředky, hmotnost)
- přilákání pozornosti zákazníků a zvýšení atraktivnosti
- velkým problémem se v tomto případě stává likvidace a ochrana životního prostředí
Životní cyklus produktu:
- znalost životního cyklu a fáze produktu usnadní volbu marketingové strategie
- ve zdravém podniku bývají zastoupeny všechny fáze současně
4 životní fáze produktu:
-
- zavádění
- růst
- zralost
- útlum
1.Zavadění
-
- produkt se objevuje na trhu, spotřebitelé se s ním seznamují
- prodej je nízký (pomalý růst tržeb)
- tato fáze je často ztrátová (N na vývoj produktu, propagaci, uvedení na trh,…)
- hlavní cíl – získat zákazníky
2.Růst
-
- fáze spojená s prudkým růstem tržeb a zisku
- nutné vylepšování produktu, intenzivní propagace, poskytování doprovodných služeb,…
- na trh vstupuje konkurence
- hlavní cíl – zvyšovat prodej
3.Zralost
- rozsah prodeje je nejvyšší, ale jeho růst je minimální
- na trhu je stále více konkurence
- nutná opatření na podporu poptávky (úprava produktu, snížení ceny, zvýšení propagace)
- hlavní cíl – udržet produkt v této fázi co nejdéle
4.Útlum
- klesá objem prodeje a snižují se tržby
- důvody:
- změna vkusu spotřebitelů
- technologický pokrok
- silná konkurence
- možnosti řešení:
- prodej zásob a zastavení produkce
- počkáme až odejde konkurence a využijeme zbylé poptávky
- odprodej licence slabším podnikům
- nalezení nového, méně náročného trhu
BCG matice (Boston Consulting Group)
- pokud má podnik více produktů na trhu (tzv. produktové portfolio), musí sledovat jejich prodej a úspěšnost vzhledem ke konkurenci
- u každého produktu sleduje jeho podíl na trhu (k hlavnímu konkurentovi) a tempo růstu trhu
Kvadranty BCG matice:
- BCG analýza popisuje 4 druhy produktů:
- otazník – zatím se prodává v malém množství, otázkou je zda na trhu uspěje či nikoliv
- hvězda – má na trhu úspěch, prodej roste rychleji než u konkurence
- dojná kráva – tvoří stabilní nabídku podniku, má velký podíl na trhu a přináší největší tržby
- bídný pes – neperspektivní produkt, již se špatně prodává, často je zastaralý
CENA
- vyjadřuje hodnotu zboží nebo služby
- jediný nástroj MM, který vytváří příjmy
- závisí na užitečnosti a společenském významu zboží nebo služby
- stanovuje se s ohledem na strategii podniku a cíle podniku, ale s ohledem na cenovou pružnost
Cenová pružnost
- charakterizuje reakci / odezvu spotřebitelů na změnu ceny
- cenová pružnost = změna množství (%) / změna ceny (%)
- čím více reagují zákazníci na změnu ceny, tím je poptávka pružnější
- > 1 cenově pružná D (obuv, šaty)
- (snížení ceny znamená zvýšení tržeb, zvýšení ceny snížení tržeb)
- < 1 cenově nepružná D (potraviny)
- (význam má pouze zvýšení ceny, snížení ceny sníží tržby)
Charakteristiky produktu s cenově pružnou poptávkou:
- produkt není nezbytný
- existuje mnoho substitutů produktu
- produkt je relativně drahý
- (jeho změna ceny vyvolá větší změnu poptávky než u produktu levného)
Metody stanovení ceny:
- před stanovením ceny by podnik měl mít představu o poptávce, nákladech a cenách konkurence
Nákladová metoda
cena = náklady + zisk (+ DPH)
- nepřihlíží k poptávce ani konkurenci
- nerozlišuje mezi variabilními a fixními náklady
Poptávková metoda
- metoda reaguje na potřeby zákazníka
- využívá odhadu poptávky a její pružnosti
- stanovení ceny na základě zákazníkem přijatelné hodnoty
- musíme znát hodnocení výrobku zákazníkem (dotazník, anketa,…)
- stanovení ceny s ohledem na pružnost poptávky
- na základě průzkumu odhadneme velikost prodeje při určité ceně
- následně vypočteme cenu s max. ziskem
Stanovení ceny s ohledem na konkurenci (soutěživé oceňování)
- průzkumem zjistíme cenu konkurence a poté podle průměrné ceny stanovíme i cenu našeho výrobku
- pokud chceme:
- cenu vyšší než průměr – produkt odlišný od konkurence, zavedená značka, image,…
- cenu nižší než průměr – naše náklady musí být nízké
Cenové úpravy (diskriminace ceny)
- firma musí často obecně stanovenou cenu přizpůsobit dle následujících podmínek:
- místo prodeje
- zákazníci
- období
- způsob a čas placení
- image produktu
- forma produktu
Cenové triky
- slouží k přilákání zákazníka
- aby cena vypadala příznivěji
- vhodné zveřejnění ceny
- ceny zakončené 9 nebo lichým číslem
- ceny bez DPH a malým písmem
- upozornění na slevu (přeškrtnutá vyšší cena je často smyšlená; sleva pouze na některé zboží)
- dražší zboží v regálech ve výši očí
- drobné zboží u pokladen
- balíčky a antibalíčky
- prodej kompletu za cenu nižší, než je cena obou částí
- (prodej méně prodejného nebo neprodejného zboží s dobře prodejným)
- prodej kompletu, jehož ceny jsou uvedeny zvlášť
- (jídelní lístek)
- prodej kompletu za cenu nižší, než je cena obou částí
- vyrovnávací ceny
- výrazně levné zboží přiláká zákazníky a ti koupí i ostatní zboží s vyšší cenou
- u produktů, které potřebují další materiál pro svou funkčnost (levný produkt, dražší spotřební materiál)
DISTRIBUCE
- jedná se o pohyb / přesun zboží od výrobce ke spotřebiteli
- cílem je zajistit přesun tak, aby zákazník mohl produkt zakoupit v čase, místě a množství, které mu vyhovuje
- soubor organizací, které se podílejí na dostupnosti produktu se nazývá PRODEJNÍ CESTY
Druhy prodejních cest
přímé – prodej bez mezičlánku
- přímý prodej zákazníkovi (podniková prodejna, internetový prodej,prodejní automaty)
nepřímé
- prodej s využitím zprostředkovatele
- hledá odběratele pro výrobce nebo dodavatele pro VO i MO
- nezajišťuje dodávku, nemá právo k podpisu kupních smluv
- prodej přes maloobchod
- od výrobce přes prodejce ke konečnému zákazníkovi
- zboží, které rychle ztrácí na hodnotě
- prodej přes velkoobchod
- výrobce takto ztrácí kontrolu nad zbožím a možnost ovlivnit prodej a cenu
Výběr vhodné distribuční cesty
- každý mezičlánek prodejní cesty buď zvyšuje konečnou prodejní cenu, nebo snižuje částku, která připadne výrobci
Druhy distribuce:
Intenzivní distribuce
- výrobek je dodán každému distributorovi, který o něj projeví zájem
- využívají ji např. výrobci zboží denní potřeby (hygienické potřeby, běžné potraviny).
Selektivní distribuce
- příslušné zboží je k dispozici na omezeném množství míst
Exkluzivní distribuce
- velmi malý počet míst, kde je určité zboží nabízeno
- v podstatě se jedná vždy jen o jednoho distributora v určité vybrané tržní oblasti
- týká se pouze některých druhů zboží (luxusního zboží, uměleckých předmětů, určitých osobních služeb)
Funkce distribuce:
Obchodní funkce
- nákup zboží pro opětovný prodej
- komunikace se zákazníkem (prodejní akce, marketingové výzkumy u zákazníků)
- stimulační aktivity na podporu prodeje (balení 2+1 zdarma)
- formování nabídky a její přizpůsobení potřebám kupujících
- dohody o cenách, o podmínkách dodávky
Logistické funkce
- třídění zboží, kompletování zboží, manipulace se zbožím, doprava, balení
Doplňkové funkce
- poskytování informací o příslušném marketingovém prostředí (výzkum spokojenosti zákazníků s pracími prášky),
- získávání finančních prostředků k pokrytí nákladů na zajištění distribuce
Faktory, které ovlivňují výběr distribuční cesty:
náklady
- při prodeji vznikají různé N (propagace, prodejny, sklady, zaměstnanci,…
- důležité je porovnat variantu přímého prodeje, kdy N hradí výrobce a variantu s mezičlánkem
- pravidlo:
- menší objem prodeje è výhodné využití mezičlánku
- větší objem prodeje è výhodná vlastní prodejní síť
riziko
- riziko se pro výrobce snižuje, pokud použije mezičlánek
znalost požadavků zákazníků
- čím více mezičlánků, tím pozdější a zkreslenější informace o potřebách zákazníků
složitost produktu
- komplikované produkty nelze prodávat bez mezičlánku
- (servis, instalace, náhradní díly)
PROPAGACE
- nejznámější součást marketingu
- komunikace podniku se zákazníky
- zprostředkovává informační tok, který výrobci umožňuje vstoupit na trh a přiblížit se k zákazníkovi a spotřebiteli umožňuje snažší orientaci na trhu při nákupu zboží a služeb
Nástroje propagace:
- reklama
- podpora prodeje
- public relation
- osobní prodej
REKLAMA
- placená forma nepřímého představení zboží
vlastnosti:
- komunikuje se širokou veřejností
- využívá prostředky hromadného sdělování
- spotřebitel může porovnávat sdělení různých konkurentů
- nevyvolává u zákazníka tlak na koupi
Druhy reklamních sdělení:
slogany
- odliší produkt od ostatních
- opakováním se dostane po podvědomí zákazníka
racionální působení
- přesvědčuje rozumovými argumenty
- působí převážně na muže
- vhodné u technických výrobků (doporučení odborníky)
emocionální působení
- působí na city
- působí převážně na ženy
- přesvědčuje, že s výrobkem budeme úspěšní, oblíbení,…
- používá podmanivou hudbu, působivé scenérie, účinkování zvířat nebo dětí
- využívá humoru i nepříjemných vjemů (obava, strach)
Zásady pro tvorbu reklamy:
musí obsahovat konkrétní sdělení
- bezobsažné formulace nevzbuzují důvěru (nejlepší výrobek,nejlepší cena, nejsledovanější …, nejpoužívanější…)
důležitý je sled argumentů
- nejsilnější argumenty na začátku a na konci sdělení
- na počátku uvést prospěch pro spotřebitele
- emocionální působení na začátku sdělení
- racionální působení na konci
nutné je opakování
Reklamní prostředky:
- vybíráme je podle účinnosti, nákladů, demonstrativnosti, identifikace balení,…
TELEVIZE
- největší dosah reklamy, vysoké N
- použití pro oslovení široké veřejnosti
ROZHLAS
- velmi široké působení
- nutné opakování
TISK
- obvyklý a rozšířený prostředek reklamy
- umožňuje cílenou reklamu dle titulu časopisu či novin
DALŠÍ
- letáky, plakáty, billboardy, bannery, katalogy, prospekty, reklamní předměty
- velmi důležité je ústní předávání předchozích zkušeností
PODPORA PRODEJE
- zatímco reklama přesvědčuje o důvodu koupě, podpora prodeje přesvědčuje o motivu koupě
vlastnosti:
- přitahuje pozornost zákazníka
- je motivem k rychlé koupi
- je užívána pro rychle odezvu spotřebitele
Nástroje podpory prodeje:
- vzorky
- kupóny
- rabat
- bonusy (zvýhodněná balení)
- soutěže
- vyzkoušení produktu
- demonstrace produktu
PUBLIC RELATION
- nepřímé působení na zákazníka
- jedná se o zprávy a hodnocení nezávislých osob a institucí zveřejňované v hromadných sdělovacích prostředcích
- hlavním úkolem je vytvořit příznivé povědomí o firmě a pozitivní vztah veřejnosti k firmě
- vzniká samovolně (důvěryhodnější než placená reklama)
- podniky se jí snaží ovlivňovat (tiskové konference, sponzoring, charitativní projekty…)
OSOBNÍ PRODEJ
- přímé působení na zákazníka (přímá komunikace obchodního zástupce se zákazníkem)
- výhodou je vysoká účinnost a rychlá zpětná vazba
- nevýhodou jsou vysoké náklady
Multilevel marketing
- obsahuje dvě marketingové strategie a to přímý marketing (působení na konkrétní tržní segment)a franchising
- účastníci multilevel marketingu se zabývají přímým prodejem produktů a zároveň přivádějí nové prodejce, za což jsou finančně odměňováni
Moderní marketingové techniky
Mobil marketing
- zasílání reklamních sms nebo mms
- zákazník musí s tímto způsobem marketingu a reklamy vyjádřit souhlas
- někdy za bonusy a prémie od operátora
E-mail marketing
- zasílání letáků nebo newsletterů
- upozorňuje na akce či aktuální nabídku
- nutný souhlas zákazníka
Event marketing
- založen na pořádání sportovních, kulturních a jiných akcí
- zákazníci poté spojují své zážitky s určitou firmou a jejími produkty
- zaměřen nejen na zákazníky, ale také na novináře, veřejnost,…
Guerilla marketing
- základem je kreativní (mnohdy šokující) nápad, který vzbudí pozornost a zájem
- nevyvolává velké náklady (často krátkodobá a místní) proto je vhodná pro menší firmy
Techniky guerilla marketingu:
- viral marketing
- jedná se o šíření komerčního sdělení mezi lidmi (zpráva, obrázek, video) pomocí e-mailů, sociální sítí, webových odkazů
- šíří se samovolně (dobrovolné posílání)
- výhodou jsou nízké náklady a poměrně vysoká pozornost adresátů
- nevýhodou je nemožnost kontroly zprávy
- buzz marketing
- firma vyvolá rozruch a tak se bez dalších nákladů objeví ve sdělovacích prostředcích
- mnohdy se vy užívá lži, humoru, erotiky
- ambient marketing (netradiční reklamní nosiče)
- zvláštní reklamní formáty (nálepky, plakáty a poutače) k oslovení především mladších cílových skupin
- plánovaně se používá na místech častého výskytu lidí (dopravní prostředky, lavičky, odpadkové koše, pouliční osvětlení…)
- základním ingrediencím tohoto formátu patří humor a zábava
- product placement
- zdůraznění užívání určité značky produktu ve filmech či výtvarném umění
- často v seriálech, reality show, hobby pořadech