Téma: Marketing – maturitní otázka
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Láva
VZNIK A VÝVOJ MARKETINGU
Vzniká v USA na začátku 20. století.
- Etapa
- začátek 20. století,
- poptávka převyšuje nabídku,
- zboží je stejnorodé,
- podnikatelé se nemusí zajímat o zákazníky, soustřeďují se pouze na růst produkce,
- zavádějí nové technologie – z marketingu používají jednoduchou reklamu a řeší cenu a distribuci.
- Etapa
- poptávka se rovná nabídce,
- technický pokrok umožnil vyšší produkci,
- zboží se diferencuje,
- podnikatelé již chtějí znát i potřeby zákazníků a teprve pak reagují výrobou,
- dochází k přeceňování reklamy.
- Etapa
- nabídka převyšuje poptávku,
- říká se mu tzv. komplexní marketing, což znamená, že se promítá do všech činností firmy,
- provádí se výzkum trhu.
Během historického vývoje se objevuje 5 různých MKT. koncepcí, podle kterých podnikatelé podnikají:
- Výrobní
- Výrobková
- Prodejní
- Marketingová
- Sociální
Výrobní
- 1900 – 1920,
- za duchovního otce je považován Henry Ford, který zavedl pásovou výrobu, což umožnilo hromadnou výrobu,
- vychází z myšlenky, že díky fixním nákladům při velkém množství mohou prodávat za nižší cenu, než konkurence,
- výrobci se tedy snaží o neustálé zvyšování produkce a zabývají se technickou stránkou výroby,
- uplatňuje se u zboží běžné denní spotřeby.
Výrobková
- 1920 – 1940,
- podnikatelé vychází z přesvědčení, že v každé době se najdou zákazníci, kteří jsou ochotni si připlatit za kvalitu zboží,
- kvalita je dána:
- materiálem,
- zpracováním,
- technickými parametry,
- výrobci se soustřeďují tedy na výrobek a nedbají tolik o potřeby zákazníků,
- i dnes u luxusního zboží.
Prodejní
- 1940 – 1960,
- krátkozraký MKT.,
- výrobci se nezajímají o potřeby zákazníků
- nejprve vyrobí a snaží se pomocí reklamy a propagace zboží zákazníkovi „vnutit“,
- dochází k přeceňování propagace.
Marketingová
- 1960 – 1980,
- výrobci (firma) nejprve zkoumají trh, a teprve poté reagují výrobou,
- investují tedy především do výzkumu trhu a domnívají se, že výše zisku je přímo úměrná stupni uspokojení potřeb zákazníka,
- jde jim o jeho získání, ale snaží se si zákazníka udržet.
Sociální
- 1980 – dosud,
- podnikatel odvozuje svůj úspěch od míry uspokojení zákazníků a zároveň dbá o prospěch celé společnosti,
- jde o tzv. společensky odpovědné firmy, například šetří životní prostředí, nevyrábějí nevhodné produkty, sponzorují akce.
POJEM MARKETING
= proces řízení, jehož výsledkem je poznání, předvídání, ovlivňování a v konečné fázi uspokojování potřeb a přání zákazníka efektivním a výhodným způsobem zajišťujícím splnění cílů organizace.
ZÁKLADNÍ PODNIKATELSKÉ KONCEPCE (STRATEGIE)
– metody, podle kterých organizace provádějí své marketingové aktivity:
- Výrobní koncepce
- zákazník preferuje levné a dostupné výrobky,
- výrobce – co nižší objem výroby – nízké náklady,
- př.: neznačkové oblečení, obuv, běžné potraviny.
- Výrobková koncepce
- zákazník preferuje vysoce kvalitu, dokonalý a výjimečný výrobek,
- výrobce zaměřují produkci na špičkové výrobky a služby a na jejich neustálé zdokonalování,
- př.: značkové oblečení, luxusní automobily.
- Prodejní koncepce
- založena na myšlence, že zákazníkovi musíme výrobek „vnutit“,
- výrobci posilují své prodejní aktivity (prodejní techniky a triky),
- zákazník podléhá necenovým psychologickým faktorům,
- př.: pojištění, teleshopping.
- Marketingová koncepce
- na trhu jednoznačně dominuje zákazník (nabídka převyšuje poptávku),
- výrobci se zaměřují na potřeby zákazníků – podle nich vyrábějí; pevné vazby se zákazníkem.
- Sociálně marketingová koncepce
- výrobce (prodejce) se snaží skloubit přání zákazníků se zájmy celé společnosti – ekologický, sociální, etický charakter,
- př.: od užívání kožešin od pravých k umělým, ekologicky šetrný spotřebič, zakoupením výrobku přispěje zákazník na charitativní akci.
CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKŮ NA TRHU
Faktory ovlivňující potřeby zákazníka:
- kulturní – normy chování, tradice, zvyky,
- společenské – vliv sociálních skupin,
- osobní – podle stádia životního cyklu zákazníka,
- psychologické – vnitřní – motivace a vnímání.
Výzkum trhu
- úkolem je získání informací.
Fáze výzkumu:
- definice problému – co je předmětem výzkumu a jaké informace má přinést,
- sběr – metodou kvantitativní (velké množství informací) a kvalitativní (méně informací),
- analýza – zpracování získaných informací,
- interpretace – shrnutí a vyhodnocení, doporučení řešení problému.
MARKETINGOVÝ MIX
= soubor taktických marketingových nástrojů – výrobkové, cenové, distribuční a komunikační politiky, které firmě umožňují upravit nabídku podle přání zákazníka na cílovém trhu.
= zahrnuje všechny nástroje organizace, které vedu k růstu poptávky.
4P:
- product – co a komu,
- price – za kolik,
- place – kde,
- promotion – jak.
Product – výrobek:
= celková nabídka zákazníkovi (nejen výrobek nebo služba).
Úrovně produktu:
- jádro – užitná hodnota produktu (př. hodinky měří čas),
- reálný produkt – vlastní podoba produktu (včetně obalu, designu),
- rozšířený produkt – zahrnuje další hodnotu, užitek produktu služby spojené s produktem (k parfému vzorek parfému, instalace, prodloužení záruky).
Značka produktu:
- odlišuje náš produkt od konkurence,
- symbolizuje v představách spotřebitelů:
- hodnotu výrobce,
- úroveň kvality,
- prestiž,
- možnost výrobce stanovit vyšší cenu.
Price – cena
= stanovená hodnota za produkt.
- prodejce si zjistí horní hranice ceny, při které by produkt byl již neprodejný,
- pomocí kalkulace zjistí dolní hranici ceny, při které je ještě produkt únosné prodávat.
Metody stanovení ceny:
- Nákladová metoda
- nebere v úvahu ani zákazníka, ani konkurenci,
- stanoví se dolní hranice ceny,
- fixní náklady = nejsou závislé na objemu výroby (nájemné, odpisy, úroky, mzdy THP),
- variabilní náklady = rostou s výší objemu výroby (spotřeba materiálu, přímé mzdy).
- Marketingová metoda
- průzkum poptávky mezi zákazníky,
- konkurenčně orientovaná cena (je potřeba ověřit kalkulací).
Cenové triky:
- konečná úprava ceny před prodejem spotřebiteli
- využívá psychologii prodeje
- cílem je přesvědčit zákazníka o výhodnosti nákupu
Baťovské ceny:
-
- ceny končící číslicí 9 (499 Kč, 3 999 Kč).
Akční ceny:
-
- snížení ceny je vykompenzování velkým objemem prodeje.
Rozdělení ceny v ceníku:
-
- zákazník vnímá cenu jako nižší,
- jídelní lístek, ceny zájezdů.
Komplety za zvýhodněnou cenu:
-
-
- motivují k většímu nákupu.
-
Ceny bez DPH:
-
- velkými číslicemi uvedena bez DPH.
Zachování ceny při zmenšení výrobků:
-
- zmenší se výrobek ® cena zůstává,
- typické u potravin.
Cenové úpravy:
Cena se liší podle:
- místa prodeje – okraj města X centrum; v různých státech,
- zákazníků – věrnostní slevy stálým zákazníkům,
- období – vyšší cena v sezóně,
- placení – při okamžitém placení,
- výprodejní akce.
Place – distribuce
= způsob předání výrobku od výrobce konečnému zákazníkovi:
Maloobchod:
- síť prodejen – nabízí zboží konečnému spotřebiteli,
- předmětem činnosti je nákup a prodej zboží,
- tvoří tržby za prodej zboží, vlastních výrobků a služeb (pohostinství, ubytování, opravy motor. vozidel a spotřebních předmětů).
Velkoobchod:
- systém skladů, ze kterých odebíráme produkty ve velkém množství,
- uskladňují velké množství zásob ® prodávají maloobchodům,
- není primárně určený pro koncové zákazníky,
- mívá podobu skladišť, paletový prodej,
Promotion – propagace
- Reklama
- slogany – opakováním se dostávají do podvědomí lidí,
- racionální působení – rozumové argumenty, spoléhá na logiku zákazníka,
- emocionální působení – využívání poznatků psychologie, cílí na city zákazníka (roztomilé děti, zvířátka X bolest, strach),
- ambient marketing – alternativní forma médií – nákupní vozíky, MHD,
- product placement – zdůraznění užívání produktů určité značky ve filmech,
- marketing – pořádání sportovních, kulturních a jiných akcích,
- word of Mouth Marketing – doporučení produktu prostřednictvím známých – odměna za doporučení.
- Podpora prodeje
- poskytnutí určité výhody spotřebiteli,
- soubor různých motivačních nástrojů vytvořených pro stimulování zákazníka k nákupu,
- př: vzorky, odměny, soutěže.
- Osobní prodej
- přístup prodejců k zákazníkům,
- způsobům prodeje se věnují specializované publikace.
- Publicita
- zprávy a hodnocení nezávislých osob a institucí zveřejňované v hromadných sdělovacích prostředcích,
- vytváří ji veškerá jednání pracovníků firmy – při styku se zákazníky,
- je možné ji ovlivnit pomoci public relations (PR = vztahy s veřejností),
- využívá se např. systematické práce s medií, sponzoring.