Otázka: Marketing v cestovním ruchu
Předmět: Cestovní ruch a hotelnictví
Přidal(a): Kristýna Koutníková
HLAVNÍ SPECIFIKA SLUŽEB OBECNĚ
- jsou nehmotné – není možné je vyzkoušet
- výroba a spotřeba jsou místně a časově vázány – tj. vyráběny a spotřebovávány na místě
- služby jsou pomíjivé – nelze je skladovat
- spotřebitel přichází k výrobci
- kvalita služeb je zcela závislá na znalostech a schopnostech poskytovatele
- nejvýrazněji např. v případě restaurací, přepravců, CK nebo průvodců
SLUŽBY V POHOSTINSTVÍ A CR – ZNAKY
- spotřebovávány v horizontu hodin, max. dnů
- výrazný vliv psychiky a emocí při nákupu
- větší důraz na úroveň a image služby
- složitější distribuční cesty – „spotřebitel“/ klient přichází za „výrobcem“
- větší závislost na komplementárních firmách
- služby v CR jsou široce provázané – např. zájezd je vždy kombinací služeb
- snazší kopírovatelnost služeb – kopírování pokrmů, zájezdů, ….
- větší důraz na propagaci mimo sezónu – propagace letních zájezdů v zimním období
DEFINICE MG
Marketing je aktivita, která má dopomoci tomu, aby bylo správné zboží / služba nabídnuto
↓
správným zákazníkům
↓
ve správný čas a na správném místě
↓
za správné ceny
↓
s pomocí odpovídající propagace
↓
a s ohledem na přiměřenost nákladů.
SPECIFIKA MARKETINGU V CR
- Marketingový mix využívá více než 4P
- 4P – product, price, place, promotion
- 5P – people = pracovníci v CR
- 6P – packaging = kompletování služeb CR za výhodnější cenu
- 7P programming = obsah package
- 8P partnership = výraznější spolupráce mezi jednotlivými poskytovateli služeb
- Větší význam ústní reklamy
- Emotivní přitažlivost propagace
- Složitější zavádění inovací
- Důležitá je provázanost s komplementárními firmami