Otázka: Marketingová koncepce a prostředí, marketingový výzkum
Předmět: Marketing
Přidal(a): Veronika Skalová
Marketingová koncepce
- Platí zásada ‘‘Poznej potřeby zákazníka a prodáš‘‘
- Firmy přizpůsobily firmu potřebám klienta (servis, věrnostní karty, služby, záruka)
- Základem úspěchu je spokojený zákazník
- Členění odbytu podle potřeb regionu
- V současné době se tím řídí cestovní kanceláře nebo počítačové firmy
Společensko-ekosociální od roku 1970 – současnost
- Platí zásada ‘‘ Pozoruj potřeby zákazníka a zohledňuje současné trendy a prodáš ‚‘‘
- Klade důraz na původ výrobku (eko, bio, využití odpadu – recyklování)
Marketingové prostředí
- Je to prostředí ve kterém se odehrávají marketingové aktivity
- Dělí se na:
- a) mikro prostředí- jsou to vlivy v bezprostřední okolí firmy patří k nim: organizace firmy, dodavatele, zákazníci, veřejnost, konkurence …
- b) makro prostředí- je vzdálenější firmě a patří k nim: ekonomické vlivy (nezaměstnanost, inflace, podmínky vývozu dovozu, CLO)
- demografické vlivy- složení obyvatelstva věkové , pohlaví
- přírodní vlivy- klimatické podmínky
- technologické vlivy- oblast bez energie, bez signálu
- kulturní vlivy- náboženství, tradice, zvyky
- Pro firmu je významné: image, vybavení, zdravé finance, lidské zdroje (vzděláni, IQ )
Marketingový výzkum
- Jsou to aktivity, které zkoumají trh, výrobek, distribuční cesty, cenu a chování zákazníka.
- Součástí výzkumu je i analýza získaných údajů, závěry a doporučení .
- Firma se opírá o tzn. primární údaje – jsou velmi pracně získávány přímo v terénu a sekundární údaje – získáváme z účetnictví, statistiky, ročenek.
- Mají interní (vnitřní) a externí (vnější) původ
Metody výzkumu
- Pozorování – nejjednodušší a nejlevnější , personál pozoruje zákazníka během nákupu, sleduje jeho reakce
- Experiment – může se uskutečňovat v laboratorních podmínkách nebo v terénu.
- V laboratorních podmínkách jsou dotazování respondenti na různé výrobky jejich využití vlastnosti a cenu, závěry se vyhodnotí.
- Respondenti jsou vybírání z různých socio skupin (kadeřnice, řezník, jaderný fyzik, puberťák, student..).
- Závěry nejsou přesné, respondenti se chovají nepřirozeně.
- Experiment v terénu – např.: změna, umístění zboží v regálu, výrazná změna ceny.. Sleduje se reakce zákazníka
- Dotazník
- a) písemné- zákazník obdrží dotazník v papírové podobě, vyplněný odesílá poštou nebo odevzdává prodejně
- b) elektronicky
- c) telefonicky
Je to finančně náročnější, ale informace jsou kvalitnější.
Nejčastěji jsou pokládány otázky uzavřené (ano/ne), používá se málo cizích slov, jsou krátké (otázky) a nesmějí zasahovat do soukromí respondenta ani ho přivádět do nepříjemné situace
Další podobné materiály na webu: