Marketingový mix – maturitní otázka (2)

 

Otázka: Marketingový mix

Předmět: Marketing

Přidal(a): Adéla22

 

 

MARKETINGOVÝ MIX     

Je souborem marketingových nástrojů, které firma používá k ovlivnění poptávky po svém produktu (zboží nebo služby)

  • Produkt- výrobek
  • Price – cena
  • Place – distribuce = 4P
  • Promotion – propagace

 

VÝROBEK/PRODUKT

Je to hmotná či nehmotná věc nebo služba uspokojující lidské potřeby. Výrobek mohou kupovat koneční zákazníci nebo zákazníci, kteří si jej pořizují za účelem dalšího prodeje, zpracování k další výrobě.

  1. Krátkodobé spotřeby – výrobky na jedno použití nebo na několik málo použití (paliva, drogistické zboží, potraviny,..)
  2. Dlouhodobé spotřeby – Výrobky, které používáme delší dobu a jsou určeny pro mnohonásobné použití (elektrika, nábytek,..)
  3. Kapitálové statky – výrobky určené k další výrobě (suroviny, polotovary,..)
  4. Spotřební zboží – výrobky určené ke konečné osobní spotřebě

 

Životní cyklus výrobku

1.FÁZE                                    2.FÁZE                       3. FÁZE                            4. FÁZE

UVEDENÍ                          RŮST                           ZRALOST                         ÚPADEK

????                                       ****                             KRÁVY                             PSI

 

1. FÁZE – Uvedení výrobku

Výrobek je pro zákazníka novinkou, je neznámý, poptávka po něm je nutná. Příjmy z prodeje jsou malé. Zisk je téměř nulový

2.FÁZE – Růst výrobku

Zákazníci mají o novém výrobku dostatečné informace. Roste poptávka, prodej a výnosy začínají převyšovat náklady, firma dosahuje zisku

3.FÁZE – Zralost výrobku

Představuje nejdelší období života výrobku na trhu. Poptávka po výrobku je na maximu, firma dosahuje vysokých zisků. Konkurence na trhu je také silná, proto se firma v reklamě zaměřuje na odlišnost konkurence.

4.FÁZE – Úpadek výrobku

Trh je výrobkem přesycen, konkurence přichází s novinkami a tak prodejnost klesá. Tento výrobek kupují tzv. opozdilci- zákazníci, kteří čekají na slevy. Poptávka klesá, firmě se snižují zisky, rostou náklady na skladování a firma se snaží přiklánět kupující výraznými slevami a výprodeji.

 

CENA / PRICE

Je výše peněžní úhrady neplacená na trhu za daný produkt, vyjadřují hodnotu výrobku nebo služby přináší firmě příjmy.

  • Vnitřní faktory:

Náklady na vývoj výrobku, distribuce prodeje a propagace

  • Vnější faktory:

Poptávka – čím je vyšší poptávka tím je cena vyšší – konkurence

 

Metody stanovení ceny

  • Cena orientována na náklady: tato metoda se používá nejčastěji a je nejjednodušším způsobem stanovením ceny.
  • Cena orientována na poptávku: tato cena se stanovuje na základě odhadu prodeje a vychází z pružnosti poptávky
  • Cena orientována na konkurenci: Jedná se o nejjednodušší metodu stanovení ceny. Vychází z tržní ceny a respektují cenu konkurence
  • Cena orientována na zákazníka: Cena se určuje na zákl. hodnoty vnímané zákazníkem, důležitou roli zde hraje prestiž, kvalita nebo móda

 

Cenové strategie

  • SKIMMING – podstatou této strategie je získat z tržního podílu co nejvyšší zisk pro firmu. Musí se jednat o nové a kvalitní výrobky, u kterých firma stanový co nejvyšší cenu. Vysoká cena přiláká na trh konkurence, která se snaží získat nové kupující nižší cenou.
  • PODNIKÁNÍ – tato strategie se používá u výrobků, které se již na trhu nabízejí. Firma musí stanovit nejnižší cenu, aby přilákala zákazníky, postupně tak získá velký tržní podíl a s rostoucím odbytem a výrobou snižuje náklady na 1 výrobek.
  • PSYCHOLOGIE CENY A CENOVÉ TRIKY – O kvalitě výrobku vypoví jeho cena, pokud nemá zákazník dostatečné informace o výrobku vnímá výši ceny, jako ukazatele kvality, proto se firmy snaží stanovit ceny vyšší a v propagaci zdůrazňující přednosti výrobku.
  • CENOVÉ TRIKY :
    • Prestižní cena ( vysoká cena) – vysoká cena navazuje pocit kvality, vyjímečnosti
    • Ceny končící číslem 9 – tyto ceny vypadají opticky nižší
    • Procentní slevy – při koupi se odečte procentní sleva
    • Umělé ceny – cena se uměle zvýší, aby se zanedlouho snížila
    • Cena zahrnující dva výrobky
    • Množstevní slevy
    • Sezónní výprodeje
    • Kupóny na slevu

 

DISTRIBUCE

Je cesta výrobku od výrobce k zákazníkovi zahrnuje všechny činnosti nezbytné pro přemístění zboží od výrobce na místo, kde si ho mohou zákazníci koupit. Rozlišuje se podle formy mezičlánku na přímé a nepřímé.

FORMY PŘÍMÉ

Zboží se dostává přímo od výrobce k zákazníkovi (podnikoví prodejna, pekárna,..)

FORMY NEPŘÍMÉ

Při distribuci výrobku se velmi často využívají mezičlánky (maloobchod, velkoobchod)

 

FUNKCE DISTRIBUČNÍCH CEST

  • OBCHODNÍ – Skládá se z obchodních vztahů mezi výrobce, mezičlánkem a konečným zákazníkem.
  • LOGISTICKÁ – Ta zahrnuje dopravce, skladování a manipulaci se zbožím
  • PODPŮRNÁ – Mezi článkem se mohou podílet na třídění zboží, marketingovém průzkumu a propagaci.

 

INTENZITA PRODEJE

  • INTENZIVNÍ PRODEJ – týká se výrobku denní spotřeby, cílem je, aby spotřebitel výrobku mohl koupit v co největším počtu prodejen
  • SELEKTIVNÍ PRODEJ – zboží je nabízeno ve specializovaných prodejnách (sportovní oděvy)
  • VÝHRADNÍ PRODEJ – Týká se prodej luxusního a značkového zboží, jsou zde sladěny vysoké požadavky na umístění prodejny, vzhled prodejny a personál

 

PROPAGACE

Je forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím za účelem ovlivnění výrobku nebo služeb. Informuje, přesvědčuje nebo připomíná spotřebitelům vlastnosti a dostupnost produktu

PROPAGAČNÍ NÁSTROJE

  • Reklama
  • Podpora prodeje (dárky, ochutnávky,..)
  • Publicrelation (novinovázpráva)
  • Přímí marketing
  • Osobní prodej

 

REKLAMA

Je placená neosobní forma komunikace. Cílem reklamy je informovat spotřebitele a ovlivnit jeho nákupní chování. Každá reklama by měla vytvářet silnou značku, zvyšovat poptávku po výrobku, vytvářet dobré mínění o firmě.

  • Všeobecná reklama – cílem je zvyšovat agregátní poptávku po výrobcích bez rozdílu značky
  • Značková reklama – cílem je propagace výrobku či služby určité značky
  • Instituční reklama – cílem je tvorba pozitivního mínění o firmě v očích veřejnosti

 

FUNKCE REKLAMY

  • Informativní – reklama se snaží informovat o existenci výrobku nebo o slevy
  • Přesvědčovací – reklama spotřebitelům připomíná, že jejich oblíbený výrobek stále existuje a že si jej mohou koupit

 

Z hlediska reklamy rozlišujeme tyto zákl. druhy reklamních médií:

Periodický tisk (noviny): Patří mezi nejstarší prostředky rek. Sdělení, každý inzerát se musí zabývat především o strukturu čtenářů, o náklady -> počet vydaných tisků, počet předplatitelů, atd

Rozhlas: telekomunikační zařízení pro jednosměrný přenos zvuku na dálku. Reklama v rozhlase má svoje specifika, důležitá je volba rozhlasové stanice a také návaznost reklamy na předešlý a následný pořad, délka reklamy by neměla přesáhnout 30s. Výhodou je, že je levná a nevýhodou že působí pouze na sluch.

Televize: dálkový telekomunikační systém vysílání a přijímání televizního signálu (obrazu a zvuku). Reklamní sdělení u tohoto média je velice účinné. Televizní reklama je schopna oslovit miliony diváků.
Výhodou: působí na zrak a sluch současně, masovost (hodně lidí se na to dívá), hodně účinná
Nevýhodou: vysoká cena za vysílací čas, vysoké náklady na tvorbu reklamy, zákazníci mohou reklamu snadno vypnout, reklamy jdou v bloku za sebou takže se snižuje jejich účinnost

Exteriérová reklama: Exteriérová média zahrnují reklamní nosiče, které jsou umístěny na otevřených prostrancích a veřejných místech. Existuje mnoho možností a nosičů venkovních, např.:
– Billboard, venkovní nosiče na tramvajích a jiné veřejné dopravy, různé venkovní reklamní tabule, světelné projekce,.
Cílem veřejné reklamy je především upozornit na slevy a výprodeje, případně posílit značku

Internet: Na internet lze umístit produkt na firemních webových stránkách, včetně všech jeho vlastností. Prostřednictvím internetů firmy realizují distribuci svých výrobků.

💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.