Otázka: Marketingový mix
Předmět: Marketing
Přidal(a): Kirnik
MARKETINGOVÝ MIX
= soubor nástrojů, které má firma k dispozici pro oslovení zákazníků, distributorů a dodavatelů a pro povzbuzení poptávky a svých výrobcích.
Většina firem používá ZÁKLADNÍ MARKETINGOVÝ MIX- který se zakládá ze čtyř nástrojů, které označujeme ,, 4P „
- VÝROBEK- PRODUCT
- CENA- PRICE
- DISTRIBUCE- PLACE
- PROPAGACE- PROMOTION
Existuje také rozšířený marketingový mix, kde mohou být další nástroje- např. lidé, procesy
Všechny nástroje marketingového mixu jsou stejně důležité a musí být sladěny.
- PPRODUCT: zabýváme se: kvalitou, obalem, vzhledem, designem, značkou, servisem, složkami -> výrobkový mix
- PRICE: tvorba cen, cenová strategie, slevy, druhy cen -> cenový mix
- PLACE: distribuční cesty, distribuční kanály, druhy -> distribuční mix
- PROMOTION: reklama, osobní prodej, podpora prodeje, přímý marketing
- PUBLICRELATIONS (PR) = vztahy s veřejností -> propagační mix
VÝROBEK
- Je to cokoliv, co můžeme nabídnout na trh, co si získá zákazníka a slouží k uspokojení jeho potřeb (statek, služby, informace, program, osobnost)
- Každý výrobek je charakterizován třemi faktory:
- FUNKČNOST: schopnost vykonávat určitou činnost
- ÚČINNOST: míra dosažení funkčnosti v závislosti na kvalitě
- VZHLED: Estetický dojem, který má vyvolat u zákazníka zájem.
Význam faktorů–
- U některých výrobků nehraje vzhled roli (benzín, ropa, chemikálie, léky)
- U některých výrobků musí být všechny tři faktory (elektronika, oblečení, auto, nábytek, telefon)
- Pro některé výrobky je vzhled nejdůležitější (oblečení, šperky, obrazy)
Členění výrobků
a) SPOTŘEBNÍ ZBOŽÍ:
- Běžné- pečivo, potraviny, pití, jízdenka
- Zvláštní- oblečení, elektronika, nábytek
- Speciální (luxusní)- dům ,loď, auto, kožešiny, šperky
b) SLUŽBY
- Samostatné- kadeřník, kosmetička
- Doprovodné- firma poskytuje služby k tomu co si koupíme
- Kapitálové statky- nakupují firmy pro další zpracování nebo výrobu. Suroviny (drahé kovy), náhradní díly, stroje a zařízení