Otázka: Marketingový plán a reklama
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): stepa-eko
MARKETING = nauka o trhu
- – základem marketingu je poznání trhu a práce s ním
- – provádí se zde činnosti označované jako průzkum trhu
- – pro uskutečnění všech funkcí podniku má zásadní význam zjistit potřeby a přání zákazníků, tyto potřeby ovlivňovat a co nejlépe je uspokojovat tak, aby byly vhodným způsobem dosaženy cíle firmy (zisk)
- – skrývá se zde obrovský ucelený systém, je to proces vedoucí k dosažení cíle firmy
- – od plánování až po prodej
Úlohy marketingu
- – plánování, průzkum trhu, konkurence (zjistit silné X slabé stránky)
- – znalost zákazníka (propojeno s jinými obory – sociologie, psychologie)
- – předvídat, rozhodování o investiční činnosti
- – reklama, distribuce
MARKETINGOVÝ PLÁN
- – marketingový plán představuje soubor konkrétních opatřeních nutných pro úspěšnou realizaci marketingové strategie
- – plány a cíle podniku jsou testovány a měřeny výzkumy trhu, proto je důležité, aby každá strategie podniku měla měřitelný cíl.
- – marketingové strategie jsou dynamické a interaktivní, jsou vlastní každému podniku
Měl by obsahovat:
- ® celkové shrnutí – představení firmy a oblasti jejího podnikání, hlavní cíle a strategie- období cílů, pro které je plán připravován
- ® situační analýza – rozbor současného stavu podnikání- marketingový výzkum (např. SWOT analýza)
- ® marketingové cíle – budoucí stav firmy- cíle musejí být měřitelné a vyhodnotitelné
- ® marketingová strategie – jak se do cílového stavu firma dostane, produkty a služby- výhody ale i nevýhody, způsob nabídky produktů a služeb, ceny, propagace, konkurenční výhody
- ® akční programy – co, cíle, zodpovědnost, časový plán, očekávané náklady
- ® rozpočet – očekávané náklady a tržby (např. z prostoru pro reklamu u dané firmy jiné firmě)
- ® systém měření a kontroly – co se bude kontrolovat, jak se bude kontrolovat, kdo bude kontrolovat, kdy bude kontrolovat
- ® přílohy– např. tabulky, výsledky marketingových výzkumů, organizační schémata apod.
Marketingový plán by měl odpovídat na následující otázky:
- Kde? – možnosti firmy (okolí, podmínky)
- Kam? – jaké máme cíle, kam směřujeme
- Jak? – jaké používáme strategie
- Kdy? – pořadí jednotlivých aktivit
- Kdo? – kdo bude za co zodpovědný
- Za kolik? – určení finančních prostředků
PROPAGACE VÝROBKU
- – je forma komunikace mezi podávajícím a kupujícím, jejímž cílem je větší prodej výrobku nebo služby
Propagace se skládá z:
- 1) podpory prodeje
- 2) reklamy
- 3) prodejního personálu
- 4) vztahy s veřejností
- 5) přímý marketing
1) Podpora prodeje
- – zahrnuje široký sortiment krátkodobých motivačních nástrojů jako např. vzorky, kupóny k odběru zboží se slevou, možnost výrobek vyzkoušet zdarma, ochutnávky, výstavky zboží a jeho předvádění atd.
- – patří sem i firemní propagace v podobě reklamních předmětů, prodejních soutěží atd.
2) Reklama
- – je neosobní forma propagace uskutečňovaná prostřednictvím placených medií jako noviny, časopisy, rozhlas, televize, reklamní tabule, plakáty, výlohy atd.
- – velkou výhodou je masovost těchto médií a rychlost působení na široký okruh potencionálních zákazníků
- – různé druhy reklamy jsou různě finančně nákladné (nejdražší – reklamní spot v televizi)
1. Cíl naší reklamy – představení nového výrobku, pouhé připomenutí výrobku, přesvědčení o potřebě, srovnání s konkurencí
Typy reklamy:
- ® primární – reklama výrobku
- ® selektivní – propaguje značku
- ® institucionální – je zaměřena na vytvoření pozitivní představy o firmě
2. Co chci sdělit – prezentace předností produktů
- – co, z toho zákazník bude mít, důvod ke koupi
- – dbá se důvěryhodnost, zapojení známých osobností, odborníků i „lajků“, city emoce, humor
3. Peníze – určení výše rozpočtu na reklamu
- – několik metod, podle:
- ® konkurence (alespoň tolik, co konkurence)
- ® procentem z prodeje (buď z předprodeje, plánovaného prodeje nebo zkušeností z minulého období)
- ® součet jednotlivých položek reklamního projektu
Vhodné médium – podle finančních možností a zaměření reklamy rozhodneme o typu média
a) televize + výhody = obraz i zvuk, masová rozšířenost (dle programu lze vybrat cílovou skupinu zákazníků)
- – nevýhody = drahé, časté přepínání
b) internet + výhody = velká rozšířenost (dostupnost), moderní technologie (zasílání reklamy, vlastní stránky)
- – nevýhody- bezpečnost
c) tisk
- ® denní tisk + výhody- levnější, rozšířenost, rychlost
- – nevýhody- životnost, obtížnější zacíleni skupin lidí
- ® časopisy – vyšší životnost než u denního tisku, přesnější zacílení na zákazníky
d) billboardy – plakáty, venkovní reklamy
3) Prodejní personál
- – vyškolený a schopný prodejní personál je nejlepší formou osobní propagace
- – nevýhodou je poměrně úzký okruh zákazníků, které je tento personál schopen ovlivnit
- – výhodou je vyšší pravděpodobnost úspěchu
4) Vztahy s veřejností
- – hlavním úkolem je vytvářet příznivé podvědomí o firmě, pozitivní vztah k firmě
- – nástroji jsou publikace, akce, zprávy, projevy, články v novinách, rozhovory v televizi, projevy na veřejnosti
- – větší firmy mají své vlastní tiskové mluvčí
5) Přímý marketing
- – je způsob marketingové komunikace, při které se oslovují zákazníci přímým adresním oslovením (např. e-mailem, poštou, telefonicky nebo i osobně).
- – přímý marketing se od ostatních marketingových nástrojů liší tím, že se zaměřuje na oslovení pečlivě vybraných (konkrétních) zákazníků- cílem je získat okamžitou odezvu a budovat dlouhotrvající vztahy s klienty
- – ke komunikaci využívají marketéři databáze s informacemi o klientech.
Další podobné materiály na webu: