Motivace a vedení lidí (řízení lidí) – otázka z managementu

 

Otázka: Motivace a vedení lidí (řízení lidí)

Předmět: Management

Přidal(a): Verunka S.

 

 

 

Motivace a vedení lidí (řízení lidí)

  • je hlavní náplň práce managerů na všech úrovních
  • schopnost vést, motivovat a stimulovat lidi ke kvalitnímu plnění cílů
  • zahrnuje 2 procesy:
    • motivace: poskytování důvodů pracovníkům, proč pracovat nejlépe
    • vedení lidí: snaha ukázat podřízeným, jak práci udělat

 

Motivace

pozitivní motivace

  • je dána pozitivním postojem
  • dává pocit uspokojení práce
  • je účinnější, vede k tomu, že zaměstnanec chce dělat sám úkoly

 

negativní motivace

  • spočívá v obavě před trestem, využívá se u netvůrčích zaměstnání

 

motivační faktory:

  • hmotné (mzda, peněžité i nepeněžité)
  • nehmotné (srážka ze mzdy, pokuty) – působí na psychiku
  • pozitivní hmotné: pochvaly

 

Motivace je dána potřebami člověka

  1. Maslow
    • vycházel z toho, že potřeby člověka nejsou uspořádané, a tak je uspořádal do pyramidy
    • tato teorie vychází z předpokladu, že člověk musí uspokojit potřeby na nižší úrovni a pak nejvyšší (zajištění rodiny, zajištění snesitelných pracovních podmínek,…)
  2. zajištění rodiny, snesitelných pracovních podmínek
  3. zdravotní a sociální pojištění, existenční jistota, bezpečí
  4. mezilidské vztahy na pracovišti
  5. získat společenské uznání, pochvaly, povýšení
  6. ztotožnění práce s koníčkama (zájmy)

 

Vedení lidí

  • při řízení uplatňuje řídící pracovník různý styl řídící práce, který je závislý na jeho vlastnostech, osobních postojích a návycích, konkrétní situaci, kterou má řešit, a koho má řídit

 

Styly vedení lidí:

  • autokratický styl
    • vedoucí pracovník rozhoduje sám bez ohledu na náměty (návrhy) podřízených; vydává příkazy podřízeným a detailně neustále kontroluje, jestli byly splněny; má určitý odstup od podřízených
    • tento styl je typický pro armádu; uplatňuje se zejména tam, kde podřízení nechtějí práci, nebo o práci nepřemýšlejí a potřebují přesně pokyny, co mají dělat+ situace s rychlými rozhodnutími (není čas radit si s kolektivem)

 

  • demokratický styl
    • bere ohled na názory podřízených; o problémech se s nimi diskutuje, ale konečné slovo má vedoucí pracovník; kontroluje splnění svého rozhodnutí
    • podřízení musí mít zájem o práci; musí o ní přemýšlet
    • projektování, marketingové činnosti
    • vedoucí pohlíží na spolupracovníky jako na partnery; zapojuje je do rozhodování

 

  • liberální styl
    • pracovník (manager) přebírá funkci konzultanta; většinou nepoužívá přímé řídící příkazy; vytváří podmínky pro nápady pracovníků a svůj názor poskytuje, pokud je na něj tázán; umožňuje tvořivou realizaci pracovníků
    • uplatní se to tam, kde tvůrčí řídící pracovníci, kteří mají s vysokoškolským vzděláním velkou motivaci k práci
    • výzkumná pracoviště; úkolem vedoucího je vytvářet podmínky pro práci, organizovat týmovou spolupráci a směřovat podřízené k naplnění cílů podniku






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: