Otázka: Motivace a vedení lidí (řízení lidí)
Předmět: Management
Přidal(a): Verunka S.
Motivace a vedení lidí (řízení lidí)
- je hlavní náplň práce managerů na všech úrovních
- schopnost vést, motivovat a stimulovat lidi ke kvalitnímu plnění cílů
- zahrnuje 2 procesy:
- motivace: poskytování důvodů pracovníkům, proč pracovat nejlépe
- vedení lidí: snaha ukázat podřízeným, jak práci udělat
Motivace
pozitivní motivace
- je dána pozitivním postojem
- dává pocit uspokojení práce
- je účinnější, vede k tomu, že zaměstnanec chce dělat sám úkoly
negativní motivace
- spočívá v obavě před trestem, využívá se u netvůrčích zaměstnání
motivační faktory:
- hmotné (mzda, peněžité i nepeněžité)
- nehmotné (srážka ze mzdy, pokuty) – působí na psychiku
- pozitivní hmotné: pochvaly
Motivace je dána potřebami člověka
- Maslow
- vycházel z toho, že potřeby člověka nejsou uspořádané, a tak je uspořádal do pyramidy
- tato teorie vychází z předpokladu, že člověk musí uspokojit potřeby na nižší úrovni a pak nejvyšší (zajištění rodiny, zajištění snesitelných pracovních podmínek,…)
- zajištění rodiny, snesitelných pracovních podmínek
- zdravotní a sociální pojištění, existenční jistota, bezpečí
- mezilidské vztahy na pracovišti
- získat společenské uznání, pochvaly, povýšení
- ztotožnění práce s koníčkama (zájmy)
Vedení lidí
- při řízení uplatňuje řídící pracovník různý styl řídící práce, který je závislý na jeho vlastnostech, osobních postojích a návycích, konkrétní situaci, kterou má řešit, a koho má řídit
Styly vedení lidí:
- autokratický styl
- vedoucí pracovník rozhoduje sám bez ohledu na náměty (návrhy) podřízených; vydává příkazy podřízeným a detailně neustále kontroluje, jestli byly splněny; má určitý odstup od podřízených
- tento styl je typický pro armádu; uplatňuje se zejména tam, kde podřízení nechtějí práci, nebo o práci nepřemýšlejí a potřebují přesně pokyny, co mají dělat+ situace s rychlými rozhodnutími (není čas radit si s kolektivem)
- demokratický styl
- bere ohled na názory podřízených; o problémech se s nimi diskutuje, ale konečné slovo má vedoucí pracovník; kontroluje splnění svého rozhodnutí
- podřízení musí mít zájem o práci; musí o ní přemýšlet
- projektování, marketingové činnosti
- vedoucí pohlíží na spolupracovníky jako na partnery; zapojuje je do rozhodování
- liberální styl
- pracovník (manager) přebírá funkci konzultanta; většinou nepoužívá přímé řídící příkazy; vytváří podmínky pro nápady pracovníků a svůj názor poskytuje, pokud je na něj tázán; umožňuje tvořivou realizaci pracovníků
- uplatní se to tam, kde tvůrčí řídící pracovníci, kteří mají s vysokoškolským vzděláním velkou motivaci k práci
- výzkumná pracoviště; úkolem vedoucího je vytvářet podmínky pro práci, organizovat týmovou spolupráci a směřovat podřízené k naplnění cílů podniku
Další podobné materiály na webu: