Otázka: Náklady, výnosy, hospodářský výsledek
Předmět: Účetnictví, Ekonomie
Přidal(a): skobliis + Anonym
Aktiva = je pojem, který označuje majetek podniku či hospodářské prostředky.
- Pojmem majetek – souhrn všech věcí, peněz, pohledávek a jiných majetkových hodnot, které patří podnikateli a slouží k podnikání.
Členění aktiv:
- Dlouhodobý majetek
- Oběžný majetek
Pasiva = je pojem, který označuje veškerý kapitál podniku (vlastní a cizí zdroje)
Členění pasiv:
- Vlastní
- Cizí
Náklady
- Vyjadřují v penězích spotřebu majetku a cizích výkonů (včetně práce pracovníků), př: spotřeba materiálu, energie, odpisy dm
- Zkrátka, náklady jsou vše, co musíme utratit, abychom mohli fungovat a vyrábět
Podle potřeby zjišťování HV členíme náklady na:
- Provozní: Pravidelně se opakující činnost
- Finanční: Finanční operace (úroky)
Finanční dělíme dále:
Podle druhu (ekonomicky stejnorodých skupin)
- Materiálové (spotřeba mat., paliv)
- Mzdové (mzdy, náklady na SP a ZP placené zaměstnavatelem)
- Finanční (pokuty)
- Nemateriálové (cestovné, nájemné)
Podle účelu
Přímé – přímo přiřaditelné předmětu / 1 výrobek př. tuna oceli
- Přímý materiál = tvoří podstatu výrobku, např. tkanina při výrobě kalhot
- Přímé mzdy = přímo souvisí se zhotovením výrobku, např. mzdy výrobních dělníků
- Ostatní přímé náklady = souhrn různých nákladových položek, např. další složky materiálu, spotřeba energie výrobních strojů, odpisy výrobních strojů apod.
Nepřímé – nelze přímo přiřadit, jsou společné s více / př. mzdy, propagace
- Výrobní režie = např. spotřeba vody, el. energie (k jiným účelům, než je výroba), odpisy majetku, který není používán přímo k výrobě, mzdy techniků apod.
- Správní režie = obdoba výrobní, ale souvisí se správou podniku jako celku, např. mzdy managementu, administrativních pracovníků, účty za telefon, datové přenosy
Podle závislosti na objemu prováděných výkonů
- Variabilní – mění se v závislosti na objemu výrobku
- Fixní – nemění se
Další členění nákladů:
- Investiční náklady – Capex – zařazují se do majetku
- Provozní náklady – Opex, například mzdy, energie
Manažerské pojetí nákladů
- Oportunitní (alternativní) náklady
- Explicitní náklady
- Implicitní náklady
- Relevantní náklady
- Irelevantní náklady
Utopené náklady (sunk cost)
- Jsou to ty náklady, které člověk nese, ať se rozhodne pro kteroukoli z volených možností.
- Příklad:
- Pan Růžička postavil vilu za 5mil. Kč, ale postavili před ní dálnici, a tudíž jí chce pan Růžička prodat, nejlepší nabídka je však 3mil.Kč. – 5 mil.Kč utopené náklady
Náklady příležitosti
- Nákladem je obětovaný výnos nebo obětovaný užitek, který bychom mohli získat v jiné příležitosti, náklady příležitosti jsou vždy náklady druhé nejlepší příležitosti
Nákladový a marketingový přístup k ceně
Nákladový přístup k ceně
- Nejčastější metodou je – tzv. metoda stanovení ceny přirážkou.
- K celkovým nákladům na produkt přičte přirážka neboli marže.
Marketingové přístupy k tvorbě cen
- Hodnotově orientovaná tvorba cen
- Tato metoda tvorby cen je založená na vnímání hodnoty produktu kupujícím, nikoliv prodávajícím.
- Poptávkově orientovaná tvorba cen
- Stanovení ceny podle konkurence
Výnosy
- Peněžní částky, které podnik získal ze všech svých činností
Členíme:
Podle vzniku
- Prvotní – jsou zachycovány v okamžiku jejich vzniku – například tržby, úroky
- Druhotné – vznikají se stykem s jinými hospodářskými středisky v podniku
Podle stanovení základu daně
- Daňové
- Nedaňové
Podle druhu:
- Vlastní prodané
- Zboží
- Poskytnuté služby
Podle potřeby zjišťování HV:
- Provozní – pravidelně opakující
- Finanční – Finanční operace
- Mimořádné
Možnosti snižování nákladů
- Úspora fixních nákladů – například zavedení vícesměnných provozů, plné využití výrobních kapacit
- Zvýšení efektivity práce – například snížením zmetkovosti
- Ostatní úspory – například za energii, využitím množstevních slev, nové smlouvy na tel. Operátora, na marketing, pojištění
- Outsourcing – přenechání určité činnosti externí firmě, např. provoz IT, účetnictví
- Úspora personálních nákladů – snižování mezd, snižování počtu zaměstnanců, omezování benefitů pro zaměstnance
Možnosti zvyšování výnosů
- Spokojenost zákazníků, růst poptávky, zvyšování objemu prodeje
- Změny struktury sortimentu vyráběných výrobků
- Zavádění nových konkurenceschopných výrobků
- Stanovení vhodné výše ceny
Hospodářský výsledek
- je součástí učetní závěrky (31. 12)
- zjišťujeme porovnáním nákladů a výnosů a má podobu jako:
- zisk
- ztráta
- nulový výsledek
Dělení:
Provozní:
- pravidelně opakující
Finanční:
- porovnání finančních nákladů a výnosů
- důležité pro hospodaření podniku
- důležité pro akcionáře a majitele
Význam zjišťovaní hospodářského výsledku
- posouzení hospodaření podniku
- podkladem zjišťování daně z příjmu (podle zisku)
- akcionáře, banky toto zajímá
Kalkulace nákladů
- Kalkulace – výpočetní postupy pro stanovení nákladů na kalkulační jednici
Typový kalkulační vzorec:
- přímý materiál (vlastní náklady výroby)
- přímé mzdy (vlastní náklady výroby)
- výrobní režie (vlastní náklady výroby)
+
- správní režie (vlastní náklady výnosu)
- odbytové náklady (propagace) (úplné vlastní náklady výkonu)
- zisk (přiměřený) (výrobní cena)
- obchodní nebo odbytové přirážky, srážky (DPH, množstevní sleva) (prodejní cena)
Dělení kalkulace:
- Předběžná – předpokládané náklady na jednici před provedením výkonu technickohospodářských norem, případně podle výroby, odhadem
- Výsledná – skutečné náklady až po dokončení výkonu, vychází z účetnictví
Metody kalkulace
Kalkulace přímá:
- prostým dělením – v jednoduché výrobě, vyrábí se jeden výrobek (cementárny), režijní náklady se vydělí objemem výroby
- přímá dělením poměrových čísel, používá se v podnicích které vyrábějí několik druhů stejnorodých výrobků stejným technologickým postupem, které se liší velikostí, hmotností, jakostí, pracností. Jeden z výrobků se volí jako základní
Režijní náklady se rozpočítávají pomocí poměrových čísel
Náklady – 500 000,-
Výrobek / režijní náklady
- 1. poměr č. 1 / 250 000,-
- 2. poměr č. 0,4 (250 000 x 0,4) / 100 000,-
- 3. poměr č. (0,6/2)( 250 000 x 0,6) / 150 000,-
- 500 000 : 2 = 250 000