Náklady, výnosy, hospodářský výsledek (2)

 

   Otázka: Náklady, výnosy, hospodářský výsledek

   Předmět: Účetnictví, Ekonomie

   Přidal(a): skobliis + Anonym

 

 

Aktiva = je pojem, který označuje majetek podniku či hospodářské prostředky.

  • Pojmem majetek – souhrn všech věcí, peněz, pohledávek a jiných majetkových hodnot, které patří podnikateli a slouží k podnikání.

 

Členění aktiv:

  • Dlouhodobý majetek
  • Oběžný majetek

 

Pasiva = je pojem, který označuje veškerý kapitál podniku (vlastní a cizí zdroje)

 

Členění pasiv:

  • Vlastní
  • Cizí

 

Náklady

  • Vyjadřují v penězích spotřebu majetku a cizích výkonů (včetně práce pracovníků), př: spotřeba materiálu, energie, odpisy dm
  • Zkrátka, náklady jsou vše, co musíme utratit, abychom mohli fungovat a vyrábět

 

Podle potřeby zjišťování HV členíme náklady na:

  • Provozní: Pravidelně se opakující činnost
  • Finanční: Finanční operace (úroky)

 

Finanční dělíme dále:

Podle druhu (ekonomicky stejnorodých skupin)

  • Materiálové (spotřeba mat., paliv)
  • Mzdové (mzdy, náklady na SP a ZP placené zaměstnavatelem)
  • Finanční (pokuty)
  • Nemateriálové (cestovné, nájemné)

 

Podle účelu

Přímé – přímo přiřaditelné předmětu / 1 výrobek př. tuna oceli

  • Přímý materiál = tvoří podstatu výrobku, např. tkanina při výrobě kalhot
  • Přímé mzdy = přímo souvisí se zhotovením výrobku, např. mzdy výrobních dělníků
  • Ostatní přímé náklady = souhrn různých nákladových položek, např. další složky materiálu, spotřeba energie výrobních strojů, odpisy výrobních strojů apod.

Nepřímé – nelze přímo přiřadit, jsou společné s více / př. mzdy, propagace

  • Výrobní režie = např. spotřeba vody, el. energie (k jiným účelům, než je výroba), odpisy majetku, který není používán přímo k výrobě, mzdy techniků apod.
  • Správní režie = obdoba výrobní, ale souvisí se správou podniku jako celku, např. mzdy managementu, administrativních pracovníků, účty za telefon, datové přenosy

 

Podle závislosti na objemu prováděných výkonů

  • Variabilní – mění se v závislosti na objemu výrobku
  • Fixní – nemění se

 

Další členění nákladů:

  • Investiční náklady – Capex – zařazují se do majetku
  • Provozní náklady – Opex, například mzdy, energie

 

Manažerské pojetí nákladů

  • Oportunitní (alternativní) náklady
  • Explicitní náklady
  • Implicitní náklady
  • Relevantní náklady
  • Irelevantní náklady

 

Utopené náklady (sunk cost)

  • Jsou to ty náklady, které člověk nese, ať se rozhodne pro kteroukoli z volených možností.
  • Příklad:
  • Pan Růžička postavil vilu za 5mil. Kč, ale postavili před ní dálnici, a tudíž jí chce pan Růžička prodat, nejlepší nabídka je však 3mil.Kč. – 5 mil.Kč utopené náklady

 

 Náklady příležitosti

  • Nákladem je obětovaný výnos nebo obětovaný užitek, který bychom mohli získat v jiné příležitosti, náklady příležitosti jsou vždy náklady druhé nejlepší příležitosti

  

Nákladový a marketingový přístup k ceně

Nákladový přístup k ceně

  • Nejčastější metodou je – tzv. metoda stanovení ceny přirážkou.
  • K celkovým nákladům na produkt přičte přirážka neboli marže.

 

Marketingové přístupy k tvorbě cen

  • Hodnotově orientovaná tvorba cen
  • Tato metoda tvorby cen je založená na vnímání hodnoty produktu kupujícím, nikoliv prodávajícím.
  •  Poptávkově orientovaná tvorba cen
  • Stanovení ceny podle konkurence

 

Výnosy

  • Peněžní částky, které podnik získal ze všech svých činností

 

Členíme:

Podle vzniku

  • Prvotní – jsou zachycovány v okamžiku jejich vzniku – například tržby, úroky
  • Druhotné – vznikají se stykem s jinými hospodářskými středisky v podniku

 

Podle stanovení základu daně

  • Daňové
  • Nedaňové

 

Podle druhu:

  • Vlastní prodané
  • Zboží
  • Poskytnuté služby

 

Podle potřeby zjišťování HV:

  • Provozní – pravidelně opakující
  • Finanční – Finanční operace
  • Mimořádné

 

Možnosti snižování nákladů

  • Úspora fixních nákladů – například zavedení vícesměnných provozů, plné využití výrobních kapacit
  • Zvýšení efektivity práce – například snížením zmetkovosti
  • Ostatní úspory – například za energii, využitím množstevních slev, nové smlouvy na tel. Operátora, na marketing, pojištění
  • Outsourcing – přenechání určité činnosti externí firmě, např. provoz IT, účetnictví
  • Úspora personálních nákladů – snižování mezd, snižování počtu zaměstnanců, omezování benefitů pro zaměstnance

 

Možnosti zvyšování výnosů

  • Spokojenost zákazníků, růst poptávky, zvyšování objemu prodeje
  • Změny struktury sortimentu vyráběných výrobků
  • Zavádění nových konkurenceschopných výrobků
  • Stanovení vhodné výše ceny

 

Hospodářský výsledek 

  • je součástí učetní závěrky (31. 12)
  • zjišťujeme porovnáním nákladů a výnosů a má podobu jako:
    • zisk
    • ztráta
    • nulový výsledek

 

Dělení:

Provozní:

  • pravidelně opakující

 

Finanční:

  • porovnání finančních nákladů a výnosů
  • důležité pro hospodaření podniku
  • důležité pro akcionáře a majitele

 

Význam zjišťovaní hospodářského výsledku

  • posouzení hospodaření podniku
  • podkladem zjišťování daně z příjmu (podle zisku)
  • akcionáře, banky toto zajímá

 

Kalkulace nákladů

  • Kalkulace – výpočetní postupy pro stanovení nákladů na kalkulační jednici

 

Typový kalkulační vzorec: 

  • přímý materiál (vlastní náklady výroby)
  • přímé mzdy (vlastní náklady výroby)
  • výrobní režie (vlastní náklady výroby)

+

  • správní režie (vlastní náklady výnosu)
  • odbytové náklady (propagace) (úplné vlastní náklady výkonu)
  • zisk (přiměřený) (výrobní cena)
  • obchodní nebo odbytové přirážky, srážky (DPH, množstevní sleva) (prodejní cena)

 

Dělení kalkulace:

  • Předběžná – předpokládané náklady na jednici před provedením výkonu technickohospodářských norem, případně podle výroby, odhadem
  • Výsledná – skutečné náklady až po dokončení výkonu, vychází z účetnictví

 

Metody kalkulace

Kalkulace přímá:

  • prostým dělením – v jednoduché výrobě, vyrábí se jeden výrobek (cementárny), režijní náklady se vydělí objemem výroby
  • přímá dělením poměrových čísel, používá se v podnicích které vyrábějí několik druhů stejnorodých výrobků stejným technologickým postupem, které se liší velikostí, hmotností, jakostí, pracností. Jeden z výrobků se volí jako základní

 

Režijní náklady se rozpočítávají pomocí poměrových čísel

Náklady – 500 000,-

Výrobek / režijní náklady

  • 1. poměr č. 1 / 250 000,-
  • 2. poměr č. 0,4 (250 000 x 0,4) / 100 000,-
  • 3. poměr č. (0,6/2)( 250 000 x 0,6) / 150 000,-
  • 500 000 : 2 = 250 000
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!