Obchodní činnost – maturitní otázka

Proč je zakázané kopírování? 💾 Stáhnout materiálVIP členstvíNahlásit chybu

ekonomie

 

Téma: Obchodní činnost

Předmět: Ekonomie

Přidal(a): Anna

 

VÝZNAM OBCHODU V NÁRODNÍM HOSPODÁŘSTVÍ

  • Zabezpečení potřeb konečného spotřebitele
  • Hlavní cíl = zisk a nákup za účelem dalšího prodeje
  • PRODEJNÍ CESTY
    • Způsob, jak se zboží dostane od výrobce ke spotřebiteli
    • Přímý prodej
      • Výrobce -> spotřebitel (např. Zakázková výroba)
    • Nepřímý prodej
      • Výrobce -> maloobchod -> spotřebitel
        • Zboží s krátkou dobou trvanliVOsti (např. PečiVO, maso..)
      • Výrobce -> velkoobchod -> maloobchod -> spotřebitel
        • Zboží s dlouhou dobou trvanliVOsti (např. S kancelářským zbožím, kuchyňským nádobím..)
      • Zahraniční výrobce -> zahraniční VO => VO -> MO -> spotřebitel (Např. DoVOz ze zahraničí)
    • Obchod = prostředník mezi výrobou a spotřebou
      • Přetváří výrobní sortiment na spotřební
      • Hlavní činnost = obchodní činnost
      • Rozdělení: VELKOOBCHOD A MALOOBCHOD

 

VELKOOBCHOD A MALOOBCHOD

1) VELKOOBCHOD

  • Mezičlánek mezi výrobci a maloobchodem, není určen pro koncového zákazníka
  • Funkce VO:
    • PřetVOření výrobního sortimentu na spotřební (výrobek => zboží)
    • TVOrba zásob pro okamžité dodávky pro MO
    • Skladování velkého množství zboží -> efektivnější a MO nemusí budovat velké sklady
    • Zpracování zboží (např. Pražení kávy, dozrávání oVOce, sušení oVOce..)
    • Informace pro MO (např. O novinkách)
    • MOhou provádět i úpravy zboží (balírny, sušárny, …)
  • Rozdělení VO:
    • Smíšené (např. Makro)
    • Specializované (např. VO s nábytkem)
      • Prodej na základě objednávky × písemné smlouvy
    • Druhy VO:
      • SAMOOBSLUŽNÝ VO (CASH AND CARRY)
        • Neposkytuje žádné služby
        • MO si zboží vybere, zaplatí a odveze
        • Např. Makro
      • ROZVÁŽKOVÁ SLUŽBA (DODÁVKOVÝ VO)
        • Zabezpečuje dopravu do MO prodejen na základě objednávky
        • Často zboží, které rychle podléhá zkáze
      • VO S REGÁLOVOU SLUŽBOU
        • Spolupráce VO a MO
        • V maloobchodních prodejnách zboží velkoobchodu
        • Inkasuje od MO pouze za prodané zboží, neprodané zboží náleží majetku VO
      • ZÁSILKOVÝ VO
        • Na základě katalogů, které rozesílá do prodejen MO

2) MALOOBCHOD

  • Prodej zboží konečnému zákazníkovi
  • Mohou být:
    • Smíšené (menší potravinářské prodejny, které vedou i drogistické zboží)
    • Specializované (zaměřují se na určité druhy zboží), např. Železářství, nábytek, …
    • Supermarkety (převažuje potravinářské zboží) a hypermarkety (i nepotravinářské zboží)
    • Obchodní domy (široký sortiment pod jednou střechou) a obchodní centra (více samostatných prodejen)
    • Diskontní prodejny (často se prodává přímo z palet)
    • Vlastní prodejny (jsou v majetku výrobce a prodávají jeho výrobky)
    • Pojízdné prodejny, automaty, stánkový prodej, …
  • PULTOVÉ
    • Odborníci za pultem, menší počet krádeží, velké fronty
    • Např. lékarny, zlatnictví, řeznictví, …
  • SAMOOBSLUŽNÉ
    • Menší fronty, větší možnost výběru, větší riziko krádež
  • PRŮBĚH OBCHODNÍ ČINNOSTI V MALOOBCHODĚ

NÁKUP ZBOŽÍ

  • Na základě průzkumu poptávky a statistiky se odhadne zájem o jednotlivé druhy zboží
  • Poté proběhne objednání, převzetí, přejímka zboží a jeho skladování

PRODEJ ZBOŽÍ

  • Příprava zboží k prodeji
  • Vystavení a nabízení zboží – vychází ze znalosti psychologie zákazníků
  • Obsluha zákazníka – způsob je dán formou prodeje
  • Výdej zboží
  • Při prodeji v obchodě se nabývá vlastnické právo převzetím koupené věci
  • V případě samoobslužného prodeje až zaplacením kupní ceny
  • Pokud se zboží kupuje na dálku, stane se kupující vlastníkem ve chvíli, kdy mu ho dopravce předá

 

STANOVENÍ CEN

  • Cena = náklady + zisk
  • V obchodech hlavní položkou nákladů nákupní cena zboží
  • 2 přístupy kalkulace ceny:
    • Obchodní přirážka (marže)

PRODEJNÍ CENA = NÁKUPNÍ CENA + MARŽE

  • obchodní marže musí pokrýt náklady prodejce (náklady na skladování, elektřiny, mzdy..)
  • musí zajistit i dostatečný zisk !
  • Rabat

DOPORUČENÁ CENA – RABAT = NÁKUPNÍ CENA OBCHODU

  • výrobce stanoví doporučenou cenu
  • často u knih, učebnic..
  • Aukce
    • Veřejná dražba, může probíhat i na internetu (Aukro)

 

OCHRANA SPOTŘEBITELE

  • Zákon na ochranu spotřebitele
  • Občanský zákoník
  • Právo na bezpečnost
    • Garance zdravotní nezávadnosti
  • Právo na informovanost
    • Informace o výrobku
      • Vlastnosti výrobku
      • Jak výrobek používat
      • Možná nebezpečí
    • Viditelné a srozumitelné označení
      • Vlastnosti zboží (složení, technické parametry, hmotnost, datum spotřeby..)
      • Ceny
    • Informace o podmínkách reklamace
      • Musejí být v každé provozovně
    • Reklamace
      • Zjevné vady
        • Sepsání protokolu o vadách
      • Skryté vady
      • Lhůta 24 měsíců
        • Nevztahuje se na vady vzniklé běžným používáním
        • Prvních 6 měsíců nemusí kupující prokazovat, kdy vada vznikla
        • Musí být vyřízena do 30 dnů ! (bezplatnou opravou, výměnou, vrácením peněz)
    • Nekalé obchodní praktiky
      • Pokud prodávající postupuje vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a ovlivní ho tak, že spotřebitel učiní rozhodnutí, které by jinak neučinil
      • Klamavé
        • Nepravdivé informace o zboží
      • Agresivní
        • Reklamy pro děti, psychický nátlak, nevyžádané e-maily
      • Cenové triky
        • Přeškrtnutá cena nahrazena novou – starou si mohl vymyslet a prodává za běžnou
        • Větší výhodnější balení – není výhodnější jak balení menší

 

KUPNÍ SMLOUVA

  • Smlouva mezi kupujícím a prodávajícím × odběratelem a dodavatelem
  • Může být:
    • Ústní
    • Písemná
    • Elektronická
  • Zjednodušená forma = objednávka
  • Právní smlouva – např. Nemovitosti..
    • Obsahuje všeobecné podmínky (např. Reklamace, odstoupení od smlouvy, penále..)
      • IČ, DIČ, sídlo, datum, ujednání o ceně, předmět smlouvy, podpisy, dodací a platební podmínky..
    • Podstatné náležitosti KS:
      • Identifikační údaje a názvy obou stran
      • Popis zboží – druh, jakost, množství, balení
      • Cena
      • Dodací a platební podmínky
  •  V KS se zahraničním zákazníkem se důkladněji upravuji platební a dodací podmínky
  • Platební podmínky
    • Kdo komu bude platit
    • Místo placení
    • Měna
    • Doba splatnosti
    • Způsob placení

 

ZAHRANIČNÍ OBCHOD

  • Směna, kterou provádějí PO a FO přes hranice daného státu
  • Nákupy a prodeje mohou provádět podniky samy nebo mohou využívat služeb podniků, které se specializují na nákupy ze zahraničí a prodeje do zahraničí
  • Předmět zahraničního obchodu
    • Zboží
    • Služby (např. Bankovnictví, pojištění, …)
    • Práva (např. Licence, autorská práva..)

VÝZNAM ZAHRANIČNÍHO OBCHODU

  • EKONOMICKÝ
    • Úspora výrobních faktorů, která se projeví především v úspoře nákladů
  • POLITICKÝ
    • Zvyšuje přátelské vztahy mezi státy a zvětšuje vzájemnou závislost, což je obecně mírovým faktorem
  • KULTURNÍ
    • Poznávání způsobu života, kultury a umění v jiných zemích
  • ABSOLUTNÍ VÝHODA = země se zaměřuje na výrobu a prodej takového zboží, které dokáže vytvořit za nižší náklady, než jiné země
  • KOMPARATIVNÍ VÝHODA = země se zaměřuje na výrobu a prodej takového zboží, u něhož má nejpříznivější poměr národních nákladu a nákladů jiných zemích, tj. nejméně zaostává

ROZDĚLENÍ ZAHRANIČNÍHO OBCHODU

  • VNITROUNIJNÍ
    • Obchodování mezi členskými zeměmi EU (osvobozeno od cla)
  • MIMOUNIJNÍ
    • Obchodování členských zemí EU s nečlenskými (clo)

FORMY ZAHRANIČNÍHO OBCHODU

  • EXPORT (VÝVOZ)
    • Prodej výrobků nebo služeb do zahraničí
  • IMPORT (DOVOZ)
    • Nákup výrobků nebo služeb ze zahraničí
  • REEXPORT (VÝVOZ DOVOZU)
    • Nákup výrobků v zahraničí a jejich prodej v nezměněné podobě znovu do dalších zemí
    • Důvody:
      • OBCHODNĚ POLITICKÉ PŘEKÁŽKY
        • Mezi státem, ve kterém se zboží nakoupí a státem, kam se zboží prodá, mohou být vysoká cla, množstevní omezení, zákazy dovozů a vývozů apod.
      • KOMPLETACE VÝVOZŮ REEXPORTÉRA
        • Reexportem může podnik kompletovat sortiment svých výrobků s výrobky dovezenými a tím podstatně rozšířit svou nabídku
      • EKONOMICKÉ
        • Nákupy ve velkém umožní reexportérovi dosáhnout nižších cen a prodej do dalších zemí za vyšší ceny

 

KUPNÍ SMLOUVA SE ZAHRANIČNÍM PARTNEREM

  • Obsahuje:
    • Účastníky
    • Popis zboží – druh, jakost, množství a balení
    • Cena
    • Dodací a platební podmínky
    • Všeobecné podmínky
  • V KS se zahraničním zákazníkem se důkladněji upravuji platební a dodací podmínky
  • DODACÍ PODMÍNKY
    • Určení místa, do kterého bude zajišťovat dopravu prodávající. Od tohoto místa hradí dopravu kupující
    • Přesně určují, kde přechází náklady (na dopravu…), rizika a povinnosti z prodávajícího na kupujícího
    • Incoterms 2010 – dodací podmínky, 4 skupiny podmínek
      • Např. Exv – veškerá rizika a náklady nese kupující
      • Ddp – veškerá rizika a náklady nese prodávající
    • Placení v zahraničním obchodě:
      • Před dodáním
      • Při dodání
      • Po dodání
    • Způsob placení:
      • Nedokumentární
        • Např. Bankovní převod, šek, směnka..
      • Dokumentární
        • Placení na základě předání dokumentů (dokladů)
        • Např. Faktury, doklady o pojištění, dopravní doklady..
      • Dokumentární inkaso
        • Princip dobírky
        • Prodávající má jistotu, že dostane zaplaceno
        • Kupující má jistotu, že zboží obdrží
      • Dokumentární akreditiv
        • Akreditiv = speciální účet, na kterém jsou vyčleněny peníze na zaplacení dodávky
        • Postup placení:
          • Otevření akreditivu
            • Otevírá se v určenou dobu před zasláním zboží, kupující požádá svou banku, aby zajistila, že pro daný obchod bude k dispozici potřebná částka, jednou z možností je, že zablokuje příslušnou částku na jeho účtu
          • Čerpání akreditivu
            • V době, kdy je realizována dodávka, prodávající odešle zboží a doklady o tom předloží své bance (faktura, přepravní doklad, doklad o pojištění, …)

 

CLO

  • Částka, která se vypočítává podle celních předpisů a vybírá ji stát při dovozu
  • Členské státy EU používají jednotný evropský celní sazebník
  • Výše cla je ovlivněna vzájemnými smlouvami mezi státy
  • Význam má členství země v WTO (Světová obchodní organizace)
  • Příjem putuje ze 75 % do rozpočtu EU, z 25 % do rozpočtu země, kam je zboží dováženo
  • Funkce cla:
    • Fiskální – příjmem státního rozpočtu / rozpočtu EU
    • Obchodně-politická – nástroj obchodní politiky
    • Cenotvorná – clo zvyšuje hodnotu zboží
  • Proclení začíná tím, že vývozce (deklarant) podá dodávku k proclení, k tomu využije Jednotný správní doklad
  • PŘI VÝVOZU:
    • Mimo EU
    • Dva druhy prohlídky:
      • Vnitřní
        • Probíhá ve výrobním závodě nebo v jiném místě, kde se zásilka nakládá na dopravní prostředek
        • Důkladná kontrola zboží a dokladů, poté se opatří celní uzávěrou (plomba, pečeť)
      • Vnější
        • Na hranici, představuje kontrolu celních závěr
      • Výpočet cla:
        • Z celní hodnoty
          • CELNÍ HODNOTA = CENA ZBOŽÍ + NÁKLADY POŘÍZENÍ NA HRANICI EU
        • Celní sazebník:
          • VŠEOBECNÉ SAZBY – nejvyšší sazby, používají se spíše výjimečně, např. když se neprokáže původ zboží ze země, která má nárok na smluvní nebo preferenční sazby cla
          • SMLUVNÍ SAZBY – snížené sazby, které se poskytují zejména členům WTO
          • PREFERENČNÍ SAZBY – nejnižší sazby, v zemích, kde má EU uzavřenou dohodu o pásmu volného obchodu nebo o celní unii, také v rozvojových zemích, které EU podporuje

 

VRCHOLNÉ BILANCE V ZAHRANIČNÍM OBCHODĚ

  • Bilancovat znamená porovnávat výstupy ze systému národního hospodářství ČR se vstupy do národního hospodářství ČR
  • 3 fáze:
    • Vyčíslíme výstupy (vývoz)
    • Vyčíslíme vstupy (dovoz)
    • Vypočítáme mezi nimi rozdíl
  • Obchodní a platební bilance

 

OBCHODNÍ BILANCE

  • Zachycuje hodnotu vývozu a dovozu zboží a služeb
  • Podkladem je hlášení celnic o přechodu zboží a služeb přes hranice a celní statistika
  • Nezachycuje platby za zboží
  • STRUKTURA OB:
    • Teritoriální (územní) – sleduje složení:
      • Vývozu podle toho, do kterých zemí směřuje
      • Dovozu podle toho, ze kterých zemí pochází
    • Komoditní (zbožová) – sleduje složení vývozu a dovozu podle skupin zboží
  • Rozdíl mezi hodnotou vývozu a hodnotou dovozu se nazývá saldo
  • OBCHODNÍ BILANCE MŮŽE BÝT:
    • Aktivní = vývoz > dovoz, saldo +
    • Pasivní = vývoz < dovoz, saldo –
    • Vyrovnaná = vývoz = dovoz, saldo 0

 

PLATEBNÍ BILANCE

  • Zachycuje vztah mezi peněžními příjmy ze zahraničí a peněžními výdaji do zahraničí
  • Sestavuje ČNB
  • ROZDĚLENÍ:
    • Běžný účet
      • Zachycuje platby za nákup a prodej zboží a služeb z obchodní bilance
    • Kapitálový účet
      • Zachycuje převody kapitálového charakteru související s migrací obyvatel, promíjení dluhů, nemovitosti pro zastupitelské úřady
    • Finanční účet
      • Zachycuje transakce spojené se vznikem, zánikem a změnou vlastnictví finančních aktiv a pasiv vlády, bank i podniků
    • Změna devizových rezerv
      • Představuje úbytek nebo přírůstek devizových rezerv


Další podobné materiály na webu: