Obchodní činnost podniku – maturitní otázka

 

   Otázka: Obchodní činnost podniku

   Předmět: Ekonomie a účetnictví

   Přidal(a): Tomáš Rathouz

 

Obchodování je činnost, která zobrazuje nákup a prodej zboží.
2 oblasti:

  • obchod se spotřebním zbožím (osobní potřeba)
  • obchod se zbožím pro další podnikání (výrobní spotřeba)

 

Členění podle směru pohybu zboží

  • Vnitrostátní
  • Vnitrounijní
  • Mimounijní

 

Velkoobchod
Tvoří mezičlánek mezi výrobce popř. dovozcem a maloobchodem.


Funkce velkoobchodu

  1. Sestavuje prodejní sortiment (shromažďuje výrobky mnoha výrobců)
  2. Skladuje velké množství zboží (maloobchod nemusí mít své sklady)
  3. Podílí se na dohotovení zboží a balení popř. na úpravách podle potřeb odběratelů
  4. Zajišťuje dopravu do maloobchodu
  5. Umožňuje odběratelům obchodní úvěr (prodej na fakturu)
  6. Poskytuje tržní informace týkající se poprávky, cen a konkurence výrobcům popř. dovozcům a maloobchod informuje o technických novinkách, nových výrobcích a situaci na trhu

 

Tradiční velkoobchod = nabízí výše uvedené služby

Příklady velkoobchodu

  1. Cash and carry – zaměřuje se na drobné podnikatele, platba hotově – Makro
  2. Drop shiper – nakupuje a prodává zboží, které neskladuje – uhlí, dřevo, chemikálie
  3. Policový velkoobchodník – zboží nabízí v pronajatých místech, třeba v maloobchodu noviny
  4. Pojízdný velkoobchodník – nabízí zboží přímo z auta – květiny
  5. Komisionáři – pouze pomáhají při prodeji, nejsou majitelé zboží – pracují za provizi
  6. Obchodní zástupci – zprostředkovávají prodej
  7. Aukční společnosti – zemědělské produkty, koně
  8. Zásilkový velkoobchod – rozesílá katalogy zboží, nemá vlastní dopravu

 

Maloobchod
Všechny činnosti spojené s prodejem zboží a poskytování služeb konečnému spotřebiteli pro jeho osobní spotřebu

Rozdíl od velkoobchodu je takový, že chování zákazníka je jiné protože si vybírá konečný výrobek. U většiny zboží neexistují smlouvy, ve kterých by se zákazník předem zavazoval odebírat stanovený počet zboží po určitou dobu, nebo na pravidelné bázi (jak to je běžné u velkoobchodu).

 

Příklady maloobchodu

  1. Specializované prodejny – úzký sortiment, ale hluboký – Oby, Baumax, Ikea, Sconto
  2. Prodejny se zbožím denní spotřeby (potraviny) – základní potravinářský sortiment, popř. omezený doplňkový a nepotravinářský, většinou mimo centra měst. Ceny jsou vyšší než v supermarketech.
  3. Supermarket – potravinářský sortiment + potřeby pro domácnost. Prodejní plocha do 1800m₂ ,- BILLA, TESCO (menší prodejny)
  4. Hypermarket – velké samoobslužné prodejny, prodejní plocha od 5000m2 – 20000m2 , většinou na okraji měst – GLOBUS, TESCO (KOLÍN)
  5. Diskontní prodejny – široký sortiment, ale ne moc hluboký, nabízejí velmi omezené služby –PENNY, LIDL, NORMA
  6. Obchodní domy – Kotva, Bílá Labuť, Máj – více podlažný, nákup pod jednou střechou, zaměřuje se na módu a luxusní zboží
  7. Nákupní centra (obchodní centra) – seskupení maloobchodních jednotek, rychlé občerstvení, kino, sport, obuv. Poskytuje služby : bankomaty, česká pošta… Velká parkoviště. – Černý most, Zličín, Eden, Chodov, Arkády Pankrác
  8. Superrety – obchody součástí čerpacích stanic
  9. Katalogová nebo vzorková prodejna, teleshopping

 

Průběh obchodní činnosti – Nákup zboží se prování analogicky jako nákup materiálu. Na základě průzkumu poptávky a statistiky prodeje se odhaduje zájem o jednotlivé druhy zboží. Poté proběhne objednání, převzetí, příjemka zboží a jeho skladování.

 

Stanovení ceny v obchodě

a) K nákupní ceně připočteme marži.(prodejní cena = nákupní cena + marže)
b) Výrobce stanoví doporučenou cenu a rabat – částku, kterou výrobce z této ceny srazí, a tím vznikne cena, za kterou dodává zboží do obchodu. (Doporučená cena rabat = nákupní cena obchodu)

 

Ochrana spotřebitele

Základní práva spotřebitele vymezuje zejména zákon na ochranu spotřebitele a občanský zákoník.

  • Právo na bezpečnost – nikdo nesmí prodávat ani nabízet nebezpečné výrobky
  • Právo na informovanost – Informace o výrobku (jaké jsou vlastnosti výrobku.), Viditelné a srozumitelné označení (materiálové složení…), Informace o podmínkách reklamace zboží (tyto informace musejí být přístupné v každé provozovně).

 

Reklamace je stížnost na špatné provedení služby, nebo na špatnou kvalitu zboží. Kupující žádá prodávajícího o nápravu, která může být formou výměny nebo slevy anebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Spotřebitel by měl být řádně informovaný prodávajícím o podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění. Taktéž by měl vědět, kde vadnou službu nebo výrobek reklamovat. Každý prodávající může mít svůj vlastní reklamační řád upravený podle sebe.

💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!