Otázka: Obchodní činnost podniku
Předmět: Ekonomie a účetnictví
Přidal(a): Tomáš Rathouz
Obchodování je činnost, která zobrazuje nákup a prodej zboží.
2 oblasti:
- obchod se spotřebním zbožím (osobní potřeba)
- obchod se zbožím pro další podnikání (výrobní spotřeba)
Členění podle směru pohybu zboží
- Vnitrostátní
- Vnitrounijní
- Mimounijní
Velkoobchod
Tvoří mezičlánek mezi výrobce popř. dovozcem a maloobchodem.
Funkce velkoobchodu
- Sestavuje prodejní sortiment (shromažďuje výrobky mnoha výrobců)
- Skladuje velké množství zboží (maloobchod nemusí mít své sklady)
- Podílí se na dohotovení zboží a balení popř. na úpravách podle potřeb odběratelů
- Zajišťuje dopravu do maloobchodu
- Umožňuje odběratelům obchodní úvěr (prodej na fakturu)
- Poskytuje tržní informace týkající se poprávky, cen a konkurence výrobcům popř. dovozcům a maloobchod informuje o technických novinkách, nových výrobcích a situaci na trhu
Tradiční velkoobchod = nabízí výše uvedené služby
Příklady velkoobchodu
- Cash and carry – zaměřuje se na drobné podnikatele, platba hotově – Makro
- Drop shiper – nakupuje a prodává zboží, které neskladuje – uhlí, dřevo, chemikálie
- Policový velkoobchodník – zboží nabízí v pronajatých místech, třeba v maloobchodu noviny
- Pojízdný velkoobchodník – nabízí zboží přímo z auta – květiny
- Komisionáři – pouze pomáhají při prodeji, nejsou majitelé zboží – pracují za provizi
- Obchodní zástupci – zprostředkovávají prodej
- Aukční společnosti – zemědělské produkty, koně
- Zásilkový velkoobchod – rozesílá katalogy zboží, nemá vlastní dopravu
Maloobchod
Všechny činnosti spojené s prodejem zboží a poskytování služeb konečnému spotřebiteli pro jeho osobní spotřebu
Rozdíl od velkoobchodu je takový, že chování zákazníka je jiné protože si vybírá konečný výrobek. U většiny zboží neexistují smlouvy, ve kterých by se zákazník předem zavazoval odebírat stanovený počet zboží po určitou dobu, nebo na pravidelné bázi (jak to je běžné u velkoobchodu).
Příklady maloobchodu
- Specializované prodejny – úzký sortiment, ale hluboký – Oby, Baumax, Ikea, Sconto
- Prodejny se zbožím denní spotřeby (potraviny) – základní potravinářský sortiment, popř. omezený doplňkový a nepotravinářský, většinou mimo centra měst. Ceny jsou vyšší než v supermarketech.
- Supermarket – potravinářský sortiment + potřeby pro domácnost. Prodejní plocha do 1800m₂ ,- BILLA, TESCO (menší prodejny)
- Hypermarket – velké samoobslužné prodejny, prodejní plocha od 5000m2 – 20000m2 , většinou na okraji měst – GLOBUS, TESCO (KOLÍN)
- Diskontní prodejny – široký sortiment, ale ne moc hluboký, nabízejí velmi omezené služby –PENNY, LIDL, NORMA
- Obchodní domy – Kotva, Bílá Labuť, Máj – více podlažný, nákup pod jednou střechou, zaměřuje se na módu a luxusní zboží
- Nákupní centra (obchodní centra) – seskupení maloobchodních jednotek, rychlé občerstvení, kino, sport, obuv. Poskytuje služby : bankomaty, česká pošta… Velká parkoviště. – Černý most, Zličín, Eden, Chodov, Arkády Pankrác
- Superrety – obchody součástí čerpacích stanic
- Katalogová nebo vzorková prodejna, teleshopping
Průběh obchodní činnosti – Nákup zboží se prování analogicky jako nákup materiálu. Na základě průzkumu poptávky a statistiky prodeje se odhaduje zájem o jednotlivé druhy zboží. Poté proběhne objednání, převzetí, příjemka zboží a jeho skladování.
Stanovení ceny v obchodě
a) K nákupní ceně připočteme marži.(prodejní cena = nákupní cena + marže)
b) Výrobce stanoví doporučenou cenu a rabat – částku, kterou výrobce z této ceny srazí, a tím vznikne cena, za kterou dodává zboží do obchodu. (Doporučená cena – rabat = nákupní cena obchodu)
Ochrana spotřebitele
Základní práva spotřebitele vymezuje zejména zákon na ochranu spotřebitele a občanský zákoník.
- Právo na bezpečnost – nikdo nesmí prodávat ani nabízet nebezpečné výrobky
- Právo na informovanost – Informace o výrobku (jaké jsou vlastnosti výrobku.), Viditelné a srozumitelné označení (materiálové složení…), Informace o podmínkách reklamace zboží (tyto informace musejí být přístupné v každé provozovně).
Reklamace je stížnost na špatné provedení služby, nebo na špatnou kvalitu zboží. Kupující žádá prodávajícího o nápravu, která může být formou výměny nebo slevy anebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz. Spotřebitel by měl být řádně informovaný prodávajícím o podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění. Taktéž by měl vědět, kde vadnou službu nebo výrobek reklamovat. Každý prodávající může mít svůj vlastní reklamační řád upravený podle sebe.