Otázka: Obchodní politika hotelu
Předmět: Hotelnictví
Přidal(a): user4
Obchodní politika
- podnikatelská strategie
- rozhodnutí o tom, jaký typ služeb bude hotel poskytovat a jakému okruhu zákazníků budou určeny
- soubor opatření, který vychází ze skutečného stavu, definuje podnikatelské cíle a oblasti obchodní politiky
- stanovení obchodní politiky je základem pro marketingové aktivity
Skutečný stav obsahuje:
- popis, umístění a kapacitu hotelu, analýzu podnikatelského okolí, tržní podmínky, SWOT analýzu hotelu, USP hotelu
Podnikatelské cíle obsahují:
- záměry hotelu týkající se jeho postavení na trhu, rozvoje hotelu, organizačního uspořádání.
- Záměry hotelu jsou definovány kvalitativními a kvantitativními ukazateli:
- Tržbami a jejich růstem
- Rentabilitou podniku
- Rozvojem hotelu a jeho financováním
- Rozšiřováním nabídky, hledáním nových trhů = diverzifikací
Důležitou součástí obchodní politiky hotelu bývá obchodní plán – program.
- Obchodní plán/program obsahuje = krátkodobé a dlouhodobé cíle a nástroje marketingu k jejich plnění.
- Úkolem obchodního programu/plánu = zajistit uspokojování poptávky z hlediska objemu, struktury, místa a času. Obchodní plán se zabývá pouze možnostmi, které hotel má pro zvýšení tržeb !!!
Obchodní program obsahuje 3 hlavní části, které na sebe vzájemně navazují a podmiňují se:
- Výrobní program = určuje objem a strukturu výroby podle spotřebitelské poptávky.
- Prodejní program = zahrnuje veškerou realizaci výrobků, zboží a služeb.
- Program služeb = zahrnuje rozsah a druhy služeb, které budou sloužit k uspokojení poptávky a ke zvýšení tržeb.
Při sestavování obchodního programu
- Je třeba vyjít ze znalosti trhu a připravit nabídku na základě segmentace poptávky.
- Při sestavování nabídky je současně třeba určit přibližnou cenovou hladinu, kterou budou hosté ochotni akceptovat.
Obchodní program vychází z těchto indícií:
- Výrobní a prodejní kapacity hotelu, případně sítě hotelů
- Počtu a struktury personálu + z možnosti doplnění personálu
- Umístění hotelu
- Konkurence
- Situace na trhu
- Právních norem
- Výše kupních fondů a jejich rozdělení
Součástí obchodní politiky je zapojení marketingu a marketingového plánu, jehož nedílnou součástí je finanční plán.
Finanční plán vyjadřuje = prognózu příjmů + výdajů hotelu, skladbu a použití kapitálu a prognózu o výši zisku v průběhu 1, 2, 3 a více roků.
Sestavení finančního plánu vychází z těchto indícií:
- Výsledků dosažených v uplynulých letech
- Analýzy dosažených výsledků
- Obchodního plánu
Práce manažera v hotelu je v souladu s obchodní politikou hotelu orientována na 3 hlavní složky = klíčové oblasti hotelového podnikání, které se vzájemně ovlivňují.
ZÁKAZNÍCI, PERSONÁL, AKTIVA = oblasti, které musí být úspěšně řízeny, aby mohl hotel fungovat a bylo dosaženo uspokojivých výsledků !!!
- Z = Zajištění spokojenosti zákazníků
- A = Ochrana aktiv před možnými hrozbami
- P = Udržování a zvyšování výkonu personálu, jejich znalostí a dovedností
Vzájemný vztah klíčových oblastí
- P + Z = OBLAST SLUŽEB
- P + A = OBLAST PRODUKTIVITY + JEJÍ MAXIMALIZAXI
- Z + A = OBLAST PŘÍJMŮ + PODMÍNKY PRO DOSAŽENÍ ZISKU
- OBLAST SLUŽEB + OBLAST PRODUKTIVITY + OBLAST PŘÍJMŮ = OBLAST KVALITY
AKTIVA
- budova hotelu, jeho vybavení, zařízení, zásoby
- investovaný kapitál + příjmy z provozu hotelu
- hotelový host + jeho majetek
Úkolem manažera = zajistit, aby aktiva byla efektivní i do budoucna při uspokojování potřeb a očekávání hostů
Ochrana aktiv = a) důsledná kontrola, b) pojištění + prevence
Při sestavování Obchodní Politiky hotelu je třeba vzít v úvahu následující skutečnosti a zaměřit na ně pozornost:
1) Určení současného stavu = výchozí situace a potenciál hotelu je nutné specifikovat v těchto bodech:
- Popis hotelu
- jméno, umístění, velikost
- Analýza okolí
- společenské, právní a hospodářské podmínky
- hospodářské údaje a trendy
- sociální údaje a trendy
- technologické údaje a trendy
- Analýza tržních podmínek
- dodavatelské trhy
- odběratelské trhy
- Turistická analýza místa
- turistická nabídka
- struktura hostů v místě
- konkurenční podmínky
- Analýza hotelu = SWOT analýza
- příležitosti a hrozby
- silné a slabé stránky
- důležité ukazatele vývoje
2) Podnikatelské cíle = obsahují záměry hotelu týkající se jeho postavení na trhu a rozvoje hotelu v určitých časových intervalech
- Záměry hotelu:
- hospodářská situace hotelu
- stabilita a dynamika provozu
- společenské postavení hotelu
- základy řízení hotelu
- Dlouhodobé cíle:
- kvalitativní cíle
- kvantitativní cíle
3) Klíčové oblasti obchodní politiky, které je nutné prostudovat:
- Marketing:
- jednotlivé prvky marketingové konceptu
- průzkum trhu
- stanovení a plnění marketingových cílů
- dodržování marketingových zásad
- marketingový mix a jeho prostředky
- marketingové plánování
- realizace a kontrolní činnost
- Personál:
- plánování personálu
- zajištění personálu
- mzdy a sociální podmínky
- řízení personálu
- vzdělávání personálu
- Finanční možnosti:
- způsob financování
- způsob rozpočtování
- náklady a kalkulace
- použití zisku
- Investice a nákup:
- obchodní vztahy a závazky
- investiční program
- kvalitativní požadavky na standardy služeb
- pořizovací ceny
- zásobování
- skladování
- Organizace: Organizační struktura hotelu
- organizační hierarchie
- úkoly a kompetence
- + samozřejmě, jak vyplývá z úvodních informací ZÁKAZNÍCI+AKTIVA