Odbyt – prodejní činnost podniku (2)

 

Otázka: Odbyt – prodejní činnost podniku

Předmět: Ekonomie a marketing

Přidal(a): Marush

 

Prodejní činnost, získávání zákazníků, CRM, personální zajištění prodeje, vyřizování obchodních případů, specifika prodeje do zahraničí.

 

Odbyt = PRODEJ VÝROBKŮ JINÝM PODNIKŮM.

↪ Přesun výrobků a služeb k zákazníkům je náplní prodejní činnosti.

 

Plán prodeje odbytu

  • Stanoví pro jednotlivá období – rok, čtvrtletí, měsíc, kolik jednotlivých druhů má být prodáno.
  • Může být podrobný, stručný, sestavený podle zeměpisných oblastí. Např. leden 2024 Semily – 25 000 ks, Jilemnice 20 000 ks, včetně ceny.
  • Obsahuje i plán prodejních akcí a dalších opatření na podporu prodeje – např. slavnostní otevření prodejny v Bořkově, školení zaměstnanců na vánoční kampaň, akce Výhodný nákup pro školy. Jednotlivá oddělení rozpracují úkoly plánu prodeje na podrobnější činnosti a rozepíší je na jednotlivé prodejce.

 

Východiska pro sestavení plánu prodeje

  • požadavky odběratelů – kolik si zákazníci objednali
  • rozbor prodejních údajů – ve kterých oblastech se prodává dobře, kde naopak, zda se prodej zvyšuje, snižuje
  • průzkum poptávky u nových produktů

 

Získávání zákazníků 

  • Nejběžnější  – inzerce, nabídky – písemně /faxem, e-mailem/, telefonicky, osobně, internetové nabídky a internetové obchody, veletrhy , výstavy…
  • Aukce = veřejná dražba v aukční síni, účastníci aukce složí určitou částku – seriózní zájemce,  kdo nabídne nejvíce, získá zboží. Někdy se stanoví limit, není předem znám, nedosáhne-li se, nebude zboží prodáno. Holandská aukce – cena nesnižuje, ten, kdo se přihlásí první.  Na internetu – www.aukce.cz
  • Veřejná soutěž – využívá se pro významné zakázky /hotely, vybavení olympijského družstva/. Podmínky se vyhlašují ve sdělovacích prostředcích, posílají podnikům. Někdy se skládá záloha, že jde o vážnou nabídku, po vyhodnocení soutěže se záloha vrací.

 

CRM

správa vztahů se zákazníky – je reakcí na to, že zákazníci srovnávají nabídky jednotlivých produktů – vlastnosti, servis, ceny, rostou jejich nároky.

  • Př. nabídka praček ČR – všechny firmy nabízejí pračky s podobnými parametry, proto musí mít další služby – doprava zdarma, ekologickou likvidaci staré pračky, instalaci za příplatek.
  • V oborech, kde je konkurenční tlak, nestačí jen kvalita výrobku a získávání nových zákazníků, ale udržet si stávající zákazníky. Nestačí dobrý produkt za přijatelnou cenu, reklamu – tak se k zákazníkovi chovají všichni.

Obsahem CRM je pochopení individuálních potřeb zákazníka a jeho ovlivnění vhodnou formou komunikace, aby „ZAKOTVILI DLOUHODOBĚ“.

  • Získání dat o zákazníkovi a jejich soustředění – telefony, e-maily, objednávky, poptávky
  • Analýza dat o zákazníkovi – co a jak, komu nabízet
  • Vytvoření individuální nabídky
  • Realizace dodávky, které služby bude potřebovat

Tyto fáze jsou propojeny s řízením výroby a nákupu – viz plány výroby.

 

PERSONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ PRODEJE

  • Zásilková služba
  • Vyškolený prodejní personál firmy – obchodní cestující, prodavač v maloobchodě, merchandiser, key account manager
  • Smluvní partneři zprostředkovatelská smlouva – provize – obchodní zástupci, dealeři.

 

PRŮBĚH obchodního případu

Uzavření smlouvy – realizace dodávky – zaplacení – případné reklamace

 

SPECIFIKA PRODEJE DO ZAHRANIČÍ

  • Důležité je, zda jde o obchod v rámci EU – platí principy společného trhu. V rámci EU se nejedná o vývoz a dovoz, ale jde o jednotný vnitřní trh, volný pohyb zboží. Odpadá proclení dodávky, pro výrobky platí jednotné normy, takže odpadají i technické, hygienické i veterinární  bariéry.
  • Mimo EU – jedná se o vývoz a dovoz, mezinárodní obchod. Zboží překračuje hranice státu a provádí se proclení dodávky. Zde fungují všechna opatření obchodní politiky – množstevní kvóty, překážky v důsledku jiných norem.

 

V rámci EU i mimo EU 2 základní možnosti prodeje:

  • Přímý prodejdomácí výrobní podnik sám prodává, vyváží své výrobky  do jiné země, nebo dováží. Dostatečné jazykové znalosti, znalosti techniky zahraničního obchodu, musí mít kvalifikované zaměstnance.
  • Nepřímý prodejdomácí výrobní podnik využívá služby obchodního podniku. Své výrobky prodá obchodnímu podniku, který je pak sám vyveze do jiné země. Totéž i u dovozu. Obchodní podnik tu funguje jako velkoobchod.

I zde se rozvíjí obchod pomocí Internetu – přímo internetový obchod, V NEPŘÍMÉM uzavřít dohodu se zahraničním provozovatelem internetového obchodu. Ne prodej na dobírku, nebo platby předem.

 

PŘÍPRAVA OBCHODNÍHO PŘÍPADU

Průzkum trhu

Je obdobný jako v tuzemsku, ale je potřeba navíc získat informace:

  • a/ o zemi – jaká je zde hospodářská a politická situace, jaké jsou podmínky pro proclení, jaký je vliv nelegálních skupin, s kterými se v ZO do těchto zemí musí počítat
  • b/ o místních obyvatelích – jaké je jejich složení z hlediska povolání, věku, národnostního složení, náboženství, kupní síly, znát národní zvláštnosti.
  • c/ o zboží – jaké jsou parametry výrobků na místním trhu, zda náš výrobek nebude potřebovat úpravy, aby vyhovoval místním podmínkám.

 

Vývozní marketing

  • Produkt, cena, distribuce, propagace

 

Uzavření kupní smlouvy – na obsah podmínek má velký vliv vzdálenost a jazykové bariéry, rostou rizika

  • a/ poškození při dopravě, nezaplacení nebo nepřevzetí zboží
  • b/ při placení ztráty v důsledku poklesu kursu měny
  • c/ politická rizika – nepokoje, stávky, politické převraty, války, zákazy dovozu, zákazy úhrad do zahraničí

 

Dodací podmínky –  kdy přecházejí rizika poškození a ztráty zboží z prodávajícího na kupujícího

  • Kdy přechází hrazení nákladů na dodání z prodávajícího na kupujícího
  • Povinnost prodávajícího a kupujícího při zajištění dopravy a dokumentů /vývozní a dovozní formality, dopravní avízo, kontrola. Franco – vyplaceně znamená, že do určitého místa hradí náklady na dopravu prodávající.

Dodací podmínky INCOTERMS

  • ↪ sjednocená pravidla  výkladu dodacích podmínek při prodeji do jiných zemí vydaná Mezinárodní obchodní komorou v Paříži – r. 2000, u nás k dispozici v Hospodářské komoře.

 

Platební podmínky

  • a/ příkaz k úhradě
  • b/ šek
  • c/ směnka

 

Dokumentární platby – jsou typické při placení do zahraničí i uvnitř země. Dokumentární platby omezují rizika nezaplacení, nepřevzetí či nedodání zboží.

  • a/ dokumentární inkaso – banka kupujícího se zavazuje, že vydá kupujícímu doklady opravňující nakládat se zbožím až po zaplacení
  • b/ dokumentární akreditiv – kupující požádá svou banku, aby na určenou dobu zablokovala na jeho účtu požadovanou částku. Prodávající odešle zboží a doklady /fakturu, přepravní doklad, doklad o pojištění, certifikát o kvalitě, certifikát o původu zboží/ předá své bance. Banka prodávajícího si vyžádá úhradu od banky kupujícího, částku připíše na účet prodávajícího. Banka kupujícího předá doklady kupujícímu.

 

OPERATIVNÍ ČINNOSTI PŘI PRODEJI

  • Skladování hotových výrobků a jejich evidence ve skladu prodeje – doplňte doklady – expediční příkaz
  • Plánování prodeje
  • Personální zabezpečení prodeje
  • Jednání s odběrateli – doplňte doklady
  • Uzavírání kupních smluv – doplňte doklady
  • Expedice a fakturace – doplňte doklady
  • Vyřizování reklamací – doplňte doklady
  • Evidence a hodnocení prodeje – kniha odeslaných faktur, celkový prodej v penězích, celkový prodej v naturálních jednotkách – kusech, hl, metrech, prodej nejdůležitějších výrobků, provozní zisk
  • Obchodně technické služby – OTS – služby, které zákazník od firmy očekává a které ovlivňují jeho spokojenost /nespokojenost/ s výrobkem. Zařadíme sem poradenství, katalogy, zaškolování, zapojení a instalace, doprava zboží k zákazníkovi, poprodejní záruční a pozáruční servis, zajišťování náhradních dílů, vyřizování reklamací.

Tyto činnosti poskytuje specializovaný útvar OTS  – poradci, servisní technici, pracovníci reklamačního oddělení.

 

Starej se jen o výrobky a o zákazníka. Když je to v pořádku, pak se ti výrobek nevrátí, ale zákazník ano.

 

Otázky:

  • Co to je odbyt?
  • Vysvětlete pojem plán prodeje.
  • Jak se získávají zákazníci?
  • Co to je CRM?
  • Jaké jsou aktuální trendy CRM?
  • Co to jsou dodací podmínky INCOTERMS?
  • Jaká jsou specifika prodeje do zahraničí?
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.