Odbyt – prodejní činnost podniku

 

Otázka: Odbyt – prodejní činnost podniku

Předmět: Ekonomie a marketing

Přidal(a): Anetafff

 

 

CO TO JE?

  • Odbytem končí výrobní činnost
  • Všechny činnosti, které souvisí s přesunem hotových výrobků a služeb od výrobce ke spotřebiteli
  • Úkol zajistit uplatnění výrobků na trhu
  • Kdo prodejní útvar, marketingový, internet

 

AKTIVNÍ FUNKCE ODBYTU

  • Usměrnit výrobu, aby uspokojila potřeby trhu
  • Usměrnit spotřebitele při vytváření poptávky (reklama, tlak na psychiku)
  • Informace o nových výrobcích
  • Překonání konzervativních návyků ve spotřebě

 

ODBYTOVÉ ČINNOSTI

  • Marketingové činnosti
  • Plánování prodeje, odbytové cesty
  • Získávání odběratelů
  • Personální zajištění prodeje
  • Obchodně technické služby
  • Skladování hotových výrobků
  • Expedice, fakturace
  • Vyřizování reklamací, evidence a hodnocení prodeje

 

MARKETINGOVÉ ČINNOSTI

  • M všechno začíná a končí
  • M průzkum -> co chce zákazník -> M průzkum trhu dodavatelů VF -> výroba
  • Zkoumám POPTÁVKU —- „náš zákazník-náš pán“
  • Poptávku ovlivňuje
    • Cena
    • Cena zastupitelných výrobků
    • Příjmy kupujících
    • Zvyky kupujících
    • Podpora prodeje – slevy, dárek, soutěže
    • Poskytované služby
  • Pozor – činitelé se pořád mění

 

PLÁNOVÁNÍ PRODEJE

  • Plán se tvoří na jednotlivé období, podle druhů produktů, podle zeměpisných oblastí
  • Součástí je plán prodejních akcí – ovlivňují zvýšení prodeje – slavnostní otevření prodejny, zahájení vánoční kampaně, veletržní zakázky …
  • Plán se sestavuje v naturálních jednotkách a peněžních
  • Tvoří se podle
    • Požadavků odběratelů
    • Rozborů prodejních výsledků
    • Průzkumu poptávky
  • Plán odbytu navazuje na plán marketingu
  • Forma bilance

 

ODBYTOVÉ CESTY

  • Jakou cestou se výrobek, služba dostane ke spotřebiteli
  • V úvahu se bere N na dopravu, charakter výrobku, charakter trhu, dopad na obal
  • Odpovídám na otázky: co, kde, jak, komu prodávat
  • PŘÍMÝ PRODEJ – bez mezičlánků
    • Výrobce – spotřebitel (zakázková výroba)
    • Výrobce – maloobchod – spotřebitel (rychle se kazící výrobky – ovoce, uzeniny, zeleniny, ml. Výrobky)
    • Firmy, které se zabývají přímým prodejem (Avon, Oriflame, Amway …)
  • NEPŘÍMÝ PRODEJ – pomocí dalších mezičlánků
    • Výrobce – VO – maloobchod – spotřebitel
    • Výrobce – dovozce – VO – MO – spotřebitel

 

METODY OPTIMALIZUJÍCÍ DODÁVKY A DOPRAVU

  • Just in time
  • Cross docking
  • Spojování zásilek – je efektivnější dopravit najednou větší množství zboží
  • Systém plynulého zásobování – MO přes čárové kódy sleduje stav zásob, každý den odesílá dodavateli, ten navrhne, optimalizuje dodávku s ohledem na dopravní možnosti
    • Logistika je tu zas

 

ZÍSKÁVÁNÍ ODBĚRATELŮ

  • Individuální jednání – nabídka, objednávka, KS
  • Internet
  • Veletrhy a výstavy – časově omezené, opakující se akce, více vystavovatelů, uzavírání KS

 

Druhyvšeobecné, speciální, vzorkové veletrhy zboží, prodejní výstavy

  • Jsou zrcadlem ekonomiky, protože růst či stagnace se projevuje na veletrzích (počet vystavovatelů, návštěvníků)
  • Burzy – zvláštní forma trhu komodit a finančního trhu, přístup jen členové burzy
  • Dražby – zvláštní forma prodeje zboží, kdy se zboží prodá tomu, kdo zaplatí nejvíc
  • PRŮBĚH
    • Oznámení konání
    • Vystavení zboží, katalog
    • Složení jistiny
  • Stoupající dražba, klesající dražba

 

PERSONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ PRODEJE

Zásilková služba, internet

V – levnější, rozsah sortimentu

N – poštovné, reklamace

 

Prodejní personál

  • Obchodní cestují – prodejce, nabídka zboží podnikům
  • Prodavači v MO
  • Key account – zaměstnanec, nejdůležitější zákazník (obchodní řetězce)
  • Paretovo pravidlo 80:20 -> 80% výkonů, zajišťuje firmě 20% největších odběratelů a ty si hýčkat – hý, hý

 

Smluvní partneři, dealeři, práce na základní ŽL, provize dle objemu prodeje

 

OBCHODNĚ TECHNICKÉ SLUŽBY                                      

  • Souvisí s koncepcí totálního výrobku (viz marketing)
  • Člení se na
    • Služby při výběru zboží – poradenství, ceník, katalog, převedení zboží, vyzkoušení
    • Uskutečnění dodávky – montáž, doprava, prodej na splátky
    • Služby při užívání výrobků – servis záruční a pozáruční, zajištění náhradních dílů, inspekční služba

 

SKLADOVÁNÍ, EXPEDICE, FAKTURACE

Napřed balení

  • označení zboží (čárový kód, ošetřování)
  • český název a návod, opatření výrobků vším nezbytným vč. příslušenství (záruční list = návod na ošetření, náhradní díly)

Skladování hotových výrobků a řízení zásob

  • nejvýhodnější je minimální zásoba, ale tak abychom splnili všechny dodávky

Expedice

  • příprava zboží k prodeji + naložení na dopravní prostředek

Fakturace

  • vystavení FA, stanovení data splatnosti, evidence FA po splatnosti

 

EVIDENCE A HODNOCENÍ ODBYTU

  • evidence: skladní karta, expediční příkaz, výdejka, dodací list, fa., protokol o vadách
  • hodnocení: analýza – kvalita výrobků (podle počtu reklamací)
  • vývoj objemu prodeje v časové řadě
  • vývoj N spojených s prodejem (balení, doprava, propagace)
  • úhradu faktury a prodlení splatnosti,
  • rychlost obratu zásob

 

PRŮBĚH OBCHODNÍHO PŘÍPADU V ČR

  • Uzavření kupní smlouvy
  • Vyřízení objednávky – rychlost zpracování, dodání
  • Příprava, dodání, expedice
  • Zabezpečení dopravy – železnice, silniční, vodní, letecká, kurýrní služby
  • Převzetí a přejímka – objednávka, potvrzení objednávky-oznámení dodávky, DL, dopravní doklady, FA – příjemka
    • další doklady – osvědčení, dokumentace, návod k obsluze, záruční list
  • Poprodejní služby
  • Případné reklamace – 24 měsíců (doklad o zaplacení, záruční list) zjevné vady, skryté vady
  • Placení – před dodáním, záloha, při dodání, po dodání, hotovostně, bezhotovostně

 

CO SE DĚJE NA TRHU

  • Na trhu vzniká trojúhelník, který je provázaný

 

VŠECHNY ZAJÍMÁ

  • Kvalita
  • Nízké ceny
  • Pružnost
  • Úspory logistických N

 

KONKURENCE MEZI PRODEJCI

Každý prodejce se snaží odlišit od konkurence:

  • Nabídnout komplexní služby
  • Žhavé novinky
  • Velký sortiment
  • Nejnižší ceny

 

NADNÁRODNÍ OBCHODNÍ ŘETĚZCE

  • výsledkem globalizace ekonomik
  • mají vyšší výkonnost
  • v jednotlivých zemích se zvyšuje jejich postavení
  • řetězce vytlačují malé obchody a způsobují jejich zánik
  • nejvýznamnější řetězce podle obratu

Makro

Ahold = Albert, Hypernova

Rewe = Billa, Penny market, Delvita, Plus

Kaufland, Tesco, …

 

PLUSY A MÍNUSY

Zápory

o   časově náročná nezaplacená práce

o   likvidace klasických prodejen v centru města

o   horší dostupnost pro starší a imobilní zákazníky

Klady

o   velký výběr

o   slevy

o   nákup kdykoliv

o   nižší ceny → nákup ve velkém

o   prodej z palet

o   použití vlastní značky x privátní značka

o   zaváděcí ceny

o   soutěže

 

FRANCHIZA

  • podnikání pod cizím jménem, nabízí se podnikatelský recept, know-how =) umožňuje rychlý vstup na trh
  • opakování úspěšného podnikatelského nápadu na více místech pod stejnou značkou (Mc Donald)
  • není vhodné pro kreativní jedince → dodržovat francizovou smlouvu
  • sepisuje se franchizová smlouva a předává se tzv. F. balík – práva a povinnosti obou stran
  • poplatky z F.: vstupní (10.000Kč – 15 mil. Kč), průběžné

 

F. a ČR

  • od r. 1991
  • nejvíce F. – restaurace, hotely, kavárny, čajovny, rychlé občerstvení
  • nejstarší F. –  OBI, Mc Donald
  • délka trvání smlouvy je 2 – 20 let
  • vznik – Francie
  • moderní F.: začátkem 20. století v USA (rozvoj cestování a prodej aut)
  • většina F. smluv trvá asi 8 let
  • např.: pneu Barum, bydlení a hobby WELLE, FORNETTI, COOP Terno, TIME OUT, PIETRO FILIPI
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!