Otázka: Organizování
Předmět: Management
Přidal(a): Verunka S.
Organizování je proces uspořádání všech prvků (lidí a prostředků) a procesů v podniku k dosažení plánu
- Organizování procesů
- určení jaké pracovní činnosti je nutno v rámci určitého procesu uskutečnit v jakém pořadí, čas, kde, kdo a pomocí čeho je uskutečnit, provozní i řídící činnosti
- Organizování věcných a lidských činitelů
- organizační útvary = celek vytvořený v rámci podniku z lidí a věcných činitelů, který se na základě vnitřní délky práce podílí na provozních a řídících činnostech a jedná do jisté míry samostatně
Organizační struktury
- výsledkem organizování je grafické znázornění = organizační schéma – znázorňuje, jak jsou organizovány činnosti, které v podniku probíhají, upravují pravomoc a odpovědnost, upravuje pracovní vztahy lidí, jejich funkční a útvarové zařazení, znázorňuje jaké jsou vztahy nadřízenosti a podřízenosti
- obvykle je součástí organizačního řádu podniku
Organizační struktury znázorňující organizování činnosti
- Úseková struktura
- činnosti probíhající v podniku jsou organizovány podle svého obsahu, podnik se člení na odborné úseky, dále na odbory nebo oddělení
- Výrobková struktura
- činnosti jsou řazeny podle jednotlivých výrobků, podnik se člení na divize nebo závody
Organizační struktury znázorňující pravomoci a odpovědnosti
- Liniová struktura
- každý pracovník má pouze jednoho nadřízeného a příkazy přijímá pouze od něho
výhody – jasné vztahy nadřízenosti a podřízenosti, velká pružnost řízení
nevýhody – nízká odbornost řízení
je vhodná pro malé formy podnikání
- Funkcionální struktura
- zaměstnanci podléhají několika nadřízeným pracovníkům; každý vedoucí je specialistou ve svém oboru a vydává příkazy pouze za svůj obor
- celý podnik řídí ředitel, který může mít několik odborných náměstků (výrobního, ekonomického, prodejního, personálního,…) a ti potom čídí činnosti svého oboru
výhody – vysoká odbornost řízení
nevýhody – nejasné vztahy nadřízenosti a podřízenosti, příkazy provozních vedoucí mohou být v rozporu
- Liniově štábní struktura
- základem je liniová struktura; každý podřízený má jednoho nadřízeného
- pro zajištění odbornosti řízení jsou odborné činnosti soustředěny do speciálních útvarů (štábní útvary); tyto útvary nemají přikazovací pravomoc
- štábní útvary pracují pro liniového vedoucího, kterého vypracovávají (odborné) liniové podklady pro řízení a jednak metodistiky vedou štábní útvary nižších stupňů řízení
Organizační dokumenty
- organizační řád: obsahuje členění podniku s využitím schématu, vymezuje působnost útvarů, základní povinnosti práva a odpovědnost vedoucích a zaměstnanců
- popisy funkčních míst: vymezují jednotlivá pracovní místa v podniku a popisují činnosti, které vykonává pracovník na určitém místě
- pracovní řád: upravuje důležitá práva, odpovědnosti, vychází ze zákonů jako je zákoník práce a konkretizuje je (směny, pracovní kázeň)