Personalistika – otázka z ekonomie

Proč je zakázané kopírování? 💾 Stáhnout materiálVIP členstvíNahlásit chybu

personalistika

 

Otázka: Personalistika

Předmět: Ekonomie

Přidal(a): Jeniicek

 

 

– soubor činností podniku, jejichž cílem je zajistit, rozmístit a udržet pro podnik kvalitní zaměstnance

– práce s lidmi

 

Personální oddělení ve firmě se zabývá

  • plánováním počtu a struktury zaměstnanců
  • získávání a výběr
  • práce s pracovně-právními předpisy (uzavírání, změny, a ukončení PP)
  • péče o zaměstnance
  • odměňování, motivace, hodnocení pracovníků
  • evidence

 

Faktory ovlivňující personalistiku

  • vnější – vzdělání obyvatelstva, sociálně kulturní faktory (náboženství, tradice), politické faktory (nemocenská, důchody), ekonomická (inflace, nezaměstnanost), diskriminace žen (na stejné pozici mají méně peněz), diskriminace rasy (romové..)
  • vnitřní – povyšování z vlastních zdrojů, taktika otevřené konkurence (boj mezi zaměstnanci o pozici)

 

Rozdělení zaměstnanců

  • 1) dělníci – fyzická práce, podílejí se na výsledku výroby, 2 typy – pomocní a výrobní
  • 2) duševní pracovníci – duševní či tvůrčí činnost
    • technický pracovník (konstruktéři, mistři, laborant…)
    • administrativní prac. (ředitel, sekretářka, účetní, manažer…)
    • ostatní (školství, výzkum, stát.správa…)
  • 3) provozní a obsluhující prac. – pracující ve službách
    • opravář – provozní, programátor – obsluhující

 

Personální plány

  • plán pracovních míst a jejich obsazení (počet, kvalifikace), plán vzdělávání (školení, kvalifikace), plán získávání a výběru zaměstnanců, plán rozmisťování zaměstnanců (rezerv)

 

Plánování počtu pracovníků

podle jednotlivých skupin:

  • a) odhadem – malé podniky a firmy (duševní pracovníci)
  • b) podle norem potřeby práce:
    • normy výkonové – čas –  jak dlouho trvá jeden výrobek
      • množství – kolik výrobků za jednotku času
      • jsou vhodné u dělníků
    • normy obsluhy – individuální – kolik má 1 prac. Obsloužit strojů
      • kolektivní – kolik prac. Obsluhuje 1 stroj
      • duševní či obsluhující pracovníci
  • normy početních stavů – u duševních pracovníků – 5 sam. + 1 vedoucí

 

Získávání pracovníků

  • výběr nejvhodnějších osob (vlastních, cizích) na obsazení současných nebo budoucích pozic
  • výběr je složitější tím, jak složité a náročné funkce chce podnik obsadit
  • cílem je získat nejvhodnějšího uchazeče

 

Možnosti získávání pracovníků

  • inzerce
  • náborové letáky
  • z úřadu práce
  • osobní pohovory
  • zprostředkovací agenturou
  • z internetu

 

Výběrové řízení:

  • získání podkladů od uchazeče o zaměstnání a jejich vyhodnocení
  • osobní pohovor – cíl zjistit jak uchazeč vypadá, jak vystupuje, proč se uchází o místo
  • zkouška způsobilosti – ověření znalostí, schopností a dovedností
  • zdravotní způsobilost – předložení lékařského posudku
  • rozhodnutí o přijetí či nepřijetí
  • zakázáno používat diskriminující otázky
  • podle různých kategorií probíhá různě, většinou na vyšší pozice je vypisován konkurz

 

Úkolem personalistiky je seznámit pracovníka:

  • s firmou (historie, pravidla řízení
  • s provozem firmy (hlavní útvary, na kterých bude pracovat)
  • s pracovištěm
  • se spolupracovníky
  • s povinnostmi

 

Odborná příprava a rozvoj

  • zaměstnavatel je oprávněn vysílat zaměstnance na různé školení kurzy, stáže, rekvalifikace, studium
  • zaměstnance je povinen udržovat, obnovovat a prohlubovat si kvalifikaci k výkonu práce
  • zaměstnavatel je povinen zaškolit pracovníka, který přichází na nové pracoviště nebo na nový druh práce (rekvalifikace)

 

Hodnocení pracovníků

  • proces hodnocení vykonané práce
  • provádějí ho přímí nadřízení
  • cílem hodnocení je rozlišit úrovně pracovníků pro odměňování

 

Smysl hodnocení:

  • pro zaměstnance – podnět pro zvýšení výkonu (motivační prvek), odhalení nedostatku
  • pro zaměstnavatele – základ pro pracovní řízení, pro plánování pracovního postupu, pro odměňování

 

Odměňování pracovníků

Cílem personálního managementu je získávat kvalifikovaný pracovníky, udržet si současné kvalitní pracovníky, udržet rovnováhu mezi mzdou a relevantní hodnotou práce (mzda by neměla růst rychleji než produktivita práce)

 

Zásady odměňování:

  • podle množství vykonané práce
  • podle kvality vykonané práce
  • společenský význam práce

 

Ovlivněno:

  • kvalifikační struktura a profesní znalost pracovníků
  • ekonomickou a soc. politikou daného státu
  • úroveň zaměstnanosti v regionu
  • výše mzdy v konkurenčním podniku

 

Pracovní smlouva

  • podstatné náležitosti – druh práce, den nástupu do práce, místo výkonu práce
  • další možné náležitosti – mzdové podmínky, zkušební doba, kratší pracovní doba, stravování, seznámení s pracovním řádem, práva a povinnosti….


Další podobné materiály na webu: