Podstata fungování tržní ekonomiky (3)

 

   Otázka: Podstata fungování tržní ekonomiky

   Předmět: Ekonomie

   Přidal(a): Andrea Celecká

 

 

Základní pojmy

  • potřeby, statky, služby, spotřeba, zbožní výroba, vlastnosti zboží, vzácnost, obětovaná příležitost, hranice produkčních možností, výrobní faktory – práce, přírodní zdroje, kapitál, dělba práce, specializace, kooperace, efektivnost, podstata tržní ekonomiky – nabídka, poptávka, tržní rovnováha, důsledky působení trhu)

 

Potřeby

  • Požadavky, které si člověk uvědomuje, a při jejich nesplnění má pocit nedostatku.

 

Druhy potřeb:

  • 1) fyzické – jsou dány biologicky
  • 2) duševní – dány rozvojem myšlení, společností
  • 3) individuální – týkají se v jednom okamžiku jednotlivce
  • 4) kolektivní – týkají se v jednom okamžiku skupiny lidí – mohou to být obyvatelé určité obce, zaměstnanci určitého podniku
  • 5) hlavní – např. uspokojení potřeby fotografovat
  • 6) doplňkové – potřeba vyvolat fotografie a založit do alba nebo ve vašem případě stáhnout do počítače a dát na spolužáky

 

Uspokojování potřeb

  • Předměty, které uspokojují potřeby, se nazývají statky.
  • Činnosti, které uspokojují potřeby, se nazývají služba

 

Statky a výrobní faktory

Statky jsou:

  • Hmotné – chléb, boty, dům, městské osvětlení
  • Nehmotné – počítačový program, znalost cizího jazyka
    • Nositelem nehmotného statku bývá hmotný statek – program je vypálen a CD.
  • Kapitálové – některé statky spotřebováváme, aby jiné mohly vzniknout – např. k výrobě potravin je třeba spotřebovat obilí, vejce, mléko
  • Spotřební – slouží přímo k uspokojování potřeb (potraviny, oděv)
  • Veřejné statky a služby – zvláštní kategorie, získáváme je jakoby zdarma, stát na ně ale musí získat prostředky (z našich daní – veřejné statky platíme, ale nepřímo)

 

Výrobní faktory

  • a) přírodní zdroje – např. půda, nerostné bohatství, lesy, voda, vzduch
  • b) kapitál – všechny kapitálové statky (hmotné i nehmotné) používané k produkování statků (látka, nůžky, nitě, barva, šicí stroj, návod k obsluze šicího stroje, nákladní automobily, …)
  • c) práce – vynaložení fyzické a duševní energie člověka na získání statků a služeb – práce švadleny, dělnic v balírně atd.

 

Vzácnost

  • Zdroje pro uspokojení potřeb jsou omezené – vzácné
  • Domácnosti jsou omezeny svými příjmy
  • Podniky svými zisky

 

Obětovaná příležitost

  • Ušetřili jsme si peníze na MP3, ale mezitím se objevily perfektní sportovní boty. Můžeme si dovolit pouze 1 věc. Rozhodnutím pro 1 variantu ztratíme příležitost vybrat si něco jiného. Tuto skutečnost nazýváme náklady obětované příležitosti.

 

Jakým způsobem hospodaříme

  • dobře nebo špatně se nazývá efektivnost. Efektivnost je vztah mezi vynaloženými prostředky a vzniklým užitkem = výstup / vstup.

 

Specializace předpokládá kooperaci – spolupráci.

  • specializace – soustředění se na určité činnosti
  • dělba práce – rozdělení pracovních činností mezi jednotlivce.

 

Růstu produkce může být dosaženo:

  • a) Extenzivním způsobem – zvýšením množství používaných výrobních faktorů
  • b) Intenzivním způsobem – zvýšením kvality výrobních faktorů nebo jejich lepším využitím

 

Podstata tržní ekonomiky

1) Poptávka

  • množství zboží, které je kupující ochoten koupit za co nejnižší cenu
  • Pro kupujícího je klíčová velikost ceny
    • je-li cena vysoká, tím více kupujících o koupi přemýšlí, koupi odkládá a poptávka klesá.
    • je-li cena nižší, tím více zboží koupíme, poptávka roste

 

Co poptávku ovlivňuje? 

  • Příjmy domácností
  • Změna struktury spotřeby domácností
  • Cena komplementů
  • Cena substitutů
  • Vkus, zvyky
  • Reklama
  • Podmínky spotřeby

 

Poptávka roste když:

  • se zvýší příjmy domácností
  • zvýší se počet obyvatelstva
  • zboží přijde do módy
  • zlevní se komplementy

 

Poptávka se snižuje když:

  • sníží se příjmy
  • sníží se počet obyvatelstva
  • zvýší se spořivost obyvatelstva

 

Druhy poptávky

  • Individuální – poptávka jednoho kupujícího
  • Dílčí – poptávka po jednom určitém výrobku
  • Agregátní – celková poptávka všech kupujících po všech výrobcích všech druh

 

2) Nabídka

  • nabídka = množství zboží, které je prodávajíc ochoten prodat za co nejvyšší cenu

 

Pro prodávajícího je klíčová cena

  • s rostoucí cenou roste chuť prodávajícího zvyšovat nabídku a tím dosáhnout vyššího zisku
  • s poklesem cen chuť prodávat takové zboží klesá

 

Co ovlivňuje nabídku? 

  • Cílem podnikatele je zisk
  • Konkurence
  • Ceny vstupů
  • Ceny substitutů a komplementů
  • Změny výrobních podmínek
  • Změny v organizaci trhu, aj.

 

Druhy nabídky

  • Individuální – nabídka 1 výrobce
  • Dílčí – nabídka 1 výrobku
  • Agregátní – celková nabídka (všech prodávajících všech výrobků)

 

Tržní rovnováha – situace, kdy se poptávané množství rovná množství nabízenému.

Je nabízeno a poptáváno stejné množství – tzv. rovnovážné množství

Cena se ustálí na určité výši – tzv. rovnovážná cena.

 

Konkurence = hospodářská soutěž

  • předpoklady pro vznik konkurence
    • 2 a více prodávajících
    • nabízí podobné zboží
    • nabízí zboží podobné skupině zákazníků
    • nabízí zboží za podobnou cenu

Konkurence je ovlivňována – kupní silou domácností, politickou situací, legislativou, dostupností zdrojů, umístěním trhu, …

💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!