Otázka: Podstata fungování tržní ekonomiky
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Andrea Celecká
Základní pojmy
- potřeby, statky, služby, spotřeba, zbožní výroba, vlastnosti zboží, vzácnost, obětovaná příležitost, hranice produkčních možností, výrobní faktory – práce, přírodní zdroje, kapitál, dělba práce, specializace, kooperace, efektivnost, podstata tržní ekonomiky – nabídka, poptávka, tržní rovnováha, důsledky působení trhu)
Potřeby
- Požadavky, které si člověk uvědomuje, a při jejich nesplnění má pocit nedostatku.
Druhy potřeb:
- 1) fyzické – jsou dány biologicky
- 2) duševní – dány rozvojem myšlení, společností
- 3) individuální – týkají se v jednom okamžiku jednotlivce
- 4) kolektivní – týkají se v jednom okamžiku skupiny lidí – mohou to být obyvatelé určité obce, zaměstnanci určitého podniku
- 5) hlavní – např. uspokojení potřeby fotografovat
- 6) doplňkové – potřeba vyvolat fotografie a založit do alba nebo ve vašem případě stáhnout do počítače a dát na spolužáky
Uspokojování potřeb
- Předměty, které uspokojují potřeby, se nazývají statky.
- Činnosti, které uspokojují potřeby, se nazývají služba
Statky a výrobní faktory
Statky jsou:
- Hmotné – chléb, boty, dům, městské osvětlení
- Nehmotné – počítačový program, znalost cizího jazyka
- Nositelem nehmotného statku bývá hmotný statek – program je vypálen a CD.
- Kapitálové – některé statky spotřebováváme, aby jiné mohly vzniknout – např. k výrobě potravin je třeba spotřebovat obilí, vejce, mléko
- Spotřební – slouží přímo k uspokojování potřeb (potraviny, oděv)
- Veřejné statky a služby – zvláštní kategorie, získáváme je jakoby zdarma, stát na ně ale musí získat prostředky (z našich daní – veřejné statky platíme, ale nepřímo)
Výrobní faktory
- a) přírodní zdroje – např. půda, nerostné bohatství, lesy, voda, vzduch
- b) kapitál – všechny kapitálové statky (hmotné i nehmotné) používané k produkování statků (látka, nůžky, nitě, barva, šicí stroj, návod k obsluze šicího stroje, nákladní automobily, …)
- c) práce – vynaložení fyzické a duševní energie člověka na získání statků a služeb – práce švadleny, dělnic v balírně atd.
Vzácnost
- Zdroje pro uspokojení potřeb jsou omezené – vzácné
- Domácnosti jsou omezeny svými příjmy
- Podniky svými zisky
Obětovaná příležitost
- Ušetřili jsme si peníze na MP3, ale mezitím se objevily perfektní sportovní boty. Můžeme si dovolit pouze 1 věc. Rozhodnutím pro 1 variantu ztratíme příležitost vybrat si něco jiného. Tuto skutečnost nazýváme náklady obětované příležitosti.
Jakým způsobem hospodaříme
- dobře nebo špatně se nazývá efektivnost. Efektivnost je vztah mezi vynaloženými prostředky a vzniklým užitkem = výstup / vstup.
Specializace předpokládá kooperaci – spolupráci.
- specializace – soustředění se na určité činnosti
- dělba práce – rozdělení pracovních činností mezi jednotlivce.
Růstu produkce může být dosaženo:
- a) Extenzivním způsobem – zvýšením množství používaných výrobních faktorů
- b) Intenzivním způsobem – zvýšením kvality výrobních faktorů nebo jejich lepším využitím
Podstata tržní ekonomiky
1) Poptávka
- množství zboží, které je kupující ochoten koupit za co nejnižší cenu
- Pro kupujícího je klíčová velikost ceny
- je-li cena vysoká, tím více kupujících o koupi přemýšlí, koupi odkládá a poptávka klesá.
- je-li cena nižší, tím více zboží koupíme, poptávka roste
Co poptávku ovlivňuje?
- Příjmy domácností
- Změna struktury spotřeby domácností
- Cena komplementů
- Cena substitutů
- Vkus, zvyky
- Reklama
- Podmínky spotřeby
Poptávka roste když:
- se zvýší příjmy domácností
- zvýší se počet obyvatelstva
- zboží přijde do módy
- zlevní se komplementy
Poptávka se snižuje když:
- sníží se příjmy
- sníží se počet obyvatelstva
- zvýší se spořivost obyvatelstva
Druhy poptávky
- Individuální – poptávka jednoho kupujícího
- Dílčí – poptávka po jednom určitém výrobku
- Agregátní – celková poptávka všech kupujících po všech výrobcích všech druh
2) Nabídka
- nabídka = množství zboží, které je prodávajíc ochoten prodat za co nejvyšší cenu
Pro prodávajícího je klíčová cena
- s rostoucí cenou roste chuť prodávajícího zvyšovat nabídku a tím dosáhnout vyššího zisku
- s poklesem cen chuť prodávat takové zboží klesá
Co ovlivňuje nabídku?
- Cílem podnikatele je zisk
- Konkurence
- Ceny vstupů
- Ceny substitutů a komplementů
- Změny výrobních podmínek
- Změny v organizaci trhu, aj.
Druhy nabídky
- Individuální – nabídka 1 výrobce
- Dílčí – nabídka 1 výrobku
- Agregátní – celková nabídka (všech prodávajících všech výrobků)
Tržní rovnováha – situace, kdy se poptávané množství rovná množství nabízenému.
Je nabízeno a poptáváno stejné množství – tzv. rovnovážné množství
Cena se ustálí na určité výši – tzv. rovnovážná cena.
Konkurence = hospodářská soutěž
- předpoklady pro vznik konkurence
- 2 a více prodávajících
- nabízí podobné zboží
- nabízí zboží podobné skupině zákazníků
- nabízí zboží za podobnou cenu
Konkurence je ovlivňována – kupní silou domácností, politickou situací, legislativou, dostupností zdrojů, umístěním trhu, …