Otázka: Podstata fungování tržní ekonomiky
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Sára Fleišerová
Tržní hospodářství je charakterizováno tržní ekonomikou státu
- tržní ekonomika:
- je založena na neustálém rozvíjení tržních vztahů
- tržní vztahy jsou vytvářeny směnou
ZNAKY TRŽNÍHO HOSPODÁŘŠTÍ
- Podniky mají právní a ekonomickou samostatnost
- podnikům nikdo neurčuje, co a jakým způsobem bude vyrábět
Podnik hospodaří na svůj účet
- musí vytvářet zisk
Volná tvorba cen
- nikdo neurčuje podniku, za kolik bude výrobek nebo službu nabízet
- tvorba cen se uskutečňuje prostřednictvím nabídky a poptávky
Konkurenční prostředí
- podnik se nachází v určitém tržní prostředím, kde na jeho činnost působí konkurenční síly
Vlastnictví prostředků k podnikání
- vlastnictví – státní, družstevní, soukromé (společenské)
TRH
- je místo, kde se setkává nabídka a poptávka a utváří se cena
SUBJEKTY TRHU:
domácnosti
- cíl: zajistit konečnou spotřebu (zajišťují poptávku)
organizace (= podniky, firmy, obchodní společnosti)
- cíl: výroby a prodej statků a služeb pro uspokojování potřeb obyvatelstva a pro výrobní spotřebu
stát
- cíl: svými nástroji ovlivňuje tržní mechanismus a obchodní politiku státu
- nástroje státu:
- státní rozpočet
- daňová soustava (fiskální politika)
- zákony, předpisy, nařízení
ROZDĚLENÍ TRHU
- trh v tržní ekonomice nemá přesné hranice, přesto je můžeme podle následujících hledisek:
Prostorové hledisko
- území, kde se směna uskutečňuje:
- a) místní trh (konkrétní místo)
- b) národní trh (na území státu)
- c) mezinárodní trh (pro exportující trh)
Hledisko předmětu směny (to znamená, co předmětem směny):
- a) trh výrobních faktorů: trh práce
- b) trh kapitálu
- c) trh výrobní – výrobky určené k dalšímu zpracování
- d) trh spotřební – výrobky určeny ke konečné spotřebě
- e) trh obchodní- výrobky určené k prodeji nebo k pronájmu
Hledisko počtu (množství prodávaného zboží)
- a) dílčí trh (určité množství zboží)
- b) agregátní trh – zajišťuje prodej velkého množství co do sortimentu
Hledisko poptávky a nabídky
- a) nasycený – nabídka je vyšší než poptávka
- b) nenasycený – poptávka je vyšší než nabídka
POPTÁVKA
- představuje množství zboží, které jsou kupující schopni koupit při určité ceně
Faktory působící na poptávku:
- a) cena – čím bude cena vyšší, tím bude klesat poptávka a naopak
- b) změna velikosti důchodů – (mzdy, renty, úroky, inflace (znehodnocení měny), nezaměstnanost)
- c) demografické změny – změna struktury zákazníků (např. ve městě se zruší škola)
- d) změny v preferencích – působí: zvyky módnost, požadavky, přání, značky
- e) cena substitů – zboží plně nebo částečně nahraditelné za zboží stejného charakteru, (např. kovové nádobí x plastové v nádobí, houska x rohlík)
- f) ceny komplementů – zboží, které je součástí jiného zboží (patří k sobě), např. auto a benzín
- g) konkurence – ovlivňuje do jisté míry tvorbu ceny zboží
NABÍDKA
- představuje množství jednotlivých druhů zboží, které je výrobce nebo prodejce ochoten prodat za určitou cenu
Faktory ovlivňující nabídku:
- a) cena výrobních nákladů = náklady – přímé (mzda, materiál)
- nepřímé ( režie – telefony, nájemné)
- odbytové
- b) cena zdrojů
- suroviny
- pohonné hmoty
- c) změna vnějších podmínek podnikání
- technologické
- změny zákonů
- povětrnostní podmínky (zemědělství)
- d) velikost poptávky
TRŽNÍ MECHANISMUS
- je vyjádřen působením nabídky a poptávky
Podstata tržního mechanismu
1. nabídka je nedostatečná (málo zboží na trhu)
- vzniká nenasycený trh (poptávka převyšuje nabídku)
- výrobce nebo obchodníci začínají cenu zvyšovat a rozšiřují prodej
- tento jev pokračuje až do doby rovnovážné ceny
- potom začínají klesat
2. nabídka je přebytečná (více zboží na trhu)
- vzniká přebytek – přesycený trh
- výrobci nebo prodejci sníží cenu a roste počet kupujících
- tento stav trvá do doby dosažení rovnovážné ceny
PENÍZE
- peníze jako všeobecný ekvivalent (rovnocenná hodnota), který slouží k vyjádření ceny dalšího zboží
- peníze jsou řazeny mezi oběživo (zvláštní druh zboží) a jsou zprostředkovatelem směny
VZNIK PENĚZ
a) naturální směna
- výměna zboží za zboží
b) dělba práce
- vlivem rozvoje společnosti nastaly, jak platit práci a proto začaly vznikat platidla
c) mince
- jako platidlo, byly raženy z drahých kovů
d) papírové
- jsou tištěny na speciálním bankovním papíře s konkrétní nominální hodnotu
e) bezhotovostní peníze
VLASTNOSTI PENĚZ
a) hotové peníze
- mince, papírové peníze
- k hotovostní úhradě za zboží nebo služby
b) bezhotovostní peníze
- jsou vedeny na účtech peněžních ústavů
- platba za zboží nebo služby prostřednictvím příkazů k úhradě, šeků a platebních karet, převody
POJMY SPOJENÉ S PENĚZI
- měna – peněžní soustava daného státu (základem každé měny je peněžní jednotka)
- peněžní jednotka – základem měnové soustavy
- směnitelnost – právě volné vyměnit měnovou jednotku za jinou
- měnový kurz – směnitelný poměr mezi jednotlivými měnovými jednotkami přísl. Státu
- kupní síla peněz – množství zboží nebo služeb, které lze za měnovou jednotku koupit
- kurzovní lístek – soupis kurzů měn nejdůležitějších států k určitému datu
- valuty – bankovky a mince cizího státu
- devizy – pohledávky znějící na cizí měnu ( bezhotovostní peníze, cenné papíry v cizí měně)
- devalvace – oficiální snížení kurzu měny jednoho státu vůči všem ostatním měnám, opakem je revalvace
FUNKCE PENĚZ
- 1) Prostředek měny – vychází ze schopnosti ekvivalentu peněz
- 2) Zúčtovací jednotka – uplatnění v účetnictví
- 3) Uchovatel hodnoty – udržet hodnotu v čase, uplatnění v bankovnictví, nákup
- 4) Akumulační (funkce pokladu) – hromadění peněz
- 5) Míra hodnot – (Nelze bez využití peněz porovnat hodnotu svačiny a jízdního kola..)