Podstata fungování tržní ekonomiky

 

   Otázka: Podstata fungování tržní ekonomiky

   Předmět: Ekonomie

   Přidal(a): Sára Fleišerová

 

 

Tržní hospodářství je charakterizováno tržní ekonomikou státu

  • tržní ekonomika:
    • je založena na neustálém rozvíjení tržních vztahů
    • tržní vztahy jsou vytvářeny směnou

 

ZNAKY TRŽNÍHO HOSPODÁŘŠTÍ

  • Podniky mají právní a ekonomickou samostatnost
  • podnikům nikdo neurčuje, co a jakým způsobem bude vyrábět

 

Podnik hospodaří na svůj účet

  • musí vytvářet zisk

 

Volná tvorba cen

  • nikdo neurčuje podniku, za kolik bude výrobek nebo službu nabízet
  • tvorba cen se uskutečňuje prostřednictvím nabídky a poptávky

 

Konkurenční prostředí

  • podnik se nachází v určitém tržní prostředím, kde na jeho činnost působí konkurenční síly

 

Vlastnictví prostředků k podnikání

  • vlastnictví – státní, družstevní, soukromé (společenské)

 

TRH

  • je místo, kde se setkává nabídka a poptávka a utváří se cena

 

SUBJEKTY TRHU:

domácnosti

  • cíl: zajistit konečnou spotřebu (zajišťují poptávku)

organizace (= podniky, firmy, obchodní společnosti)

  • cíl: výroby a prodej statků a služeb pro uspokojování potřeb obyvatelstva a pro výrobní  spotřebu

stát

  • cíl: svými nástroji ovlivňuje tržní mechanismus a obchodní politiku státu
  • nástroje státu:
  • státní rozpočet
  • daňová soustava (fiskální politika)
  • zákony, předpisy, nařízení

 

ROZDĚLENÍ TRHU

  • trh v tržní ekonomice nemá přesné hranice, přesto je můžeme podle následujících hledisek:

Prostorové hledisko

  • území, kde se směna uskutečňuje:
    • a) místní trh (konkrétní místo)
    • b) národní trh (na území státu)
    • c) mezinárodní trh (pro exportující trh)

 

Hledisko předmětu směny (to znamená, co předmětem směny):

  • a) trh výrobních faktorů: trh práce
  • b) trh kapitálu
  • c) trh výrobní – výrobky určené k dalšímu zpracování
  • d) trh spotřební – výrobky určeny ke konečné spotřebě
  • e) trh obchodní- výrobky určené k prodeji nebo k pronájmu

 

Hledisko počtu (množství prodávaného zboží)

  • a) dílčí trh (určité množství zboží)
  • b) agregátní trh – zajišťuje prodej velkého množství co do sortimentu

 

Hledisko poptávky a nabídky

  • a) nasycený – nabídka je vyšší než poptávka
  • b) nenasycený – poptávka je vyšší než nabídka

 

POPTÁVKA

  • představuje množství zboží, které jsou kupující schopni koupit při určité ceně

 

Faktory působící na poptávku:

  • a) cena – čím bude cena vyšší, tím bude klesat poptávka a naopak
  • b) změna velikosti důchodů – (mzdy, renty, úroky, inflace (znehodnocení měny), nezaměstnanost)
  • c) demografické změny – změna struktury zákazníků (např. ve městě se zruší škola)
  • d) změny v preferencích – působí: zvyky módnost, požadavky, přání, značky
  • e) cena substitů – zboží plně nebo částečně nahraditelné za zboží stejného charakteru, (např. kovové nádobí x plastové v nádobí, houska x rohlík)
  • f) ceny komplementů – zboží, které je součástí jiného zboží (patří k sobě), např. auto a benzín
  • g) konkurence – ovlivňuje do jisté míry tvorbu ceny zboží

 

NABÍDKA

  • představuje množství jednotlivých druhů zboží, které je výrobce nebo prodejce ochoten prodat za určitou cenu

 

Faktory ovlivňující nabídku:

  • a) cena výrobních nákladů = náklady – přímé (mzda, materiál)
    • nepřímé ( režie – telefony, nájemné)
    • odbytové
  • b) cena zdrojů
    • suroviny
    • pohonné hmoty
  • c) změna vnějších podmínek podnikání
    • technologické
    • změny zákonů
    • povětrnostní podmínky (zemědělství)
  • d) velikost poptávky

 

TRŽNÍ MECHANISMUS

  • je vyjádřen působením nabídky a poptávky

 

Podstata tržního mechanismu

1. nabídka je nedostatečná (málo zboží na trhu)

  • vzniká nenasycený trh (poptávka převyšuje nabídku)
  • výrobce nebo obchodníci začínají cenu zvyšovat a rozšiřují prodej
  • tento jev pokračuje až do doby rovnovážné ceny
  • potom začínají klesat

 

2. nabídka je přebytečná (více zboží na trhu)

  • vzniká přebytek – přesycený trh
  • výrobci nebo prodejci sníží cenu a roste počet kupujících
  • tento stav trvá do doby dosažení rovnovážné ceny

 

PENÍZE

  • peníze jako všeobecný ekvivalent (rovnocenná hodnota), který slouží k vyjádření ceny dalšího zboží
  • peníze jsou řazeny mezi oběživo (zvláštní druh zboží) a jsou zprostředkovatelem směny

 

VZNIK PENĚZ

a) naturální směna

  • výměna zboží za zboží

b) dělba práce

  • vlivem rozvoje společnosti nastaly, jak platit práci a proto začaly vznikat platidla

c) mince

  • jako platidlo, byly raženy z drahých kovů

d) papírové

  • jsou tištěny na speciálním bankovním papíře s konkrétní nominální hodnotu

e) bezhotovostní peníze

 

VLASTNOSTI PENĚZ

a) hotové peníze

  • mince, papírové peníze
  • k hotovostní úhradě za zboží nebo služby

b) bezhotovostní peníze

  • jsou vedeny na účtech peněžních ústavů
  • platba za zboží nebo služby prostřednictvím příkazů k úhradě, šeků a platebních karet, převody

 

POJMY SPOJENÉ S PENĚZI

  • měna – peněžní soustava daného státu (základem každé měny je peněžní jednotka)
  • peněžní jednotka – základem měnové soustavy
  • směnitelnost – právě volné vyměnit měnovou jednotku za jinou
  • měnový kurz – směnitelný poměr mezi jednotlivými měnovými jednotkami přísl. Státu
  • kupní síla peněz – množství zboží nebo služeb, které lze za měnovou jednotku koupit
  • kurzovní lístek – soupis kurzů měn nejdůležitějších států k určitému datu
  • valuty – bankovky a mince cizího státu
  • devizy – pohledávky znějící na cizí měnu ( bezhotovostní peníze, cenné papíry v cizí měně)
  • devalvace – oficiální snížení kurzu měny jednoho státu vůči všem ostatním měnám, opakem je revalvace

 

FUNKCE PENĚZ

  • 1) Prostředek měny – vychází ze schopnosti ekvivalentu peněz
  • 2) Zúčtovací jednotka – uplatnění v účetnictví
  • 3) Uchovatel hodnoty – udržet hodnotu v čase, uplatnění v bankovnictví, nákup
  • 4) Akumulační (funkce pokladu) – hromadění peněz
  • 5) Míra hodnot – (Nelze bez využití peněz porovnat hodnotu svačiny a jízdního kola..)






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: