Otázka: Podstata marketingu a chování kupujících
Předmět: Marketing
Přidal(a): Anonym
DEFINICE MARKETINGU
- Je to, proces, jehož výsledkem je plánování, předvídání, ovlivňování a také uspokojování přání a potřeb zákazníků, a to efektivním a výhodným způsobem, který zajištuje splnění cílů organizace.
HISTORIE MARKETINGU
- Vznik marketingu spadá do druhé poloviny 18. století v souvislosti s rozvojem strojové výroby. Firmy se zaměřovaly především na maximalizaci zisku – poptávka byla větší než nabídka. Po velké hospodářské krizi na konci 30. let 20. století se zájem firem přenesl na prodej a s tím spojenou reklamu – nabídka byla větší než poptávka. Začala tak éra zákaznicky orientovaného marketingu, která přetrvává dodnes
MARKETINGOVÝ MIX
Nástroje, kterými s firmy snaží ovlivnit poptávku
- Základní MM (4P)
- Produkt
- Propagace
- Cena
- Distribuce
- (Obal)
- (Lidi)
- Marketingový mix služeb (7P)
- Produkt
- Propagace
- Cena
- Distribuce
- Lidé
- Procesy
- Materiální vybavení
MARKETINGOVÁ STRATEGIE
Rozumíme tím dlouhodobou koncepci činnosti podniku, snaha je splnil 2 cíle:
- Spokojenost zákazníka
- Konkurenční výhoda
Rozlišujeme 3 základní konkurenční strategie
- Strategie diferenciace (odlišení) – odlišení může být v oblasti kvality, designu, ceny, značky. Ceny obvykle bývají vyšší.
- Strategie minimálních nákladů – zde je snaha o dosažení co nejnižších nákladů s cílem mít nízkou cenu.
- Strategie tržní orientace – firma se zaměřuje jen na určitou část trhu.
KRITIKA MARKETINGU
- Vytváří často negativní asociace (lži, triky), ale také zábavu
- Pro levicové kruhy – hlavní motor materialismu a nadspotřeby se všemi negativními sociálními a ekonomickými dopady
- Marketing zvyšuje náklady
- Vytváří konzumní společnosti
- Negativně působí na ekologii
PROSTŘEDÍ MARKETINGU
- Každá firma je v kontaktu s prostředníkem, ve které působí.
- Trh ovlivňuje celá řada faktorů, které rozdělujeme z hlediska místa (zda působí uvnitř podniku nebo mimo něj).
Vnitřní vlivy
- Organizace a řízení
- Vybavenost
- Finanční situace
- Vnitřní konkurence
- Technický rozvoj
- Lidské zdroje
- Umístění podniku
- Image formy
Vnější vlivy
- Mikroprostředí, makroprostředí
Mikroprostředí
- Je tvořeno firmou, dodavateli, zprostředkovateli, konkurencí, zákazníky, veřejností
Makroprostředí
- Zahrnuje tyto faktory: ekonomické prostředí, demokratické prostředí, přírodní prostředí, technologické prostředí, politické a kulturní prostředí
CHOVÁNÍ KUPUJÍCÍHO
- Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby, včetně duševních a sociálních procesů, které předcházejí a následují po těchto činnostech
Zaměření firmy
- Na konečného zákazníka – jedna se o tzv. B2C marketing
- Na další firmy k zajištění jejich činností – tzv., B2B marketing
Rozdělení kupujících
Kupující rozdělujeme na:
- Individuální
- Domácnosti
- Organizace
Rozdělení role podle, kterého rozhodování v procesu plní:
- Iniciátor
- Kupující
- Ovlivňovatel
- Uživatel
- Vrátný
VLIVY PŮSOBÍCÍ NA CHOVÁNÍ KUPUJÍCÍHO
Vnitřní (psychologie)
- Motivace – motiv, incident, Maslowa pyramida potřeb
Vnější
- Hodnoty společnosti, ekonomické faktory, referenční skupiny, demokratické vlivy
Proces rozhodování i impulzivních nákupů
TYPY NÁKUPNÍHO CHOVÁNÍ
- Automatické – kupující pravidelně kupují za nízkou cenu nějaké zboží. Rozhoduje se na základě vlastních zkušeností.
- Charakteristické rysy: nízká ceny, častý nákup, známý výrobek, známá značka
- Řešení omezeného problému – dochází k nim jestliže je zákazník seznámen se sortimentem výrobků, ale potřebuje nové informace k uskutečnění svého rozhodnutí.
- Řešení extenzivního problému – jde o situaci kdy zákazník kupuje neznámý výrobek, výrobek je drahý, novinka na trhu. Zákazník nemusí být seznámen s použitím, potřebuje dostatek informací, čas na rozhodnutí
Chování organizace
Fáze:
- Poznání problémů
- Hledání informací
- Vyhodnocení alternativ
- Rozhodnutí
- Vyhodnocení nákupu
Typy nákupního chování organizace
- Nový problém – situace, kdy jde o první nákup – organizace kupuje výrobek poprvé. Snaží se získat co nejvíce informací, pečlivě zvažuje riziko. Čím více je osob do procesu rozhodování zapojeno, tím podrobněji jsou zvažovány všechny podmínky.
- Modifikovaná koupě – jedná se o opakování nákupu, organizace vyhledává menší množství informací a alternativ koupě. Pokud má organizace dobré zkušenosti s podobným zbožím je její rozhodování krátkodobější.
- Přímá koupě – jde o přímý opakovaná nákup. Koupě na základě dobrých zkušeností s určitým dodavatelem, je zde minimální riziko spojené s nákupem.