Podstata marketingu a chování kupujících

 

Otázka: Podstata marketingu a chování kupujících

Předmět: Marketing

Přidal(a): Anonym

 

 

DEFINICE MARKETINGU

  • Je to, proces, jehož výsledkem je plánování, předvídání, ovlivňování a také uspokojování přání a potřeb zákazníků, a to efektivním a výhodným způsobem, který zajištuje splnění cílů organizace.

 

HISTORIE MARKETINGU

  • Vznik marketingu spadá do druhé poloviny 18. století v souvislosti s rozvojem strojové výroby. Firmy se zaměřovaly především na maximalizaci zisku – poptávka byla větší než nabídka. Po velké hospodářské krizi na konci 30. let 20. století se zájem firem přenesl na prodej a s tím spojenou reklamu – nabídka byla větší než poptávka. Začala tak éra zákaznicky orientovaného marketingu, která přetrvává dodnes

 

MARKETINGOVÝ MIX

Nástroje, kterými s firmy snaží ovlivnit poptávku

  • Základní MM (4P)
    • Produkt
    • Propagace
    • Cena
    • Distribuce
    • (Obal)
    • (Lidi)
  • Marketingový mix služeb (7P)
    • Produkt
    • Propagace
    • Cena
    • Distribuce
    • Lidé
    • Procesy
    • Materiální vybavení

 

MARKETINGOVÁ STRATEGIE

Rozumíme tím dlouhodobou koncepci činnosti podniku, snaha je splnil 2 cíle:

  • Spokojenost zákazníka
  • Konkurenční výhoda

 

Rozlišujeme 3 základní konkurenční strategie

  • Strategie diferenciace (odlišení) – odlišení může být v oblasti kvality, designu, ceny, značky. Ceny obvykle bývají vyšší.
  • Strategie minimálních nákladů – zde je snaha o dosažení co nejnižších nákladů s cílem mít nízkou cenu.
  • Strategie tržní orientace – firma se zaměřuje jen na určitou část trhu.

 

KRITIKA MARKETINGU

  • Vytváří často negativní asociace (lži, triky), ale také zábavu
  • Pro levicové kruhy – hlavní motor materialismu a nadspotřeby se všemi negativními sociálními a ekonomickými dopady
  • Marketing zvyšuje náklady
  • Vytváří konzumní společnosti
  • Negativně působí na ekologii

 

PROSTŘEDÍ MARKETINGU

  • Každá firma je v kontaktu s prostředníkem, ve které působí.
  • Trh ovlivňuje celá řada faktorů, které rozdělujeme z hlediska místa (zda působí uvnitř podniku nebo mimo něj).

 

Vnitřní vlivy

  • Organizace a řízení
  • Vybavenost
  • Finanční situace
  • Vnitřní konkurence
  • Technický rozvoj
  • Lidské zdroje
  • Umístění podniku
  • Image formy

 

Vnější vlivy

  • Mikroprostředí, makroprostředí

 

Mikroprostředí

  • Je tvořeno firmou, dodavateli, zprostředkovateli, konkurencí, zákazníky, veřejností

 

Makroprostředí

  • Zahrnuje tyto faktory: ekonomické prostředí, demokratické prostředí, přírodní prostředí, technologické prostředí, politické a kulturní prostředí

 

CHOVÁNÍ KUPUJÍCÍHO

  • Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby, včetně duševních a sociálních procesů, které předcházejí a následují po těchto činnostech

 

Zaměření firmy

  • Na konečného zákazníka – jedna se o tzv. B2C marketing
  • Na další firmy k zajištění jejich činností – tzv., B2B marketing

 

Rozdělení kupujících

Kupující rozdělujeme na:

  • Individuální
  • Domácnosti
  • Organizace

 

Rozdělení role podle, kterého rozhodování v procesu plní:

  • Iniciátor
  • Kupující
  • Ovlivňovatel
  • Uživatel
  • Vrátný

 

 VLIVY PŮSOBÍCÍ NA CHOVÁNÍ KUPUJÍCÍHO

Vnitřní (psychologie)

  • Motivace – motiv, incident, Maslowa pyramida potřeb

Vnější

  • Hodnoty společnosti, ekonomické faktory, referenční skupiny, demokratické vlivy

 

Proces rozhodování i impulzivních nákupů

 

TYPY NÁKUPNÍHO CHOVÁNÍ

  • Automatické – kupující pravidelně kupují za nízkou cenu nějaké zboží. Rozhoduje se na základě vlastních zkušeností.
    • Charakteristické rysy: nízká ceny, častý nákup, známý výrobek, známá značka
  • Řešení omezeného problému – dochází k nim jestliže je zákazník seznámen se sortimentem výrobků, ale potřebuje nové informace k uskutečnění svého rozhodnutí.
  • Řešení extenzivního problému – jde o situaci kdy zákazník kupuje neznámý výrobek, výrobek je drahý, novinka na trhu. Zákazník nemusí být seznámen s použitím, potřebuje dostatek informací, čas na rozhodnutí

 

Chování organizace

Fáze:

  • Poznání problémů
  • Hledání informací
  • Vyhodnocení alternativ
  • Rozhodnutí
  • Vyhodnocení nákupu

 

Typy nákupního chování organizace

  • Nový problém – situace, kdy jde o první nákup – organizace kupuje výrobek poprvé. Snaží se získat co nejvíce informací, pečlivě zvažuje riziko. Čím více je osob do procesu rozhodování zapojeno, tím podrobněji jsou zvažovány všechny podmínky.
  • Modifikovaná koupě – jedná se o opakování nákupu, organizace vyhledává menší množství informací a alternativ koupě. Pokud má organizace dobré zkušenosti s podobným zbožím je její rozhodování krátkodobější.
  • Přímá koupě – jde o přímý opakovaná nákup. Koupě na základě dobrých zkušeností s určitým dodavatelem, je zde minimální riziko spojené s nákupem.
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!